Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Andre paranormale sakerHva var det jeg observerte?

Andre paranormale saker - som ikke finner sin plass i de øvrige paranormale grupper ovenfor, og ikke faller i kategorien "generelt snakk".

Moderator: Asbjørn

Bruker avatar
trimsi
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 19
Startet: 23 Mai 2015 23:57
8
Har takket: 12 ganger
Blitt takket: 29 ganger

Hva var det jeg observerte?

Innlegg av trimsi »

Hei,

Kort hvem jeg er. 49 år, gift med tre barn. Bakgrunn som leder og offiser. Ateist, Humanetiker og skeptiker.
Tar ingen medisiner med unntak av Atenolol som forebyggende mot migrene. Hadde ikke migreneanfall på dag for observasjon.

Jeg hadde en meget spesiell opplevelse i går 23. mai 2015. Tidspunkt for hendelsen var mellom kl 16:10 og 16:15. Sted E6 nordlig retning etter avkjørsel til Kløfta/Kongsvinger og før avkjøring til Jessheim. Område for observasjon: høyre side av motorvei. Avstand til observasjon var på det nærmeste ca 7-10m. Observasjonslengde må ha vært ca 5-8 sekunder basert på hastighet på min bil (ca 108 km/t) og når jeg oppdaget «fenomenet». Jeg startet å observere fenomenet ca 200 - 250m før jeg passerte det. Det lå en bil ca 100m foran meg i venstre felt og flere kjøretøyer i en avstand av fra 200 - 300m bak meg. Jeg sjekket speil umiddelbart etter observasjon.

Hva var det jeg så på høylys dag? Området på høyre side av veien består av åker/eng og ellers åpent lende. Et sted er det er rekke med vegetasjon og mindre trær som mest sannsynlig følger et bekkeleie som går i rør under E6. Denne går 90 grader inn mot E6. Observasjonen starter med litt «disig» utydelig fokus som om varme stiger opp fra asfalt foran et objekt på en varm sommerdag. Det var i en liten lysning i nevnte vegetasjon jeg observerte bevegelser som jeg først tok for å være et rådyr med front mot meg, som strekker seg og beiter på blader eller knopper i høyden. Raskt ser jeg at det ikke er det, men en svært slank skikkelse i matt bronsjegyllen heldekkende «kondomdrakt» med usedvanlig høy hodeform. Fargen som dekket hode og i en slags spiss ned på brystet var lysgul/kremgul. Figuren er skrått vendt mot meg, og jeg ser samtidig at det står en tilsvarende figur vendt mot den andre figuren med ryggen mot E6. Denne var bronsjegyllen over hele drakten sett fra siden. Kunne ikke se munn eller nese, men to smale litt skrå øyefelt på figur vendt mot meg og fra siden på hodet på den andre figuren. Jeg tar et raskt blikk på veien foran meg som man gjør når man kjører bil, og i det jeg ser tilbake mot figuren vendt mot meg endrer de to smale øynene seg fra to streker til to kulerunde sorte kuler som møter mitt blikk og følger mitt blikk helt til jeg passerer. Jeg lar meg ikke så lett vippe av pinnen og følte ikke noe form for ubehag ved «hendelsen». Figurene var på ingen måte lik «vanlige» aliens avbildet med store fasettøyne og stort bredt hode. Hodet var smalt og høyt og de var svært slanke, med tynne armer og jeg så begge fra toppen av hodet og ned til litt under hoften. Høyde er litt vanskelig å anslå da «de» var så slanke og høyreiste. Alt fra 160 cm til 200cm høyde kan passe. Det var litt tynn vegetasjon av grener foran. Bevegelser rolige og grasiøse på figur vendt mot meg. Hadde en følelse etter hendelsen, av at jeg ikke skulle ha sett det jeg så, men jeg kan ikke forklare helt hvorfor. Som om man har sett noe ulovlig/hemmelig er vel beste beskrivelsen jeg kan gi.
Etter observasjon tar jeg umiddelbart av til Jessheim og kjører tilbake og ut på E6 igjen, men ser ingenting fra motsatt side. Snur igjen og kjører nordover på E6 gjør klar mobilkamera, men ser raskt at det ikke er noe mer å se i lysningen eller området rundt.
Hva i all verden var det jeg opplevde? Det var ikke veldig tydelig og åpent for biler som passerte og du skal være litt observant for å se det jeg så. Jeg har litt «yrkessvakhet» med å være flink til å observere.

1. Performance artister som gjør et stunt?
2. Film eller foto opptak? (litt underlig lokasjon, men fullt mulig)
3. Hjernen min som spiller meg et puss (har aldri skjedd før så vidt jeg vet)
4. Noe som vi ikke helt kan forklare?

Har sjekket masse rundt om noen bedriver pracital jokes eller lignende, men finner ikke noe som ligner. Få gjerne litt tanker og innspill. Har kun delt opplevelsen med kona, hun anbefalte meg å legge ut historien her. Jeg har tegnet skisse av observasjon.
Antall ord: 771

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Asbjørn
Verifisert
ADMIN
ADMIN
Innlegg: 7957
Startet: 05 Apr 2005 01:39
19
Kjønn (valgfri): *U*
Lokalisering: Florø
Har takket: 1383 ganger
Blitt takket: 1692 ganger
Kjønn:

Re: Hva var det jeg observerte?

Innlegg av Asbjørn »

Først og fremst, du er ikke den eneste som har opplevet noe slikt.
Selv har jeg enda ikke hatt "gleden" av å observere slike "vesen".

Hva som kan være årsaken, er ikke lett å si, da en ikke har sett det selv.
Men om du har en skisse, kan den kansje være med å gi en ide om hva du så.

Du har greit listet opp disse 4 punktene, og alle 4 kan være mulige forklaringer.
1. Performance artister som gjør et stunt?
2. Film eller foto opptak? (litt underlig lokasjon, men fullt mulig)
3. Hjernen min som spiller meg et puss (har aldri skjedd før så vidt jeg vet)
4. Noe som vi ikke helt kan forklare?
Her tror jeg vi får velge nr 4 for å forsøke å finne en forklaring,
da 1 og 2 nesten må "avsløres på stedet", og punkt 3 må sjekkes ev medisinske spesialister.
( selv med spesialister er det mye mulig de ikke kan finne noe...)


Når det gjelder punkt 4, er det mange teorier ute å går,
vi har det som vi kaller naturvesen som
- alver ( kan være),
- nisser og annet "småfolk" ( tvilsomt grunnet høyde),
- dyr som i lever skjult i naturen ( det finnes satadig nye ukjente arter)
eller kansje det som kalles utenomjordiske vesen ( aliens).

Med andre ord, mange muligheter, men uansett en spesiell observasjon.

Sidene her på paranormal er jo kommet istand, nettopp fordi folk opplever ting man ikke kan forklare med logikken, eller vitenskapen.
Noen har EN eller kansje 2 slike opplevelser igjennom et helt liv, mens andre har nesten daglig rare opplevelser.

Og vi er desverre der at vitenskapen ikke har funnet forklaringer, annet enn mulige "feiltolkninger og fantasi".

Jeg tror ikke det du opplevet var fantasi, kansje feiltolkning, men tviler på det også, med tanke på hva du forteller.

Å tro at vi er alene i universet, er etterhvert blitt mer og mer usannsynlig, da vi ( menneskene) har funnet masse av planeter der det teoretisk er muligheter for liv. ( gullhårsonen)

Men om det er liv andre steder, skal det alikevel mye til før de kan besøke oss.
På tross av det er det stadige observasjoner av flyvende objekt, av merkelige "folk", osv,
over hele verden, og vi har og mange andre typer opplevelser.

Det tok meg mange år å innse at "det er noe mer (der ute)" - mellom himmel og jord,
og mye egen tenkning før jeg etterhvert kunne legge vekk både ateisme, og blind tro på vitenskapen.
Vi VET masse idag, men jo mer man lærer jo mer oppdager man at man ikke vet....

Angående skissa ; ta bilde av den og søk med bilde på google, for å se om andre har tegnet / fotografert lignende.
Legg det gjerne ut her også, om du ønsker.

mvh Asbjørn
Antall ord: 473

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
trimsi
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 19
Startet: 23 Mai 2015 23:57
8
Har takket: 12 ganger
Blitt takket: 29 ganger

Re: Hva var det jeg observerte?

Innlegg av trimsi »

Jeg legger ved skissen jeg lagde etter at jeg kom hjem igjen. "Hodeform" er mest riktig på den som står sideveis i tegningen.

[rimg]http://i284.photobucket.com/albums/ll20 ... mbgvzs.jpg[/rimg]
Antall ord: 34

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Terra
Verifisert
Moderator
Moderator
Innlegg: 2808
Startet: 04 Jan 2014 00:12
10
Har takket: 1495 ganger
Blitt takket: 1119 ganger
Kjønn:

Re: Hva var det jeg observerte?

Innlegg av Terra »

trimsi skrev:
Det var i en liten lysning i nevnte vegetasjon jeg observerte bevegelser som jeg først tok for å være et rådyr med front mot meg, som strekker seg og beiter på blader eller knopper i høyden. Raskt ser jeg at det ikke er det, men en svært slank skikkelse i matt bronsjegyllen heldekkende «kondomdrakt» med usedvanlig høy hodeform. Fargen som dekket hode og i en slags spiss ned på brystet var lysgul/kremgul. Figuren er skrått vendt mot meg, og jeg ser samtidig at det står en tilsvarende figur vendt mot den andre figuren med ryggen mot E6. Denne var bronsjegyllen over hele drakten sett fra siden. Kunne ikke se munn eller nese, men to smale litt skrå øyefelt på figur vendt mot meg og fra siden på hodet på den andre figuren. Jeg tar et raskt blikk på veien foran meg som man gjør når man kjører bil, og i det jeg ser tilbake mot figuren vendt mot meg endrer de to smale øynene seg fra to streker til to kulerunde sorte kuler som møter mitt blikk og følger mitt blikk helt til jeg passerer. Jeg lar meg ikke så lett vippe av pinnen og følte ikke noe form for ubehag ved «hendelsen». Figurene var på ingen måte lik «vanlige» aliens avbildet med store fasettøyne og stort bredt hode. Hodet var smalt og høyt og de var svært slanke, med tynne armer og jeg så begge fra toppen av hodet og ned til litt under hoften. Høyde er litt vanskelig å anslå da «de» var så slanke og høyreiste. Alt fra 160 cm til 200cm høyde kan passe. Det var litt tynn vegetasjon av grener foran. Bevegelser rolige og grasiøse på figur vendt mot meg. Hadde en følelse etter hendelsen, av at jeg ikke skulle ha sett det jeg så, men jeg kan ikke forklare helt hvorfor. Som om man har sett noe ulovlig/hemmelig er vel beste beskrivelsen jeg kan gi.
Akkurat det der med rådyr eller andre dyr som viser seg og så blir til andre skikkelser forteller Sherry Wilde om i sin bok The forgotten promise. Boken går under temaet abduction experience av aliens ;-)

Du kan lese litt om henne og boken her:
http://www.nyhetsspeilet.no/2014/05/she ... -og-natid/

(Om du, eller noen annen skulle være interessert i boken kan jeg selge min for 128 kr inkludert porto hvis ønskelig. Boken er pent lest og som ny).
Antall ord: 430
“Mot er ikke fravær av frykt, men evnen til å gå videre selv om du er redd.”
https://www.youtube.com/watch?v=ZnA9OnrdIuI

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
trimsi
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 19
Startet: 23 Mai 2015 23:57
8
Har takket: 12 ganger
Blitt takket: 29 ganger

Re: Hva var det jeg observerte?

Innlegg av trimsi »

hmmmm, jeg er jo mangeårig skeptiker og veldig glad i vitenskap, men innser selvsagt at det er mye vi ennå trenger å forske på.
Setter pris på alle kommentarer da dette var en smule spesiell opplevelse som meget mulig har en veldig logisk forklaring. Jeg var i utgangspunktet ikke sikker på om jeg ville dele den med min kone engang..som også er ateist, humanetiker og skeptiker.

Det var forøvrig gode lysforhold og ca 14 + grader under observasjonen
Antall ord: 79

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
UFO
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1792
Startet: 06 Nov 2006 01:15
17
Har takket: 605 ganger
Blitt takket: 389 ganger

Re: Hva var det jeg observerte?

Innlegg av UFO »

"trimsi" det er veldig positivt at du deler slike observasjoner her inne. De gangene jeg har opplevet uforklarlige ting så har jeg alltid diskutert det med andre. Har ofte blitt latterliggjort, men med tiden så er det færre og færre som ler virker det som. Tror flere og flere får opp øynene for at det er ting som ikke kan forklares vitenskapelig. Ikke enda ihvertfall.
Antall ord: 68
UFO's/Aliens - verden trenger deres hjelp NÅ! :alim

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Isan
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1743
Startet: 26 Apr 2007 20:39
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: i den egentliges hode
Har takket: 742 ganger
Blitt takket: 472 ganger

Re: Hva var det jeg observerte?

Innlegg av Isan »

Ikke godt å si hva den observasjonen der kan ha vært.

Men, trimsi, la meg spille inn et femte punkt til de fire du allerede har - og nå bare spekulerer jeg selvfølgelig:
5. et værfenomen som skapte en form for "luftspeiling" av mennesker et annet sted, som ble ganske så forvrengt?

Det største ankepunktet mot dette forslaget er det med det blikket som fulgte deg.

Og jeg har ingen idé om hvaslags atmosfærisk forhold som skulle kunne laget en slik "luftspeiling". Så, som sagt, bare en spontan spekulasjon.
Antall ord: 92
Åpen for det aller, aller meste - kritisk til alt.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
trimsi
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 19
Startet: 23 Mai 2015 23:57
8
Har takket: 12 ganger
Blitt takket: 29 ganger

Re: Hva var det jeg observerte?

Innlegg av trimsi »

Isan skrev:Ikke godt å si hva den observasjonen der kan ha vært.

Men, trimsi, la meg spille inn et femte punkt til de fire du allerede har - og nå bare spekulerer jeg selvfølgelig:
5. et værfenomen som skapte en form for "luftspeiling" av mennesker et annet sted, som ble ganske så forvrengt?

Det største ankepunktet mot dette forslaget er det med det blikket som fulgte deg.

Og jeg har ingen idé om hvaslags atmosfærisk forhold som skulle kunne laget en slik "luftspeiling". Så, som sagt, bare en spontan spekulasjon.
Det er ikke noe dårligere forslag enn mine fire. Dog er vel luftspeiling litt uvanlig innenfor buskas og trær. De opptrer normalt ved andre temparaturer og om morgenen eller kveld.

Blikket er vel det som sitter "sterkest" igjen etter opplevelsen. Uten den "biten" hadde det bare vært rart.
Antall ord: 145

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
lightwave
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 280
Startet: 18 Jan 2015 03:08
9
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Har takket: 52 ganger
Blitt takket: 137 ganger

Re: Hva var det jeg observerte?

Innlegg av lightwave »

Det er helt klart du har opplevd noe som ikke kan forklares og siden du gir så detaljert beskrivelse så ser det ut som om du har sett noe uvanlig, hadde det vært meg som hadde observert dette ville jeg prøvd å kommet til i området hvor du så disse skikkelsene for å undersøke stedet nærmere.
Er det mulig å komme til området via en annen vei enn fra E6?, har du tatt en titt på Google Maps f.eks?

Som oftest er UFO fenomenet noe som blir observert på himmelen og det er ikke så ofte man hører om landinger og observasjoner av humanoider og siden du ikke så noe objekt så er det ikke sikkert det har noen forbindelse med dette.
På 50- og 60-tallet var det en del rapporter der noe tilsynelatende hadde landet, og at noe hadde etterlatt merker i bakken, slike observasjoner skjer nesten ikke lengre, men allikevel kunne det vært intressant å studert området nærmere for å se om det er noen spor etter avtrykk, etc.
Antall ord: 178

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
trimsi
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 19
Startet: 23 Mai 2015 23:57
8
Har takket: 12 ganger
Blitt takket: 29 ganger

Re: Hva var det jeg observerte?

Innlegg av trimsi »

lightwave skrev:Det er helt klart du har opplevd noe som ikke kan forklares og siden du gir så detaljert beskrivelse så ser det ut som om du har sett noe uvanlig, hadde det vært meg som hadde observert dette ville jeg prøvd å kommet til i området hvor du så disse skikkelsene for å undersøke stedet nærmere.
Er det mulig å komme til området via en annen vei enn fra E6?, har du tatt en titt på Google Maps f.eks?
Kona og jeg tar en tur senere i dag. Adkomst er litt vanskelig pga området ligger i skille mellom to åkerlapper. Stedet er tydelig på Google Maps. Det enkleste hadde vært å hoppe over autovernet og ta en titt da området ligger inntil E6, men jeg har ikke lyst til stoppe på motorvei dersom det ikke er en reell nødsituasjon.
Antall ord: 148

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
lightwave
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 280
Startet: 18 Jan 2015 03:08
9
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Har takket: 52 ganger
Blitt takket: 137 ganger

Re: Hva var det jeg observerte?

Innlegg av lightwave »

Nei ikke stopp langs E6, det har vært noen stygge dødsulykker pga påkjørsler bakfra.
Hvis du kommer til i området kunne du tatt noen bilder av stedet du observerte skikkelsene?, er litt intressert i å danne meg et bilde av hvordan du opplevde det...
Antall ord: 48

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Bearchild
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3529
Startet: 27 Jan 2005 22:17
19
Kjønn (valgfri): Gammal røy
Lokalisering: Rundtomkring i Buskerud
Har takket: 455 ganger
Blitt takket: 1355 ganger

Re: Hva var det jeg observerte?

Innlegg av Bearchild »

Skarpt observert på så kort tid, men du er jo tydelig svært detaljorientert. :)
(Og kan godt understreke at det var ment som et kompliment..!)

Jeg har ingen forslag utover de du har kommet med selv. Angående mulig film-/ fotopptak så kan man møte på sånt på de underligste steder, så jeg synes det er en teori som er verdt å ta med seg videre.
Jeg har selv sett "nisser" midt i svarte skogen, og til tross for at jeg både kjørte sakte og stoppet bilen for å sjekke hva i all verden dette var tok det litt tid før jeg så filmcrewet som spilte inn scener til "The julekalender".

Men.. det er vel ikke så mange år siden all flytrafikk på Gardermoen ble innstilt/ omdirigert en periode etter at noen hadde observert et "flyvende menneske"? Noe personlignende i fritt fall. Tror aldri det kom noen konklusjon på hva det var som ble observert. Kanskje det er noe rart som foregår der oppe? Spennende å høre hva du finner når du drar tilbake!
Antall ord: 179
Du er min fiende inntil det motsatte er bevist. Bevisbyrden ligger på deg.



http://halvvill.blogspot.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
trimsi
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 19
Startet: 23 Mai 2015 23:57
8
Har takket: 12 ganger
Blitt takket: 29 ganger

Re: Hva var det jeg observerte?

Innlegg av trimsi »

Bearchild skrev:Skarpt observert på så kort tid, men du er jo tydelig svært detaljorientert. :)
(Og kan godt understreke at det var ment som et kompliment..!)
Ja, jeg har nok et snev av OCD og er analytisk av profil ;) Det å observere og å være detaljorientert er noe som har fulgt meg i alle år gjennom både yrke og hobby. I min tjenestetid som offiser var nettopp dette en svært viktig del av hverdagen og også som leder ifm markedsføring, ettermarked, kvalitetskontroll , prosjektstyring mm.

Jeg gjennomgikk hendelsen i bilen flere ganger på vei til endelig destinasjon slik at flest mulig observasjoner var med og repetert. Det jeg ikke klarer å huske er hvordan den lysegule/kremgule fargen i front av ansikt, hals og bryst på figur vendt mot meg ble avsluttet i sin V - form på brystet. Hvorvidt det var et skarpt markert skille eller om den fadet inn i den bronsjegyllene fargen på drakten. Jeg er også usikker om den lysegule/kremgule fargen dekket hele hodet på figuren vendt mot meg, da den som stod med siden mot meg kun hadde en bronsjegyllen farge over hele "kondomdrakten". Fargene var matte, duse og og godt samstemte. Ikke skinnende og "skrikende".

Jeg skal definitivt sjekke om jeg finner spor etter filmteam, fotografer mm, da det helt klart er den mest sannsynlige forklaringen.
Antall ord: 223

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
UFO
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1792
Startet: 06 Nov 2006 01:15
17
Har takket: 605 ganger
Blitt takket: 389 ganger

Re: Hva var det jeg observerte?

Innlegg av UFO »

Her er jeg veldig spent på fortsettelsen. Endelig begynner det å skje ting igjen. Det har vært "tørke" på slike observasjoner på bakkenivå i mange år nå ja.
Antall ord: 29
UFO's/Aliens - verden trenger deres hjelp NÅ! :alim

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
trimsi
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 19
Startet: 23 Mai 2015 23:57
8
Har takket: 12 ganger
Blitt takket: 29 ganger

Re: Hva var det jeg observerte?

Innlegg av trimsi »

Jeg skal legge ut bilder og evt film fra observasjonsstedet så snart dette er klart. Senest onsdag.
Antall ord: 17

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links