Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Magi og Okkult PraksisLitt om hva det vil si og være heks.

Wicca, Cabala, gamle svartebøker, kjærlighets magi, Hermetisme, hvordan lage et rituale og så videre.
Anja\Third eye

Re: Litt om hva det vil si oh være heks.

Innlegg av Anja\Third eye »

Siden denne siden er om det og være heks,,, setter jeg opp denne linken her ,,, ett fantastisk chatte sted og forum,,,, Mange spells,,, og forskjellige grupper,,,, og det er gratis ,,, bare viss du skal kjøpe witchcraft uttstyr koster ,, men det er valgfritt,,,, her er linken

http://www.spellsofmagic.com/spells/spi ... /page.html
Antall ord: 55

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Svartepus
Verifisert
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5155
Startet: 17 Sep 2006 01:35
17
Kjønn (valgfri): hokatt
Lokalisering: Et steinkast unna glasshuset
Har takket: 668 ganger
Blitt takket: 1057 ganger

Re: Litt om hva det vil si oh være heks.

Innlegg av Svartepus »

Anja\Third eye skrev:Før ble vel nesten alle Med enn eller annen paranormal evne beskylt for og være heks og ble brennt???
Før var det nok at man var skjeløyd eller hadde annen fysisk skavank, eller bare kom på kant med naboen, så risikerte man å bli brent som heks/trollkjerring. De eneste med "paranormale evner" eller som kan linkes til dagens hekser, var de kloke konene som kunne bruke urter til å fjerne sykdom. De risikerte også å bli brent pga misunnelse og religiøse vrangforestillinger blant folk i nærmiljøet.

Jeg har lest mye om hekseprosessene (skrev oppgave på høgskolen) og de eneste som ble brent for sine paranormale evner var sjamanene i det samiske folket. Ellers gikk det stort sett bare på beskyldninger med begrunnelse i misunnelse eller reint skjært nag til en person.
Antall ord: 142
When life knocks me down, instead of getting back up I usually just lay there and take a nap

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Anja\Third eye

Re: Litt om hva det vil si oh være heks.

Innlegg av Anja\Third eye »

Er 25% same selv,,, så det var så fort og bli brennt før,,, godt du oppklarte som sakt,,, jeg bare lurte på om man ble brennt for paranormale evner,, og takk for oppklaring i dette og :D
Antall ord: 37

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Chimera
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 296
Startet: 10 Nov 2007 20:48
16
Har takket: 24 ganger
Blitt takket: 77 ganger

Re: Litt om hva det vil si oh være heks.

Innlegg av Chimera »

Anja\Third eye skrev:Siden denne siden er om det og være heks,,, setter jeg opp denne linken her ,,, ett fantastisk chatte sted og forum,,,, Mange spells,,, og forskjellige grupper,,,, og det er gratis ,,, bare viss du skal kjøpe witchcraft uttstyr koster ,, men det er valgfritt,,,, her er linken

http://www.spellsofmagic.com/spells/spi ... /page.html
Tja, synest ikke den sida virka helt seriøst. Har prøvd å finne igjen de witchcraftsidene jeg huska fra gamle dager, men de er enten nedlagt eller parkert..... Her er et eksempel på det siste, Witchraft Dawning:

http://reocities.com/CollegePark/4885/

Og her er ei som ser interessant ut:

http://www.witchway.net/
Antall ord: 113

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Anja\Third eye

Re: Litt om hva det vil si oh være heks.

Innlegg av Anja\Third eye »

Ok takk for du viste meg disse linkene vil sjekke de ut
Antall ord: 12

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Medi
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 456
Startet: 02 Mar 2005 17:17
19
Lokalisering: Hjemme <3
Har takket: 13 ganger
Blitt takket: 31 ganger

- Litt om hva det vil si oh være heks.

Innlegg av Medi »

Tar opp denne igjen. Kjempe interessant. Noen flere som har noe å si kanskje, og har råd å gi?

Smiler pent her, fra Medi <--- meg :-)
Antall ord: 24
~ Don't feed the internet trolls ~

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Slettet_The Wolf

- Litt om hva det vil si oh være heks.

Innlegg av Slettet_The Wolf »

Kan vel si litt om hva jeg gjør som heks :)
Vet egentlig ikke om jeg vil kalle meg selv en heks, men jeg er paganist.

Det viktigste for meg er å leve i harmoni med naturen. Jeg hjelper den og får den hjelpen jeg trenger tilbake.

Jeg kan bruke den til healing og til å skjerpe konsentrasjonen når jeg vil "se" ting, men som oftest klarer jeg meg uten.

Jeg følger ingen ferdige ritualer eller spells, men jeg lager dem selv slik jeg føler at det er rett. Troen er viktig.

For meg er det å forstå naturen og leve med den på en rett måte det viktigste.
Antall ord: 111

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gjest

- Litt om hva det vil si oh være heks.

Innlegg av Gjest »

Dette er et tema som interesserer meg veldig. Jeg har alltid hatt følelsen av en samhørighet med naturen og kosmos, noe som jeg tror alle mennesker i bunn og grunn har men ikke alltid finner frem til. Jeg ønsker virkelig sterkt å leve som forfedrene mine før kristendommen, i åsatruen. Men jeg føler det er vanskelig å omstille seg så kraftig når man er oppvokst i en helt annen kultur. Alikevel har jeg funnet ut eller ivertfall tatt en beslutning om at det som spiller noen rolle egentlig er hvilken energi du utstråler i livet. Jeg velger å gjøre det jeg kan for å være et godt og sunt menneske desutten gjøre det jeg kan for å være i kontakt med naturen. Jeg er veldig opptatt av å gi det jeg får.

Sakte men sikkert vil jeg studere åsatruen og paganisme nærmere slik at jeg endag kan leve en slik livsstil. Uansett, så ber jeg og takker æsene når jeg trenger åndelig støtte :) Også er jeg pittelitt utro med hjelperen min til tider da :mozilla_innocent:

Hva betegner egentlig en god heks? En som følger ritualer og høytider slavisk? Eller en som med hele sin sjel føler tilhørigheten ?
Antall ord: 208

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gjest

- - Litt om hva det vil si oh være heks.

Innlegg av Gjest »

The Wolf skrev:Kan vel si litt om hva jeg gjør som heks :)
Vet egentlig ikke om jeg vil kalle meg selv en heks, men jeg er paganist.

Det viktigste for meg er å leve i harmoni med naturen. Jeg hjelper den og får den hjelpen jeg trenger tilbake.

Jeg kan bruke den til healing og til å skjerpe konsentrasjonen når jeg vil "se" ting, men som oftest klarer jeg meg uten.

Jeg følger ingen ferdige ritualer eller spells, men jeg lager dem selv slik jeg føler at det er rett. Troen er viktig.

For meg er det å forstå naturen og leve med den på en rett måte det viktigste.
Jeg tror vi har mye samme synet her, godt å vite at andre mener dette.
Antall ord: 128

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Medi
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 456
Startet: 02 Mar 2005 17:17
19
Lokalisering: Hjemme <3
Har takket: 13 ganger
Blitt takket: 31 ganger

- Litt om hva det vil si oh være heks.

Innlegg av Medi »

Det er greit å vite at andre tenker litt på samme måte som meg. Føler jeg leser om meg når jeg leser om Wicca og peganisme. Føler virkelig dette er noe for meg. Jeg skal føle meg litt mere fram før jeg velger noe, men tror nok en del av meg allerede har valgt noe.

Mvh Medi

Takker for svar.
Antall ord: 65
~ Don't feed the internet trolls ~

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Slettet_The Wolf

- Litt om hva det vil si oh være heks.

Innlegg av Slettet_The Wolf »

Jeg tror ikke det er nødvendig å følge alle høytidene. Hovedsaken er nok at en føler en tilhørighet. Hvis en føler at wicca er rett for en og en praktiserer slik en føler at det er rett for seg selv, tror jeg at en er en god heks. Og hvis du bruker magi på en rett måte som ikke skader noen.
Antall ord: 68

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Heksepusen
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 4694
Startet: 14 Okt 2005 14:33
18
Kjønn (valgfri): Gift heks
Lokalisering: I ødemarken med alle skummle vesner
Har takket: 50 ganger
Blitt takket: 192 ganger

- Litt om hva det vil si oh være heks.

Innlegg av Heksepusen »

Må si meg enig med the Wolf her. Det har jo også litt med det og føle at man er i harmoni med seg selv og det man tror på.
Antall ord: 31
http://yddir.no/
[link2]Blogg,http://detkreativeliv.blogspot.com/[/link2]
Jeg kan ikke døme andre før jeg dømmer meg selv.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Arven
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 2851
Startet: 08 Apr 2011 21:38
13
Kjønn (valgfri): en ei
Lokalisering: Ved siden av skogen
Har takket: 855 ganger
Blitt takket: 996 ganger

- - Litt om hva det vil si oh være heks.

Innlegg av Arven »

Medi skrev:Jeg skal føle meg litt mere fram før jeg velger noe, men tror nok en del av meg allerede har valgt noe.

.
Artig at du skriver dette for dette er noe jeg selv har følt igjen og igjen. I møte med nye ting, ideologier og tanker, begynner fornuften og analysere, men når jeg er stille og lytter, opplever jeg alltid at ånden min har valgt før jeg selv er klar over det. Og følger jeg intuisjonen min viser det seg alltid at den har rett :mozilla_smile:

Jeg føler en sterk tilknytning til Wicca. Tilknytningen til naturen, alle ting's iboende kraft og at alt kommer tilbake står helt sentralt i livet mitt.
Antall ord: 124
"Og hvordan står det til?" spurte Brumm. Tussi ristet langsomt på hodet.
Ikke mye hvordan," sa han. "Jeg har ikke følt meg riktig hvordan på aldri så lenge."

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Moonstone
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3114
Startet: 23 Sep 2008 10:12
15
Kjønn (valgfri): Flaskepost
Lokalisering: Inni ditt hode
Har takket: 128 ganger
Blitt takket: 402 ganger

- Litt om hva det vil si og være heks.

Innlegg av Moonstone »

Heks er vel bare et utrykk Kirken har skapt på Paganister/Okkultister som fortsatt valgte å følge sitt Paganistiske syn selvom Kristendommen offisielt tok over.
Jeg synes Paganisme i sine mange former er vakkert, og har selv en del elementer av det i mitt verdensbilde og spirituelle liv. Ikke så mye fra Wicca og liknende nyere versoner av Paganisme/Okkultisme, men mer fra de tidligere impulsene fra Antikken frem til Renessansen.

Det ser ut til at mye av dette blomstrer igjen i våre dager, det får på nytt grofeste, kommer atter engang ut i dagens lys etter å ha ligget i det skjulte.
Kanskje "Heksene" får sin revansje igjen etter 1000 år med religiøs undertrykkelse?
Antall ord: 118
Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Slettet_The Wolf

- Litt om hva det vil si og være heks.

Innlegg av Slettet_The Wolf »

Paganismen begynner å komme frem igjen, ja. Men folk flest vet ikke en gang hva det er!
Forteller du noen at du driver med noe som kan ligne på eller høres ut som heksekunst, får de med en gang fordommer..... Men alle sier at heksebrenningen var grusom.

Det må være noe vi kan gjøre for å få folk til å akseptere paganismen igjen..? En mulighet til å gjøre den mer kjent ?

Jeg tør ikke gå helt åpen ut med min tro, fordi jeg er redd for fordommer....
Antall ord: 89

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links