Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Magi og Okkult PraksisLitt om hva det vil si og være heks.

Wicca, Cabala, gamle svartebøker, kjærlighets magi, Hermetisme, hvordan lage et rituale og så videre.
Bruker avatar
Heksepusen
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 4694
Startet: 14 Okt 2005 14:33
18
Kjønn (valgfri): Gift heks
Lokalisering: I ødemarken med alle skummle vesner
Har takket: 50 ganger
Blitt takket: 192 ganger

Litt om hva det vil si og være heks.

Innlegg av Heksepusen »

Etter litt frem og tilbake i en annetråd åpne jeg nå denne tråden Om hva det vil si og leve som Natushekser og livssynet dems.

Jeg syns det er på tide at vi belyser det litt her inne siden vi er en dele som driver med det her inne og diskuterer det fra tid til annen.

Den mest kjente naturhekseri er Wicca det er også den som er best nedtegnet når det gjelder ting, men de fleste naturhekser har de samme likheten som Wicca.

Her kommer en kort og grei inntro på dette med heksenes regelgion.

Tradisjoner innen wicca.

Innen Wicca finnes det en mengde såkalte tradisjoner, og nedenfor følger noen av dem. Noen går fra generasjon til generasjon mens andre er nyere tradisjoner. Noen er inspirert av de førkristne religionene. Andre igjen er inspirert av nyere hekser som for eks. den kjente Gerald Gardner. Men man trenger ikke følge noen av disse i det hele tatt. Man kan søke i seg selv og bli veiledet videre herfra.
Noen arbeider i et såkalt fellesskap (coven) men andre syns det er mer naturlig å arbeide alene, men alle arbeider for det positive, og har omtanke for sine medmennesker. Her kommer kun en kort beskrivelse av hver enkelt tradisjon.

Alexandrian wicca

Grunnlagt av Alex Sanders og hans kone Maxine. Ritualene er ganske formelle og man har som regel møter ved hver fullmåne, nymåne og sabbat.
(Egentlig var Alex Sanders innviet i den Gardnerianske tradisjonen først). Greencraft er en egen tradisjon innen den alexandriske tradisjonen igjen og er mest utbredt i Holland og Belgia.

British Traditional Witch

En blanding av Celtic og Gardnerian tro. Mer info kommer.

Celtic Wicca

Stor vekt på den helende og magiske evnen til planter og trær, steiner og krystaller og til elementenes krefter.

Ceremonial wicca

Heller sterkt til den sermonielle magien.

Dianic Tradition

Utøves helst av kvinner og her fokuseres det på Gudinnen.

Eclectic Witch

Her er det viktigste å leve i harmoni med naturen og man fokuserer på det økologiske.

Faery wicca

De har stor respekt for naturen og har kontakt med alvene og feene. Det mest kjente navnet innen denne tradisjonen er Starhawk (som også var med å skape tradisjonen "Reclaiming".)

Gardnerian Tradition

Naturens fruktbarhet og samspillet mellom den feminine og den maskuline kraften står sentralt i denne tradisjonen.


Kitchen Witch - Kjøkkenheks.

"Kjøkkenheksen" praktiserer helst hjemme. Hun/han har søkt i seg selv, funnet sin form uten de store ritualer, og har stor kunnskap om urter og hva de kan brukes til. Dette diktet, som jeg fritt har oversatt etter E. Zeiglerforteller vel litt om kjøkkenheksens gjøren og laden...

Nordic

Pictish Witchcraft Nordic, denne og pectic- Wita har jeg ikke noe info på.

Pectic-Wita

Pectic Wita er litt forskjellig fra mange andre former av wicca, og det er en "solitary" tradisjon. De lager ikke sirkler, eller har formelle ritualer, i stedet for å "kaste en cirkel" centrere de seg selv. Magi er her mye brukt og de feirer for det meste Samhuinn, Feill-Fionnain, Bealltainn, og Feill-Sheathain. Healing er også en viktig del av denne tradisjonen.. og også arbeid med urter.


Pow-wow

Denne tradisjonen er man som regel født inn i og man har arvet både klarsynthet og healingevner fra sine forfedre. Noen spesialiserer seg på charms and amuletter, andre på spesielle urter og urteblandinger. En av de mest kjente "powwower" var Charles W. Rice. Han bodde i New York hvor han spesialiserte seg på å kurere blindhet med en hel spesiell blanding han kalte “sjømonster-tårer ”.

Seax-Wicca

Seax-Wica er inspirert av Raymond Buckland. Her er det ingen gradestruktur eller svorne eder om hemmeligholdelse av noe slag , og presteskapet er valgt demokratisk av medlemmene i covenet.

Solitary Witch

Dette er "naturheksens" tradisjon og man arbeider som regel alene.

Strega Witch

Strega Witch har sitt utspring i Italia og overføres fra generasjon til generasjon. Her står månegudinnen Aradia ( datter av Diana og Lucifer ) sentralt.

Teutonic Witch

Denne stammer fra eldgamle tider; England, Tyskland, Holland, Afrika, Skandinavia og Goth. Heller til Asatru. ..... som blandt Odin og runer..


The Sylvan Tradition

Denne tradisjonene begynte i1970 årene i Nord California og har noe av Faery Wicca i seg. Man lærer her at jorden is hellig i seg selv, så de renser for eks. ikke for negativ energi fra et område før de kaster en cirkel.

Witta

Denne har sine røtter i Nord Amerika, men er inspirert av Irsk kultur. Her begynner det nye året med Winter Solstice. Sabbatene og fullmåne er tradisjonell møtetid for Wittan’s.

Det finnes fler.
Antall ord: 784
http://yddir.no/
[link2]Blogg,http://detkreativeliv.blogspot.com/[/link2]
Jeg kan ikke døme andre før jeg dømmer meg selv.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Deep Space
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 505
Startet: 03 Jan 2007 22:56
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Oslo
Har takket: 1 gang
Blitt takket: 5 ganger

Re: Litt om hva det vil si oh være heks.

Innlegg av Deep Space »

Takk for informasjonen. Interessant.
Jeg synes "heks" er et negativt ladet ord. Det ordet kommer vel sikkert fra religiøse? kristendommen? Det var vel de som brente hekser på bål.......
Så Wicca er religion?
Hvor langt tilbake i tid stammer dette fra?
Finnes det en god nettside hvor man kan lære mer om dette.
Jeg tror dere har fått veldig mye negativ publisitet pga religion. Enig?
Antall ord: 69
There will never be world peace as long as religion exists.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Astarte
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5078
Startet: 21 Jun 2006 14:54
17
Kjønn (valgfri): Møkkakjærring
Lokalisering: Borti natta
Har takket: 163 ganger
Blitt takket: 171 ganger

Re: Litt om hva det vil si oh være heks.

Innlegg av Astarte »

Deep Space skrev:Takk for informasjonen. Interessant.
Jeg synes "heks" er et negativt ladet ord. Det ordet kommer vel sikkert fra religiøse? kristendommen? Det var vel de som brente hekser på bål.......
Så Wicca er religion?
Hvor langt tilbake i tid stammer dette fra?
Finnes det en god nettside hvor man kan lære mer om dette.
Jeg tror dere har fått veldig mye negativ publisitet pga religion. Enig?

Det er sant. Detfor syns jeg at det er fint å få en tråd med et litt mer nyansert innblikk i troen. Her er noen sider som kan være informative:

http://wicca.no/
http://www.wicca.com/
http://paganwiccan.about.com/

Hvis du har flere spørsmål, så skal vi nok svare deg etter beste evne. Dette er ingen tråd som har som intensjon å "omvende" noen, men som informasjon til dem som lurer. Jeg håper trådstarter er enig i det. ;)

Også syns jeg det vil være positivt om vi utveksler erfaringer med hverandre.

Vi er ikke mange her i Norge, selv ble jeg innviet i Sverige. Likevel er det ikke en nødvendighet å bli innviet for å utøve denne livsstilen. Som Heksepusen skriver her, så er det helt naturlig om man lar seg veilede av sin egen måte å gjøre ting på.
Antall ord: 221
BildeBilde Memento mori

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
answers
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 47
Startet: 05 Okt 2008 14:18
15
Blitt takket: 2 ganger

Re: Litt om hva det vil si oh være heks.

Innlegg av answers »

Jøss. Hva var poenget med å slette innlegget mitt? Det er jo mye bra info på den websiden.

http://radikal.net/magic_wicca/

http://radikal.net/magic_wicca/which_is.htm
Antall ord: 31

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Astarte
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5078
Startet: 21 Jun 2006 14:54
17
Kjønn (valgfri): Møkkakjærring
Lokalisering: Borti natta
Har takket: 163 ganger
Blitt takket: 171 ganger

Re: Litt om hva det vil si oh være heks.

Innlegg av Astarte »

Jeg regner med du får en forklaring på hvorfor innlegget ditt ble slettet hvis du sender en pm til moderator i forumet.

Det er to gode linker du har lagt ut, og det må nesten bli opp til hver enkelt om de vil kopiere og lime, eller legge ut link. ;)

Ellers så er det mye bra info på nett, jeg googlet og fant massevis både på norsk og engelsk.

Det som ligger meg nærmest hjertet er disse oppfatningene om at vi har med Djevelen å gjøre. Vi tror nemlig ikke på Djevelen. Han er et kristent påfunn som også er "stjålet" fra paganismen. Djevelen er bygget på skogsguden Pan :roll: :lol:
Antall ord: 114
BildeBilde Memento mori

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Heksepusen
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 4694
Startet: 14 Okt 2005 14:33
18
Kjønn (valgfri): Gift heks
Lokalisering: I ødemarken med alle skummle vesner
Har takket: 50 ganger
Blitt takket: 192 ganger

Re: Litt om hva det vil si oh være heks.

Innlegg av Heksepusen »

Astarte skrev:
Deep Space skrev:Takk for informasjonen. Interessant.
Jeg synes "heks" er et negativt ladet ord. Det ordet kommer vel sikkert fra religiøse? kristendommen? Det var vel de som brente hekser på bål.......
Så Wicca er religion?
Hvor langt tilbake i tid stammer dette fra?
Finnes det en god nettside hvor man kan lære mer om dette.
Jeg tror dere har fått veldig mye negativ publisitet pga religion. Enig?

Det er sant. Detfor syns jeg at det er fint å få en tråd med et litt mer nyansert innblikk i troen. Her er noen sider som kan være informative:

http://wicca.no/
http://www.wicca.com/
http://paganwiccan.about.com/

Hvis du har flere spørsmål, så skal vi nok svare deg etter beste evne. Dette er ingen tråd som har som intensjon å "omvende" noen, men som informasjon til dem som lurer. Jeg håper trådstarter er enig i det. ;)

Også syns jeg det vil være positivt om vi utveksler erfaringer med hverandre.

Vi er ikke mange her i Norge, selv ble jeg innviet i Sverige. Likevel er det ikke en nødvendighet å bli innviet for å utøve denne livsstilen. Som Heksepusen skriver her, så er det helt naturlig om man lar seg veilede av sin egen måte å gjøre ting på.
Nei da ingen ting i mot det Ast. Bare fint og få innputt fra Andre også.
Det er vel en del av det med å dele erfaringer og slikt.
Antall ord: 251
http://yddir.no/
[link2]Blogg,http://detkreativeliv.blogspot.com/[/link2]
Jeg kan ikke døme andre før jeg dømmer meg selv.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Deep Space
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 505
Startet: 03 Jan 2007 22:56
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Oslo
Har takket: 1 gang
Blitt takket: 5 ganger

Re: Litt om hva det vil si oh være heks.

Innlegg av Deep Space »

Etter å ha lest litt på disse websidene.. Hva tror dere kan være grunnen til at kristne / religiøse har så mye imot dere? Leste litt om Yoga bl.a, og der står det noen veldig gode tips.
Dere har noen finurlige måter å lage TE på da men.. :mozilla_sealed:
Antall ord: 50
There will never be world peace as long as religion exists.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Astarte
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5078
Startet: 21 Jun 2006 14:54
17
Kjønn (valgfri): Møkkakjærring
Lokalisering: Borti natta
Har takket: 163 ganger
Blitt takket: 171 ganger

Re: Litt om hva det vil si oh være heks.

Innlegg av Astarte »

Hehe, de kristne er vel som de fleste andre monoteistiske religioner: De rakker ned på dem som ikke tror som dem selv. Den kristne tradisjonen består jo utelukkende av "lånt" materiale, men det er en helt annen tråd ;)

Ja, for meg er dette en veldig naturlig måte å leve på. Ikke minst føler jeg meg i nær kontakt med naturen og livssyklus. Yoga/meditasjon og lignende er noe jeg setter svært høyt. Var det noe spesielt du tenkte på, så ikke jeg svarer FOR svevende og generelt? ;)

Te ja, det kommer litt an på hvor avansert man velger å gjøre det da. Selv trekker jeg te på den "vanlige" måten, når jeg ikke bruker te i rituelle sammenhenger.

Men moro at du er en av dem som vil sette seg inn i vår verden da :D
Antall ord: 145
BildeBilde Memento mori

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Svartepus
Verifisert
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5155
Startet: 17 Sep 2006 01:35
17
Kjønn (valgfri): hokatt
Lokalisering: Et steinkast unna glasshuset
Har takket: 668 ganger
Blitt takket: 1057 ganger

Re: Litt om hva det vil si oh være heks.

Innlegg av Svartepus »

Jeg er veldig interessert i heksenes livsstil og har mye av deres verdier i mitt levesett. Egentlig er jeg vel litt mer sånn "periodevis hobbyheks" med min lille heksehåndbok og min hang til tarot og andre spådomsteknikker... :mozilla_tongue: :mozilla_smile:

Jeg ser i den andre tråden at bl.a. Metodisten drar inn hekseforfølgelsene, men der må jeg nok "arrestere" ham litt... De kvinnene (og mennene) som ble brent på bålet var svært sjeldent "ekte" hekser. De var som oftest mennesker som ble uglesett av naboer på grunn av ting som fysiske skavanker (skjeløyd, halt, grov stemme osv), psykiske sykdommer eller bare at de var evig enslige. Dette fikk folk til å mistenke at siden de ikke var som alle andre, måtte de nok drive litt på den "mørkere" siden. Noen satte også mistanke på nabokona for å hevne seg, og hadde du først fått mistanken mot deg, var det umulig å bli kvitt den.
Hvis en stilltiende, skjeløyd nabokone stirret litt mye på kyrne til bonden, var det selvfølgelig hennes feil dersom en ku ble syk etterpå...

Og så fantes det jo også noen kloke koner og samiske sjamaner som ble brent, og da var det nok mer snakk om "ekte" hekser. Siden kristendommen ikke godtok at det fantes "hvit magi", men sorterte all form for spells og magi (inkludert hjelpende magi som f.eks. healing) under "ondskap", ble alle skjært over samme kam og brent på bålet.

Jeg skrev semesteroppgave for noen år siden om hekseprosessene i Norge og resten av Europa, og lærte mye om likhetene og forskjellene mellom landene. Hovedforskjellen var at i Norge fikk man ondskapen inn gjennom mat og/eller drikke (ble rekruttert av andre hekser), og når heksene møtte djevelen var det ren skjær blasfemi som sto i høysetet. F.eks. snudde korsene i kirka, tisset i døpefonten og danset og sang og bråkte for å vanære kristendommen.
I resten av Europa var de mer perverse. Der var de opptatt av at heksene møtte djevelen jevnlig for å ha sexorgie, og de religiøse så for seg alle djevelens kjønnsorganer (for han hadde jo flere enn ett) og hvordan heksene en etter en (eller samtidig) hadde seg i alle retninger med ham. Trolldommen fikk man i seg ved å la seg forføre av en incubus (mannlig demon) eller en succubus (kvinnelig demon).
I begge tilfeller var den svarte katten en fast følgesvenn, noen ganger i form av en trollkatte som kunne sendes til naboene for å spionere eller lure dem inn i trolldomsverdenen.

Dette var bare en liten innføring i gamle fordommer mot hekser/trollmenn og dem folk trodde var hekser/trollmenn. En liten digresjon i denne fine tråden om heksenes faktiske liv og leven. Hvis man leser litt rundt skjønner man at tankene bak hekseprosessene bare var fordommer som har svært lite sammenheng med dagens hekser og sjamaner. Faktisk tror jeg ofte dem som er usikre og kanskje litt skremt av hekser, prøver å ufarliggjøre dem ved å tøyse med stereotyper som riing på sopelime eller hjelpesløse kvinner som ikke vet hva de driver med. Jeg oppfatter hekser som trygge, jordnære og velbalanserte mennesker som har mye kjærlighet til moder jord og livet generelt (man ser jo flere eksempler her inne, som Astarte og Heksepusen, fine damene). Jeg har mange av samme "levereglene", men er nok ingen heks. Likevel vil jeg nok alltid være fascinert av denne livsstilen/livsveien :mozilla_smile:
Antall ord: 597
When life knocks me down, instead of getting back up I usually just lay there and take a nap

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Heksepusen
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 4694
Startet: 14 Okt 2005 14:33
18
Kjønn (valgfri): Gift heks
Lokalisering: I ødemarken med alle skummle vesner
Har takket: 50 ganger
Blitt takket: 192 ganger

Re: Litt om hva det vil si oh være heks.

Innlegg av Heksepusen »

Deep Space skrev:Etter å ha lest litt på disse websidene.. Hva tror dere kan være grunnen til at kristne / religiøse har så mye imot dere? Leste litt om Yoga bl.a, og der står det noen veldig gode tips.
Dere har noen finurlige måter å lage TE på da men.. :mozilla_sealed:
Jeg vil si at du ser mye av svart på spørsmålet i det Ast og Svartepus har skrevet.

Hehe ja jeg må si som Ast jeg trekker ten min også på vanelig måte uten om til ritualer og slikt men det er en annen sak.

I Mitt liv må alt hvere i balanse for at ting skal virke så kropp og Sjel er noe jeg setter høyt uten sammspill i dem virker ikke noe.

Jeg kan virkelig bare si at jeg er på langt nære hjelpesløs eller rir på sopelime jeg har ikke en gang en svart katt.
Jeg ser ut og oppfører meg som en hver annen person man møter og ser på gata.
Så takk for at du syns vi er hælige og sterke damer Svartepus det varmet virkelig i hjerte det må jeg si.
Antall ord: 199
http://yddir.no/
[link2]Blogg,http://detkreativeliv.blogspot.com/[/link2]
Jeg kan ikke døme andre før jeg dømmer meg selv.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Metodisten
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1551
Startet: 15 Jan 2007 15:06
17
Kjønn (valgfri): Typeutovertiss.
Lokalisering: Hordaland
Har takket: 1 gang
Blitt takket: 1 gang

Re: Litt om hva det vil si oh være heks.

Innlegg av Metodisten »

Svartepus.

Det spiller ingen rolle hva som var fakta om det att de brente folk.

Poenget er att de TRODDE djevelen var på farten og att hekser og trollmenn sto i ledtog med ham. Det skal f.eks i følge noen ha vert inkvisisjonen som hadde razzia hos den kjente sannsigeren
(om man velger å tro på ham da) Nostradamus, som fikk ham til å skrive i så tåkete og uforståelige vers, att i følge ham var det bare de som var intelligente nok i fremtiden som kunne tyde det. Uansett,
Dette var de heksene den gang. De som du sier ble feilaktig beskyldt for å drive med hekseri.

Det er det som er poenget. Og moderne moterettninger som er litt spinn off av de gamle helsenes glorie av drama er småfarlig spirituellt sett, for det er disneyland versjonen av noe mere okkult.
Jeg sier dette kun fordi att allt jeg har lest om slikt sier det ikke er bra for dere.
Antall ord: 164

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Svartepus
Verifisert
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5155
Startet: 17 Sep 2006 01:35
17
Kjønn (valgfri): hokatt
Lokalisering: Et steinkast unna glasshuset
Har takket: 668 ganger
Blitt takket: 1057 ganger

Re: Litt om hva det vil si oh være heks.

Innlegg av Svartepus »

Metodisten skrev:Svartepus.

Det spiller ingen rolle hva som var fakta om det att de brente folk.
Jeg synes det spiller en stor rolle, fordi verken uskyldige "ikke-hekser" eller ekte hekser fortjente å bli brent på bålet fordi inkvisisjonen og resten av folket ikke likte det de gjorde eller hvordan de så ut.
Metodisten skrev:Poenget er att de TRODDE djevelen var på farten og att hekser og trollmenn sto i ledtog med ham. Det skal f.eks i følge noen ha vert inkvisisjonen som hadde razzia hos den kjente sannsigeren
(om man velger å tro på ham da) Nostradamus, som fikk ham til å skrive i så tåkete og uforståelige vers, att i følge ham var det bare de som var intelligente nok i fremtiden som kunne tyde det. Uansett,
Dette var de heksene den gang. De som du sier ble feilaktig beskyldt for å drive med hekseri.
Nei, det har jeg ikke sagt. Hvis du leser innlegget en gang til, ser du at jeg nevner at noen av de "dømte" var "ekte" hekser/trollmenn/sjamaner. Men flesteparten av de brente var faktisk mennesker som ikke var hekser og ikke drev med trolldom.
Metodisten skrev:Det er det som er poenget. Og moderne moterettninger som er litt spinn off av de gamle helsenes glorie av drama er småfarlig spirituellt sett, for det er disneyland versjonen av noe mere okkult.
Jeg sier dette kun fordi att allt jeg har lest om slikt sier det ikke er bra for dere.
Å kalle det moteretninger og spinn off vitner om at du ikke vet helt hva du uttaler deg om. Å være en ekte heks er en livsvei du velger (eller en livsvei som nærmest velger deg), ikke en fjollete moteting som man kutter ut når det ikke er spennende nok lenger. Med mindre man er en forvirret fjortis wannabe som leker heks da. De har nok ikke erfaring og viten nok til å gjøre så mye skummelt uansett, okkult eller ikke. Dessuten vet hekser at lysskye bedrifter straffer seg, da det fort kan komme tilbake på dem selv med større kraft.

Ikke tro alt du leser, Metodisten. Især ikke når du leser litteratur av typen Malleus Malificarum og bare ser inkvisisjonens trangsynte side av saken. Det er jo også litt vanskelig å stå i ledtog med djevelen når man ikke en gang erkjenner at han finnes... Heksene driver jo ikke å tuller bort tiden på noe de ikke tror på.

Tenk også på at mange du kjenner (både menn og kvinner) kan være en heks. Som Heksepusen sier, så er hekser vanlige mennesker som ikke nødvendigvis stikker seg veldig ut i mengden. Det følger ikke uniform med det å være heks (kunne jo faktisk ha vært artig...), og ikke særlig mange føler trang til å rope ut til hele verden om sin livsvei. Mye fordi de blir sett på som raringer og litt skumle av noen mennesker. Hekseprosessene finnes enda, bare i annen innpakning. Nå blir man ikke brent på bålet lenger, men man blir fort uglesett og misforstått hvis man forteller at man er heks.
Antall ord: 530
When life knocks me down, instead of getting back up I usually just lay there and take a nap

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Heksepusen
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 4694
Startet: 14 Okt 2005 14:33
18
Kjønn (valgfri): Gift heks
Lokalisering: I ødemarken med alle skummle vesner
Har takket: 50 ganger
Blitt takket: 192 ganger

Re: Litt om hva det vil si oh være heks.

Innlegg av Heksepusen »

Svartepus skrev:
Metodisten skrev:Svartepus.

Det spiller ingen rolle hva som var fakta om det att de brente folk.
Jeg synes det spiller en stor rolle, fordi verken uskyldige "ikke-hekser" eller ekte hekser fortjente å bli brent på bålet fordi inkvisisjonen og resten av folket ikke likte det de gjorde eller hvordan de så ut.
Metodisten skrev:Poenget er att de TRODDE djevelen var på farten og att hekser og trollmenn sto i ledtog med ham. Det skal f.eks i følge noen ha vert inkvisisjonen som hadde razzia hos den kjente sannsigeren
(om man velger å tro på ham da) Nostradamus, som fikk ham til å skrive i så tåkete og uforståelige vers, att i følge ham var det bare de som var intelligente nok i fremtiden som kunne tyde det. Uansett,
Dette var de heksene den gang. De som du sier ble feilaktig beskyldt for å drive med hekseri.
Nei, det har jeg ikke sagt. Hvis du leser innlegget en gang til, ser du at jeg nevner at noen av de "dømte" var "ekte" hekser/trollmenn/sjamaner. Men flesteparten av de brente var faktisk mennesker som ikke var hekser og ikke drev med trolldom.
Metodisten skrev:Det er det som er poenget. Og moderne moterettninger som er litt spinn off av de gamle helsenes glorie av drama er småfarlig spirituellt sett, for det er disneyland versjonen av noe mere okkult.
Jeg sier dette kun fordi att allt jeg har lest om slikt sier det ikke er bra for dere.
Å kalle det moteretninger og spinn off vitner om at du ikke vet helt hva du uttaler deg om. Å være en ekte heks er en livsvei du velger (eller en livsvei som nærmest velger deg), ikke en fjollete moteting som man kutter ut når det ikke er spennende nok lenger. Med mindre man er en forvirret fjortis wannabe som leker heks da. De har nok ikke erfaring og viten nok til å gjøre så mye skummelt uansett, okkult eller ikke. Dessuten vet hekser at lysskye bedrifter straffer seg, da det fort kan komme tilbake på dem selv med større kraft.

Ikke tro alt du leser, Metodisten. Især ikke når du leser litteratur av typen Malleus Malificarum og bare ser inkvisisjonens trangsynte side av saken. Det er jo også litt vanskelig å stå i ledtog med djevelen når man ikke en gang erkjenner at han finnes... Heksene driver jo ikke å tuller bort tiden på noe de ikke tror på.

Tenk også på at mange du kjenner (både menn og kvinner) kan være en heks. Som Heksepusen sier, så er hekser vanlige mennesker som ikke nødvendigvis stikker seg veldig ut i mengden. Det følger ikke uniform med det å være heks (kunne jo faktisk ha vært artig...), og ikke særlig mange føler trang til å rope ut til hele verden om sin livsvei. Mye fordi de blir sett på som raringer og litt skumle av noen mennesker. Hekseprosessene finnes enda, bare i annen innpakning. Nå blir man ikke brent på bålet lenger, men man blir fort uglesett og misforstått hvis man forteller at man er heks.
Svartepus jeg viol si tusen takk for at du svarte for oss begge her.
Vi har jo på vår måte en egne uniform i alle fall noen av oss har det vi kaller stjerne drakter. Men hver heks har sin måte og gjøre ting på og sin måte og ha ritualer på.

De fleste hekser vil ikke rope slikt ut av den enkle grunn at fordommene forsatt er der.
Ja jeg skal love deg hekseprossenen finns her hvor jeg bor kan jeg love deg at jeg hadde blitt både missforstått og forsset ut hvis noen hviste hva jeg sto for.
Jeg ser det bare på de som kommer hjem til oss og får se skape mitt ( her det stede jeg oppbevarer alt fra urter til bøker), etter mye forklaringer så er det skape og det jeg driver med plutselig ikke falig overhode ikke skummelt med hekser.

Jeg kan berolige Metodisten og si at jeg har enda ikke sett eller opplevd at det jeg står for ikke er bra for meg.
Det kan være falig men da har du ikke lært nok om det du driver med dette er mest i form av urter og slikt i værste fall.
Men gjør man slik man skal så går ting bra.

Jeg har to regler jeg har nært om hjert og dem er:
Jeg kan gjøre det jeg vil bare jeg ikke skader noe eller noen.
Alt jeg sender ut vil komme 7 ganger tilbake til deg selv til slutt.
Antall ord: 796
http://yddir.no/
[link2]Blogg,http://detkreativeliv.blogspot.com/[/link2]
Jeg kan ikke døme andre før jeg dømmer meg selv.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Metodisten
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1551
Startet: 15 Jan 2007 15:06
17
Kjønn (valgfri): Typeutovertiss.
Lokalisering: Hordaland
Har takket: 1 gang
Blitt takket: 1 gang

Re: Litt om hva det vil si oh være heks.

Innlegg av Metodisten »

Jeg skjønner dette svartepus og det er rett det du sier om hva/ hvem som ble beskyldt for å være hekser.
Jeg bare sier att deres versjon av ordet heks er ikke det som det orginalt var i utgangspunktet.
Da blir det missledende og forvirrende. Kan dere ikke bytte ut det kule ordet heks som alle forbinder med de de brente på bålene for 4/500 år siden, og heller kalle dere noe som er mere tidsmessig i tråd med det som tolkere av wicca eller de som skriver pocketbøkene som dette dere snakker om står i ?
Det blir litt ordmissbruk liksom. Som når Engelskmenn kaller forfylla Norske idioter i syden for "vikinger" fordi de er Norske, eller folk med teknisk fagskole kaller seg ingeniører, eller forfylla undermålere tror de er nazister fordi de banker opp utlendinger, eller som den Norske kirke kaller ekteskap når det er mulig å skille seg om en vil, noe som var umuligt før siden en signerer til døden skiller en ad. Skjønner, man har laget noe som ikke er det ordet egentlig beskriver for å få litt av dramaet eller glorien fra det ordet betyr for folk flest.
Bare det jeg mente.
En annen ting er om dette blir til noe spirituelt som jeg har sagt før jeg ikke vil dere skal drive med. Ikke att jeg tror dere bryr dere om hva jeg mener, men jeg sier det nå alikevel. ;)
Antall ord: 248

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Heksepusen
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 4694
Startet: 14 Okt 2005 14:33
18
Kjønn (valgfri): Gift heks
Lokalisering: I ødemarken med alle skummle vesner
Har takket: 50 ganger
Blitt takket: 192 ganger

Re: Litt om hva det vil si oh være heks.

Innlegg av Heksepusen »

Metodisten skrev:En annen ting er om dette blir til noe spirituelt som jeg har sagt før jeg ikke vil dere skal drive med. Ikke att jeg tror dere bryr dere om hva jeg mener, men jeg sier det nå alikevel. ;)
Metodisen nok en gang må jeg få lov til og berolige deg veldig.
Den spirutuelle delen jeg og sikkert mange av oss som kan kalles Hekser i dag driver med er dyrkelsen av naturen og livet. Noe mer og ufalig det tror jeg ikke du finner.

Eneste falige jeg kan si at jeg holder på med det er vel urten min, men det vil jeg ikke si at jeg ser på som noe falig.
Skal jeg bruke urter jeg ikke kjenner til passer jeg på og skaffe meg nok informasjon om urten, det vil si virkemåter og bruksområder.
Jeg bruker allldrig noe jeg ikke har kjenskap til eller ikke kan nok om, så i bunn og grunn ser jeg ikke på det som falig heller.

Jeg bryr meg selvfølgelig om mitt eget beste og det innebærer også at man faktis må høre på andre mennsker også så jo jeg bryr meg om det du sier ( skriver) så det er derfor jeg så kan jeg berolige deg med dette.

Foresten disse så kalte Heksene ble også kalt trollkoner, klokke koner eller lege koner.
Må si så jeg ikke har glemt å si det at det fantes menn også som drev med dette da.
Antall ord: 248
http://yddir.no/
[link2]Blogg,http://detkreativeliv.blogspot.com/[/link2]
Jeg kan ikke døme andre før jeg dømmer meg selv.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links