Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Magi og Okkult PraksisThe Emerald Tablets

Wicca, Cabala, gamle svartebøker, kjærlighets magi, Hermetisme, hvordan lage et rituale og så videre.
Bruker avatar
Moonstone
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3114
Startet: 23 Sep 2008 10:12
15
Kjønn (valgfri): Flaskepost
Lokalisering: Inni ditt hode
Har takket: 128 ganger
Blitt takket: 402 ganger

The Emerald Tablets

Innlegg av Moonstone »

Jeg har tenkt å skriver en tråd om The Emerald Tablets en stund nå, og har endelig tid til å gjøre det, så here goes.

Myten om The Emerald Tablets er GAMMEL, og sies å være skrevet av Toth, den Egyptiske mytologiske Gud for Magi, visdom og opplysning.
De hevdes å være 36.000-50.000 år gamle, men jeg vet ikke og de har brukt noen vitenskaplige karbon-datering forsøk på dem, så det kan ikke sies med sikkerhet.

I The Emerald Tablets finner vi Toth, som selv hevder å være en beboer i det sagnomsuste Atlantis, før han blir elev hos en Mester som kaller seg "The dweller"
Toth beskriver en ut av kroppen opplevelse, og steg man kan ta for oppstigning for menneskerasen.

Mye kan tyde på at han opprinnelig var en Prest/Magiker som en ekte person, og senere gjort om til Gud av Egyptere.
The Emerald Tablets ble funnet i 1925 av Dr M.Doreal, etter å ha vært forsvunnet i århundrer, hvis ikke årtusner.
Han reiste rundt og samlet info om The Emerald Tablets hos alle gamle kulturer, og ble til slutt tipset på rett spor av noen Tibetanske Munker.
Dr.M.Doreal opprettet Mysterieskolen "Brotherhood of the White Temple" i 1930, med The Emerald Tablets som grunnlag.
http://bwtinc.org/default.aspx

Bilde
De skal se ca slik ut, og skal angivelig være skrevet i grønn smaragdstein.
13 stk er offentliggjort av ordenen, men de skal angivelig sitte på fler, som de nekter å gi ut enda pga innhold som skal være "rystende" og at mennesker ikke skal være klare for slik informasjon...enda.

Første gang The Emerald Tablets ble omtalt og står skrevet om her i Vesten er funnet av EN Emerald Tablet, gjort av Magikere som jobbet for Alexander den store.
De fant en Emerald Tablet gjemt i en av to søyler nær Giza i Egypt, og tok den med til Biblioteket i Alexandria for å jobbe med oversettelsen.
Selve tavlen er forsvunnet, men oversettelsene overlevde, og er kjent under navnet The Emerald Tablet of Hermes Trismegistus, og kan finnes i den Hermetiske lære.
Ser visstnok ca slik ut:

Bilde

Som vi kan lese hevder forfatterern å være Magikeren Hermes Trismegistus, som angivelig skal være en senere inkarnasjon av Toth, som fortsatte sitt arbeide han begynte i inkarnasjonen som Toth gjennom Hermes, og levde trolig samtidig med Moses.
Det blir til og med hintet til at The Emerald Tablets ble gitt til Moses for "safe keeping", og at det er en av disse som idag kan leses som "De 10 bud" i Bibelen.

Denne Emerald Tablet ble MEGET betydningsfull for den esoteriske og spirituelle impulsen her i Vesten, som Hermetisme, Gnostisisme, Alkymi, Frimurerordner, Astrologi og okkultisme.
Til og med Isac Newton lagde en oversettelse av tavlen som han avgivelig hang opp på veggen der han arbeidet.
Dette er hans oversettelse og tegning:

Bilde

Ordner og Mysterieskoler som er laget i senere tid,ca 1600 tallet opp til 1900 tallet, er basert på dette igjen men blandet med litt Kristendom og Gnostisisme, som Golden Dawn, Sodalitas Sanctum Seth, Sodalitas Rosae Crusis, Reaux Croix, Tempelridder Ordenen og div Frimurerlosjer.
http://www.hermeticgoldendawn.org/hogdframeset.html
http://orderroseandcross.org/home.html

Dette igjen ledet til New Age, som blanda inn Shamanisme og Østens filosofier, og dannet ordner som Gaiadon Heart og Melchizedek Method.
http://www.gaiadonheart.com/
http://ascensiontempleofpurification.co ... ethod.html

Jeg har lest og er i besittelse av bøker som inneholder The Emerald Tablets som har blitt utgitt av The Brotherhood of the White Temple OG Hermes Trismegistus Emerald Tablet, og kan si at de ANBEFALES å skaffes om man er esoteriker eller intressert i Historie, oppstigningsprinsippet og religioners opphav, så godt som Hellenismen og dannelsen av tidlig Jødedom og Kristendom.


Nå tar jeg meg en velfortjent :coffe2
Antall ord: 643
Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Heksepusen
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 4694
Startet: 14 Okt 2005 14:33
18
Kjønn (valgfri): Gift heks
Lokalisering: I ødemarken med alle skummle vesner
Har takket: 50 ganger
Blitt takket: 192 ganger

Re: The Emerald Tablets

Innlegg av Heksepusen »

Spennede lesing det der Moon, skal se på linke etter på jeg
Antall ord: 12
http://yddir.no/
[link2]Blogg,http://detkreativeliv.blogspot.com/[/link2]
Jeg kan ikke døme andre før jeg dømmer meg selv.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
camillah
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 555
Startet: 10 Feb 2005 16:45
19
Lokalisering: somewhere over the rainbow
Har takket: 1 gang
Blitt takket: 11 ganger

Re: The Emerald Tablets

Innlegg av camillah »

dette har jeg ikke hørt om før.. kjempe intressant lesing, gleder meg til å gå igjennom linkene med en god kopp te :)
Moonstone skrev:13 stk er offentliggjort av ordenen, men de skal angivelig sitte på fler, som de nekter å gi ut enda pga innhold som skal være "rystende" og at mennesker ikke skal være klare for slik informasjon...enda.
hvem er ordenen?
jeg skjønner ikke hvorfor noen mennesker skal bestemme hva folk kan vite eller ikke vite.. er de mere spesielle enn andre, er de bedre rustet til å besitte informasjon enn resten av verden? :x
Antall ord: 99
Eneste man med sikkerhet vet om livet, er at det går videre

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Moonstone
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3114
Startet: 23 Sep 2008 10:12
15
Kjønn (valgfri): Flaskepost
Lokalisering: Inni ditt hode
Har takket: 128 ganger
Blitt takket: 402 ganger

Re: The Emerald Tablets

Innlegg av Moonstone »

camillah skrev:dette har jeg ikke hørt om før.. kjempe intressant lesing, gleder meg til å gå igjennom linkene med en god kopp te :)
hvem er ordenen?
jeg skjønner ikke hvorfor noen mennesker skal bestemme hva folk kan vite eller ikke vite.. er de mere spesielle enn andre, er de bedre rustet til å besitte informasjon enn resten av verden? :x
Mange ordner bruker The Emerald Tablets som grunnlag for sin lære og esoterisk retning, og disse har opperert under grunnen, skjult fra mainstreamsamfunnet pga forfølgelse av div religiøse autoriteter i gamle dager.
Hadde de vært allment kjent, hadde de neppe overlevd.
Derfor er de ikke særlig kjent blant folk, til og med i disse dager.
Fint å se at denne spesielle ordenen har valgt å slippe ut noe av informasjonen og visdommen som finnes i dem ;)

Den eneste som har vært offentliggjort frem til nå, har vært den ene Alexander den store fant på sin tid, etter Hermes Trismegistus, som visstnok også var Toth fra Atlantis, som skrev de tidligere Tavlene.
Ingen vet helt hvor denne tavlen ble av, da den på mystisk vis forsvant en tid etter Alexander den stores død. Men oversettelsene overlevde, til og med brenningen av Biblioteket i Alexandria, sammen med en håndfull andre skrifter han etterlot som Hermes, som heter Corpus Hermeticum. Begge disse har gått i omløp i div ordener siden renesansen, og hadde STOR innflytelse på store Vestlige tenkere i renesansen.

Ordenen er The Brotherhood of the White Tempel, som sitter på Toth's Emeralt Tablets, og Dr. M Doreal som gjenoppdaget Tavlene, er/var værtfall ordenens offisielle "utalelses-person"
Om han ennå lever, vet jeg ikke, men ordenen lever fremdeles.
Hvem de andre medlemmene er, vet INGEN. Kun de som er medlem/tatt opp i ordenen.
Det eneste jeg vet er at de har nøkkelmedlemmer fra de fleste deler av verden.
Antall ord: 321
Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
camillah
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 555
Startet: 10 Feb 2005 16:45
19
Lokalisering: somewhere over the rainbow
Har takket: 1 gang
Blitt takket: 11 ganger

Re: The Emerald Tablets

Innlegg av camillah »

Moonstone skrev:Ordenen er The Brotherhood of the White Tempel, som sitter på Toth's Emeralt Tablets, og Dr. M Doreal som gjenoppdaget Tavlene, er/var værtfall ordenens offisielle "utalelses-person"
Om han ennå lever, vet jeg ikke, men ordenen lever fremdeles.
Hvem de andre medlemmene er, vet INGEN. Kun de som er medlem/tatt opp i ordenen.
Det eneste jeg vet er at de har nøkkelmedlemmer fra de fleste deler av verden
dette er spennende, ingen som vet hvem som er med.. hvor holder de til da?
lurer også på hvordan man blir tatt opp i en sånn orden, hvem bestemmer hvem som skal være med og ikke.. og når de da spørr noen burde de vel være ganske sikre på at vedkommede sier ja og hvis de sier nei at de ikke sier noe videre.. syns også det er utrolig at de har klart å holde det hemmelig så lenge..
men det beviser jo nok en gang at ting blir holdt skjult for resten av verden uten særlig problemer.. :?
Antall ord: 178
Eneste man med sikkerhet vet om livet, er at det går videre

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Moonstone
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3114
Startet: 23 Sep 2008 10:12
15
Kjønn (valgfri): Flaskepost
Lokalisering: Inni ditt hode
Har takket: 128 ganger
Blitt takket: 402 ganger

Re: The Emerald Tablets

Innlegg av Moonstone »

camillah skrev:Dette er spennende, ingen som vet hvem som er med.. hvor holder de til da?
lurer også på hvordan man blir tatt opp i en sånn orden, hvem bestemmer hvem som skal være med og ikke.. og når de da spørr noen burde de vel være ganske sikre på at vedkommede sier ja og hvis de sier nei at de ikke sier noe videre.. syns også det er utrolig at de har klart å holde det hemmelig så lenge..
men det beviser jo nok en gang at ting blir holdt skjult for resten av verden uten særlig problemer.. :?
Senteret Dr M.Doreal startet for ordenen The Brotherhood of the white Temple ligger i USA.
Liknende ordner eksisterte leeenge før han dannet denne, som også hadde sverget på å opprettholde og bevare hemmlighetene i forbindelse med tavlene.

Man kan tas opp som Neofytt, som er en "åndelig lærling", som må gå gjennom visse prøvelser og Alkemiske steg og indre forrandringer og utviklinger, for å så til slutt bli Læremester selv.
Er man flink og beviser seg verdig, får man en nøkkelrolle i ordenen.
Det er slik de fleste gamle Mysterieskoler oppererer, og har alltid gjort..

Jesus for eksempel gikk antaglig i en Gnostisk Mysterieskole som Neofytt, og ble Mester som igjen lærte andre.
Den tidlige Kristendommen starta omtrent som en Mysterieskole selv, men ble raskt utviklet til en Dogmatisk Religiøs instutisjon isteden, for å inkludere hverdagsmennesket, og ikke bare den "Åndelige eliten"
Kanskje de skulle ha bevart den som en lukket Mysterieskole isteden, da hadde verden kanskje sluppet hverdagsmenneskets misforståelser som igjen ledet til blodbad, korstog og inkvisisjonen..
Antall ord: 280
Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Vilya
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 110
Startet: 17 Apr 2005 18:32
19
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Østlandet
Har takket: 1 gang
Blitt takket: 1 gang

Re: The Emerald Tablets

Innlegg av Vilya »

Moonstone skrev:
Nå tar jeg meg en velfortjent :coffe2
Ja, det synes jeg du skal :)
Jeg blir litt imponert over alt du har lest-og synes du fortjener skryt for å legge ut mye spennende informasjon til glede for oss andre her på para :sunny :sunny
Antall ord: 42
Ved tjernet, det sorte, forglemte,
bak skogenes siste myr,
der skjelver i måneskinnet
et eventyr.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Moonstone
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3114
Startet: 23 Sep 2008 10:12
15
Kjønn (valgfri): Flaskepost
Lokalisering: Inni ditt hode
Har takket: 128 ganger
Blitt takket: 402 ganger

Re: The Emerald Tablets

Innlegg av Moonstone »

Vilya skrev:
Moonstone skrev: Nå tar jeg meg en velfortjent :coffe2
Ja, det synes jeg du skal :)
Jeg blir litt imponert over alt du har lest-og synes du fortjener skryt for å legge ut mye spennende informasjon til glede for oss andre her på para :sunny :sunny
Vel, takker for det :notworthy:

Tavlene fra Toth tar for seg en spennvidde som INGEN andre oldtidsskrifter jeg har lest.
De er rett og slett BEST, når det gjelder oldtidsviten og spiritualitet.
Man får ikke inntrykk av at det faktisk er skrifter fra ca 50.000 år siden når man leser det, anet enn på språk og måter å sette sammen setninger på.
Skriftene tar for seg oppstigning, at vi mennesker kan tre ut av vår virkelighet og dimensjon her, forløse oss fra tid & rom, og reise gjennom dimensjonene, reinkarnasjon, Årsak & virkning, liv på andre planeter, Atlantis, sykluser i Universet, Universelle prinsipper, kaoskrefter VS Ordenskrefter, hvor mange virkelighets plan som eksisterer, bevissthet, ALT det vi moderne alternative er opptatt av idag egentlig.

Han beskriver at han ble tatt med på en astralreise da han var menneske i Atlantis, til et sted som han kaller The Halls of Amenti, et sted som The Nine Lords of the Cycles befinner seg, som er krefter for universelle sykluser og bevegelser.
Der forteller han The Ninth Lord at han søker å bli udødliggjort som visdom, og at han ønsker å hjelpe mennesker til å gjøre det samme.

Jeg bøyer meg i støvet for Toth, som er forløperen til mange senere liknende impulser som for eks Buddisme, Gnostisisme og tidlig Kristendom, og som man forstår bedre når man får dette komplette bilde ved å sette seg inn i Toths arbeid og visdom.
Da ser man at de impulsene som kom leeenge etterpå, kun er et forsøk på å samle sammen tapte tråder fra Toths lære, og et forsøk på en videreføring av mye av dette.

I en senere inkarnasjon, som Hermes Trismegistus(Tre ganger store Hermes) etterlot han seg også liknende lære som Toth, men i en noe mindre skala. Og desverre overlevde ikke mange av skriftene brenningen av det store Bilblioteket av Alexandria.
Det er mulig han også etterlot seg fler Emerald Tablets enn den ene som ble funnet, men om det er tilfelle, får vi kanskje aldri vite det. Ble flere funnet, holdes de mest sansynlig skjult av div grupper og ordner til de mener at det er på tide å få de ut i lyset igjen for folket.
Hadde flere enn 2 viktige skrifter overlevd, hadde nok Hermetismen vært mye mer sentral i Vesten og kanskje verden enn den er i dag, selvom vi kan se fruktene til enn dog, som Tarot, Astrologi, Alkymi, okkultisme, frimurerordner og andre ordner som sverger på å videreføre oldtidsvisdommen.

Tavlene fra begge anbefales å sette seg inn i, og bilde av The Emerald Tablet of Hermes som jeg limte inn over her, kan man lese hva som faktisk står på den orginalt, dog selvfølgelig oversatt til engelsk ;)
Prøv å finn løsningen på tavlen da vel? ;) :coffe2
Antall ord: 521
Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Vilya
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 110
Startet: 17 Apr 2005 18:32
19
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Østlandet
Har takket: 1 gang
Blitt takket: 1 gang

Re: The Emerald Tablets

Innlegg av Vilya »

Moonstone skrev:
Tavlene fra begge anbefales å sette seg inn i, og bilde av The Emerald Tablet of Hermes som jeg limte inn over her, kan man lese hva som faktisk står på den orginalt, dog selvfølgelig oversatt til engelsk ;)
Prøv å finn løsningen på tavlen da vel? ;) :coffe2
Dette var ikke så lett #-o . Spesielt ikke for en som ikke har lest om Tavlene. Det er en komplisert tekst der mange ord åpner for litt forskjellige tolkninger i forhold til hva som menes. Jeg har forsøkt meg med denne oversettelsen for å få litt bedre oversikt over hva det står i den før jeg eventuelt våger meg på å prøve å finne løsningen på hva den betyr :mozilla_tongue: . Er min oversettelse i tråd med meningen i tavlen ut fra hva du har lest om dette? Den siste linjen i tavlen klarer jeg dog ikke å få noen mening ut av, hva betyr f.eks ordet HERELN?

Min oversettelse:

Virkelig/oppriktig, uten falskhet/bedrag, sikkert og sant

Det som er under korresponderer med det som er over,
og det som er over korresponderer med det som er under.
For å utføre miraklene til ”Den ene tingen/enheten”
Og akkurat slik alle ting kommer fra denne ”Ene tingen/enheten
Gjennom meditasjonen til ”Det ene sinnet/sjelen/ånden”
Slik stammer også alt som er skapt fra denne ”Ene tingen/enheten”
Gjennom omforming/omskapelse

Dets far er solen
Dets mor er månen
Vinden bærer den i sin buk
Dets pleier er jorden
Det er opprinnelsen til alt,
Innvigelsen ( eventuelt Skapelsen) av universet
Dets iboende styrke blir perfeksjonert
Hvis den rettes mot jorden

Hvis du skiller jorden fra himmelen,
Det smarte fra det vulgære
Vil det varsomt ,og med stor genialitet
Stige opp fra jorden til himmelen
Og ned tilbake til jorden
Og dermed forener det inne i seg
Kreftene til både det som er over og det som er under

På den måten vil du oppnå prakten til hele universet
Alt det skjulte vil bli klart for deg
Dette er den største kraften av alle
Fordi den seirer over alt/alle som er slue/smarte
Og trenger gjennom all fast materie

På denne måten ble universet skapt
Fra denne vilje kommer mange vindundelige regler
Fordi dette er mønsteret.

Derfor blir jeg kalt Hermes Trismegistus
Jeg eier alle tre delene av det store universets visdom.
Antall ord: 401
Ved tjernet, det sorte, forglemte,
bak skogenes siste myr,
der skjelver i måneskinnet
et eventyr.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Moonstone
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3114
Startet: 23 Sep 2008 10:12
15
Kjønn (valgfri): Flaskepost
Lokalisering: Inni ditt hode
Har takket: 128 ganger
Blitt takket: 402 ganger

Re: The Emerald Tablets

Innlegg av Moonstone »

Vilya skrev:Dette var ikke så lett #-o . Spesielt ikke for en som ikke har lest om Tavlene. Det er en komplisert tekst der mange ord åpner for litt forskjellige tolkninger i forhold til hva som menes. Jeg har forsøkt meg med denne oversettelsen for å få litt bedre oversikt over hva det står i den før jeg eventuelt våger meg på å prøve å finne løsningen på hva den betyr :mozilla_tongue: . Er min oversettelse i tråd med meningen i tavlen ut fra hva du har lest om dette? Den siste linjen i tavlen klarer jeg dog ikke å få noen mening ut av, hva betyr f.eks ordet HERELN?
Bra oversatt :)
Ordet "Hereln" skal være en gammel utgave av "Herein", altså "med dette", eller "inne i dette."
For å forstå teksten må man være litt varm i trøya når det gjelder Alkymiske begrep og Hermetisk symbolikk.

"Dets far er solen
Dets mor er månen
Vinden bærer den i sin buk
Dets pleier er jorden"

Sola og Månen er det Maskuline og Feminine, men det kan også bety Godhet og Ondskap, Orden og Kaos, Bevissthet og Underbevissthet.
Ellers ligger de fire elementer som bygger som er prinsipper som bygger opp den fysiske menneskelige virkelighet også der, Ild(Sola)Månen(Vann)Vind og Jord.

"Det som er under korresponderer med det som er over,
og det som er over korresponderer med det som er under."

Her har man prinsippet med Astrologi, ved at sykluser i de større dimensjonene påvirker oss, men også at vi påvirker dem.
Også de under oss påvirker oss, og vi dem.
Derfor ønsket man å kartlegge disse, for å ha kontroll over tilværelsen og å forstå den bedre, for å leve mer i harmoni med Universene og dimensjonene, som er utfallet ved oppstigning, og å returnere til vår virkelighet igjen, om man velger det.
De som returnerer etter oppstigning, ønsker gjærne å dele denne kunskapen som læremerstere.

"For å utføre miraklene til ”Den ene tingen/enheten”
Og akkurat slik alle ting kommer fra denne ”Ene tingen/enheten
Gjennom meditasjonen til ”Det ene sinnet/sjelen/ånden”
Slik stammer også alt som er skapt fra denne ”Ene tingen/enheten”
Gjennom omforming/omskapelse"

Her har vi reinkarnasonsprinsippet, og at det er EN kilde til hele Universet, "Det Ene Sinnet", ETT sinn som eksisterer i Metafysikken som Årsak, som har sin fysiske motpart som "Den Ene Tingen", som er Logos, eller det fysiske Universet, og som er virkningen til "Det Ene Sinn"

Ellers kan jeg si at det er SYV avsnitt i teksten, og utfra dette lagde Alkymikere et oppstigningssystem av SYV STEG man måtte gå gjennom.
Her er et eksempel:

Bilde

Masse symbolikk her, som man må være veldig varm i trøya i Alkymi og Hermetisme om man skal forstå.
Denne Azoth-Mandalaen kan også brukes til å meditere med, sitte stille å se dypt inn i Alkymikerens ansikt i senter av Mandalaen.
Skal vistnok være nok til å sette igang underbevisste prosesser, som liknende Mandalaer fra Buddisme.
Lykke til ;)
Antall ord: 510
Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Vilya
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 110
Startet: 17 Apr 2005 18:32
19
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Østlandet
Har takket: 1 gang
Blitt takket: 1 gang

Re: The Emerald Tablets

Innlegg av Vilya »

Moonstone skrev: For å forstå teksten må man være litt varm i trøya når det gjelder Alkymiske begrep og Hermetisk symbolikk.
Ja, det er helt tydlig :p
Masse symbolikk her som jeg ikke hadde funnet ut av på egen hånd, så tusen takk for fin forklaring!

Det er en vakker tekst- nesten poetisk.
Og det er veldig rart å tenke på at den er så gammel, bla. at tanken om "den ene" kraften i universet går så langt tilbake i tid.
Det er til å bli litt svimmel av.....

Mandalaen skal også forsøkes, har du selv prøvd å meditere med en slik?
Antall ord: 104
Ved tjernet, det sorte, forglemte,
bak skogenes siste myr,
der skjelver i måneskinnet
et eventyr.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Moonstone
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3114
Startet: 23 Sep 2008 10:12
15
Kjønn (valgfri): Flaskepost
Lokalisering: Inni ditt hode
Har takket: 128 ganger
Blitt takket: 402 ganger

Re: The Emerald Tablets

Innlegg av Moonstone »

Vilya skrev:
Moonstone skrev: For å forstå teksten må man være litt varm i trøya når det gjelder Alkymiske begrep og Hermetisk symbolikk.
Ja, det er helt tydlig :p
Masse symbolikk her som jeg ikke hadde funnet ut av på egen hånd, så tusen takk for fin forklaring!
Det er en vakker tekst- nesten poetisk.
Og det er veldig rart å tenke på at den er så gammel, bla. at tanken om "den ene" kraften i universet går så langt tilbake i tid.
Det er til å bli litt svimmel av.....
Mandalaen skal også forsøkes, har du selv prøvd å meditere med en slik?
Bare hyggelig å hjelpe en kommende neofytt ;)
Helt enig, en meget vakker tekst, full av visdom.
Ja, jeg har meditert med Azoth-Mandalaen en del, og det hjelper å knekke kodene som er i den.
Man har de fire elementene Jord, Vind, Ild og Vann symbolisert der, i tillegg til den Maskuline og Feminine kraft, og de Syv Alkymiske steg mot oppstigning representert med den syv-taggede stjernen i midten.
Jeg har bøker med en hel haug med Alkymiske mandalaer og skisser fra 1400-1800 tallet som man kan meditere med.
De inneholder mange av Universets prinsipper i billedspråk, symboler og former.
Man tar de i steg.
Første steg er at man setter seg inn i symbolikken, stirre på det og pugge det.
Så lukker man øynene og prøver å visualisere seg bildet mentalt.
Prøv så å legg merke til forrandringer eller ting som skjer i det mentale bildet av det.
Hendelsene som skjer er en "beskjed" fra enten underbevisstheten eller overbevisstheten om ting man burde fokusere på.
Om man har satt seg inn i de Alkymiske og Hermetiske prinsippene som er i sytemet i Mandalaen, vet man hvor og hva man så trenger å arbeide med.
"The Alchemical Mandala" er en bok å lete opp, om man er intressert i flere.
Ellers er det en del å finne på nettet.

Lykke til :coffe2
Antall ord: 327
Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Vilya
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 110
Startet: 17 Apr 2005 18:32
19
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Østlandet
Har takket: 1 gang
Blitt takket: 1 gang

Re: The Emerald Tablets

Innlegg av Vilya »

Moonstone skrev:
Bare hyggelig å hjelpe en kommende neofytt ;)

He he, vi får se :D

Nå skal jeg snart slutte å spørre og mase på deg, men kan jeg også bry deg med hva tavlene sier om Reinkarnasjon? Jeg har det siste året gjort flere regresjonsreiser og det er en veldig merkelig opplevelse å " gå ut av kroppen og tiden" slik. Jeg befinner meg i en annen kropp -og er et annet menneske, men samtidig er jeg også meg selv. Litt knotete å forklare, for jeg vet ikke helt selv hva om skjer. Ble så nysgjerrig på hva tavlene sier om dette..
Antall ord: 99
Ved tjernet, det sorte, forglemte,
bak skogenes siste myr,
der skjelver i måneskinnet
et eventyr.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
zind
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 2079
Startet: 26 Aug 2004 02:46
19
Har takket: 142 ganger
Blitt takket: 181 ganger

Re: The Emerald Tablets

Innlegg av zind »

Dette var spennende Moonstone! Skal sette meg ned å se nærmere på dette når jeg har tid og ro på meg :coffe2
Antall ord: 22
Until you make the unconscious conscious, it will direct your life and you will call it fate. -C.Jung

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Moonstone
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3114
Startet: 23 Sep 2008 10:12
15
Kjønn (valgfri): Flaskepost
Lokalisering: Inni ditt hode
Har takket: 128 ganger
Blitt takket: 402 ganger

Re: The Emerald Tablets

Innlegg av Moonstone »

Vilya skrev:
Moonstone skrev:
Bare hyggelig å hjelpe en kommende neofytt ;)

He he, vi får se :D

Nå skal jeg snart slutte å spørre og mase på deg, men kan jeg også bry deg med hva tavlene sier om Reinkarnasjon? Jeg har det siste året gjort flere regresjonsreiser og det er en veldig merkelig opplevelse å " gå ut av kroppen og tiden" slik. Jeg befinner meg i en annen kropp -og er et annet menneske, men samtidig er jeg også meg selv. Litt knotete å forklare, for jeg vet ikke helt selv hva om skjer. Ble så nysgjerrig på hva tavlene sier om dette..
Hehe, alle som er åpne og på leting etter svaret på Mysteriet er Neofytter spør du meg, selvom begrepet blir mer brukt innen Mysterieskoler og Esoteriske ordner.

Vel, det står faktisk ikke noe rent konkret om en slik opplevelse i verken Hermes' tavle eller Toth's tavler.
Toth's tavler sier mye om Altet/Det Ene Sinn og utsprung og at alle er en del av Altet, og at all tid og dimensjoner skjer NÅ, at det kun er ETT NÅ. Alt skjer altså samtidig NÅ, selvom vi ikke er klar over det pga vår opplevelse av tid & rom her i vår dimensjon.
Det vil også si at om man får kontakt med den delen av oss selv som IKKE er fysisk i tid & rom, altså Ånd/Spirit, kan vi i teorien komme i kontakt med våre andre inkarnasjoner og liv i andre dimensjoner eller tidsepoker..både FREMTIDIGE inkarnasjoner og fortidige, kanskje til og med på andre planeter.
Siden Tavlene som er utgitt til nå ikke sier noe rent konkret om en slik opplevelse, tar de for seg mye rundt tema, så man må nesten trekke egne konklusjoner også, basert på egne erfaringer og info fra andre visdomskilder, og legge det til det aktuelle fra tavlene.
Intressant fenomen uansett :coffe2
Antall ord: 317
Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links