Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Magi og Okkult PraksisThe Emerald Tablets

Wicca, Cabala, gamle svartebøker, kjærlighets magi, Hermetisme, hvordan lage et rituale og så videre.
Bruker avatar
Moonstone
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3114
Startet: 23 Sep 2008 10:12
15
Kjønn (valgfri): Flaskepost
Lokalisering: Inni ditt hode
Har takket: 128 ganger
Blitt takket: 402 ganger

- - The Emerald Tablets

Innlegg av Moonstone »

kråke skrev:Ikke meningen å være plagsom her, men jeg ble litt interessert i dette med disse tavlene, og dette med atlantis forsåvidt. Så jeg måtte sjekke litt med menneskehetens historie i forhold til disse årstallene osv.
Så for det første så er det kanskje ikke så usannsynlig at det har eksistert en høyt utviklet sivilisasjon for 50000 år siden, iallefall syns ikke jeg det i og med at "anatomisk moderne mennesker" har eksistert i hvertfall 200 000 år. Hvis disse menneskene var like smarte som oss i dag, så har de jo hatt lang tid på å danne samfunn osv, tenker jeg. (Det er forresten ganske utrolig at for "bare" 30 000 år siden fantes det visstnok fremdeles neandertalere)
Men det var bare et par ting som skurret litt hos meg når det kom til noe av den infoen om tavlene. Hvis tavlene ble funnet i 1925, hvordan visste Isaac Newton om dem? Han døde visst i 1727.. http://www.matematikk.org/biografi/vis.html?tid=62551
Og hvis tavlene var såpass gamle, så må de jo ha blitt skrevet på et eldgammelt språk, så sånn sett er det mystisk at Doreal klarte å oversette dem, med mindre det ikke var de originale tavlene, men en oversettelse han fant da. Andre steder på nettet står det at det var Alexander den store som erobret Egypt som fant tavlen i Hermes gravkammer
her f.eks: http://www.alchemylab.com/hyper_history.htm
Når det kommer til smaragd, så er det et ganske hardt materiale.. og ganske utrolig om det har eksistert så store krystaller at de klarte å lage tavler av det. Men hvis det var en høyt utviklet sivilisasjon så er det kanskje ikke så rart. Forresten er det heller ikke rart om de tavlene har overlevd over lang tid om de ble laget av slikt hardt materiale (tror jeg).
Uansett så er dette med tavlene ganske interessant, og de må jo være ganske gamle i og med at de har påvirket menneskeheten og religioner såpass mye. De må vel minst være noen tusen år gamle antar jeg.. ganske mystisk og interessant
Nå sitter ikke jeg med alle svarene på hvor gamle disse er, jeg bare refererer til hvor gamle Dr. Doreal hevder at de er, og jeg er enig i at det kan virke litt for gammelt, værtfall i følge den virkelighetsforklaringen vitenskapen skal ha det til når det gjelder menneskets opprinnelse, historie og menneskearter.

Isaac Newton visste ikke om Thoth's tavler, bare Hermes Tavle som ble funnet av Alexander den store.
Den ble gjort kopier av den som florerte rundt lenge etter at selve orginal tavlen ble forsvunnet, antagelig ble den ble borte når det store biblioteket i Alexandria brant ned.
Hva som var originalspråket på Hermes Tavle aner jeg ikke, men den ble fort oversatt til Gresk og Latin. Hvem som fikk den oversatt vet jeg heller ikke, bare at det var av Alexanders Mystikere.
Det er flere historier rundt funnet av akuratt den Tavlen, blant annet skal en skikkelse ved navn Balinas ha funnet den i Hermes gravkammer, sammen mer andre skrifter.

Legenden skal ha det til at Tavlene er en Alkymisk transmutasjon av div mystiske substanser som visstnok gjør dem ute av stand til å bli ødelagt.
Ja, myten er den at symbolene taler til deg på ett helt annet plan enn vanlige ord..
Antall ord: 580
Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
kråke
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 110
Startet: 26 Des 2010 10:35
13
Har takket: 16 ganger
Blitt takket: 45 ganger

- - - The Emerald Tablets

Innlegg av kråke »

Moonstone skrev:
kråke skrev:Ikke meningen å være plagsom her, men jeg ble litt interessert i dette med disse tavlene, og dette med atlantis forsåvidt. Så jeg måtte sjekke litt med menneskehetens historie i forhold til disse årstallene osv.
Så for det første så er det kanskje ikke så usannsynlig at det har eksistert en høyt utviklet sivilisasjon for 50000 år siden, iallefall syns ikke jeg det i og med at "anatomisk moderne mennesker" har eksistert i hvertfall 200 000 år. Hvis disse menneskene var like smarte som oss i dag, så har de jo hatt lang tid på å danne samfunn osv, tenker jeg. (Det er forresten ganske utrolig at for "bare" 30 000 år siden fantes det visstnok fremdeles neandertalere)
Men det var bare et par ting som skurret litt hos meg når det kom til noe av den infoen om tavlene. Hvis tavlene ble funnet i 1925, hvordan visste Isaac Newton om dem? Han døde visst i 1727.. http://www.matematikk.org/biografi/vis.html?tid=62551
Og hvis tavlene var såpass gamle, så må de jo ha blitt skrevet på et eldgammelt språk, så sånn sett er det mystisk at Doreal klarte å oversette dem, med mindre det ikke var de originale tavlene, men en oversettelse han fant da. Andre steder på nettet står det at det var Alexander den store som erobret Egypt som fant tavlen i Hermes gravkammer
her f.eks: http://www.alchemylab.com/hyper_history.htm
Når det kommer til smaragd, så er det et ganske hardt materiale.. og ganske utrolig om det har eksistert så store krystaller at de klarte å lage tavler av det. Men hvis det var en høyt utviklet sivilisasjon så er det kanskje ikke så rart. Forresten er det heller ikke rart om de tavlene har overlevd over lang tid om de ble laget av slikt hardt materiale (tror jeg).
Uansett så er dette med tavlene ganske interessant, og de må jo være ganske gamle i og med at de har påvirket menneskeheten og religioner såpass mye. De må vel minst være noen tusen år gamle antar jeg.. ganske mystisk og interessant
Nå sitter ikke jeg med alle svarene på hvor gamle disse er, jeg bare refererer til hvor gamle Dr. Doreal hevder at de er, og jeg er enig i at det kan virke litt for gammelt, værtfall i følge den virkelighetsforklaringen vitenskapen skal ha det til når det gjelder menneskets opprinnelse, historie og menneskearter.

Isaac Newton visste ikke om Thoth's tavler, bare Hermes Tavle som ble funnet av Alexander den store.
Den ble gjort kopier av den som florerte rundt lenge etter at selve orginal tavlen ble forsvunnet, antagelig ble den ble borte når det store biblioteket i Alexandria brant ned.
Hva som var originalspråket på Hermes Tavle aner jeg ikke, men den ble fort oversatt til Gresk og Latin. Hvem som fikk den oversatt vet jeg heller ikke, bare at det var av Alexanders Mystikere.
Det er flere historier rundt funnet av akuratt den Tavlen, blant annet skal en skikkelse ved navn Balinas ha funnet den i Hermes gravkammer, sammen mer andre skrifter.

Legenden skal ha det til at Tavlene er en Alkymisk transmutasjon av div mystiske substanser som visstnok gjør dem ute av stand til å bli ødelagt.
Ja, myten er den at symbolene taler til deg på ett helt annet plan enn vanlige ord..
Akkurat, da har jeg misforstått.. det er altså snakk om forskjellige tavler som har blitt oppdaget separat...
Så hvis jeg forstår det riktig så er det snakk om tavler som på en måte er skrevet av forskjellige personer som er inkarnasjoner av thoth... Og som alle består av det samme alkemiske materialet?
Og det er altså ordenen til Doreal som er i besittelse av de gjenværende tavlene?
Antall ord: 654

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Moonstone
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3114
Startet: 23 Sep 2008 10:12
15
Kjønn (valgfri): Flaskepost
Lokalisering: Inni ditt hode
Har takket: 128 ganger
Blitt takket: 402 ganger

- - - - The Emerald Tablets

Innlegg av Moonstone »

kråke skrev:Akkurat, da har jeg misforstått.. det er altså snakk om forskjellige tavler som har blitt oppdaget separat...
Så hvis jeg forstår det riktig så er det snakk om tavler som på en måte er skrevet av forskjellige personer som er inkarnasjoner av thoth... Og som alle består av det samme alkemiske materialet?
Og det er altså ordenen til Doreal som er i besittelse av de gjenværende tavlene?
Ja, de ble oppdaget separat.
Det er mange teorier og historier rundt opphavet til begge, og om hvorfor Thoth sine blir kreditert Thoth, og Hermes sin kreditert Hermes, men jeg tror kanskje at den som ble funnet av Alexander den store ikke nødvendigvis var kreditert Hermes Trismegistus originalt, men på Alexander den stores tid var alt Egyptisk blitt "Greskifisert", og Egypts Thoth ble til Grekernes Hermes. Romernes verson var Merkurius, og de ble slått sammen til Hermes Trismegistus.
Kanskje dette ble forrandret på nederst på i oversettelsen av Hermes Tavle, at det opprinnelig stod Thoth der.
Andre teorier er at de stammer fra to inkarnasjoner av samme person/Ånd, som bare har fortsatt sitt arbeid Thoth begynte, senere som Hermes.
Vi har også teorien om at Hermes og Thoth IKKE er samme person, men at Hermes Trismegistus er den 3 Hermes i en rekke av Vismenn, siden Trismegistus oversettes som "3 ganger store", noe som kan bety så mangt. 3 ganger stor magiker, den 3 i rekken av Store Vismenn osv.
Han kan ha oppdaget samme måte å transmutere Alkymiske substanser på for å lage Smaragdtavler slik Thoth gjorde det.
Noen hevder til og med at Hermes/Thoth er Enoch fra Bibelen, bare at i Jødisk tradisjon heter han Enoch isteden.
Noen sier han aldri har eksistert, men er kun et Arketypisk bilde/skikkelse i en Mytologisk setting, som Thor med Hammern eller Shiva.

Nok av teorier å velge i altså.

Og ja, Dr. Doreal skriver at han leverte tilbake tavlene etter at han oversatte dem, tilbake til den Egyptiske grenen av The Great White Brotherhood.
Mulig Hermes sin også ble smuglet ut og en eller annen Mysterie-Orden besitter den.
Antall ord: 357
Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links