Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Magi og Okkult PraksisPostmodern Magick

Wicca, Cabala, gamle svartebøker, kjærlighets magi, Hermetisme, hvordan lage et rituale og så videre.
Bruker avatar
Nephandi
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1668
Startet: 22 Mar 2011 15:27
13
Kjønn (valgfri): Trollkjerring
Lokalisering: Våte og mørke Sotra utenform trolske Bergen.
Har takket: 125 ganger
Blitt takket: 274 ganger

Postmodern Magick

Innlegg av Nephandi »

Er det noen her som praktiserer Postmodern Magick, dette er et system som er bassert på kaos magi, og som har beholdt friheten fra dette systemet men formalisert det mer. En av de største kjennetengene til Posmodern Magick er at man ser alt som magi, det betyr at det å lage en kopp med te er sett som magi, det er tross alt noe magisk med å ta noen blader og varmnt vann og lage en varm drikk. Man mener at all forandring på verden, dette inkluderer alle handlinger er magi. I tilegg så bruker systemet mye moderne ting i samfunnet til magi, alt fra PCer til mobiltelefoner og så videre.
Antall ord: 110
From the religious books of ancient Egypt we learn that the power possessed by a priest or man who was skilled in the knowledge and working of magic was believed to be almost boundless.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Ønsker du din egen nettside ?
Bruker avatar
Moonstone
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3114
Startet: 23 Sep 2008 10:12
15
Kjønn (valgfri): Flaskepost
Lokalisering: Inni ditt hode
Har takket: 128 ganger
Blitt takket: 402 ganger

- Postmodern Magick

Innlegg av Moonstone »

Nephandi skrev:Er det noen her som praktiserer Postmodern Magick, dette er et system som er bassert på kaos magi, og som har beholdt friheten fra dette systemet men formalisert det mer. En av de største kjennetengene til Posmodern Magick er at man ser alt som magi, det betyr at det å lage en kopp med te er sett som magi, det er tross alt noe magisk med å ta noen blader og varmnt vann og lage en varm drikk. Man mener at all forandring på verden, dette inkluderer alle handlinger er magi. I tilegg så bruker systemet mye moderne ting i samfunnet til magi, alt fra PCer til mobiltelefoner og så videre.
Tja, alle Magikere/Okkultister som lever idag er vel egentlig Kaos Magikere til en viss grad grunnet moderne teknologi og nytenkning siden den gang de tradisjonelle systemene og ritualene ble laget, tror du ikke?
Noen vil helt klart holde seg til det tradisjonelle enda, sånn er det i alle livssyn og praksis.
Jeg liker tradisjonelle Magiske systemer selv, men jeg har i tillegg mye ballast fra annen filosofi og livssyn som jeg blander inn i det, og det tror jeg de fleste gjør idag.
Antall ord: 198
Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Bruker avatar
Nephandi
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1668
Startet: 22 Mar 2011 15:27
13
Kjønn (valgfri): Trollkjerring
Lokalisering: Våte og mørke Sotra utenform trolske Bergen.
Har takket: 125 ganger
Blitt takket: 274 ganger

- Postmodern Magick

Innlegg av Nephandi »

Tja jeg vet ikke helt om jeg er enig med deg. Kaos magi er en måte å se på magi på, eller kanskje mer riktig å si en meta måte å se på magi på, det betyr ikke at man ser ting på den måten om man har kontakt med andre okkultister over internet eller oppbevarer grimoairen sin på en minnepinne, det er ikke noe mer enn å følge med eknologiens utvikling, akkurat som at okkultister en gang i tiden begynte å bruke trykte bøker.

Det er heller ikke å være kaos magiker å blande systemer eller være ecclectic. Kaos magi er bassert på grunntanken om at virkeligheten du ser rundt deg er falsk, det finnes ingen sannhet, sannhet er noe man definerer for seg selv. Kaos magien sitt motte med nothing is true, everything is permitted, er ikke bare et motto det er hva vi mener, bokstavelig talt. Du vil finne kaos magikere så prøver å få kontakt med Mikke Mus med Ouija brett eller som setter opp et alter til en Dungeons and Dragons Gud, dette er ikke fordi vi ikke kan skille fantasi i fra virkelighet, men fordi vi mener at det er ikke noe forskell på fantasi og virkelighet, virkeligheten er en fantasi som flere mennesker tror på og fantasi er en virkelighet få tror på.

Kaos magi basserer seg rundt såkalte Paradigmer, dette er måter å se på virkeligheten og magien på. For eksempel når jeg bruker Wicca ritualer så bruker jeg ofte den Wiccanske Paradigmen, men kaos magikere skifter mellom Paradigmer som andre skifter sko, av og til mitt inne i et rituale

Kort sagt kaos magikere tror at verden er ja kaos, at det ikke finnes andre sannheter enn de man lager selv så man kan gjøre alt man nå måtte ønske med magi og bruke hva nå enn system. For å illustrere, her er en spell i fra min private grimoire:

Plants vs Zombies Protection Spell

Take a representation of a Pea Shooter from the computer game Plants vs Zombies. In this game Pea Shooters are your main infantry units protecting your house from hordes of zombies. A representation of any protector unit from a Tower Defense type computer game can be used, I just use Plants vs Zombies because I really like that game, and because it is easy to get a hold of cheap toy figures of the plants.

Sit with the Pea Shooter (or whatever is your favorite plant character) toy in your hands. You can light a bit of incense or a candle if you like. Imagine the toy coming to life and like in the game shooting down negative energy, ill wishes and anything else which can harm you. Say these words.
"I plant you in my mind the keep me safe.
Your role is like in the game which spawned you.
Shoot down all negativity, all ill wishes and all darkness from my sight.
Keep me safe, you are my guardian.
Little toy plant I bid you be my protector."

Place the Pea Shooter toy near you, like on your desk, or near your bed and know that it will prevent negativity from reaching you. Now and again repeat the spell to infuse the toy with new energy. This spell might seam frivolous, and it is, it is meant to be fun, for fun and joy are the best tools against negativity there ever was.

Leketøy, tegneserier, filmer, hva som helst er steder vi henter inspirasjon og er ting vi arbeider med. Faktisk er en av hjørnestenene i min praksis hentet fra en fantasy bok.

Det å være eccelectic imidlertid er å ikke være bundet til et system. Slik jeg ser det så er alle kaos magikere ecceletic, men ikke alle ecclectiske okkultister er kaos magikere.
Antall ord: 635
From the religious books of ancient Egypt we learn that the power possessed by a priest or man who was skilled in the knowledge and working of magic was believed to be almost boundless.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Bruker avatar
Moonstone
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3114
Startet: 23 Sep 2008 10:12
15
Kjønn (valgfri): Flaskepost
Lokalisering: Inni ditt hode
Har takket: 128 ganger
Blitt takket: 402 ganger

- Postmodern Magick

Innlegg av Moonstone »

Det å skifte paradigmer er bare sunt, et tegn på et åpent sinn som ikke er fastkjørt i ETT spesielt paradigme.
Det du skriver om at virkeligheten kun er en fantasi folk flest er enig i, og at det de anser som fantasi er en virkelighet få tror på er intressant. Gamle Gnostiske tanker det der, med at verden er en illusjon, og hvordan illusjonen oppleves, avhenger at mottakeren/tolkeren av illusjonen, og man kan når som helst forrandre illusjonen ved å forrandre våre tanker og ideer om den.
De fleste Holistiske livssyn hevder mer eller mindre dette.

På en anen side, i Psykiatrien ses en virkelighets oppfatning som ikke samsvarer med det de fleste anser som virkelighet som en psykose, grunnet negative illusjoner om virkeligheten, men hva hvis vi vrir på det å sier: Har mennesker som har en POSITIV illusjon ang virkeligheten en psykose?
Isåfall er forelkelse en psykose, tro at man ser Engler finnes en psykose osv.
Intressant tema det med menneskets psyke og psykens tilknytning til verden rundt seg.

Jeg er nok mer det du ville kalle en ecclectic Magiker enn en Kaos Magiker, når jeg leser hva du selv vil legge i begrepet.
Antall ord: 200
Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Bruker avatar
Nephandi
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1668
Startet: 22 Mar 2011 15:27
13
Kjønn (valgfri): Trollkjerring
Lokalisering: Våte og mørke Sotra utenform trolske Bergen.
Har takket: 125 ganger
Blitt takket: 274 ganger

- Postmodern Magick

Innlegg av Nephandi »

Jeg har vert i en psykose, og jeg vet ikke helt hvordan jeg skal forklare forskellen mellom å ha en annen Paradigme og det å ha en psykose, men det er helt klart en forskjell. Det nærmeste jeg kommer til en forklaring er rationalitet. Når jeg var ni år gammel så ble jeg mobbet så mye at jeg klikket, jeg ble psykotisk og jeg så hemmelige agenter som ville ta meg inne i veggene på rommet mitt og trodde hunden vår var giftig, jeg satt bare på fryseboksen og skrek, dette varte bare noen dager så gikk jeg tilbake til normalt, men jeg husker episoden godt, det var en irrationalitet, det var at sinnet mitt koblet ned og bare ikke fungerte.

Når jeg nå har Paradigmer annet enn hva som er normalen så er det med rasionell tanke bak det. Jeg mener jeg kan ta feil, men synspungtne mine er nøye tenkt igjennom. jeg vet jeg forklarer dette dårlig, men som som sagt, jeg tror ting henger sammen med rationalitet når det er forskellen på forskellige Paradigmer og psykoser.

Det værende sagt så er det nå forandret hele konseptet med sinnsykdom, før var det sinnsykdom å ha meninger om virkeligheten som var forkellig fra normen, men nå er det å ha meninger om virkeligheten som er forskellige fra normen som er skadelige eller plagsomme for deg selv eller andre. Men ja hva som er en psykose og ideen bak at alt i virkeligheten er en illusjon henger jo sammen.
Antall ord: 254
From the religious books of ancient Egypt we learn that the power possessed by a priest or man who was skilled in the knowledge and working of magic was believed to be almost boundless.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !