Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Magi og Okkult PraksisLitt om hva det vil si og være heks.

Wicca, Cabala, gamle svartebøker, kjærlighets magi, Hermetisme, hvordan lage et rituale og så videre.
Bruker avatar
Moonstone
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3114
Startet: 23 Sep 2008 10:12
15
Kjønn (valgfri): Flaskepost
Lokalisering: Inni ditt hode
Har takket: 128 ganger
Blitt takket: 402 ganger

- - Litt om hva det vil si og være heks.

Innlegg av Moonstone »

The Wolf skrev:Paganismen begynner å komme frem igjen, ja. Men folk flest vet ikke en gang hva det er!
Forteller du noen at du driver med noe som kan ligne på eller høres ut som heksekunst, får de med en gang fordommer..... Men alle sier at heksebrenningen var grusom.

Det må være noe vi kan gjøre for å få folk til å akseptere paganismen igjen..? En mulighet til å gjøre den mer kjent ?

Jeg tør ikke gå helt åpen ut med min tro, fordi jeg er redd for fordommer....
Enig der, der er MYE fordommer rundt Paganisme og Okkultisme.
Folk "vet" liksom at det er farlig og at man bedriver Hekseri, Magi og er i pakt med Ondskap.
Makan til vrøvl altså..
Dette er nok holdninger som har gått i arv fra eldregenerasjonen som Kirken hadde makt over, også har nok desverre Media også en del av skylda ved å male feil bilde av Paganister.
For mange blir Paganist/Okkultist og Satanist sett på som det samme, noe som også er vrøvl.

Det er jo endel Paganisme som har blitt med i New Age og Alternativbølgen, men mye er ødelagt av det, og blanda sammen med andre konsepter.
Antall ord: 204
Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Slettet_The Wolf

- - - Litt om hva det vil si og være heks.

Innlegg av Slettet_The Wolf »

Moonstone skrev:
The Wolf skrev:Paganismen begynner å komme frem igjen, ja. Men folk flest vet ikke en gang hva det er!
Forteller du noen at du driver med noe som kan ligne på eller høres ut som heksekunst, får de med en gang fordommer..... Men alle sier at heksebrenningen var grusom.

Det må være noe vi kan gjøre for å få folk til å akseptere paganismen igjen..? En mulighet til å gjøre den mer kjent ?

Jeg tør ikke gå helt åpen ut med min tro, fordi jeg er redd for fordommer....
Enig der, der er MYE fordommer rundt Paganisme og Okkultisme.
Folk "vet" liksom at det er farlig og at man bedriver Hekseri, Magi og er i pakt med Ondskap.
Makan til vrøvl altså..
Dette er nok holdninger som har gått i arv fra eldregenerasjonen som Kirken hadde makt over, også har nok desverre Media også en del av skylda ved å male feil bilde av Paganister.
For mange blir Paganist/Okkultist og Satanist sett på som det samme, noe som også er vrøvl.

Det er jo endel Paganisme som har blitt med i New Age og Alternativbølgen, men mye er ødelagt av det, og blanda sammen med andre konsepter.
Nettopp....
Antall ord: 207

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Nephandi
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1668
Startet: 22 Mar 2011 15:27
13
Kjønn (valgfri): Trollkjerring
Lokalisering: Våte og mørke Sotra utenform trolske Bergen.
Har takket: 125 ganger
Blitt takket: 274 ganger

- Litt om hva det vil si og være heks.

Innlegg av Nephandi »

Jeg har personelig ikke opplevd så veldig mye negativitet over å være Paganist og Okkultist, selvfølgelig finnes det noen idioter på nettet, og da jeg var lita jente, jeg begynte når jeg bare var 10, så ble jeg ertet en del for det, men alt i alt så har de fleste jeg har truffet på ikke brydd seg med hva jeg driver med, og noen har vert nyserrige eller litt skeptiske til jeg fikk forklart hva jeg driver med, og selv de som har vert redde har ikke vert negative til meg som person, de har bare ikke villet hatt noe med magien min å gjøre. Men jeg vet selfølgelig om andre som har blitt diskriminert mot fordi de er Paganister.

Jeg vil også si at jeg er både Paganist og jeg er inne i Alternativbevegelsen og jeg vil kalle meg New Ager, det er kanskje ikke positivt at konsepter blandes, men jeg har hadd god erfaring med alle tre og erfaringer fra en av grenene kan hjelpe med praksisen av en annen, kanskje man ikke skal være så redd for om ting blandes litt sammen, så lenger det fungerer og gir mening.
Antall ord: 198
From the religious books of ancient Egypt we learn that the power possessed by a priest or man who was skilled in the knowledge and working of magic was believed to be almost boundless.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Norvegicus
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 16
Startet: 13 Apr 2012 21:17
11
Har takket: 2 ganger
Blitt takket: 8 ganger

- Litt om hva det vil si og være heks.

Innlegg av Norvegicus »

Dette er en gammel tråd, men som ny her inne tar jeg meg den frihet å fortsette på denne.

Jeg er en ekletisk heks som ikke er wiccaorientert. (Noen vil nok heller kalle oss mysterieorienterte)
Jeg er sjefsheks i et heksecoven som har eksistert i over 2 tiår. Et rent kvinnecoven.
Vi er naturorienterte og praktiserer våre ritualer ute i naturen. Vi feirer alle Sabatter og Esbater utendørs (I skogen, på fjellet eller nede ved sjøen alt etter årshjulet) så lenge været tillater det. Det er kun Yule og Imbolc som feires under tak.

Vi bedriver det meste innenfor de okkulte retninger. Alle heksene i covenet har "sine" spesialfelt og emner de er gode på. Vi lærer av hverandre. Noen er healere, kjøkkenhekser (Driver med urter, tinkturer, oljer, osv) Andre igjen er svært gode på divinasjon eller sjamanisme. Ei studerer alkemy. Felles for alle er at vi bedriver ritualmagi. Ingen av oss har samme "tro."

Esbatene blir brukt til opplæring av eventuelle noviser samt praktisering av forskjellig typer magi.
Sabattene er rene feiringer hvor vi utfører årshjultilpassede ritualer. Eks. ved Imbolc foregår alle innvielsesseremonier. Enten det er en novise som innvies til heks og fullverdig medlem av covenet eller det er en heks som innvies til Volve. (Volve = vis kvinne. En kvinne som har nådd klimateriet og som dermed ikke er fruktbar lengre)

Mine favorittsabatter er Halloween/Samhain og Valborgnatt. :mrgreen: (Skal komme tilbake til dette når Valborgnatt er nærmere)

For meg er det å være heks å leve i pakt med naturen. Og å leve ut det jeg lærer bort. Liv og lære skal være det samme. Vi er ikke hekser bare ved Sabatter og Esbater, men årshjulet igjennom.
Under blodmånen jakter jeg og skaffer alt kjøttet familien trenger i løpet av året. Mellom Valborgnatt og Litha høstes alle urter vi trenger gjennom sessongen. Osv.
Vi lager det meste av rituelt utstyr selv etter salomoniske tradisjoner.

Men, når det er sagt så går ingen av oss rundt og kaller oss hekser i full offentlighet. Vi er ikke hekser for at andre skal ha noe å snakke om. Vi misjonerer aldri! Vår tro og praksis er vår egen, og vi utfører våre ritualer der vi får være helt i fred. Langt fra steder hvor andre ferdes.

Ja, dette var litt om min praksis som heks. Beklager at det ble så langt :oops:
PS! Det er lov å komme med spm hvis noe er uklart.

Norvegicus
Antall ord: 428

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Heksepusen
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 4694
Startet: 14 Okt 2005 14:33
18
Kjønn (valgfri): Gift heks
Lokalisering: I ødemarken med alle skummle vesner
Har takket: 50 ganger
Blitt takket: 192 ganger

- Litt om hva det vil si og være heks.

Innlegg av Heksepusen »

Takk for at du deler med oss dette var spennede lesing og jeg sitter her og smiler av glede over det du skriver.
Antall ord: 23
http://yddir.no/
[link2]Blogg,http://detkreativeliv.blogspot.com/[/link2]
Jeg kan ikke døme andre før jeg dømmer meg selv.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Arven
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 2851
Startet: 08 Apr 2011 21:38
12
Kjønn (valgfri): en ei
Lokalisering: Ved siden av skogen
Har takket: 855 ganger
Blitt takket: 996 ganger

- Litt om hva det vil si og være heks.

Innlegg av Arven »

Artig å høre fra en heks som er med i et Coven. Alle vi her inne er solitære.
Antall ord: 19
"Og hvordan står det til?" spurte Brumm. Tussi ristet langsomt på hodet.
Ikke mye hvordan," sa han. "Jeg har ikke følt meg riktig hvordan på aldri så lenge."

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Anonymius
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 112
Startet: 06 Apr 2012 12:56
11
Kjønn (valgfri): ukjent
Har takket: 44 ganger
Blitt takket: 28 ganger

- Litt om hva det vil si og være heks.

Innlegg av Anonymius »

takk for informasjonen :)

finner mye nyttig informasjon her
Antall ord: 8
Bilde
Ingenting er umulig, det må bare trenes på

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links