Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Magi og Okkult PraksisEtikk: Lever dere etter trefolds loven?

Wicca, Cabala, gamle svartebøker, kjærlighets magi, Hermetisme, hvordan lage et rituale og så videre.
Bruker avatar
Norvegicus
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 16
Startet: 13 Apr 2012 21:17
12
Har takket: 2 ganger
Blitt takket: 8 ganger

Etikk: Lever dere etter trefolds loven?

Innlegg av Norvegicus »

Trefoldsloven er denne: Det du sender ut, av både godt og ondt (les: handlinger) vil komme trefoldig tilbake. (Karma)
Utfører du en god handling vil du i prinsippet få tre ganger det gode tilbake. Det samme gjelder ved onde handlinger.

I tilegg er det denne regelen: "Så lenge du ikke skader noen, kan du gjøre som du vil"
Denne regelen går like mye på handlinger som trefoldregelen.

Lever dere etter Trefolds Loven? (Wicca)
Hvorfor?
Evetuelt, - hvorfor ikke?

Norvegicus
Antall ord: 82

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
jeditrond
Verifisert
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3245
Startet: 07 Okt 2011 13:21
12
Kjønn (valgfri): Mann
Lokalisering: Vestfold
Har takket: 3649 ganger
Blitt takket: 1151 ganger

- Etikk: Lever dere etter trefolds loven?

Innlegg av jeditrond »

Ja og nei :)

I handling gjør jeg nok det, men ikke utfra wiccatankegang. Det er bare det at det generelt er bedre å ikke plage andre, både for en selv og for andre. Koker man ned til det essensielle i alle religioner finner man at dette i grunnen er kjernen for omtrent alle sammen. En blanding av kardemommelov og karmatankegang så og si :)

Etter å ha søkt i mange år kom jeg etter noen år som småmilitant ateist frem til at buddhismen nok var det som passet meg best av ymse religioner og filosofier :) Karma er jo en essensiell del av læren her, samtidig som man kan si at samvittigheten min også styrer meg.

Sånn ellers er jeg av den oppfatning av at veien til opplysning ikke går kun via f.eks. buddhismen, meninga med livet er individuell :D

Nå tror jeg at jeg sporet av her, men er noe uklart skribleriet mitt så spør :)
Antall ord: 160
“When you're a god, you don't have to have reasons."-Terry Pratchett, Mort

Bokprosjektet mitt; http://atlantisbloggen.wordpress.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Moonstone
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3114
Startet: 23 Sep 2008 10:12
15
Kjønn (valgfri): Flaskepost
Lokalisering: Inni ditt hode
Har takket: 128 ganger
Blitt takket: 402 ganger

- Etikk: Lever dere etter trefolds loven?

Innlegg av Moonstone »

Jeg er ikke Wicca, men prøver å la samvittigheten styre meg så mye som mulig, og prøver å kartlegge urokkelige naturlover og leve i harmoni med disse.
Karmaloven er en del av disse lovene, så jeg anstrenger meg for å leve i tråd med den på godt og vondt..
Antall ord: 49
Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Flawelli
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 133
Startet: 20 Sep 2011 11:43
12
Har takket: 35 ganger
Blitt takket: 72 ganger

- Etikk: Lever dere etter trefolds loven?

Innlegg av Flawelli »

jeg er ikke wicca så nei jeg lever faktisk ikke etter dette....

jeg prøver etter beste evne og leve slik at jeg ikke skader noen rundt meg


Flawelli
Antall ord: 29
Innom av og til en skjelden gang

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
xyrea
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 763
Startet: 26 Apr 2012 20:09
12
Kjønn (valgfri): Kjærring!
Har takket: 268 ganger
Blitt takket: 636 ganger

- Etikk: Lever dere etter trefolds loven?

Innlegg av xyrea »

Ikke wicca så lever ikke etter det. Tror ikke på karma heller for den saks skyld, hvis jeg ikke er jævlig mot folk er det garantert ikke fordi jeg er redd for å få det igjen seinere, men fordi jeg faktisk synes jeg må ha en grunn.
Antall ord: 47
... for the demon shall bear a nine-bladed sword. NINE-bladed! Not two or five or seven, but NINE, which he will wield on all wretched sinners, sinners just like you, sir, there, and the horns shall be on the head, with which he will...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Arven
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 2851
Startet: 08 Apr 2011 21:38
13
Kjønn (valgfri): en ei
Lokalisering: Ved siden av skogen
Har takket: 855 ganger
Blitt takket: 996 ganger

- Etikk: Lever dere etter trefolds loven?

Innlegg av Arven »

Jeg lever etter regelen om at det man kaster ut for man tilbake, ikke nødvendigvis trefold, men konsekvenser er det. Jeg føler meg ikke bundet av regelen fordi den er en av lovene i wicca og jeg er heks, men fordi jeg syns det er en naturlig og etisk god leveregel.
Antall ord: 53
"Og hvordan står det til?" spurte Brumm. Tussi ristet langsomt på hodet.
Ikke mye hvordan," sa han. "Jeg har ikke følt meg riktig hvordan på aldri så lenge."

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Svartepus
Verifisert
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5155
Startet: 17 Sep 2006 01:35
17
Kjønn (valgfri): hokatt
Lokalisering: Et steinkast unna glasshuset
Har takket: 668 ganger
Blitt takket: 1057 ganger

- Etikk: Lever dere etter trefolds loven?

Innlegg av Svartepus »

Jeg er ikke wicca, men tenker som flere andre her at man skal gjøre så godt man kan å være et godt menneske. Jeg tenker at jo mer negativitet man sender ut, jo mer får man tilbake. Jeg føler meg heller ikke bedre av å behandle andre mennesker dårlig eller ønske all verdens ulykke på dem, så jeg gidder ikke sløse bort energi på å gjøre slemme ting mot andre.
Antall ord: 74
When life knocks me down, instead of getting back up I usually just lay there and take a nap

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 7952
Startet: 25 Aug 2004 16:02
19
Har takket: 967 ganger
Blitt takket: 892 ganger

- Etikk: Lever dere etter trefolds loven?

Innlegg av ludoburgero »

Norvegicus skrev:Trefoldsloven er denne: Det du sender ut, av både godt og ondt (les: handlinger) vil komme trefoldig tilbake. (Karma)
Utfører du en god handling vil du i prinsippet få tre ganger det gode tilbake. Det samme gjelder ved onde handlinger.

I tilegg er det denne regelen: "Så lenge du ikke skader noen, kan du gjøre som du vil"
Denne regelen går like mye på handlinger som trefoldregelen.
Sistnevnte regel bruker jeg som en rettesnor, men jeg følger svært få, eller ingen regler, til punkt og prikke. Karma er et konsept jeg tror kan forklares med de forventningene man har, hvilken sinnsro man benytter seg av, og hvilken "glød" man får av å gjøre de tingene man gjør.
Lever dere etter Trefolds Loven? (Wicca)
Nei.
Hvorfor ikke?
Fordi jeg har problemer med å skjønne hvem eller hva som avgjør om det jeg gjør er rent godt eller rent ondt, og at jeg ikke tror at noe som helst kan kalles godt eller ondt uten at vi dømmer det utifra våre verdier og i forhold til målet; "målet helliger middelet".
Antall ord: 195
“Nothing in the world is more common than unsuccessful people with talent,
leave the house before you find something worth staying in for.”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 7952
Startet: 25 Aug 2004 16:02
19
Har takket: 967 ganger
Blitt takket: 892 ganger

- Etikk: Lever dere etter trefolds loven?

Innlegg av ludoburgero »

Jeg vil forresten tilføye at det verste er nok kanskje å sende ut negativ energi ubevisst.
Da føler man avmakt også, fordi man jo ikke er klar over det.
Antall ord: 30
“Nothing in the world is more common than unsuccessful people with talent,
leave the house before you find something worth staying in for.”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Arven
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 2851
Startet: 08 Apr 2011 21:38
13
Kjønn (valgfri): en ei
Lokalisering: Ved siden av skogen
Har takket: 855 ganger
Blitt takket: 996 ganger

- Etikk: Lever dere etter trefolds loven?

Innlegg av Arven »

Hvordan kan man føle avmakt over noe man ikke er klar over ?
Antall ord: 13
"Og hvordan står det til?" spurte Brumm. Tussi ristet langsomt på hodet.
Ikke mye hvordan," sa han. "Jeg har ikke følt meg riktig hvordan på aldri så lenge."

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
helgemann
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 615
Startet: 06 Mar 2009 02:04
15
Har takket: 391 ganger
Blitt takket: 249 ganger

- Etikk: Lever dere etter trefolds loven?

Innlegg av helgemann »

Jeg har desverre alt for dårlig erfaring med denne loven!! Men man lærer så lenge man lever. Og det jeg har lært, er hvertfall ikke å kaste eder å galle over personer, for da sitter man fint i det. Desverre. Men når man ikke er frisk, og kanskje lever i en uholdbar situasjon, er det jo fort å skyte rundt seg. Inntil man erfarer at det er best å bryte opp, og komme seg vekk i fra destruktive, som er med på å gjøre at en ikke har det bra, og derfor skyter rundt seg.

Så det beste er nok å leve etter den regelen: det man sender ut, kommer tilbake igjen, i en eller annen form.

Nei, jeg er ikke wicka!
Antall ord: 121

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Anonymius
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 112
Startet: 06 Apr 2012 12:56
12
Kjønn (valgfri): ukjent
Har takket: 44 ganger
Blitt takket: 28 ganger

- Etikk: Lever dere etter trefolds loven?

Innlegg av Anonymius »

Jeg har alltid levd etter ordtaket vær mot andre sånn du vil de skal være mot deg. Dette har jeg levd etter siden jeg var liten å var på søndagsskole. Prinsippet er det samme som karma selv om det ikke forklares med akkurat de samme ordene.
Antall ord: 49
Bilde
Ingenting er umulig, det må bare trenes på

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Arven
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 2851
Startet: 08 Apr 2011 21:38
13
Kjønn (valgfri): en ei
Lokalisering: Ved siden av skogen
Har takket: 855 ganger
Blitt takket: 996 ganger

- Etikk: Lever dere etter trefolds loven?

Innlegg av Arven »

Norvegicus skrev:Trefoldsloven er denne: Det du sender ut, av både godt og ondt (les: handlinger) vil komme trefoldig tilbake. (Karma)
Utfører du en god handling vil du i prinsippet få tre ganger det gode tilbake. Det samme gjelder ved onde handlinger.

I tilegg er det denne regelen: "Så lenge du ikke skader noen, kan du gjøre som du vil"
Denne regelen går like mye på handlinger som trefoldregelen.

Lever dere etter Trefolds Loven? (Wicca)
Hvorfor?
Evetuelt, - hvorfor ikke?

Norvegicus
Du selv da ?
Antall ord: 87
"Og hvordan står det til?" spurte Brumm. Tussi ristet langsomt på hodet.
Ikke mye hvordan," sa han. "Jeg har ikke følt meg riktig hvordan på aldri så lenge."

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Anonymius
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 112
Startet: 06 Apr 2012 12:56
12
Kjønn (valgfri): ukjent
Har takket: 44 ganger
Blitt takket: 28 ganger

- Etikk: Lever dere etter trefolds loven?

Innlegg av Anonymius »

Jeg vil bare påpeke en ting jeg glemte å ta med. Uansett hva man kaller etikken om det er trefoldighetsloven, karma, eller hvilket navn man har valgt å gi det er dette ren logikk. Uansett hvilke handling man gjør påvirker dette omgivlsene. En positiv handling fører til en positiv gjengjeldelse og motsatt. Å jeg mener at definisjonen av positivitet er også symbolsk beskrevet i bibelen som den gode samritaner hvor en uopfordret hjelpende handling er en positiv handling blant annet og lignende som er positivt. Selv den minste uopfordrete handling som kanskje virker meningsløs kan bety mye for den andre. Men man skal ikke forvente å få noe tilbake i noe fysisk form, matrialistisk osv for noen ganger kan det være at man får igjen av en positiv følelse at man har gjort noe godt som ikke kan sees men kun føles som er kanskje det viktigste et menneske kan få, en positiv følelse for det er det vi trenger mest, at vi innvendig har det bra å at det går naturlig bra å ikke at man jobber for hardt med å finne følelsen men at den kommer naturlig som kommer av positiv handling.

Men som svar på alt dette tror jeg ja at handling og humør påvirker omgivelsene men ikke at man får det tre ganger tilbake og om tilfelle er at man får det tre ganger tilbake hadde det hvert så variabelt at man hadde nok ikke alltid lagt så veldig godt merke til det
Antall ord: 256
Bilde
Ingenting er umulig, det må bare trenes på

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Thulr
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 309
Startet: 06 Jun 2009 01:36
14
Kjønn (valgfri): Mann
Lokalisering: Tromsø
Har takket: 1 gang
Blitt takket: 39 ganger

- - Etikk: Lever dere etter trefolds loven?

Innlegg av Thulr »

ludoburgero skrev: Fordi jeg har problemer med å skjønne hvem eller hva som avgjør om det jeg gjør er rent godt eller rent ondt, og at jeg ikke tror at noe som helst kan kalles godt eller ondt uten at vi dømmer det utifra våre verdier og i forhold til målet; "målet helliger middelet".
Om målet skal hellige middelet så kommer dette selvsagt veldig mye an på hva målet er.
Den beste definisjon på ren ondskap er den ondskap som strider mot den menneskelige natur.

Jeg vet at alt man sender ut kommer tilbake i en eller annen form, men jeg trenger ikke å følge denne "trefolds-loven" av den grunn. Jeg vet nemlig også at det avgjørende i forhold til ens handlinger ikke er om, men hvorfor.
Antall ord: 137
How about that left hand, Ace?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links