Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Andre paranormale sakerFørtito / 42

Andre paranormale saker - som ikke finner sin plass i de øvrige paranormale grupper ovenfor, og ikke faller i kategorien "generelt snakk".

Moderator: Asbjørn

Bruker avatar
jeditrond
Verifisert
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3245
Startet: 07 Okt 2011 13:21
12
Kjønn (valgfri): Mann
Lokalisering: Vestfold
Har takket: 3649 ganger
Blitt takket: 1151 ganger

Førtito / 42

Innlegg av jeditrond »

Trenger å låne noen andres perspektiv her :) Ifm. boka mi har jeg støtt på 42 igjen og igjen i forskjellige kulturer. Første gangen trodde jeg det bare var tilfeldig at inkaene hadde 42 hellige veier, de kjente neppe til Douglas Adams sine bøker hvor 42 er svaret på livet, universet og allting siden de ikke var skrevet ennå. Morsomt sammentreff rett og slett. Eller kanskje ikke?

42 er veldig underlig, det ligger helt klart noe mer bak når det dukker opp både her og der og i opptil flere forskjellige settinger i samme sivilisasjon. Som Egypts inndeling kombinert med religionen f.eks. Nå fant jeg jo ut så sent som søndag at 42 finnes i religionen derfra to ganger faktisk, både den med 42 guder på veien til det neste liv, men også i Osirismyten, om hvordan broren hans Set drepte ham og delte kroppen opp i 42 deler og spredde dem for alle vinder i oldtidens Egypt. Var også noe hint om 42 stammer, den siste må jeg grave mer i, er det slik at Egypt ble befolket av 42 stammer i sin tid eller er dette også en myte skapt for å bevare kunnskapen om 42?

Og så har man tilsvarende i tibetansk buddhisme, på veien til sitt neste liv må man forbi/ snakke med 42 bodhisattvaer, en slags buddhaer på vent, på sin vei til neste liv. Men siden tibetansk buddhisme er en blanding av buddhisme og den gamle religionen i landet, var det nok 42 guder en gang i tiden. Klassisk buddhisme har ikke noe om 42 bodhisattvaer mellom livene.

Min mistanke er at 42 ikke har noe med religion å gjøre, man har av en eller annen grunn puttet det inn i religion for å bevare det for ettertiden. Problemet er jo at jeg ikke finner koden som knekker budskapet bak 42... ](*,)
Antall ord: 312
“When you're a god, you don't have to have reasons."-Terry Pratchett, Mort

Bokprosjektet mitt; http://atlantisbloggen.wordpress.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Terra
Verifisert
Moderator
Moderator
Innlegg: 2806
Startet: 04 Jan 2014 00:12
10
Har takket: 1495 ganger
Blitt takket: 1118 ganger
Kjønn:

Re: Førtito / 42

Innlegg av Terra »

Jeg kom til å tenke på englenummer, men jeg har ellers ingen tanker om hva tallet betyr for deg. Her har du i alle fall linken så du kan kikke litt på det også. :-)
http://sacredscribesangelnumbers.blogsp ... earch?q=42
Antall ord: 39
“Mot er ikke fravær av frykt, men evnen til å gå videre selv om du er redd.”
https://www.youtube.com/watch?v=ZnA9OnrdIuI

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Bearchild
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3529
Startet: 27 Jan 2005 22:17
19
Kjønn (valgfri): Gammal røy
Lokalisering: Rundtomkring i Buskerud
Har takket: 455 ganger
Blitt takket: 1355 ganger

Re: Førtito / 42

Innlegg av Bearchild »

Gåten skal ikke/ bør ikke løses, da går vi visst i oppløsning. :fis
Har du googlet 42? Spesielt den engelske wikipediasiden om "42" har masse info om tallet, både matematisk, religiøst og historisk. Og litt til. Kanskje du finner noen ledetråder der?

Ellers er det jo flere tall som går igjen i alt nedskrevet. Så hvorfor 42 skal være viktigere eller riktigere enn f.eks 3 og 7 kan man jo også lure på.
Antall ord: 83
Du er min fiende inntil det motsatte er bevist. Bevisbyrden ligger på deg.



http://halvvill.blogspot.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Isan
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1743
Startet: 26 Apr 2007 20:39
16
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: i den egentliges hode
Har takket: 742 ganger
Blitt takket: 472 ganger

Re: Førtito / 42

Innlegg av Isan »

42 er jo 3 *14.

Ellers må jeg si meg enig i den siste setningen Bearchild skrev.
Antall ord: 17
Åpen for det aller, aller meste - kritisk til alt.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
jeditrond
Verifisert
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3245
Startet: 07 Okt 2011 13:21
12
Kjønn (valgfri): Mann
Lokalisering: Vestfold
Har takket: 3649 ganger
Blitt takket: 1151 ganger

Re: Førtito / 42

Innlegg av jeditrond »

Bearchild skrev:Gåten skal ikke/ bør ikke løses, da går vi visst i oppløsning. :fis
Har du googlet 42? Spesielt den engelske wikipediasiden om "42" har masse info om tallet, både matematisk, religiøst og historisk. Og litt til. Kanskje du finner noen ledetråder der?

Ellers er det jo flere tall som går igjen i alt nedskrevet. Så hvorfor 42 skal være viktigere eller riktigere enn f.eks 3 og 7 kan man jo også lure på.
Jeg aner heller ikke hvorfor akkurat 42 går igjen i hhv. Egypt, Peru og Tibet, spesielt Egypt har mange henvisninger til akkurat 42.

Det er jo andre tall som går igjen, men 7 og 3 er "hellige" tall, så de kjenner jeg tildels betydningen av, disse har jo ikke forsvunnet, men blitt assimilert av nyere religioner. Treenighet og syvende himmel f.eks. :)

Har googlet, men tenkte ikke på wikipedia, skal sjekke ut wikipediasiden og se om jeg får noen ledetråder der.
Isan skrev:42 er jo 3 *14.

Ellers må jeg si meg enig i den siste setningen Bearchild skrev.
Hmm.... meg og matte, hadde ikke tenkt på 42 på den måten, jeg skal dog være særs forsiktig med å påstå at dette peker i retning pi, selv om de gamle sivilisasjonene ser ut til å ha vært godt kjent med det gylne snitt :)
Antall ord: 236
“When you're a god, you don't have to have reasons."-Terry Pratchett, Mort

Bokprosjektet mitt; http://atlantisbloggen.wordpress.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Isan
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1743
Startet: 26 Apr 2007 20:39
16
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: i den egentliges hode
Har takket: 742 ganger
Blitt takket: 472 ganger

Re: Førtito / 42

Innlegg av Isan »

Pi er jo viktigst angående sirkelen :) Og hvis man bytter ut gangetegnet med komma, får man jo 3,14.
Antall ord: 21
Åpen for det aller, aller meste - kritisk til alt.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
jeditrond
Verifisert
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3245
Startet: 07 Okt 2011 13:21
12
Kjønn (valgfri): Mann
Lokalisering: Vestfold
Har takket: 3649 ganger
Blitt takket: 1151 ganger

Re: Førtito / 42

Innlegg av jeditrond »

Isan skrev:Pi er jo viktigst angående sirkelen :) Og hvis man bytter ut gangetegnet med komma, får man jo 3,14.
Pi var ikke ukjent i oldtiden, såpass har jeg skjønt, samme med hr Pythagoras sin hypotenus, den var også godt kjent lenge før han var påtenkt, men det siste har ikke noe med 42 å gjøre :)

Har snublet innom numerologien også for å forhøre meg om hva de mente om 42;
Having worked with numerology and being asked the significance of 42 as the answer to life, the universe and everything, I started to process it. What possible sense could I make from this supposed comical and nonsensical answer? In my occult practice I have learned that everything happens for a reason. For instance, the discovery and naming of the planets do not occur out of the blue. The naming of Uranus, which in an astrological sense represents rebellion, freedom and brotherhood, came at a time between the French and American Revolutions.

So let us delve deeper in Mr. Adams humorous answer….42. 4 and 2. What does a 4 represent in a numerological sense? Well, 4 is the number of limitations, structure and discipline. Without limits we have chaos. Through the study of chaos theory, however, we are discovering there is order to the chaos and that in random patterns there is an order set out despite the “random” creation of patterns such as in object like snowflakes.

So structure and limits set the patterns of life in motion and seem to corral our existence from diving into anarchy. Discipline is what makes us work to a common goal. It is what keeps us on track. Even the wildest of rock stars has a discipline that makes them strive to be the best at what he or she does. The universe and life has a sense of order. Structure is law. Structure is the various laws of science: from gravity to Bohr’s law to the laws of thermodynamics. The 4 is the box. The box is a 4 sided figure which holds things together. All things fit in the box which is our universe as we understand it.

This brings us to the 2. The 2 energy is of harmony, balance, love and agreements. It brings things together to deal with a situation. The 2 is a number of relating and cooperation. There are 2 things that work together in our universe: energy and matter. The two come together to create everything we are, touch, feel and see.

It takes 2 to tango! It takes to make things go right. There is the power of attraction. 2 like poles of a magnet make a force of repulsion which causes the electric motor to work. 2 people are what comes together to make a child. Two sticks rub together to make a fire. The working together and cooperation of any two things is what helps us create.

In numerology, all numbers are reduced to a number from 1 to 9. 42 = 4+2 = 6. The number 6 is about service, balance, love and responsibility. It is through this responsibility that we as a society grow. It is through the cooperation of the 2, within the limits of the 4 do we have love, which makes all things work for the betterment of all. 6 is the love that makes us work and move forward. It is the responsibility that holds things to a task.

I think of the penguins, in the movie “March of the Penguins” as a 6. Why don’t they just say “screw this….starving and freezing to take care of a lousy egg”? They do it out of a sense of duty and survival and through love. How many times do parents get frustrated with a screaming 3 year old, only to be made proud upon graduating from university several years later? Love and perseverance is what keeps us going. In dealing with that child (2), we set guidelines (4) through love (6) in order that we raise a decent human being (6).

So, what seemed to be a nonsense answer created by Douglas Adams, by unwittingly following the laws of chaos theory, actually came up with a very succinct answer to a difficult philosophical question. And I find it interesting that I repeated that answer at a point when I am immersed in this occult study that I can find and make a rational interpretation there in.

Thanks for all the fish!

Franco
February 2007
http://www.selfgrowth.com/articles/42

Jeg ble strengt tatt ikke så veldig mye klokere av den, er det "alt" man ville fortelle oss fra oldtiden? Balanse, struktur og harmoni? Hmm... jakten fortsetter :D
Antall ord: 791
“When you're a god, you don't have to have reasons."-Terry Pratchett, Mort

Bokprosjektet mitt; http://atlantisbloggen.wordpress.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Borte..

Re: Førtito / 42

Innlegg av Borte.. »

4+2=6


6 = illuminati?

aC9g8UFQYMU
Antall ord: 6

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
jeditrond
Verifisert
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3245
Startet: 07 Okt 2011 13:21
12
Kjønn (valgfri): Mann
Lokalisering: Vestfold
Har takket: 3649 ganger
Blitt takket: 1151 ganger

Re: Førtito / 42

Innlegg av jeditrond »

He, he, Illuminati var vel ikke påtenkt for 14 000 år siden eller så :)
Antall ord: 15
“When you're a god, you don't have to have reasons."-Terry Pratchett, Mort

Bokprosjektet mitt; http://atlantisbloggen.wordpress.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Bearchild
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3529
Startet: 27 Jan 2005 22:17
19
Kjønn (valgfri): Gammal røy
Lokalisering: Rundtomkring i Buskerud
Har takket: 455 ganger
Blitt takket: 1355 ganger

Re: Førtito / 42

Innlegg av Bearchild »

jeditrond skrev:He, he, Illuminati var vel ikke påtenkt for 14 000 år siden eller så :)
Vet du det? Hvordan vet du det? Er du en av dem..?? :iiik
Det kan vel hende de har eksistert mye lenger enn hva som er "kjent"? :eang

Jeg er fortsatt ikke helt overbevist om at 42 har noen spesiell betydning. Men det finnes de som legger mye arbeid i å finne ut mer eller mindre spennende ting relatert til tallet.. :P

1. Queen Victoria's husband Prince Albert died aged 42; they had 42 grandchildren and their great-grandson, Edward VIII, abdicated at the age of 42.

2. The world's first book printed with movable type is the Gutenberg Bible which has 42 lines per page.

3. On page 42 of Harry Potter and the Philosopher's Stone, Harry discovers he's a wizard.

4. The first time Douglas Adams essayed the number 42 was in a sketch called "The Hole in the Wall Club". In it, comedian Griff Rhys Jones mentions the 42nd meeting of the Crawley and District Paranoid Society.

5. Lord Lucan's last known location was outside 42 Norman Road, Newhaven, East Sussex.

6. The Doctor Who episode entitled "42" lasts for 42 minutes.

7. Titanic was travelling at a speed equivalent to 42km/hour when it collided with an iceberg.

8. The marine battalion 42 Commando insists that it be known as "Four two, Sir!"

9. In east Asia, including parts of China, tall buildings often avoid having a 42nd floor because of tetraphobia – fear of the number four because the words "four" and "death" sound the same (si or sei). Likewise, four 14, 24, etc.

10. Elvis Presley died at the age of 42.

11. BBC Radio 4's Desert Island Discs was created in 1942. There are 42 guests per year.

12. Toy Story character Buzz Lightyear's spaceship is named 42.

13. Fox Mulder's apartment in the US TV series The X Files was number 42.

14. The youngest president of the United States,Theodore Roosevelt, was 42 when he was elected.

15. The office of Google's chief executive Eric Schmidt is called Building 42 of the firm's San Francisco complex.

16. The Bell-X1 rocket plane Glamorous Glennis piloted by Chuck Yeager, first broke the sound barrier at 42,000 feet.

17. The atomic bomb that devastated Nagasaki, Japan, contained the destructive power of 42 million sticks of dynamite.

18. A single Big Mac contains 42 per cent of the recommended daily intake of salt.

19. Cricket has 42 laws.

20. On page 42 of Bram Stoker's Dracula, Jonathan Harker discovers he is a prisoner of the vampire. And on the same page of Frankenstein, Victor Frankenstein reveals he is able to create life.

21. In Shakespeare's Romeo and Juliet, Friar Laurence gives Juliet a potion that allows for her to be in a death-like coma for "two and forty hours".

22. The three best-selling music albums – Michael Jackson's Thriller, AC/DC's Back in Black and Pink Floyd's The Dark Side of the Moon – last 42 minutes.

23. The result of the most famous game in English football – the world cup final of 1966 – was 4-2.

24. The type 42 vacuum tube was one of the most popular audio output amplifiers of the 1930s.

25. A marathon course is 42km and 195m.

26. Samuel Johnson compiled the Dictionary of the English Language, regarded as one of the greatest works of scholarship. In a nine-year period he defined a total of 42,777 words.

27. 42,000 balls were used at Wimbledon last year.

28. The wonder horse Nijinsky was 42 months old in 1970 when he became the last horse to win the English Triple Crown: the Derby; the 2000 Guineas and the St Leger.

29. The element molybdenum has the atomic number 42 and is also the 42nd most common element in the universe.

30. Dodi Fayed was 42 when he was killed alongside Princess Diana.

31. Cell 42 on Alcatraz Island was once home to Robert Stroud who was transferred to The Rock in 1942. After murdering a guard he spent 42 years in solitary confinement in different prisons.

32. In the Book of Revelation, it is prophesised that the beast will hold dominion over the earth for 42 months.

33. The Moorgate Tube disaster of 1975 killed 42 passengers.

34. When the growing numbers of Large Hadron Collider scientists acquired more office space recently, they named their new complex Building 42.

35. Lewis Carroll's Alice's Adventures in Wonderland has 42 illustrations.

36. 42 is the favourite number of Dr House, the American television doctor played by Hugh Laurie.

37. There are 42 US gallons in a barrel of oil.

38. In an episode of The Simpsons, police chief Wiggum wakes up to a question aimed at him and replies "42".

39. Best Western is the world's largest hotel chain with more than 4,200 hotels in 80 countries.

40. There are 42 principles of Ma'at, the ancient Egyptian goddess – and concept – of physical and moral law, order and truth.

41. Mungo Jerry's 1970 hit "In the Summertime", written by Ray Dorset, has a tempo of 42 beats per minute.

42. The band Level 42 chose their name in recognition of The Hitchhiker's Guide to the Galaxy and not – as is often repeated – after the world's tallest car park.
Antall ord: 914
Du er min fiende inntil det motsatte er bevist. Bevisbyrden ligger på deg.



http://halvvill.blogspot.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
jeditrond
Verifisert
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3245
Startet: 07 Okt 2011 13:21
12
Kjønn (valgfri): Mann
Lokalisering: Vestfold
Har takket: 3649 ganger
Blitt takket: 1151 ganger

Re: Førtito / 42

Innlegg av jeditrond »

Mange av de punktene der er relatert til hr Adams trilogi i fem deler ser jeg :)

Om jeg er medlem av Illuminati, så ville jeg antageligvis ikke røpet det? Og du har rett, det var en litt bombastisk påstand å si at Illuminati ikke eksisterte den gangen. Kanskje de har styrt i kulissene siden den gang?! :vismann
Antall ord: 57
“When you're a god, you don't have to have reasons."-Terry Pratchett, Mort

Bokprosjektet mitt; http://atlantisbloggen.wordpress.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links