Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Magi og Okkult PraksisNavn..?

Wicca, Cabala, gamle svartebøker, kjærlighets magi, Hermetisme, hvordan lage et rituale og så videre.
Slettet_The Wolf

Navn..?

Innlegg av Slettet_The Wolf »

Jeg satt og leste gjennom noen notater og fant dette:

Loven om Navn: dette er en fortsettelse av Loven om Kunnskap og forteller at å vite det ene og sanne navnet på en skapning eller et fenomen gir en makt over det. Om du kan lære navnet vet du også alt om det, og det gir makten. Navn er også til for at vi skal assosiere noe med dem, og dette går under Assosiasjonsprinsippet.

Noen som vet noe om dette ?

Jeg fant det mellom masse annet som jeg vet virker fornuftig og rett, men dette har jeg aldri vært borti før.

Hilsen et stooort spørsmålstegn :D
Antall ord: 110

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
alvekriger
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 8
Startet: 07 Nov 2011 15:07
12
Har takket: 2 ganger
Blitt takket: 6 ganger

- Navn..?

Innlegg av alvekriger »

I en bok jeg har, Name of the Wind, så står det noe lignende.

Det er en som forteller en historie i boken og forteller følgende:

"Now Taborlin needed to escape, but when he looked around, he saw his cell had no door. No windows. All around him was nothing but smooth, hard stone. It was a cell no man had ever escape. But Taborlin knew the names of all things, so all the things were his to command. He said to the stone: "Break!" and the stone broke. The wall tore like a piece of paper, and through that hole Taborlin could see the sky and breathe the sweet spring air. He stepped to the edge, looked down, and without a second thought he stepped out into open air. So Taborlin fell, but he did not despair. For he knew the name of the wind, and so the wind obeyed him. He spoke to the wind and it cradled and caressed him. It bore him to the ground as gently as a puff of thistledown and set him on his feet softly as a mother's kiss."
(Teksten er hentet fra "Name of the wind" av Patrick Rothfuss.)


Edit: Det er mulig denne boken er basert en del på gammel paganisme? Jeg tror jeg har lest noe om det på en side om paganisme en gang.
Antall ord: 229
~ Those who dwell among the beauties and mysteries of the Earth are never alone or weary of life.~

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Slettet_The Wolf

- Navn..?

Innlegg av Slettet_The Wolf »

Det har nok noe med paganisme å gjøre. Jeg husker dessverre ikke hvor jeg fant det.
Det handler om magiens regler..

Jeg har jo selv lest noen fantasy bøker og jeg merker jo at en del er "bygd videre på av virkelighetens magi." Mens andre slike bøker er bare vill fantasi ;)

Jeg lurer bare på om dette lille avsnittet kan ha noe med virkeligheten å gjøre? Kanskje det ikke skal tolkes bokstavelig... Ikke vet jeg!
Antall ord: 77

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
zind
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 2079
Startet: 26 Aug 2004 02:46
19
Har takket: 142 ganger
Blitt takket: 181 ganger

- Navn..?

Innlegg av zind »

The Wolf skrev:Jeg satt og leste gjennom noen notater og fant dette:

Loven om Navn: dette er en fortsettelse av Loven om Kunnskap og forteller at å vite det ene og sanne navnet på en skapning eller et fenomen gir en makt over det. Om du kan lære navnet vet du også alt om det, og det gir makten. Navn er også til for at vi skal assosiere noe med dem, og dette går under Assosiasjonsprinsippet.

Noen som vet noe om dette ?

Jeg fant det mellom masse annet som jeg vet virker fornuftig og rett, men dette har jeg aldri vært borti før.

Hilsen et stooort spørsmålstegn :D
Jeg vet ikke noe om dette, men leste og fikk noen tanker... Det har gått igjen i mye litteratur jeg har vært borti at navn ikke eksisterer på samme måte utenfor inkarnasjon, der kjenner vi hverandre igjen via vibrasjoner. Sjelen har farger og avgir en slags frekvenslyd. Det jeg tenker om sitatet over utifra det lille jeg vet om magi, demoner og dritt jeg har møtt på selv, er at det er snakk om å se vedkommendes sanne natur og at det ikke nødvendigvis er snakk om navn annet enn som en metafor. Ved å gi noe et navn så kan man risikere å tillegge det noe ekstra, og det er grunnen til at jeg er veldig lite opptatt av navn på både hjelpere, engler, demoner osv. Ved å se dets sanne natur, ved å stille seg tilbake som betrakteren, så kan man oppleve det som det er uten å projektere noe over på det eller skape noe som ikke er der. Jeg vet ikke om jeg klarer å forklare det her eller om det gir noe mening for andre enn meg. Jeg ville personlig godt så langt som å si at det sitatet her hørtes ut som sprøyt og fanteri, for jeg kan ikke forstå hvordan alt har et "ekte" navn som kan uttales. Det som gir en kontroll slik jeg ser det er å observere, ikke tillegge eller trekke ifra noe, da kan du få se tingenes sanne natur...

Hvor fant du sitatet?

Googla litt, og fant en del om the law of knowledge. Her er noen sitater,

The most basic of all is the Law of Knowledge because with understanding comes control and power. The more the person or magician knows about a person or phenomena the more control he has over it. This is an absolute rule which applies to the human organism as well as modern technology

...The Law of Names is related to both the Law of Knowledge and the Law of Association. The law simply states that by knowing the true and complete name of an phenomena or entity gives you complete control over it. There are two premises upon which this law is based: First, a name is simply a symbol of the definition of an phenomena or an entity. If the phenomena is fire, one simply says fire instead of describing the whole phenomena of fire. If the entity is a man, one just says a man. The names or terms fire and man convey the definitions of fire and man. Names convey definitions to others provided they are spoken in a mutual language spoken by both the speaker and listeners.

Second, the names of phenomena and entities can expand as one gains more knowledge about the subject matter. This is extremely important because the more one knows about a thing the more control one has over it. In some incidences a name of a thing can be traced to its root, even in a foreign language, which will supply one additional information about the thing.


Ok, skjønner litt mer nå... men, jeg syntes fortsatt at det er misvisende til en viss grad. Med visdom kommer "makt"... ok, men med visdom kommer også arroganse hos mange ved at de tror de har funnet svaret og slutter å lete, være åpen :badgrin: Måten man kommuniserer på er viktig for hva man åpner opp for, og det gir i det minste større mening når det er snakk om å bryte ting ned til essensen... for å kalle noe "man" i stedet for vedkommendes navn er mer logisk, enn å skulle lete etter ett spesifikt navn!

Spennende det her wolf! Jeg har så vidt begynt å bevege meg inn på området magi, så skal lese mer om det her. linken jeg hentet sitatene over fra; http://www.themystica.com/mystica/artic ... magic.html
Antall ord: 751
Until you make the unconscious conscious, it will direct your life and you will call it fate. -C.Jung

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Slettet_The Wolf

- - Navn..?

Innlegg av Slettet_The Wolf »

zind skrev:
The Wolf skrev:Jeg satt og leste gjennom noen notater og fant dette:

Loven om Navn: dette er en fortsettelse av Loven om Kunnskap og forteller at å vite det ene og sanne navnet på en skapning eller et fenomen gir en makt over det. Om du kan lære navnet vet du også alt om det, og det gir makten. Navn er også til for at vi skal assosiere noe med dem, og dette går under Assosiasjonsprinsippet.

Noen som vet noe om dette ?

Jeg fant det mellom masse annet som jeg vet virker fornuftig og rett, men dette har jeg aldri vært borti før.

Hilsen et stooort spørsmålstegn :D
Jeg vet ikke noe om dette, men leste og fikk noen tanker... Det har gått igjen i mye litteratur jeg har vært borti at navn ikke eksisterer på samme måte utenfor inkarnasjon, der kjenner vi hverandre igjen via vibrasjoner. Sjelen har farger og avgir en slags frekvenslyd. Det jeg tenker om sitatet over utifra det lille jeg vet om magi, demoner og dritt jeg har møtt på selv, er at det er snakk om å se vedkommendes sanne natur og at det ikke nødvendigvis er snakk om navn annet enn som en metafor. Ved å gi noe et navn så kan man risikere å tillegge det noe ekstra, og det er grunnen til at jeg er veldig lite opptatt av navn på både hjelpere, engler, demoner osv. Ved å se dets sanne natur, ved å stille seg tilbake som betrakteren, så kan man oppleve det som det er uten å projektere noe over på det eller skape noe som ikke er der. Jeg vet ikke om jeg klarer å forklare det her eller om det gir noe mening for andre enn meg. Jeg ville personlig godt så langt som å si at det sitatet her hørtes ut som sprøyt og fanteri, for jeg kan ikke forstå hvordan alt har et "ekte" navn som kan uttales. Det som gir en kontroll slik jeg ser det er å observere, ikke tillegge eller trekke ifra noe, da kan du få se tingenes sanne natur...

Hvor fant du sitatet?

Googla litt, og fant en del om the law of knowledge. Her er noen sitater,

The most basic of all is the Law of Knowledge because with understanding comes control and power. The more the person or magician knows about a person or phenomena the more control he has over it. This is an absolute rule which applies to the human organism as well as modern technology

...The Law of Names is related to both the Law of Knowledge and the Law of Association. The law simply states that by knowing the true and complete name of an phenomena or entity gives you complete control over it. There are two premises upon which this law is based: First, a name is simply a symbol of the definition of an phenomena or an entity. If the phenomena is fire, one simply says fire instead of describing the whole phenomena of fire. If the entity is a man, one just says a man. The names or terms fire and man convey the definitions of fire and man. Names convey definitions to others provided they are spoken in a mutual language spoken by both the speaker and listeners.

Second, the names of phenomena and entities can expand as one gains more knowledge about the subject matter. This is extremely important because the more one knows about a thing the more control one has over it. In some incidences a name of a thing can be traced to its root, even in a foreign language, which will supply one additional information about the thing.


Ok, skjønner litt mer nå... men, jeg syntes fortsatt at det er misvisende til en viss grad. Med visdom kommer "makt"... ok, men med visdom kommer også arroganse hos mange ved at de tror de har funnet svaret og slutter å lete, være åpen :badgrin: Måten man kommuniserer på er viktig for hva man åpner opp for, og det gir i det minste større mening når det er snakk om å bryte ting ned til essensen... for å kalle noe "man" i stedet for vedkommendes navn er mer logisk, enn å skulle lete etter ett spesifikt navn!

Spennende det her wolf! Jeg har så vidt begynt å bevege meg inn på området magi, så skal lese mer om det her. linken jeg hentet sitatene over fra; http://www.themystica.com/mystica/artic ... magic.html
Det er spennende og interessant det du skriver! Det er litt vanskelig å forstå, men jeg tror jeg klarer det sånn høvelig..:) Kanskje det vil kreve mer tid.

Jeg er også relativt ny når det gjelder emnet magi, men jeg er også ung og har hele livet foran meg.. Selv tror jeg ikke at om jeg studerer, praktiserer og lærer hvert minutt hele livet til jeg dør vil jeg bli utlært. En vet aldri alt. Det minner meg på denne loven:

Loven om Uendelig Informasjon: Vi vil aldri kunne vite alt, for det kommer hele tiden nye ting å lære. Ikke stagner, men søk stadig ny viten.

Jeg synes også at denne kan være noe å merke seg:

Loven om Ubegrensede Sanser: Menneskets sanser kan virke begrenset til det vi bruker dem til dagligdags, men vi vet lite om hvor grensen går for hva vi kan gjøre med dem. Magi utfordrer de daglige sansene og starter den utvidningen av sansespekteret. Vi kan ikke se alt som er.

Du sier at du ikke bryr deg så mye om navn på hjelpere, engler osv... Jeg har prøvd å få hjelperne mine til å fortelle meg navnene deres lenge, men jeg får det ikke. Jeg får rett og slett ikke et logisk og forstålig svar. Kanskje jeg ikke skal vite det? Kanskje det er noe jeg skal lære? Nå begynner tankene å fly litt her :flyfly

Jeg fikk et slags navn en gang da jeg mediterte for ganske lenge siden. Jeg har aldri hørt det før og hvis jeg googler det får jeg ingen treff. Men, jeg synes det er ganske vakkert. Det bare "poppet" ned i hodet mitt.

Nå kom jeg plutselig på at jeg leste en gang om sjelens navn... Det må jo være omtrent det samme? Skal se hva jeg finner.
Antall ord: 1067

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Nephandi
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1668
Startet: 22 Mar 2011 15:27
13
Kjønn (valgfri): Trollkjerring
Lokalisering: Våte og mørke Sotra utenform trolske Bergen.
Har takket: 125 ganger
Blitt takket: 274 ganger

- Navn..?

Innlegg av Nephandi »

Slik jeg ser det så kan kosmos sees på som internet, nå spells er som emails, forum poster og så ligende. Nå la oss si du vil kaste en spell på meg, du legger ut poster på diverse forumer i håp om å nå meg, og kanskje vil du gjøre det, kanskje jeg finner postene dine, men det er også en godt sansynelighet for at jeg ikke gjør det. Med å være mer presis i dine spells, mer konkrekt så kan nå gjøre det mer sansynelig at du når meg, du kan poste på mine favoitt forum, sende meg PMer, men saken er at hvis di virkelig skal være sikker på at det du sender når frem til meg så trenger du mail adressen min. Å vite noe eller noen sitt navn gjør det enklere å nå frem til dem med magien du sender ut.
Antall ord: 150
From the religious books of ancient Egypt we learn that the power possessed by a priest or man who was skilled in the knowledge and working of magic was believed to be almost boundless.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Slettet_The Wolf

- - Navn..?

Innlegg av Slettet_The Wolf »

Nephandi skrev:Slik jeg ser det så kan kosmos sees på som internet, nå spells er som emails, forum poster og så ligende. Nå la oss si du vil kaste en spell på meg, du legger ut poster på diverse forumer i håp om å nå meg, og kanskje vil du gjøre det, kanskje jeg finner postene dine, men det er også en godt sansynelighet for at jeg ikke gjør det. Med å være mer presis i dine spells, mer konkrekt så kan nå gjøre det mer sansynelig at du når meg, du kan poste på mine favoitt forum, sende meg PMer, men saken er at hvis di virkelig skal være sikker på at det du sender når frem til meg så trenger du mail adressen min. Å vite noe eller noen sitt navn gjør det enklere å nå frem til dem med magien du sender ut.
Godt forklart :like

Men, hvordan finner en dette navnet da?
Antall ord: 162

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Nephandi
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1668
Startet: 22 Mar 2011 15:27
13
Kjønn (valgfri): Trollkjerring
Lokalisering: Våte og mørke Sotra utenform trolske Bergen.
Har takket: 125 ganger
Blitt takket: 274 ganger

- Navn..?

Innlegg av Nephandi »

Vel det er jo spørsmålet da, navn er makt så de fleste er litt opptatt av å hindre at alle vet det, det er kanskje litt uheldig at vi i Vestelig kultur sprer navnene våre rundt over en lav sko, Hvis du leter etter sjelen din sitt navn eller ligende så kan du jo prøve å sørre om det i drømme eller i en meditasjon.
Antall ord: 69
From the religious books of ancient Egypt we learn that the power possessed by a priest or man who was skilled in the knowledge and working of magic was believed to be almost boundless.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Slettet_The Wolf

- Navn..?

Innlegg av Slettet_The Wolf »

Som jeg nevner lengre opp så fikk jeg et navn i meditasjon en gang..
Det er også et navn som jeg ikke vil dele, det er bare en følelse :)
Antall ord: 30

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Nephandi
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1668
Startet: 22 Mar 2011 15:27
13
Kjønn (valgfri): Trollkjerring
Lokalisering: Våte og mørke Sotra utenform trolske Bergen.
Har takket: 125 ganger
Blitt takket: 274 ganger

- Navn..?

Innlegg av Nephandi »

Da skal du ikke dele det heller. Jeg har to Åndelige navn, et av dem er et heksenavn som jeg har valgt selv, dette deler jeg, det representerer min Åndelige vei og jeg bruker det stort sett bare i forbinnelse med det Åndelige men det er ikke hemmelig, jeg har også et navn jeg har fått i meditasjon som jeg ikke vil dele som er mer personelig.
Antall ord: 68
From the religious books of ancient Egypt we learn that the power possessed by a priest or man who was skilled in the knowledge and working of magic was believed to be almost boundless.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Mei987
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 127
Startet: 24 Des 2011 09:35
12
Kjønn (valgfri): Kvinne
Lokalisering: Vestlandet
Blitt takket: 19 ganger

- Navn..?

Innlegg av Mei987 »

Navn har lenge hatt en spesiell energi. Fra de navnene vi blir gitt når vi er blitt født, på en eller annen måte blir vi en del av navnene våre. Så er det åndelige navn disse er også spesielle. De representerer en søkende del av oss, som gir oss både styrke og visdom. Det er denne type navn mange føler seg forsiktige med å dele. Og som utgjør helheten i sjelen din.

Når det gjelder formler via internet, eller ritualer for a hjelpe andre. Et navn eller brukernavn er egentling alt jeg trenger. Jeg kobler meg til energien i det bruker navnet og bruker astral reiser til å "finne" den personen. Hvis det er en bekjent av noen andre, kobler jeg meg bare til den energien som ligger ved deres felles venn. Denne metoden var automatisk enkel for meg, mens andre kan hende trenger mer detaljer.

Mentoren min har jeg kjent i en god del liv. Og hun bruker mange av de gamle kjæle navnene mine når hun snakker med meg. Kan hende jeg deler noen av dem en annen gang.
Antall ord: 190
part shaman, part seer, part herbalist, part spiritual healer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Slettet_The Wolf

- Navn..?

Innlegg av Slettet_The Wolf »

Jeg føler meg litt usikker... Dette navnet jeg nevnte at jeg "fikk" lengre opp, det var navnet på sverdet mitt. Eh? Det høres veldig rart ut, jeg har ikke et sverd. Men, jeg hadde et sverd i hånden i meditasjonene.

Nå i senere tid har det gått opp for meg at det kanskje er mitt navn, ikke sverdets. Hva tror dere?

Navnet har som sagt ingen betydning, men det låter fint synes jeg :)
Antall ord: 78

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Mei987
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 127
Startet: 24 Des 2011 09:35
12
Kjønn (valgfri): Kvinne
Lokalisering: Vestlandet
Blitt takket: 19 ganger

- - Navn..?

Innlegg av Mei987 »

The Wolf skrev:Jeg føler meg litt usikker... Dette navnet jeg nevnte at jeg "fikk" lengre opp, det var navnet på sverdet mitt. Eh? Det høres veldig rart ut, jeg har ikke et sverd. Men, jeg hadde et sverd i hånden i meditasjonene.

Nå i senere tid har det gått opp for meg at det kanskje er mitt navn, ikke sverdets. Hva tror dere?

Navnet har som sagt ingen betydning, men det låter fint synes jeg :)
Det gjør det nå ikke umulig at du kan a hatt noen sverd i noen tidligere liv. Det å gi navn til sverd og dolker er mest vanlig i Japansk sverd kunst. Men det har også vært tilfeller i Europa av navn givelese på sverd. Det hender jeg også får et sverd under transe/meditasjon, Det er fullt mulig at det kan være et av de gamle navnene dine. Hvis det føles riktig for deg, da stemmer det jo.
Antall ord: 164
part shaman, part seer, part herbalist, part spiritual healer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Slettet_The Wolf

- Navn..?

Innlegg av Slettet_The Wolf »

Jeg vurdere å få lagd et sverd etter hvert, om jeg gir det dette navnet, så kan det også være mitt navn.

Samtidig så er jeg redd for å "offentliggjøre" navnet. Hvis jeg skriver det på sverdet altså ;)
Antall ord: 38

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Mei987
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 127
Startet: 24 Des 2011 09:35
12
Kjønn (valgfri): Kvinne
Lokalisering: Vestlandet
Blitt takket: 19 ganger

- - Navn..?

Innlegg av Mei987 »

The Wolf skrev:Jeg vurdere å få lagd et sverd etter hvert, om jeg gir det dette navnet, så kan det også være mitt navn.

Samtidig så er jeg redd for å "offentliggjøre" navnet. Hvis jeg skriver det på sverdet altså ;)
Da sier jeg bare hva er det vi har runer og ogham til? For å ha hemmelige navn og meldinger å skrive ned så klart. Hvis du føler uvell med at andre skal vite det, skjønner jeg godt. Å dele navn med et av redskapene dine gjør samarbeidet og formlene/ritualene. Enda mer intense det kan jeg love deg, når det skjedde meg meg fikke jeg bare "dumpa" et tungt energi sverd I hendene og jeg begynnte automatisk å svinge det i merkelige stikk å slag.
Antall ord: 126
part shaman, part seer, part herbalist, part spiritual healer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links