Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Andre paranormale sakerForskning:Nesten alle døende får besøk av avdøde slektninger

Andre paranormale saker - som ikke finner sin plass i de øvrige paranormale grupper ovenfor, og ikke faller i kategorien "generelt snakk".

Moderator: Asbjørn

Bruker avatar
Asbjørn
Verifisert
ADMIN
ADMIN
Innlegg: 7955
Startet: 05 Apr 2005 01:39
18
Kjønn (valgfri): *U*
Lokalisering: Florø
Har takket: 1377 ganger
Blitt takket: 1691 ganger
Kjønn:

Forskning:Nesten alle døende får besøk av avdøde slektninger

Innlegg av Asbjørn »

Ny forskning: Næsten alle døende mennesker får 'besøg' af afdøde venner og slægtninge

Hentet fra :http://www.dagens.dk/videnskab/ny-forsk ... %A6gtninge

VIDENSKAB | Skrevet af Morten Larsen den 27. oktober 2015 - 10:14

Døende mennesker får besøg mindst én gang om dagen af afdøde bekendte og familiemedlemmer.

Du kan forvente besøg fra dine afdøde venner og slægtninge, når du engang ude i fremtiden ligger på dit dødsleje.
Sådan lyder det fra en gruppe forskere fra Canisius College i New York.
De amerikanske forskere har interviewet 66 personer på hospices, og de døende mennesker har forklaret, at de mindst én gang om dagen har set, at afdøde bekendte og familiemedlemmer har været på besøg ved sygesengen.

Ifølge engelske Metro har deltagerne i undersøgelsen sagt, at besøgene 'føltes virkelige'.
Forkerne skriver i deres opsigtsvækkende rapport, at 'de trøstende drømme/syn' blev hyppigere i takt med at deltagerne i undersøgelsen nærmere sig døden.

- Disse syner kan forekomme måneder, uger, dage eller timer før døden, og kan typisk være med til at mindste frygten for at dø, hvilket gør overgangen fra livet til døden lettere for dem, forklarer de amerikanske forskere.
Antall ord: 224

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Isan
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1743
Startet: 26 Apr 2007 20:39
16
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: i den egentliges hode
Har takket: 742 ganger
Blitt takket: 472 ganger

Re: Forskning:Nesten alle døende får besøk av avdøde slektni

Innlegg av Isan »

Akkurat denne undersøkelsen omfattet ikke noe stort antall personer, da. Så overskriften de har brukt her, er vel litt vel drøy, må man kanskje kunne si - tatt i betraktning den lille undersøkelsen.

Utover det skal ikke _jeg_ trekke noen konklusjoner.
Antall ord: 43
Åpen for det aller, aller meste - kritisk til alt.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Asbjørn
Verifisert
ADMIN
ADMIN
Innlegg: 7955
Startet: 05 Apr 2005 01:39
18
Kjønn (valgfri): *U*
Lokalisering: Florø
Har takket: 1377 ganger
Blitt takket: 1691 ganger
Kjønn:

Re: Forskning:Nesten alle døende får besøk av avdøde slektni

Innlegg av Asbjørn »

Isan skrev:Akkurat denne undersøkelsen omfattet ikke noe stort antall personer, da. Så overskriften de har brukt her, er vel litt vel drøy, må man kanskje kunne si - tatt i betraktning den lille undersøkelsen.

Utover det skal ikke _jeg_ trekke noen konklusjoner.
Enig i den, en annen ting er at dette kun omhandler folk som ligger på sjukehus/eller ligger sjuke hjemme...

Hva med de som omkommer i ulykker, naturkatastrofer etc ?
Jeg regner med at ingen av disse får slike varsler.

Og egentlig tror jeg at "andre siden" vet at kjører du den veien nå, så....

Hadde jo vært litt greit å fått forvarsel, - men samtidig ikke....

Så - hva tror dere folkens ?

A
Antall ord: 119

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Bearchild
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3529
Startet: 27 Jan 2005 22:17
19
Kjønn (valgfri): Gammal røy
Lokalisering: Rundtomkring i Buskerud
Har takket: 455 ganger
Blitt takket: 1355 ganger

Re: Forskning:Nesten alle døende får besøk av avdøde slektni

Innlegg av Bearchild »

Dette er vel "kjent" på gamlehjem, pleiehjem og blant sykepleiere på sykehus og har vært skrevet og sagt en del om. Gikk det ikke en dokumentar fra sverige eller danmark(?) om dette for ikke fryktelig lenge siden?
Vil tro det er an av disse tingene som er fryktelig vanskelig å forske på. At de døende ser avdøde slektninger betyr jo ikke at noen andre ser dem og vil vel i de fleste tilfeller avskrives som hallusinasjoner og den slags. ;) Så hvilken betydning disse synene har for forskning eller dokumentasjon av et eventuelt liv etter døden ser jeg ikke helt.
Antall ord: 102
Du er min fiende inntil det motsatte er bevist. Bevisbyrden ligger på deg.



http://halvvill.blogspot.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
UFO
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1792
Startet: 06 Nov 2006 01:15
17
Har takket: 605 ganger
Blitt takket: 389 ganger

Re: Forskning:Nesten alle døende får besøk av avdøde slektni

Innlegg av UFO »

Husker moren min fortalte da hun var på det siste, at hun stadig hadde besøk av moren sin, og to av sine brødre som alle var døde. Hun forklarte hvor de stilte seg opp og var hos henne. Når hun fortalte dette så virker hun helt klar og oppegående, ble aldri dement heller. Ikke godt å si, det kan jo være hallusinasjoner, men det kan også være noe vi ikke skjønner (enda). Det er vel slik med oss mennersker at noe skal vi ikke vite noe om rett og slett. Det er kanskje en god grunn for det?
Antall ord: 105
UFO's/Aliens - verden trenger deres hjelp NÅ! :alim

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 7952
Startet: 25 Aug 2004 16:02
19
Har takket: 967 ganger
Blitt takket: 892 ganger

Re: Forskning:Nesten alle døende får besøk av avdøde slektni

Innlegg av ludoburgero »

Asbjørn skrev:
Isan skrev:Akkurat denne undersøkelsen omfattet ikke noe stort antall personer, da. Så overskriften de har brukt her, er vel litt vel drøy, må man kanskje kunne si - tatt i betraktning den lille undersøkelsen.

Utover det skal ikke _jeg_ trekke noen konklusjoner.
Så - hva tror dere folkens ?
Jeg starter med denne quoten, for:
Hva med de som omkommer i ulykker, naturkatastrofer etc ?
Jeg regner med at ingen av disse får slike varsler.

Og egentlig tror jeg at "andre siden" vet at kjører du den veien nå, så....
A
Akkurat dette tror jeg ikke vi er enige i! Det eneste er at jeg ikke vil påstå noe slikt som at de på "den andre siden" vet hva man er i ferd med å komme brått ut for av ulykker o.l.

Jeg tenker at dette er egenskaper vi tillegger dem fordi vi tror kanskje at de skal vite alt fordi alt er skjebnesbestemt? Kanskje vi gir dem besittelse av "alle" krefter vi ikke har, det vi mangler selv, fordi dette gir en slags trygghet? Jeg tror dette er opphavet til idéen om hjelpere, engler, guider. Ikke at jeg på noe vis kan eller vil forsøke å avvise deres eksistens, men jeg bare undrer stort over hvorfor vi velger å tildele dem disse egenskapene..?

Dét sagt: døende mennesker, som i "døende over tid grunnet sykdom", vil antageligvis forberede seg på en helt annen måte også - og om det da finnes en annen side der man kan kommunisere med avdøde slektninger, så vil jeg tro sannsynligheten er større. For å støtte meg litt på det du deler her i utgangspunktet!

Hvorfor? Jeg tenker det kanskje har noe med at man forbereder SEG SELV. Ikke at man nødvendigvis OPPSØKES av disse avdøde slektningene. Det har jo et helt annet utgangspunkt enn å forberede seg på å dø momentant; ingen forbereder seg på slikt. Selvsagt.

For å gjøre det litt mer billedlig: om jeg skulle på et jobbintervju, eller ta en kaffe med et menneske jeg ikke har hilst på før, så bygger jeg opp en slags forventning der jeg kanskje eksempelvis gruer meg... gleder meg... blir litt opprømt... gjerne litt nervøs... kanskje jeg begynner å se for meg ting om den andre... hvordan den ser ut... hva jeg skal si... med andre ord: forberede meg på noe ukjent.

Dette preger mitt første møte med vedkommende på en helt annen måte enn hvis man bare tilfeldigvis, helt uten forvarsel, blir snakket til på gata av noen som for eksempel skal selge deg noe, eller kanskje utrolig nok bare prikker borti deg for å si du er kjekk og at de vil ha en kaffe med deg, eller tilbyr deg utrolig nok et jobbintervju ute på gata. En blir slett ikke preget FØR et slikt møte med noen. En blir overrasket, og konklusjonen min er derfor:

en er ikke innstilt på noe i det siste eksempelet, en er ikke åpen, og en er ikke forberedt.
Det er måte på hvor imøtekommende en annen da kan være. Det er to forskjellige settinger.
Og sist, men ikke minst: den andre visste heller ikke noe om at han/hun skulle møte på deg.

Jeg har aldri hørt noen har sagt to uker i forveien:

"Hei, jeg kommer til å tilfeldigvis møte på deg med en børse om to uker på gata, der jeg skal snakke om Redd Barna!".

Tenk hvis de avdøde har de samme begrensninger som oss udøde?
Tenk hvis de ikke kan forutse noe som helst? Er det en altfor kjip idé?
Antall ord: 615
“Nothing in the world is more common than unsuccessful people with talent,
leave the house before you find something worth staying in for.”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
jeditrond
Verifisert
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3245
Startet: 07 Okt 2011 13:21
12
Kjønn (valgfri): Mann
Lokalisering: Vestfold
Har takket: 3649 ganger
Blitt takket: 1151 ganger

Re: Forskning:Nesten alle døende får besøk av avdøde slektni

Innlegg av jeditrond »

Alt er ikke forutbestemt, nei, så tror ludoburgero er inne på noe om at de som ligger for døden tar kontakt så og si fordi de selv føler på seg at de ligger på det siste. At hjelpere o.l. vet at vi er ute og kjører o.l. er ikke sammenhengende med at dødsårsaken er forutbestemt. Men de som dør ute møter nok noen de kjenner fra den andre siden uansett, men ikke i form av besøk for å forberede vedkommende på hva som venter.

Dog er visse ting forutbestemt, spesifikke hendelser som ligger i livsplanen vi selv la før vi ble født, om dødårsaken kan puttes inn som en slik hendelse aner jeg ikke. Vet ikke helt hva man kan lære av å dø på en spesifikk måte? Men mye annet rart kan tydeligvis puttes inn i livsplanen vår :)
Antall ord: 154
“When you're a god, you don't have to have reasons."-Terry Pratchett, Mort

Bokprosjektet mitt; http://atlantisbloggen.wordpress.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Asbjørn
Verifisert
ADMIN
ADMIN
Innlegg: 7955
Startet: 05 Apr 2005 01:39
18
Kjønn (valgfri): *U*
Lokalisering: Florø
Har takket: 1377 ganger
Blitt takket: 1691 ganger
Kjønn:

Re: Forskning:Nesten alle døende får besøk av avdøde slektni

Innlegg av Asbjørn »

jeditrond skrev:Vet ikke helt hva man kan lære av å dø på en spesifikk måte? Men mye annet rart kan tydeligvis puttes inn i livsplanen vår :)
Kan hende den som dør ikke er den som skal lære noe ?
At en eller flere av pårørende er de som skal lære ?
Antall ord: 57

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
jeditrond
Verifisert
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3245
Startet: 07 Okt 2011 13:21
12
Kjønn (valgfri): Mann
Lokalisering: Vestfold
Har takket: 3649 ganger
Blitt takket: 1151 ganger

Re: Forskning:Nesten alle døende får besøk av avdøde slektni

Innlegg av jeditrond »

Asbjørn skrev:
jeditrond skrev:Vet ikke helt hva man kan lære av å dø på en spesifikk måte? Men mye annet rart kan tydeligvis puttes inn i livsplanen vår :)
Kan hende den som dør ikke er den som skal lære noe ?
At en eller flere av pårørende er de som skal lære ?
Det er så absolutt en mulighet :) I noen tilfeller blir man jo enige med sjelegruppen sin om å samarbeide om ting og tang i neste liv, f.eks. å sørge for at person X lærer det og det vet at du selv stryker med på en spesiell måte eller noe mindre dramatisk :)
Antall ord: 113
“When you're a god, you don't have to have reasons."-Terry Pratchett, Mort

Bokprosjektet mitt; http://atlantisbloggen.wordpress.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links