Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Magi og Okkult PraksisEr alt magi?

Wicca, Cabala, gamle svartebøker, kjærlighets magi, Hermetisme, hvordan lage et rituale og så videre.
Bruker avatar
Nephandi
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1668
Startet: 22 Mar 2011 15:27
13
Kjønn (valgfri): Trollkjerring
Lokalisering: Våte og mørke Sotra utenform trolske Bergen.
Har takket: 125 ganger
Blitt takket: 274 ganger

Er alt magi?

Innlegg av Nephandi »

Noen mener at alt er magi, for eksempel Aleister Crowley hadde sin definisjon av magi: Magick is the art and science of causing change to occult in accordance with will. Dette betyr jo hvis man tar utalelsen bokstavelig talt at en hver bevist handling er magi, for eksempel å tørke seg bak. Mange vil jo si at siden Crowley sitt eget magi system, Thelema, som betyr vilje, går ut på å bruke den sanne vilje, som er litt andeledes enn bare bevisthet, og å utvikle den slik at setningen betyr at handlinger gjort med den sanne vilje er magi, man alikevel, Crowley selv brukte mye fullstendig mundane ting, som å gå på kino for å bruke latter mot forbannelser og dårlig Energi i sin praksis.

En ting som kan bli sagt er at hele virkeligheten er magisk og dermed så er alle handlinger innenfor den også magikse, andre vil si at en hver forandring på virkeligheten er magisk, for eksempel er det ikke til en hvis grad alkemi å ta litt varmnt vann og litt tørkede planeter og få te ut av det, og en kake er jo mer enn summen av dens deler. Andre igjen sier at vi er Åndelige vesener så hver handling vi tar er magiske.

Noen mener derimot at hvis man ser på alt som magi, da minster magi sin betydning, at hvis alt er magisk så er ingenting magisk. Mange har laget egene definisjoner av magi som at foranding gjort med viljen er magi bare hvis utførst med metoder vitenskapen ikke forstår. men er dette egentlig riktig? La oss si vitenskapen finner ut hva telepati er, at den moderne vitenskapelige Paradigme aksepterer telepati som en realitet, betyr det at telepati ikke lenger er magisk?
Antall ord: 289
From the religious books of ancient Egypt we learn that the power possessed by a priest or man who was skilled in the knowledge and working of magic was believed to be almost boundless.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Moondancer
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 160
Startet: 19 Jul 2009 09:03
14
Kjønn (valgfri): Hunnkatt
Lokalisering: Syrehagen
Har takket: 92 ganger
Blitt takket: 62 ganger

- Er alt magi?

Innlegg av Moondancer »

Spennende tanker som ligner på mine grublinger. Jeg føler magien mister sin mystiske egenskap når alt er magisk. Men, samtidig er jo livet magisk, om man bare ser etter. Duggdråper i gresset om morningen. Alver som danser i tåka på åkeren. Regnbuen over himmelen. Et barn som ler for første gang.

Jeg tror min definisjon på magi er noe som vi ikke kan forklare vitenskapelig. Men, mister det magien når vitenskapen utvikler seg, og fenomenet kan forklares? Jeg synes det er vanskelig, å definere...

Jeg tenker, om man beholder barnet i seg, så er verden magisk og vakker!! :flirt Alver eller duggdråper. Og kan man egentlig bevise, at det ikke er alvene som endrer årstidene? Man, kan sannsynliggjøre at det ikke er det... men, ikke bevise..

Verden er magisk!
Antall ord: 135
Not all who wanders are lost! - Gandalf

I solemnly swear I'm up to no good

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Nephandi
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1668
Startet: 22 Mar 2011 15:27
13
Kjønn (valgfri): Trollkjerring
Lokalisering: Våte og mørke Sotra utenform trolske Bergen.
Har takket: 125 ganger
Blitt takket: 274 ganger

- Er alt magi?

Innlegg av Nephandi »

Flott inlegg. Jeg føler at litt så ligger det i hvilket perspektiv man har på ting, for eksempel vi vet hvorfor forelskelser skjer, vi vet den vitenskapelige årsaken med kjemikalier og så videre, men jeg finner det mer tilfredstillende å tenke at det er to sjeler som har funnet hverandre, at enten forelskelsen er langvarig er ikke så er en forelskelse magisk, et møte mellom to sjeler. Når vi spiller dataspill så vet vi at det er piksler styrt av en datamaskin, men vi kan like gjerne se det som en astralereise inn i en annen person in oppfunnende verden, mye ligger rett og slett i perspekktiv på om man ser verden som magisk eller ikke.

Ta sykdommer, i den moderne vitenskapelige paradigmen så skyldes de virus og bakterier eller andre ting som ikke fungerer som det skal i kroppen, I den Kinesiske medisinen så er alt energi, all sykdom er bare fysiske manifestasjoner i ubalanser i ens energisystem, enten er det for mye Chi, for lite, eller den har feil kvaliteter eller er blokert så hvis man får energien i balanse vil sykdommen bli helbredet. Hvem sier at en paradigme er mer rett enn den andre, det er bare to forskellige måter å se på virkeligheten på.
Antall ord: 211
From the religious books of ancient Egypt we learn that the power possessed by a priest or man who was skilled in the knowledge and working of magic was believed to be almost boundless.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Mei987
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 127
Startet: 24 Des 2011 09:35
12
Kjønn (valgfri): Kvinne
Lokalisering: Vestlandet
Blitt takket: 19 ganger

- Er alt magi?

Innlegg av Mei987 »

Alle ting i livet kan jo oppleves som litt magisk. Fra nordlyset som slynger seg over vinter himmelen, inhøstnings månen i september som er fyldig rød og gylden. Et nytt barn i familien, en god gjerning også videre. Min type magi er energi manipulering, eller Magick som noen velger å kalle det. Det å kunne bruke de universale energiene å få ting til å skje bare ved våre intensjoner å vilje. Jeg synes norske julen i seg selv er magisk bare tenk på det, selv om Norge er regnet som ett kristent land. Så er vettene fortsatt tilstede, bare ikke like synlig som før. Fjøsnissen er nok den mest kjente karen her.
Antall ord: 113
part shaman, part seer, part herbalist, part spiritual healer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links