Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Magi og Okkult PraksisPentagrammet

Wicca, Cabala, gamle svartebøker, kjærlighets magi, Hermetisme, hvordan lage et rituale og så videre.
Slettet_The Wolf

Pentagrammet

Innlegg av Slettet_The Wolf »

Hei!

Jeg lurer på hvordan dere reagerer når dere ser et pentagram? Jeg mener altså denne stjernen som brukes mye i feks, wicca.

Tenker dere på noe positivt eller negativt?

Og dere som går med pentacler, har dere noen gang fått negative reaksjoner på det? Dere som ikke er paganister, ville dere reagert på en person som går med et pentagram?

Jeg er selv paganist, og har fått hørt at pentacle mitt kan bety negative ting for noen... Jeg har en kristen "venn" som ikke kan fordra at jeg bruker det. Fordi, hun er redd for betydningen. For meg betyr det beskyttelse, og kun positive ting. Dette forstår ikke hun og det går litt innpå meg.

Skal ikke jeg få være like åpen om min religion som hun når hun går med et kors?

//The wolf
Antall ord: 147

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Moonstone
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3114
Startet: 23 Sep 2008 10:12
15
Kjønn (valgfri): Flaskepost
Lokalisering: Inni ditt hode
Har takket: 128 ganger
Blitt takket: 402 ganger

- Pentagrammet

Innlegg av Moonstone »

Haha..det er fordi Kristne er overbevist om at det betyr noe negativt og noe som har med Djevlen å gjøre, noe som er langt fra sannheten.
Pentagrammet ble brukt helt tilbake i Antikkens tid, av Pytagoras og hans elever innen Filosofi og Mystikk, og av andre med Gresk-Hermetisk bakgrunn. Symbolet står for de 4 elementene Luft,Ild,Vann,Jord og det 5 element Eter/Ånd.

Hvordan får dette vært negativt eller Ondt?
I senere tid har symbolet også blitt brukt snudd opp-ned, og gitt bukke-ansiktet Baphomet.
Det er nok dette senere bildet som har brent seg inn i netthinnen på Kristne, og folk flest som er uvitne om Pentagrammets rette mening.
Symbolet har blitt mye brukt av diverse Okkulte Ordner gjennom tiden, og disse har jo vært en pest og en plage for den organiserte Kirken, så propaganda fra Kirken om at dette tegnet tilhører "fienden" og de som er i "pakt med Mørket" er nok sikkert som banken.

Det er synd, for Pentagrammet er vakkert, og står for ting som er vakkert.
Det er en perfekt form, og inngår i den Greske filosofien om de Platonske Former og Guddommelig Geometri.

Bilde
Antall ord: 203
Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Slettet_The Wolf

- - Pentagrammet

Innlegg av Slettet_The Wolf »

Moonstone skrev:Haha..det er fordi Kristne er overbevist om at det betyr noe negativt og noe som har med Djevlen å gjøre, noe som er langt fra sannheten.
Pentagrammet ble brukt helt tilbake i Antikkens tid, av Pytagoras og hans elever innen Filosofi og Mystikk, og av andre med Gresk-Hermetisk bakgrunn. Symbolet står for de 4 elementene Luft,Ild,Vann,Jord og det 5 element Eter/Ånd.

Hvordan får dette vært negativt eller Ondt?
I senere tid har symbolet også blitt brukt snudd opp-ned, og gitt bukke-ansiktet Baphomet.
Det er sikkert dette senere bildet som har brent seg inn i netthinnen på Kristne, og folk flest som er uvitne om Pentagrammets rette mening.
Det er synd, for Pentagrammet er vakkert, og står for ting som er vakkert.
Det er en perfekt form, og inngår i den Greske filosofien om de Platonske Former og Guddommelig Geometri.

Bilde
Og det er nettopp pga, det pentagrammet står for som er grunnen til at vi bruker det... :)
Bare synd, at (som du sier) noen reagere slikt på det.
Antall ord: 183

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Heksepusen
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 4694
Startet: 14 Okt 2005 14:33
18
Kjønn (valgfri): Gift heks
Lokalisering: I ødemarken med alle skummle vesner
Har takket: 50 ganger
Blitt takket: 192 ganger

- Pentagrammet

Innlegg av Heksepusen »

Jeg syns det er helt i orden jeg folk må få bruke det dem vil. Jeg har selv tatoovert pentagrammet ( eller lettersakt heksagramet for å være helt korekt) på armen. Yrke mitt sier jo at jeg får noen reakasjoner av og til pä det, men jeg smiler bare pent har en ekstar genser som jeg kan sette på meg hvis reaksjonene blir ille.
Antall ord: 64
http://yddir.no/
[link2]Blogg,http://detkreativeliv.blogspot.com/[/link2]
Jeg kan ikke døme andre før jeg dømmer meg selv.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Moonstone
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3114
Startet: 23 Sep 2008 10:12
15
Kjønn (valgfri): Flaskepost
Lokalisering: Inni ditt hode
Har takket: 128 ganger
Blitt takket: 402 ganger

- Pentagrammet

Innlegg av Moonstone »

Så la de ignorante reagere på det, og bær det uansett.
Opplys dem gjærne om at det ikke betyr noe av det de tror det betyr.
Det burde bæres med stolthet ja, på lik måte som alle andre symboler for abstrakte prinsipper, ideer, tro og filosofi.

De Kristne bærer Korset og tror symbolet er Kristent, noe det egentlig ikke er, så jeg ser ikke på det som noe bedre ;)
Det er værre spør du meg, å bære et symbol som man tror står for noe annet enn det egentlig gjør..
Antall ord: 99
Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Upadiel
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 49
Startet: 30 Jul 2011 21:15
12
Kjønn (valgfri): Jente
Lokalisering: Aller helst under dyna
Har takket: 8 ganger
Blitt takket: 5 ganger

- Pentagrammet

Innlegg av Upadiel »

Helt ærlig må jeg inrømme at jeg ikke reagerer positivt på det, selv om jeg aldri har tenkt noe særlig over det, eller hørt noen snakke så mye om det. Men får sånn "nææ..." følelse. Må kanskje jobbe litt med det, for det er jo veldig vakkert.
Antall ord: 53
Ikke bar vær i live, men lev! :sunny

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Moonstone
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3114
Startet: 23 Sep 2008 10:12
15
Kjønn (valgfri): Flaskepost
Lokalisering: Inni ditt hode
Har takket: 128 ganger
Blitt takket: 402 ganger

- - Pentagrammet

Innlegg av Moonstone »

Upadiel skrev:Helt ærlig må jeg inrømme at jeg ikke reagerer positivt på det, selv om jeg aldri har tenkt noe særlig over det, eller hørt noen snakke så mye om det. Men får sånn "nææ..." følelse. Må kanskje jobbe litt med det, for det er jo veldig vakkert.
Sikkert fordi folk er opplært til å reagere sånn.
Folk reagerer sånn ubevisst uten at de selv vet hvorfor.
Vi blir foret med at symbolet er "ondt" fra medier og konservative religiøse hele tiden, og sånt synker rett inn i underbevisstheten vår..
Det er skyggesiden ved at vi arver holdninger og reaksjonsmønster pga påvirkning fra omgivelsene.
Folk må bare slutte med å reagere automatisk, gjøre litt research i emnene de reagerer på, gjøre seg opp en mening etterpå. Da vil også reaksjonen neste gang man ser et symbol være annerledes. Da reagerer man etter egne erfaringer og studier, og ikke andre sine vrangforestillinger vi har arvet.
Dette gjelder alt i livet egentlig..
Antall ord: 176
Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Heksepusen
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 4694
Startet: 14 Okt 2005 14:33
18
Kjønn (valgfri): Gift heks
Lokalisering: I ødemarken med alle skummle vesner
Har takket: 50 ganger
Blitt takket: 192 ganger

- Pentagrammet

Innlegg av Heksepusen »

Må si meg veldig enig med Moon.
Det Moon skriver fikk meg til og minnes en epesode på jobben med en av de faste kunden vi har.
etter at jeg hadde servert han og alt så ut til og være helt fint blir jeg tilkalt for denne herren vile prate med meg.
Jeg går ut og første han sier er du har slikt satan tegn du er du satanist. Jeg smiler pent og sier nei jeg er Wiccaner da han ser veldig rart på meg og spørr hva det er. Jeg forklarer han at det er en relegion som går veldig med naturen og at man kan fra gammelt av satt ilikhet med hekser.
Mannen smiler fonøyd og sier at da lærete jeg noe nytt. Etter den dagen kommer han når jeg jobber og skal kunn ha servering av den snille heksa som han kaller meg.
Jeg fikk jo vite etter på at det var tatton min han hadde reagert på og måtte bare spørre for han vile vite hva jeg sto for.
Antall ord: 183
http://yddir.no/
[link2]Blogg,http://detkreativeliv.blogspot.com/[/link2]
Jeg kan ikke døme andre før jeg dømmer meg selv.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Moonstone
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3114
Startet: 23 Sep 2008 10:12
15
Kjønn (valgfri): Flaskepost
Lokalisering: Inni ditt hode
Har takket: 128 ganger
Blitt takket: 402 ganger

- - Pentagrammet

Innlegg av Moonstone »

Heksepusen skrev:Må si meg veldig enig med Moon.
Det Moon skriver fikk meg til og minnes en epesode på jobben med en av de faste kunden vi har.
etter at jeg hadde servert han og alt så ut til og være helt fint blir jeg tilkalt for denne herren vile prate med meg.
Jeg går ut og første han sier er du har slikt satan tegn du er du satanist. Jeg smiler pent og sier nei jeg er Wiccaner da han ser veldig rart på meg og spørr hva det er. Jeg forklarer han at det er en relegion som går veldig med naturen og at man kan fra gammelt av satt ilikhet med hekser.
Mannen smiler fonøyd og sier at da lærete jeg noe nytt. Etter den dagen kommer han når jeg jobber og skal kunn ha servering av den snille heksa som han kaller meg.
Jeg fikk jo vite etter på at det var tatton min han hadde reagert på og måtte bare spørre for han vile vite hva jeg sto for.
Jepp, så lett er det.
Folk må tenke på om de faktisk mener det de mener SELV, eller om meningene og reaksjonene som følger er deres egne eller om de er meninger de har arvet og egentlig selv ikke vet noe som helst om.

Et godt eksempel Hekse :like
Antall ord: 235
Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Slettet_The Wolf

- - - Pentagrammet

Innlegg av Slettet_The Wolf »

Moonstone skrev:
Heksepusen skrev:Må si meg veldig enig med Moon.
Det Moon skriver fikk meg til og minnes en epesode på jobben med en av de faste kunden vi har.
etter at jeg hadde servert han og alt så ut til og være helt fint blir jeg tilkalt for denne herren vile prate med meg.
Jeg går ut og første han sier er du har slikt satan tegn du er du satanist. Jeg smiler pent og sier nei jeg er Wiccaner da han ser veldig rart på meg og spørr hva det er. Jeg forklarer han at det er en relegion som går veldig med naturen og at man kan fra gammelt av satt ilikhet med hekser.
Mannen smiler fonøyd og sier at da lærete jeg noe nytt. Etter den dagen kommer han når jeg jobber og skal kunn ha servering av den snille heksa som han kaller meg.
Jeg fikk jo vite etter på at det var tatton min han hadde reagert på og måtte bare spørre for han vile vite hva jeg sto for.
Jepp, så lett er det.
Folk må tenke på om de faktisk mener det de mener SELV, eller om meningene og reaksjonene som følger er deres egne eller om de er meninger de har arvet og egentlig selv ikke vet noe som helst om.

Et godt eksempel Hekse :like
HELT enig ;)
Jeg synes det er utrolig viktig at folk tenker selv! Selv om det kan være vanskelig til tider..

Flott at du er ærlig Upadiel :) Tegnet brukes kanskje mye om ting som er litt "ukjent" for mange.
Antall ord: 276

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Arven
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 2851
Startet: 08 Apr 2011 21:38
12
Kjønn (valgfri): en ei
Lokalisering: Ved siden av skogen
Har takket: 855 ganger
Blitt takket: 996 ganger

- Pentagrammet

Innlegg av Arven »

Det er ikke så rart at mange forbinder pentagrammet med djevel og satanisme, selv om dette er trist og langt fra sannheten. Symbolet snues på hodet og brukes på filmcover og i filmer og alltid som symbol på ondskap. Det tar nok lang tid før det synet endrer seg, MEN for at det skal gjøre det så må vi som vet hva det står for tørre å bære det med stolthet !
Jeg opplevde at ei dame spurte meg hvorfor jeg hadde på meg det. Jeg fortalte at jeg er en gryende okkultist med et bein i Wicca og da så hun fortørnet på meg og sa " jeg trodde virkelig ikke du drev med SÅNT" også flyttet hun stolen bokstavelig talt, litt vekk fra meg.

Folk får tro det de vil, det gjør de uansett og kan ikke denne vennen din respektere deg for det du tror på og at du vil vise det, så er det hennes problem,- ikke ditt !
Antall ord: 168
"Og hvordan står det til?" spurte Brumm. Tussi ristet langsomt på hodet.
Ikke mye hvordan," sa han. "Jeg har ikke følt meg riktig hvordan på aldri så lenge."

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Heksepusen
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 4694
Startet: 14 Okt 2005 14:33
18
Kjønn (valgfri): Gift heks
Lokalisering: I ødemarken med alle skummle vesner
Har takket: 50 ganger
Blitt takket: 192 ganger

- Pentagrammet

Innlegg av Heksepusen »

Arven helt riktig skrevet.
Jeg tror det vil lønne seg for alle og heller informer enn og tie det i hjel.

Hehe ja jeg har ei gammal dam som er kude på jobben jeg som nekter å ha noe med det jeg har forbrett til treffe hun er på bare fordi hun har innbilt seg at jeg tilhører djeveln siden jeg har stjernen min.

Men jobben støtter meg veldig godt da og tar slikt med stor ro og ler litt av denne damen som er overhysterisk når det kommer til meg.

Mn som sakt informasjon og opplysning er det som Skal til for og snu ting.
Antall ord: 109
http://yddir.no/
[link2]Blogg,http://detkreativeliv.blogspot.com/[/link2]
Jeg kan ikke døme andre før jeg dømmer meg selv.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Slettet_The Wolf

- Pentagrammet

Innlegg av Slettet_The Wolf »

Skal tenke på det framover - å bære det med stolthet
Går dere med det som et smykke eller...?
Kult med tatto da, Heksepusen ;)
Antall ord: 24

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Heksepusen
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 4694
Startet: 14 Okt 2005 14:33
18
Kjønn (valgfri): Gift heks
Lokalisering: I ødemarken med alle skummle vesner
Har takket: 50 ganger
Blitt takket: 192 ganger

- Pentagrammet

Innlegg av Heksepusen »

Som sakt jeg har tatto så jeg har parket smykke mitt i skape jeg.
Antall ord: 14
http://yddir.no/
[link2]Blogg,http://detkreativeliv.blogspot.com/[/link2]
Jeg kan ikke døme andre før jeg dømmer meg selv.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Arven
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 2851
Startet: 08 Apr 2011 21:38
12
Kjønn (valgfri): en ei
Lokalisering: Ved siden av skogen
Har takket: 855 ganger
Blitt takket: 996 ganger

- Pentagrammet

Innlegg av Arven »

Jeg har halssmykke
Antall ord: 3
"Og hvordan står det til?" spurte Brumm. Tussi ristet langsomt på hodet.
Ikke mye hvordan," sa han. "Jeg har ikke følt meg riktig hvordan på aldri så lenge."

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links