Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Andre paranormale saker"Avtrykk" fra døde dyr

Andre paranormale saker - som ikke finner sin plass i de øvrige paranormale grupper ovenfor, og ikke faller i kategorien "generelt snakk".

Moderator: Asbjørn

TomL
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 110
Startet: 23 Jan 2015 21:42
9
Kjønn (valgfri): Gubbe
Har takket: 1 gang
Blitt takket: 70 ganger

"Avtrykk" fra døde dyr

Innlegg av TomL »

Vi vet jo at det finnes "avtrykk" av mennesker, som noen fornemmer i forskjellige former. men er det grunn til å tro at det finnes tilsvarende etter dyr? Her tenker jeg først og fremst på kjæledyr som hun og katt.
Antall ord: 41
"Om tusen personer tenker samme tanke, betyr det ikke at denne tanken er tusen ganger bedre"

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
KetMas
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 410
Startet: 10 Sep 2008 20:27
15
Lokalisering: Vikhammer
Har takket: 9 ganger
Blitt takket: 6 ganger

Re: "Avtrykk" fra døde dyr

Innlegg av KetMas »

Filmen Pet Semetary er jo et flott alternativt på avtrykk.
Neida, bare tuller med deg.

Akkurat dette emnet er ikke helt for meg og svare på, så gleder meg til og se hva de andre skriver :). Blir intressant dette.
Antall ord: 39
Hi, I'am Fox Mulder!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Asbjørn
Verifisert
ADMIN
ADMIN
Innlegg: 7955
Startet: 05 Apr 2005 01:39
18
Kjønn (valgfri): *U*
Lokalisering: Florø
Har takket: 1377 ganger
Blitt takket: 1691 ganger
Kjønn:

Re: "Avtrykk" fra døde dyr

Innlegg av Asbjørn »

TomL skrev:Vi vet jo at det finnes "avtrykk" av mennesker, som noen fornemmer i forskjellige former. men er det grunn til å tro at det finnes tilsvarende etter dyr? Her tenker jeg først og fremst på kjæledyr som hun og katt.
Ja ! I og med at jeg tror at alt har en form for sjel, så vil jeg og tro at de kan sette energiavtrykk.
Iallfall det vi karakteriserer som "levende".

Somregel settes avtrykk ved "stressede" situasjoner, tror jeg, og ofte er det gjerne negative følelser som brenner seg fast.

Men også gode følelser vil sette sitt preg på omgivelsene, slik at noen steder er det på en måte bedre å være enn andre steder ( god / veldig god "atmosfære" . . )

Ps: Dette er min personlige mening . er sikkert andre som har andre meninger ;)

A
Antall ord: 139

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
g.r.y
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1406
Startet: 15 Okt 2013 06:22
10
Kjønn (valgfri): dame
Lokalisering: 3rd Rock From The Sun
Har takket: 529 ganger
Blitt takket: 556 ganger

Re: "Avtrykk" fra døde dyr

Innlegg av g.r.y »

Slik jeg ser det, er mennesket et ikke mer enn 'just another mammal', så om ditt & datt gjelder for oss, er det en logisk nødvendighet at det oxo må gjelde for samtlige arter som har en bevissthet..
Antall ord: 38
The majority's concept of the truth isn't necessarily the actual truth.
Use your own mind. - Always!

~ Gry ~

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
TomL
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 110
Startet: 23 Jan 2015 21:42
9
Kjønn (valgfri): Gubbe
Har takket: 1 gang
Blitt takket: 70 ganger

Re: "Avtrykk" fra døde dyr

Innlegg av TomL »

Ja, det er sikkert ikke usannsynlig at dyr kan sette et visst avtrykk. Dog tror jeg at slike ting har å gjøre med åndelig tilstedeværelse og graden av sådan. Altså at forskjellige mennesker har forskjellige avtrykk eller ingen avtrykk - og dyr det samme.

Det kan være lett å tillegge dyr menneskelige egenskaper. Men dyr har tross alt ikke menneskelig refleksjonsevne og intellekt. Da blir kanskje ikke avtrykk så dypt som fra mennesker?

Jeg har selv hatt flere kjæledyr (hunder/katter) gjennom livet. Nylig måtte en kjær katt på 18 år forlate livet, pga. ødelagt helse. Han var ganske så spesiell fra de de andre, på mange måter. I den grad en katt kan ha "åndfullhet", så hadde han virkelig det. Men som sagt - det er lett å tillegge egenskaper de ofte ikke har.
Antall ord: 138
"Om tusen personer tenker samme tanke, betyr det ikke at denne tanken er tusen ganger bedre"

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
zelda
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 54
Startet: 23 Feb 2010 22:50
14
Lokalisering: I en trehytte i skogen.
Har takket: 71 ganger
Blitt takket: 22 ganger

Re: "Avtrykk" fra døde dyr

Innlegg av zelda »

Jeg er rimelig sikker på at vesle svarten gikk igjen i stallen da han brått ble syk og måtte avlives. Energien hans "satt" igjen og jeg var rimelig sikker et øyeblikk at noe lente hodet sitt mot magen min og ble stående slik en god stund. Vi brukte å stå slik når han var i live og det var "greia" vår. De andre hestene i stallen begynte også å oppføre seg merkelig når de skulle leies inn i stallen og den ene hesten nekta plent å gå forbi den gamle boksen hans. Prøvde også å flytte en av de andre hestene inn til hans gamle boks (mye større og mer komfort enn i et spiltau) men det ble bare kaos, hesten ble plutselig urolig,slo seg aldri til ro,nekta å spise,så denne hesten måtte flyttes tilbake. Boksen hans står enda ubebodd pga det.

Hadde også to marsvin for noen år siden,og jeg syns enda at jeg kan høre "oink,oink" innimellom når kjøleskapet eller noe krasler. Har også gjester som har trodd at de har hørt marsvin lyder. Men dette kan jo være at jeg ønsker meg marsvin igjen men hvem vet? :-) Kansje de firbeinte titter innom? Det er jo usannsynlig om bare mennesker kan gå igjen, jeg tror det er rom for flere,alle med skjel kan bli værende eller komme tilbake.
Antall ord: 238

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
g.r.y
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1406
Startet: 15 Okt 2013 06:22
10
Kjønn (valgfri): dame
Lokalisering: 3rd Rock From The Sun
Har takket: 529 ganger
Blitt takket: 556 ganger

Re: "Avtrykk" fra døde dyr

Innlegg av g.r.y »

Ut fra hva jeg har opplevd & fått fortalt fra andre, er dyrene våre mer spirituelt anlagt enn oss selv. Har selv bodd med dyr i et hus med gjengangere, og det ble ganske tydelig hvor sterk denne tilstedevarelsen var for dem.
Antall ord: 43
The majority's concept of the truth isn't necessarily the actual truth.
Use your own mind. - Always!

~ Gry ~

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Asbjørn
Verifisert
ADMIN
ADMIN
Innlegg: 7955
Startet: 05 Apr 2005 01:39
18
Kjønn (valgfri): *U*
Lokalisering: Florø
Har takket: 1377 ganger
Blitt takket: 1691 ganger
Kjønn:

Re: "Avtrykk" fra døde dyr

Innlegg av Asbjørn »

At dyr reagerer på det åndelige har jeg sett mange ganger, og her er en personlig opplevet sak:

Jeg ble tilkalt til noen med hund, via familiemedlemmer jeg har vært i kontakt med tidligere. Fordi de har merket at hunden har reagert rart på "noe" de ikke kunne se, og ble livredd...
Dette skjedde med ujevne mellomrom, flere ganger for dag, og kansje noen dager mellom hver gang.
Hunden sprang da og gjemte seg i en annen del av huset, og ville ikke komme frem igjen, selv om de både ropte på den, og lokket med godbiter.

Da jeg kom, var det intet spesielt å merke, så jeg antok det måtte være en(ei) som kom og gikk etter eget forgodtbefinnende.
Så vi ble sittende og prate, og hunden for både høyt og lavt, og koste seg godt.

Så kjente jeg "kulden" ** , og merket at nå hadde vi besøk der, og sekundet etterpå kom hunden bort og la seg ned ved bena mine, og viste tydelig at det var "noe" den reagerte på.
Eieren av hunden ville ta hunden vekk, så jeg fikk "jobbe", men da glefsa hunden etter handa hans!
Den ville overhodet ikke vekk fra bena mine...
Han forsøkte flere ganger, men hver gang knurra hunden, og glefsa.
Jeg bad da om en rask hjelp fra "oven", litt raskere enn det jeg vanligvis bruker å gjøre, og plutselig roet hunden seg, og fulgte villig med...
Når "fenomenet" var over, var hunden som normal igjen, og viste egentlig ikke interesse for meg i det heletatt :)

Jeg har aldri før sett en slik reaksjon på dyr, og vi var 4 personer som så det som skjedde...
Jeg rensa vekk restenergier i huset med litt salvie etterpå, og så ville hunden ut en tur, så da gav vi oss.
Det skal sies at jeg har aldri vært der i huset tidligere, og aldri møtt hunden.

I ettertid har jeg fått tilbakemelding på at hunden ikke lenger har disse "nykkene", - den koser seg og har det bra.

Så jeg er overbevist om at dyr også har sin ånd/sjel, - for hvordan skulle denne hunden ( og en hest - en annen sak) endre oppførsel fordi jeg var der og "mumla noen ord" ?
Har og fått tilbakemeldinger når det gjelder små barn, mindre enn 2-3 år som og har forandret oppførsel etter slike "husrens"...
( Liker ikke det ordet, - rensen tar en etterpå , når den eller de som er "på besøk" har fått hjelp til å reise videre...)
A
Antall ord: 432

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
TomL
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 110
Startet: 23 Jan 2015 21:42
9
Kjønn (valgfri): Gubbe
Har takket: 1 gang
Blitt takket: 70 ganger

Re: "Avtrykk" fra døde dyr

Innlegg av TomL »

Mange interessante svar her.
Ja, at dyr (og delvis også barn) kan sanse "ting", er jo kjent. Historiene er mange om hunder som knurrer mot noe usynlig, o.l. Har selv også hørt slike historier fra kjente.
Kanskje er det slik at dyr og barn ikke har hodet fullt av skit og tillærte tankemønstre, slik vi voksne har?

Nå siktet jeg primært til at det kunne være avtrykk av dyr, etter de er gått bort - men like interessant er det at dyr "sanser" ting. Begge deler er jo en del av dyrs "sfære".

Jeg tror ikke det er siste gang jeg hører fra den gamle, kloke katta som forsvant nylig. Kanskje vi møtes på andre siden. Hvem vet...
Antall ord: 127
"Om tusen personer tenker samme tanke, betyr det ikke at denne tanken er tusen ganger bedre"

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Vortex
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 108
Startet: 07 Mar 2011 22:22
13
Har takket: 40 ganger
Blitt takket: 52 ganger

Re: "Avtrykk" fra døde dyr

Innlegg av Vortex »

Jeg ser ingen grunn til at ikke avtrykk fra dyr skal kunne forekomme på linje som med oss mennesker. Når det gjelder dyrs sanser, tenker da spesielt på katt, hund og hest, så tror jeg det er trygt å¨si at de er i stand til å sanse, føle og kanskje "se" form av nærvær i langt større grad enn vi er i stand til.
Antall ord: 68
Spør de gamle til råds og de unge etter hjelp.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
TomL
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 110
Startet: 23 Jan 2015 21:42
9
Kjønn (valgfri): Gubbe
Har takket: 1 gang
Blitt takket: 70 ganger

Re: "Avtrykk" fra døde dyr

Innlegg av TomL »

Vortex skrev:Jeg ser ingen grunn til at ikke avtrykk fra dyr skal kunne forekomme på linje som med oss mennesker. Når det gjelder dyrs sanser, tenker da spesielt på katt, hund og hest, så tror jeg det er trygt å¨si at de er i stand til å sanse, føle og kanskje "se" form av nærvær i langt større grad enn vi er i stand til.
Nja, hvis man skal se veldig nøkternt på dette, har vel mennesker mer "sjel" enn dyr har, i og med vårt intellekt, evne til å tro og tvile og reflektere. Umiddelbart må man kunne tro at en menneskesjel er "mer", i så måte. Dyr i mellom, er det kanskje ikke så stor forskjell på hest, hund, katt kontra feks. delfin, elg, gaupe, tiger o.l.
Det er også vanskelig å forestille seg at alle dyr som dør skal kunne sette avtrykk, i åndelig gestalt. Gjør alle mennesker det? Aner ikke.
Antall ord: 163
"Om tusen personer tenker samme tanke, betyr det ikke at denne tanken er tusen ganger bedre"

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Asbjørn
Verifisert
ADMIN
ADMIN
Innlegg: 7955
Startet: 05 Apr 2005 01:39
18
Kjønn (valgfri): *U*
Lokalisering: Florø
Har takket: 1377 ganger
Blitt takket: 1691 ganger
Kjønn:

Re: "Avtrykk" fra døde dyr

Innlegg av Asbjørn »

TomL skrev:
Vortex skrev:Jeg ser ingen grunn til at ikke avtrykk fra dyr skal kunne forekomme på linje som med oss mennesker. Når det gjelder dyrs sanser, tenker da spesielt på katt, hund og hest, så tror jeg det er trygt å¨si at de er i stand til å sanse, føle og kanskje "se" form av nærvær i langt større grad enn vi er i stand til.
Nja, hvis man skal se veldig nøkternt på dette, har vel mennesker mer "sjel" enn dyr har, i og med vårt intellekt, evne til å tro og tvile og reflektere. Umiddelbart må man kunne tro at en menneskesjel er "mer", i så måte. Dyr i mellom, er det kanskje ikke så stor forskjell på hest, hund, katt kontra feks. delfin, elg, gaupe, tiger o.l.
Det er også vanskelig å forestille seg at alle dyr som dør skal kunne sette avtrykk, i åndelig gestalt. Gjør alle mennesker det? Aner ikke.
Jeg vil bruke "bil"-bildet her også ;
En bil uansett om den er en liten 3hjuls motorsykkelbil, eller om det er et vogntog på 50 tonn, ( eller for densaksskyld et av de virkelig store tankskip ( ikke en bil, men bildet passer), kan lett styres av en enkelt person. ( men ikke 24/7 )
På samme måte mener jeg at en ånd/sjel også kan "styre" en kropp, om det er kroppen til ei flue, eller kroppen til et menneske.

Med andre ord, et menneske er slik sett en større "maskin" enn ei flue, men begge kan faktisk ha samme tye "sjåfør".

Når det gjelder avtrykk, har jeg den følelsen av at det faktisk er følelser ( glede, sinne, osv ), som forårsaker avtrykk, og kansje en viss grad "slitasje".
Om man går samme veien over gulvteppet i 20 år, vil man se det på teppet...

Mine tanker ;)

A
Antall ord: 319

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
TomL
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 110
Startet: 23 Jan 2015 21:42
9
Kjønn (valgfri): Gubbe
Har takket: 1 gang
Blitt takket: 70 ganger

Re: "Avtrykk" fra døde dyr

Innlegg av TomL »

Skal jeg tenke fritt over dette, så er det at kanskje de med fæle endeligt eller opprivende liv kan ha mer "rester" igjen etter seg enn noen som har levd rolig livet ut til støvets år. Sistnevnte vil jo kunne lett gå over til lyset uten å ha behov for å henge fast som ånd/avtrykk. Når jeg selv går vekk håper jeg å kunne flyte fritt over den vakre naturen der jeg har tilbrakt så mye tid, men uten at noen jordiske ser meg. Men det er nå det.

Medier sier at mennesker som er svært bundet til et sted/hus/område ofte henger igjen der. Kanskje det er slik. Jeg har selv hørt om slike ting fra hus der slikt skjer. I et spesielt hus er de så vant til hun som er der, at de regner henne som en del av familien. Det er bare Xxxxx, sier de. Komfyrplater blir slått av, skritt på loftet, knirk i trapp og mye mer skjer der.

Jeg har også lest og som sagt hørt historier om dyr som har vist seg/latt høre fra seg etter døden.
Antall ord: 196
"Om tusen personer tenker samme tanke, betyr det ikke at denne tanken er tusen ganger bedre"

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links