Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Andre paranormale sakerHva tror du om paranormale ting?

Andre paranormale saker - som ikke finner sin plass i de øvrige paranormale grupper ovenfor, og ikke faller i kategorien "generelt snakk".

Moderator: Asbjørn

TomL
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 110
Startet: 23 Jan 2015 21:42
9
Kjønn (valgfri): Gubbe
Har takket: 1 gang
Blitt takket: 70 ganger

Hva tror du om paranormale ting?

Innlegg av TomL »

Det er ofte mange innspill om paranormale ting i diskusjoner. Derfor kan det være interessant å se hva den enkelte mener om de enkelte ting. Enklest gjøres dette ved å svare på direkte spørsmål. Så kan vi jo diskutere over svarene etterpå?

1. Finnes spøkelser og ånder?
2. Finnes engler?
3. Finnes alver?
4. Finnes underjordiske?
5. Finnes guder?
6. Finnes "mørke krefter" og motsatsen til disse - på jorden? Enn ellers i sfærer/universet? Er disse "in persona"?
7. Kan mennesker påvirke spøkelser og ånder?
8. Kan vi påvirke engler?
9. Hjelper bønn og besvergelser?
10. Har menneskeskapte livssyn og religioner - kraft?

Selv skal jeg også svare, men for å ikke "legge føringer", tar jeg det litt senere.
Antall ord: 127
"Om tusen personer tenker samme tanke, betyr det ikke at denne tanken er tusen ganger bedre"

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Asbjørn
Verifisert
ADMIN
ADMIN
Innlegg: 7957
Startet: 05 Apr 2005 01:39
19
Kjønn (valgfri): *U*
Lokalisering: Florø
Har takket: 1382 ganger
Blitt takket: 1692 ganger
Kjønn:

Re: Hva tror du om paranormale ting?

Innlegg av Asbjørn »

1. Finnes spøkelser og ånder?
Ja. Egne og andres erfaringer tilsier et bastant ja på den.

2. Finnes engler?
3. Finnes alver?
4. Finnes underjordiske?
5. Finnes guder?
6. Finnes "mørke krefter" og motsatsen til disse - på jorden? Enn ellers i sfærer/universet? Er disse "in persona"?
Hvis vi kaller alle disse begrepene for "energier / tankemønstre / bevisstheter" - så ja til alle.
Vi kan også kalle de for frekvenser - noe mange gjør.
Og snakker vi frekvenser, kan vi og bruke begrepet farger ( siden farger er lysbølger med forskjellige frekvenser),
Kan frekvenser ha energi / styrke ? Se på denne linken :
http://www.independent.co.uk/news/world ... 16776.html
Og lys ( laser) med videre er alt elektromagnetiske frekvenser....

Ofte snakkes det om at man skal stige opp til "høyere frekvenser".... Er det dette man egentlig snakker om ? ;)


7. Kan mennesker påvirke spøkelser og ånder?
Ja, det ser man spesielt i eldre hus, hvor man har "gjengangere", og når man da pusser opp, "vekker" man et spøkelse slik at det begynner å påvirke omgivelsene. ( se Åndenes Makt.... )

8. Kan vi påvirke engler?
Her tror jeg at vi kan, - DERSOM Engelen selv vil ....

9. Hjelper bønn og besvergelser?
Ja, i noen tilfeller.
Men som et barn som spør foreldrene om noe, må man og forvente å få NEI til svar ;)

10. Har menneskeskapte livssyn og religioner - kraft?
Religion eller livssyn har ikke kraft i seg selv.
Det må ligge en åndelig kraft i bunnen....
Livssyn kan jo motstride alt som har med ånder å gjøre, HEF...
Antall ord: 264

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Isan
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1743
Startet: 26 Apr 2007 20:39
16
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: i den egentliges hode
Har takket: 742 ganger
Blitt takket: 472 ganger

Re: Hva tror du om paranormale ting?

Innlegg av Isan »

Hva jeg tror om paranormale ting? Egentlig svært lite. For det meste må jeg bare undre. Det er vel derfor jeg frekventerer dette nettstedet.

1. Finnes spøkelser og ånder? Si det :?

------------------------------------------------------------------
2. Finnes engler?
3. Finnes alver?
4. Finnes underjordiske?
------------------------------------------------------------------
I hvert fall neppe i den mening de vanligvis framstilles. Utover det har jeg ikke noe svar.

5. Finnes guder? Her må jeg omformulere spørsmålet og først svare på det, dernest svare på det opprinnelige spørsmålet.
Finnes guddomskraft? Aner ikke.
Finnes guder? Man kan iallfall ta i bruk guder: Enten fordi guddomskraften finnes, og man da kan definere/skape guder utfra aspekter ved guddomskraften. Eller, hvis guddomskraften ikke finnes, ved at man skaper gudeskikkelser som representerer ulike aspekter/krefter i tilværelsen. I begge disse tilfellene kan man ved å tilbe og dyrke disse gudene, bruke dem til å styrke sine egne tilsvarende aspekter, lære seg å håndtere dem bedre, eller å sette seg inn i og å reflektere over dem.

6. Finnes "mørke krefter" og motsatsen til disse - på jorden? Enn ellers i sfærer/universet? Er disse "in persona"? In persona, nei. Mørkere krefter kan man kanskje snakke om, men det jeg oppfatter som genuin ondskap, tviler jeg meget sterkt på eksistensen av.

----------------------------------------------------------------------
7. Kan mennesker påvirke spøkelser og ånder?
8. Kan vi påvirke engler?
----------------------------------------------------------------------
Som følge av tidligere svar, må begge disse av naturlige grunner stå ubesvart :)

9. Hjelper bønn og besvergelser? I det minste kan det ofte hjelpe den som utøver det. Man kan etter utførelsen komme til å se etter andre ting enn man ellers ville ha gjort, oppfatte ting annerledes, eller tolke ting på en annen måte.

10. Har menneskeskapte livssyn og religioner - kraft? Alle livssyn og religioner er menneskeskapt - uansett hvor mye guddomskraft som enn måtte finnes. Og for dem som tiltrer et livssyn, gir det dem jo også kraft samtidig. Den kan antakelig variere veldig i styrke.
Antall ord: 329
Åpen for det aller, aller meste - kritisk til alt.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
g.r.y
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1407
Startet: 15 Okt 2013 06:22
10
Kjønn (valgfri): dame
Lokalisering: 3rd Rock From The Sun
Har takket: 529 ganger
Blitt takket: 557 ganger

Re: Hva tror du om paranormale ting?

Innlegg av g.r.y »

1. Finnes spøkelser og ånder? Ja.
2. Finnes engler? Har ikke opplevd noe i den retningen, så jeg tror iallefall ikke på engler slik de fremstår i religionene. Jeg tror heller det kan være en form for utenomjordiske besøkende som er blitt observert i de tilfellene folk påstår å ha sett engler.
3. Finnes alver? Samme som engler.
4. Finnes underjordiske? Samme som engler.
5. Finnes guder? Ytterst tvilsomt.
6. Finnes "mørke krefter" og motsatsen til disse - på jorden? Enn ellers i sfærer/universet? Er disse "in persona"? Ser ikke bort fra at 'godt & ondt' er en form for universelle krefter & motsatser.
7. Kan mennesker påvirke spøkelser og ånder? Det vil jeg tro, da dette jo oxo er mennersker, bare av en annen substans enn vi har i den kroppslige tilværelsen.
8. Kan vi påvirke engler? Jeg kan ikke engang si om jeg tror disse finnes..
9. Hjelper bønn og besvergelser? Den bibelske gud er neppe noen realitet, men til en eller annen ukjent universell kraft?.. -Mulig.. -Har ingen aning.
10. Har menneskeskapte livssyn og religioner kraft? Om ikke annet, så har iallefall intet annet vært i nærheten av disses kraft til å bringe ut det værste i folk! Historien er jo proppfull av grusomheter med røtter i religionene; - Eksempelvis Kriger, heksebrenning, halshugging/henging, pryl av unger, etc, etc.
Antall ord: 234
The majority's concept of the truth isn't necessarily the actual truth.
Use your own mind. - Always!

~ Gry ~

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
TomL
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 110
Startet: 23 Jan 2015 21:42
9
Kjønn (valgfri): Gubbe
Har takket: 1 gang
Blitt takket: 70 ganger

Re: Hva tror du om paranormale ting?

Innlegg av TomL »

Jeg får vel svare på mine egne spørsmål, kanskje.

1. Finnes spøkelser og ånder?
- Utvilsomt. Det er mye dokumentasjon på det.
2. Finnes engler?
- Tja, si det. Ikke personifisert, kanskje - men som hjelpere? Kanskje dette sammefaller litt med 1.
3. Finnes alver?
4. Finnes underjordiske?
- Nei
5. Finnes guder?
- Jeg, som et vanlig menneske har ingen forutsetning for å avgjøre dette spørsmålet. Så mitt svar må bli: Vet ikke.
6. Finnes "mørke krefter" og motsatsen til disse - på jorden? Enn ellers i sfærer/universet? Er disse "in persona"?
- Ja, det tror jeg. Noen mennesker stråler ut noe spesielt. Har jeg nevnt eks-biskopen?
8. Kan vi påvirke engler?
- Se spm og svar 2. Aner egentlig ikke.
9. Hjelper bønn og besvergelser?
- Det vet jeg heller ikke.
10. Har menneskeskapte livssyn og religioner - kraft?
- Etter min mening - nei.

Det blir jo litt "vet ikke" på noen spørsmål. Men er det ikke litt godt at vi ikke har svarene på alt? Det åpner jo for muligheter...
Antall ord: 177
"Om tusen personer tenker samme tanke, betyr det ikke at denne tanken er tusen ganger bedre"

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Bearchild
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3529
Startet: 27 Jan 2005 22:17
19
Kjønn (valgfri): Gammal røy
Lokalisering: Rundtomkring i Buskerud
Har takket: 455 ganger
Blitt takket: 1355 ganger

Re: Hva tror du om paranormale ting?

Innlegg av Bearchild »

1. Finnes spøkelser og ånder?
2. Finnes engler?
3. Finnes alver?
4. Finnes underjordiske?
5. Finnes guder?


Tja. Noe er det ihvertfall. Om det finnes masse forskjellig eller om det bare er sånn at kjært barn har mange navn er jo ikke godt å si? Hvordan møter med de forskjellige oppfattes vil sikkert ha betydning for hva "det" blir kalt?

6. Finnes "mørke krefter" og motsatsen til disse - på jorden? Enn ellers i sfærer/universet? Er disse "in persona"?

Innerst inne tror jeg vel kanskje litt på det. Men det er ikke sånt jeg går og tror på.

7. Kan mennesker påvirke spøkelser og ånder?

Det tror jeg faktisk. Om ikke annet ved anerkjennelse.

8. Kan vi påvirke engler?

Hvis "engler" bare er et annet navn på spøkelser så hvorfor ikke..

9. Hjelper bønn og besvergelser?
10. Har menneskeskapte livssyn og religioner - kraft?


Tro er en sterk kraft som ikke bør undervurderes, at det kan endre på ting,- ja.
Antall ord: 172
Du er min fiende inntil det motsatte er bevist. Bevisbyrden ligger på deg.



http://halvvill.blogspot.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 7952
Startet: 25 Aug 2004 16:02
19
Har takket: 967 ganger
Blitt takket: 892 ganger

Re: Hva tror du om paranormale ting?

Innlegg av ludoburgero »

TomL skrev:1. Finnes spøkelser og ånder?
Jeg tror det.
2. Finnes engler?
Ifølge mine forestillinger er det det samme som spøkelser/ånder.
3. Finnes alver?
Neppe. Noen har sikkert litt spissere ører enn andre. Noen er kortvokste.
4. Finnes underjordiske?
Dyr, men jeg tror ikke på overnaturlige vesener som lever under jorden.
5. Finnes guder?
Ja, men det er overordnede krefter som er altomfattende og ikke har en skikkelse.
Det er så sammensatt at det er som et selvbevisst nettverk av alle organismer og skapninger, energier og bevisstheter i hele universet som samlet sett er det jeg tror vi kan kalle en gud.

Gud er samledefinisjonen. Kilden. Opphavet. Skapelsen. Ødeleggelsen. Altet.

6. Finnes "mørke krefter" og motsatsen til disse - på jorden? Enn ellers i sfærer/universet? Er disse "in persona"?
Det finnes dårlig energi og dårlige erfaringer, dårlige personligheter, sterkt pregede av misnøye eller misbruk, mishandling og genererer noe mange kan kalle ondskap. Egentlig dreier det seg bare om uheldige kombinasjoner og resultatene av disse kombinasjonene av årsaker. Ikke minst viljen bak det, som ofte bosetter seg i personer.
7. Kan mennesker påvirke spøkelser og ånder?
Ja, hvis ikke hadde vel ikke mennesker fått øye på ånder selv? Det preger jo de som bevitner disse, og jeg tviler på om det er enveiskommunikasjon. Portalen mellom to plan/dimensjoner åpner seg, og energiene på den andre siden har jo dermed kontakt de også.
8. Kan vi påvirke engler?
Ja, det må vel også være tilfelle da. Men jeg lurer mest på hvordan vi skulle påvirke dem?
Det må jo være noe som gjør at ånder forsvinner, enten ved hjelp av såkalt rensing eller av "seg selv"?
9. Hjelper bønn og besvergelser?
Hvis man tror nok på det selv, for man planter små frø i sin egen bevissthet som ofte tenderer til å utfolde seg i form av handlinger og endringene man ønsker selv. Ikke minst når en telepatisk ut til andre ved å be, og det er bare en slags upersonlig bønn som ligger i "Det Åpne". Den kollektive bevisstheten der vi alle har tilgang via våre sinn.
10. Har menneskeskapte livssyn og religioner - kraft?
Ja, det blir hva man legger i det. Og ikke minst hvordan man utøver det.
Gjentatte ritualer ender ofte opp med å få en viss effekt over tid - i seg selv.
Antall ord: 406
“Nothing in the world is more common than unsuccessful people with talent,
leave the house before you find something worth staying in for.”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
tvilerlitt
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 172
Startet: 27 Jan 2010 09:19
14
Kjønn (valgfri): Gubbe.
Lokalisering: Østlandet
Har takket: 125 ganger
Blitt takket: 68 ganger

Re: Hva tror du om paranormale ting?

Innlegg av tvilerlitt »

Ja er svaret på alle TS spørsmål !
Antall ord: 9

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Terra
Verifisert
Moderator
Moderator
Innlegg: 2806
Startet: 04 Jan 2014 00:12
10
Har takket: 1495 ganger
Blitt takket: 1118 ganger
Kjønn:

Re: Hva tror du om paranormale ting?

Innlegg av Terra »

tvilerlitt skrev:Ja er svaret på alle TS spørsmål !
Signerer den. ;-)
Antall ord: 13
“Mot er ikke fravær av frykt, men evnen til å gå videre selv om du er redd.”
https://www.youtube.com/watch?v=ZnA9OnrdIuI

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Svartepus
Verifisert
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5155
Startet: 17 Sep 2006 01:35
17
Kjønn (valgfri): hokatt
Lokalisering: Et steinkast unna glasshuset
Har takket: 668 ganger
Blitt takket: 1057 ganger

Re: Hva tror du om paranormale ting?

Innlegg av Svartepus »

1. Finnes spøkelser og ånder?
Ja det tror jeg. Enten i form av personligheter eller bare energiavtrykk.

2. Finnes engler?
Der tviler jeg litt, i hvert fall i form av sånne religiøse vingevesener. Men jeg tror det finnes enkelte mennesker som har spesielle oppdrag og jeg tror også at avdøde slektninger kan fungere som beskyttende og rådgivende "engler" i vanskelige tider.

3. Finnes alver?
Tror egentlig ikke det men jeg liker å leke med tanken. Jeg slukte serien "Alvefolket" som liten og var lenge overbevist om at de levde rundt oss.

4. Finnes underjordiske?
Nei underjordiske forbinder jeg med spennende myter og historier, ikke virkelige vesener.

5. Finnes guder?
Her er jeg veldig usikker. Jeg tror det finnes "noe" som styrer litt og er høyere opp i hierarkiet enn oss, men om det er guder eller bare en annen type mer utviklede mennesker/aliens er jeg ikke sikker på. Her er jeg åpen for mye.

6. Finnes "mørke krefter" og motsatsen til disse - på jorden? Enn ellers i sfærer/universet? Er disse "in persona"?
Jeg mener det ikke finnes ren ondskap eller ren godhet, i hvert fall ikke her på jorden i dette livet. Alt og alle har litt av hvert i seg og det trenges også for å skape balanse. En 100% god/positiv verden høres for meg helt umulig ut, rett og slett fordi det høres lite givende ut. Hva skal man kjempe for da, liksom? Og hva skal man lære? Det er litt som å slå siste bossen i et spill; hva nå?

7. Kan mennesker påvirke spøkelser og ånder?
Til en viss grad. Vi kan kommunisere med noen av dem men jeg tror de kan påvirkes omtrent like mye som levende mennesker. Noen er mer mottagelige for påvirkning enn andre.

8. Kan vi påvirke engler?
Tja, man kan vel kommunisere med dem på ett eller annet nivå.

9. Hjelper bønn og besvergelser?
Ja, men ikke i kraft av seg selv. Her kommer troen og viljen til å ønske noe hardt nok, pluss selvoppfyllende profetier. The secret-prinsippet, om man kaller det for det. Bønn og besvergelser på andres vegne funker hvis mottageren lar det funke. Å forbanne noen eller be for noen som ikke vet om det eller overhodet ikke bryr seg funker ikke.

10. Har menneskeskapte livssyn og religioner - kraft?
Ikke på annen måte enn at det former menneskene som tror på og lever etter ideene i religionen/livssynet, og dermed påvirker samfunnet.
Antall ord: 423
When life knocks me down, instead of getting back up I usually just lay there and take a nap

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Nattstjerne
UGYLDIG Epost
UGYLDIG Epost
Innlegg: 95
Startet: 20 Feb 2011 22:17
13
Kjønn (valgfri): Dame
Lokalisering: Sunnmøre
Har takket: 40 ganger
Blitt takket: 18 ganger

Re: Hva tror du om paranormale ting?

Innlegg av Nattstjerne »

TomL skrev:Det er ofte mange innspill om paranormale ting i diskusjoner. Derfor kan det være interessant å se hva den enkelte mener om de enkelte ting. Enklest gjøres dette ved å svare på direkte spørsmål. Så kan vi jo diskutere over svarene etterpå?

1. Finnes spøkelser og ånder?
2. Finnes engler?
3. Finnes alver?
4. Finnes underjordiske?
5. Finnes guder?
6. Finnes "mørke krefter" og motsatsen til disse - på jorden? Enn ellers i sfærer/universet? Er disse "in persona"?
7. Kan mennesker påvirke spøkelser og ånder?
8. Kan vi påvirke engler?
9. Hjelper bønn og besvergelser?
10. Har menneskeskapte livssyn og religioner - kraft?

Selv skal jeg også svare, men for å ikke "legge føringer", tar jeg det litt senere.
1 ja i min verden så gjør dem det.
2 ja ,både skytsengler og andre engler
3Har ikke sett noen ;O)
4 Ja,hos meg bor noen av dem i en bakke att med huset mitt og jeg har en hjelper til nisse.
5 Gud finst
6 Har forstått det sånn at mørke krefter og det onde er i noen kropper som ikke har kommet i lyset.Alle har godt og vondt i seg,men noen har mer av det ene eller det andre.Hvis en ond person blir hengende igjen så kan han fortsatt bli oppfattet ond.Men så snart en går inn i lyset blir mørket nøytralisert og vi blir til lys.Kun lys og kjærlighet i himmelen/den andre siden.
7 vi kan hjelpe dem til å se lyset.
8 vi kan be om hjelp og vi blir hjulpet
9 jeg håper det
10 det vet jeg ikke.Men vi har alle kraft som mennesker da alt er energi.
Antall ord: 300

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
g.r.y
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1407
Startet: 15 Okt 2013 06:22
10
Kjønn (valgfri): dame
Lokalisering: 3rd Rock From The Sun
Har takket: 529 ganger
Blitt takket: 557 ganger

Re: Hva tror du om paranormale ting?

Innlegg av g.r.y »

1. Finnes spøkelser og ånder? Ja.
2. Finnes engler? Vet ikke. Har ikke noe som indikerer at de finnes, samtidig som jeg ikke kan utelukke det.
3. Finnes alver? Samme svar som spm. 2.
4. Finnes underjordiske? Samme svar som spm. 2.
5. Finnes guder? Tvilsomt.
6. Finnes "mørke krefter" og motsatsen til disse - på jorden? Enn ellers i sfærer/universet? Er disse "in persona"? Det tror jeg så gjerne.
7. Kan mennesker påvirke spøkelser og ånder? Ja, da disse ikke er annet enn mennesker & ev. dyr som har gått videre fra sin legemlige eksistens.
8. Kan vi påvirke engler? Har ikke noen holdepunkter for at disse finnes, så det kan jeg ikke svare på.
9. Hjelper bønn og besvergelser? Mulig..
10. Har menneskeskapte livssyn og religioner - kraft? Nei. -Ikke i seg selv. -Kun et redskap for å 'kue' befolkningen.
Antall ord: 147
The majority's concept of the truth isn't necessarily the actual truth.
Use your own mind. - Always!

~ Gry ~

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links