Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Magi og Okkult PraksisPentagrammet

Wicca, Cabala, gamle svartebøker, kjærlighets magi, Hermetisme, hvordan lage et rituale og så videre.
Bruker avatar
Moonstone
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3114
Startet: 23 Sep 2008 10:12
15
Kjønn (valgfri): Flaskepost
Lokalisering: Inni ditt hode
Har takket: 128 ganger
Blitt takket: 402 ganger

- Pentagrammet

Innlegg av Moonstone »

Jeg bruker div Pentagrammer som halskjeder, bærer dem fordi de er symboler for ideer jeg selv står for, både for å fremkalle harmoni mellom Elementene i hverdagen og som et symbol jeg kan minnes på ideene på utfordrende/negative dager.
Det hjelper spesielt da.
Smykket legemliggjør ideer, og gjør dem derfor sterkere og mer virkelige.
Antall ord: 59
Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Nephandi
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1668
Startet: 22 Mar 2011 15:27
13
Kjønn (valgfri): Trollkjerring
Lokalisering: Våte og mørke Sotra utenform trolske Bergen.
Har takket: 125 ganger
Blitt takket: 274 ganger

- Pentagrammet

Innlegg av Nephandi »

Jeg mener at Pentagrammet er et veldig positivt symbol, hver av taggene på stjernen stå for et element, samnt at ringen står for Gudinnen og stjernen stå for Guden. På en måte så representerer Pentagrammet alt det Gudommelige. Pentagrammet representerer også Tarot stokken, Tarot har 77 plus et kort, 77 blir numerologisk fem og plus 1 kortet har verdien null som er en sirkel.

Nå jeg tror noe av det som de kristene reagerer på er dette, de fleste hekser bruker pentagrammet med et tagg opp og to tagger ned, dette representerer de fire Jordelige elementene som stiger opp i Ånd, men hvis du snur pentagrammet så representerer det det Ånd som stiger ned i de fire jordelige elementene som kan da være et symbol på materialisme og jordelige gleder. Defor ser mage Kristene pentagrammet som geitestjernen eller Babhomet. Tenk på Djevel kortet i Tarot det står for det fysiske, for jordelige gleder og materialisme, tallet 666 blir numerologisk 9 som også står for materielle goder. På mange måter som står Satan i Kristen mytologi for det fysiske, det materielle for å glede seg over livet heller enn å tenke på det Åndelige, som så kan et opp ned pentagram fint brukes som et symbol på Satan.

Peroblemet mitt er ikke at de Kristene også bruker pentagrammet, men at mange av dem ikke akksepterer at andre religioner har andre betydninger for symbolet enn dem. I tilegg skal det nevnes at det finnes flere Kristene monumenter hvor pentagrammet faktisk brukes som noe positivt og brukes som noe beskyttende. Pentagrammet kan ha mange betydninger.

Jeg bruker ofte pentagram smykker og jeg bærer dem med stolhet for alt de representerer.
Antall ord: 283
From the religious books of ancient Egypt we learn that the power possessed by a priest or man who was skilled in the knowledge and working of magic was believed to be almost boundless.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
jeditrond
Verifisert
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3245
Startet: 07 Okt 2011 13:21
12
Kjønn (valgfri): Mann
Lokalisering: Vestfold
Har takket: 3649 ganger
Blitt takket: 1151 ganger

- Pentagrammet

Innlegg av jeditrond »

I dag så reagerer jeg utelukkende positivt på pentagram, for si 15-20 år siden ville jeg kanskje ha vagt forbundet dette med satanisme, skyld på Hollywood. I dag vet jeg heldigvis bedre :D

Nå vet jeg ikke om den kristne vennen din liker å lese fantasy, men kan anbefale Dresden Files av Jim Butcher om Chicagos eneste trollmann som annonserer i gule sider, Harry Dresden. Han går med et pentagram hele tiden og har mer enn en gang forklart hva det betyr for ham i tillegg til at det er det eneste han arvet etter sin mor. Det brukes også i enkelte magiske ritualer og fungerer mot vampyrer som et symbol på Harrys "tro" 8)
Antall ord: 114
“When you're a god, you don't have to have reasons."-Terry Pratchett, Mort

Bokprosjektet mitt; http://atlantisbloggen.wordpress.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Nephandi
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1668
Startet: 22 Mar 2011 15:27
13
Kjønn (valgfri): Trollkjerring
Lokalisering: Våte og mørke Sotra utenform trolske Bergen.
Har takket: 125 ganger
Blitt takket: 274 ganger

- Pentagrammet

Innlegg av Nephandi »

Dresden Files for the win. :like

Som sagt Pentagrammet brukes også av noen Satanister og symbolikken er valid nok der, men det er ikke slik Paganister ser symbolet, for oss er det et symbol på elementene, på naturen, på Guden og Gudinnen og på magien selv, blandt andre ting.
Antall ord: 49
From the religious books of ancient Egypt we learn that the power possessed by a priest or man who was skilled in the knowledge and working of magic was believed to be almost boundless.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
lighteren
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 366
Startet: 31 Mai 2009 15:38
14
Kjønn (valgfri): demon
Har takket: 536 ganger
Blitt takket: 277 ganger

- Pentagrammet

Innlegg av lighteren »

kan også legge til at
historisk sett så ble pentagrammet oppdaget av astronomer ved mesopotamia området
rundt 4000 BC. det ble gjort ved å følge planeten venus i 8 år.
reisen den utfører fra vårt ståsted(jorda) vil skape et pentagram om man legger hele
"reisen" til venus sammen.
Bilde

dette er nok roten til de fleste pentagrammene vi ser i dag.
alt fra militærstjerner til islamske flagg.

pentagrammet har lenge vært et krigssymbol og blir hyppig brukt av vestlig militær idag og.
mye av grunnen til det var fordi planeten venus ble sett på som en lysbringer
ettersom venus blir synlig rett før sola står opp.
så, når de så venus så visste de at sola skulle reise seg opp snart.
og på den måten rakk de alltid å stå opp før sola.noe som gjerne var en fordel i krig. spesielt back then.
det forklarer jo også hvorfor det amerikanske forsvars departementet heter "pentagon" og er formet som en og.
Bilde

det forklarer også hvorfor venus fikk navnet phosphoros/lucifer (gresk/latin), begge betyr
lysbringer.
Bilde

på grunn av posisjonen mellom jorda,venus og sola så kan det virke som venus har 2 "faser".
det kan man se på de forskjellige mytologiske gudinnene(astarte/ishtar/aphrodite/venus.) som ofte representerte 2 sider. krig og kjærlighet osv.

eller i nyere tid, islamsk symbolikk har jo veldig elegant greid å slå sammen begge fasene slik de vanligvis er synlige.(hel og halv.)
Bilde


men når det er sagt,så betyr jo ikke det at pentagrammet ikke har noe mer å tilby, for det har den nemlig.
som det er nevnt ovenfor her(i tråden) så er pentagrammet en del av den hellige geometri og er å finne både i mikro og makrokosmos.
Venus er et godt eksempel på det.
samtidig mye annet naturen her på jorden produserer.
Bilde


det som skiller wicca-pentagrammet med det historiske pentagrammet er at den inneholder en sirkel rundt pentagrammet.
(dere som har drevet med ritualer som inkluderer pentagrammet er vel sikkert vant med å lage en sirkel rundt.)
I likhet med følgerne av thoth/hermes trismegistus.
som har røtter helt tilbake den store floden og tiden før det, men den delen der tror jeg ikke vi skal gå inn på nå.
Bilde

men jeg kan I hvert fall avslutte med å forklare hvorfor bl.a pentagrammet har blitt assosiert med satan/antikrist.
det har seg slik at pentagrammet var også et kristent symbol før, som representerte "The Five Holy Wounds" som jesus ble påført
da han ble korsfestet.
at dette symbolet ble brukt av mennesker som ofte drev på med ritualer og generelt ikke kristne ting bak lukkede dører fikk folk til å spekulere og undre.
naturligvis, som også nevnt ovenfor i tråden,med litt propaganda fra kirken mot det okkulte førte til heksejakt og hele pakka.
Bilde


Selvkritikk:
dårlig forklart
rotete
mye er utelatt(men for å slippe å gå så veldig mye off-topic)
pluss, jeg er trøtt så dere får i værste fall unnskylde meg.

personlig kan jeg bli litt nysgjerrig hvis jeg ser en person bære pentagrammet. ser ikke noe negativt med det, men blir megaskuffet hver gang det er en uviten satanist.
Sist redigert av lighteren på 24 Des 2011 15:18, redigert 2 ganger totalt. Antall ord: 547
741
PMW

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Mei987
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 127
Startet: 24 Des 2011 09:35
12
Kjønn (valgfri): Kvinne
Lokalisering: Vestlandet
Blitt takket: 19 ganger

- Pentagrammet

Innlegg av Mei987 »

Vell siden jeg bor med mine kristne foreldre må jeg prøve å holde aktivitetene for meg selv. Så jeg kan ikke bruke pentagramm smykke, eller lignende. Men klart under ritualer er pentagrammet en nødvendighet. Sirkelen med balanse og stjerne taggene for de fem elementene, jordlig liv,åndelig liv. Samarbeid med denne fysiske verden og den åndelige verden.

Til og med hoved skjoldet jeg har laget rundt huset er ankret i to pentagrammer på hver side av soveroms døren min. Har også lagt til noen runer på hver side, grunnen til dette er fordi at jeg har hatt ubudne og negative skikkelser besøke huset tidligere. Men nok om det jeg flyter litt ut av hoved temaet her hehe.
Antall ord: 120
part shaman, part seer, part herbalist, part spiritual healer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links