Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Magi og Okkult PraksisEnergier til og fra

Wicca, Cabala, gamle svartebøker, kjærlighets magi, Hermetisme, hvordan lage et rituale og så videre.
Bruker avatar
Anonymius
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 112
Startet: 06 Apr 2012 12:56
12
Kjønn (valgfri): ukjent
Har takket: 44 ganger
Blitt takket: 28 ganger

Energier til og fra

Innlegg av Anonymius »

Når jeg tenker på bos (book of shadows) å robe er ofte fargen svart eller brun. Sånn jeg tenker at fargen svart har noe for seg å gjøre med det som i dag betegnes okkult er jo at svart er fargen som fanger opp varmen og solstrålene fra sola. Prinsippet finner du over alt egentlig f.eks solcellepanel som sikkert mange hadde eller ennå har på hytta. Den er laget med fargen svart i bunnen med glassplate over. Å sånn fungere vel en svart robe. Man tar den på og er ute i sola å fanger opp energi. Det samme om man lar sin bos om den er svart, lar den ligge i sola fanger den opp energi. Dette er teorien bak hvorfor akkurat svart er en farge som er gjenganger. For å kunne fange opp solas energi. man finner fargen igjen hos katolikker og andre religioner også.

Ligger det noe i det jeg tenker her ?

Tenker også på at det fins brune robes, samme fargene som munker før i tiden gikk med men som dyrket og levde av naturen mer enn noen andre. Hva er det som gjør brun så spesiell også ?
Antall ord: 195
Bilde
Ingenting er umulig, det må bare trenes på

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Jeppski
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 758
Startet: 14 Sep 2010 10:59
13
Kjønn (valgfri): Gutt
Har takket: 77 ganger
Blitt takket: 254 ganger

- Energier til og fra

Innlegg av Jeppski »

Nå ligger det litt mer avansert teknologi bak solceller enn farge. Bortsett fra det, har jeg ikke noe annet å tilføye.
Antall ord: 21

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Tyrell
UGYLDIG Epost
UGYLDIG Epost
Innlegg: 911
Startet: 27 Jun 2008 16:57
15
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Har takket: 78 ganger
Blitt takket: 186 ganger

- Energier til og fra

Innlegg av Tyrell »

Hvis man er oppslukt av det okkulte så prøver man kanskje å finne alle mulige slags tegn for å underbygge sine teorier.

Hva gjelder sort farge på f.eks solpanel så har det en praktisk funksjon for å gjøre de mer effektive, sort absorberer mer sollys, ikke noe mer mystisk enn det.
Antall ord: 51

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
helgemann
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 615
Startet: 06 Mar 2009 02:04
15
Har takket: 391 ganger
Blitt takket: 249 ganger

- Energier til og fra

Innlegg av helgemann »

Solcelle paneler har vel ikke svart underlag?

Har nå sett at de er mer rødbrune... Svart suger varme i fra sola, og er en ikke farge. Goothere bruker fargen svart til sin bekledning. Ønsker man å være annonym, og ikke tiltrekke seg oppmerksomhet, som bruker man svart, eller mørke farger på klærne.
Antall ord: 55

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Anonymius
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 112
Startet: 06 Apr 2012 12:56
12
Kjønn (valgfri): ukjent
Har takket: 44 ganger
Blitt takket: 28 ganger

- Energier til og fra

Innlegg av Anonymius »

Beklager min feil her å skrive i trøtt tilstand. Dere har selvfølgelig rett. Jeg tok feil av solcellepanel og solfanger. Tar dette som en lærdom til neste gang at jeg ikke skal skrive i alt for trøtt tilstand.

Om jeg får prøve meg på nytt her. Solfangere er konstruert for å "fange" energien i fotonene fra sola (solstrålingen). Energien i solstrålene absorberes av en svart metallplate. Fotonene i solstrålingen gir energien sin til atomene i metallplata, og det fører til at temperaturen i metallplata øker. Fordi metallplata er svart absorberes så godt som all solstråling.

Kilde : bok, Naturfag 5

Det er derfor jeg også tenkte litt på om farger også har en spesiell betydning i religiøst sammenheng om man tar bort alternativet personifiseringen av gudene så lurte jeg på om fargene hadde en sammenheng med den type tilbeding man driver med ?
I det okkulte er altså systemer som blant annet wicca er det i bunn og grunn tilbeding av energier og naturen som står i fokus. Manipulering av energier. Siden sol er energi lurte jeg derfor på om det var derfor svart er en gjenganger og om farger i religiøst sammenheng har noen betydning sånn sett?
Antall ord: 209
Bilde
Ingenting er umulig, det må bare trenes på

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
helgemann
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 615
Startet: 06 Mar 2009 02:04
15
Har takket: 391 ganger
Blitt takket: 249 ganger

- Energier til og fra

Innlegg av helgemann »

I religiøse sammenhenger, er svart brukt som at man skal møte Gud med respekt. Men også å ikke "friste" eller forstyrre andre medkristne. Ei rød bukse eller skjørt, vil ta fokuset bort i fra Gud. Svart var vanlig før i tiden. Da det ikke fantes andre farger. Ser man på gamle blider, så går alle med sorte og hvite klær. Svart er en nøytral farge, som man kan bruke overalt.

Men, drar man til ei kirke i Afrika, må man huske på å ha solbriller på seg..... :lol:
...de elsker jo farger! Rødt og gult går mye igjen der. Så kanskje man skulle ha tatt etter de? :)
Antall ord: 114

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links