Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Magi og Okkult PraksisHvilke ferdigheter trengs for å bli en god magiker?

Wicca, Cabala, gamle svartebøker, kjærlighets magi, Hermetisme, hvordan lage et rituale og så videre.
Bruker avatar
Nephandi
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1668
Startet: 22 Mar 2011 15:27
13
Kjønn (valgfri): Trollkjerring
Lokalisering: Våte og mørke Sotra utenform trolske Bergen.
Har takket: 125 ganger
Blitt takket: 274 ganger

- Hvilke ferdigheter trengs for å bli en god magiker?

Innlegg av Nephandi »

Det finnes da veldig mye anna enn høy magi, tror folk må finne den formen som passer dem selv. En del er selvfølgelig likt for alle men for eksemplel så mye fokus på beskyttelse og studier tror jeg ikke er vanlig for andre retninger.
De fleste retninger jeg har vert borti av både høy og lav magi har hatt mye fokus på studier og beskyttelse men for noen er studiene mer i bøker mens for andre er det mer praktisk arbeid. Wicca for eksempel praktiserer lav magi og det er da en god del studier involvert der og samme hva man driver med så er det en ide å beskytte seg. Nå ja det er mindre bok studier i lav magi, men det betyr ikke at det ikke er trening og å utvikle evnene sine involvert som også faktisk er studier.
Antall ord: 144
From the religious books of ancient Egypt we learn that the power possessed by a priest or man who was skilled in the knowledge and working of magic was believed to be almost boundless.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
xyrea
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 763
Startet: 26 Apr 2012 20:09
11
Kjønn (valgfri): Kjærring!
Har takket: 268 ganger
Blitt takket: 636 ganger

- Hvilke ferdigheter trengs for å bli en god magiker?

Innlegg av xyrea »

Dette var svar til noen som jeg vet driver med Wicca, men det kom vel ikke frem i svaret ,)

Usikker på hva du mener med den siste setninga men mente ikke at treninga han nevner er bortkasta på noen måte, bare at det slett ikke ville passe alle.
Antall ord: 49
... for the demon shall bear a nine-bladed sword. NINE-bladed! Not two or five or seven, but NINE, which he will wield on all wretched sinners, sinners just like you, sir, there, and the horns shall be on the head, with which he will...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Orthrinos
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 77
Startet: 26 Sep 2005 19:16
18
Kjønn (valgfri): Mainn
Blitt takket: 7 ganger

- Hvilke ferdigheter trengs for å bli en god magiker?

Innlegg av Orthrinos »

Ferdighetene som trengs for å bli en god magiker varierer fra tradisjon til tradisjon.
Det er forskjellige meninger om hvordan man definerer typer magi.
Noen mener at de kan defineres som Høymagi og Lavmagi, hvor Høymagi er "trollmannmagi", altså lese seg til kompliserte formler og bygge opp en forståelse av strukturer som for eksempel Kabalah, temurah, gematria, eller andre temaer innen de hermetiske tradisjonene.
Lavmagi defineres som "naturmagi", hvor medfødte evner ser ut til å ha en konsensus i viktighet.
Det er selvsagt Høymagikere som har laget denne definisjonen, og jeg mener det ville vært bedre med definisjoner som faktisk definerer hva innholdet i tradisjonen generelt tenderer mot.
Høymagi kunne fint vært kalt "Kunnskapsmagi", og Lavmagi "Naturmagi"
Etter min mening tar det lengre tid å lære seg Høymagi fordi det tar utgangspunkt i en del standardiserte ritualteknikker.
Lavmagi er lettere å lære seg, ikke bare fordi det tar utgangspunkt i enklere teknikker, men også fordi det sies at magikerens vei er en ensom en, og Lavmagi er mer matriarkalsk i oppbygning, dvs, grupper faller mer naturlig å danne innen denne tradisjonen.
Læring gjennom grupper er vanligvis mer effektivt enn alene, med mindre man er en lesehest.
Jeg dømmer ingen av retningene, fordi jeg har drevet aktivt med begge to i en periode på elleve år.
De fleste retninger kan læres for de aller fleste, men jeg vil også legge til at enkelte mennesker kan mangle armer eller bein, og dermed ikke kan bli fullt så dyktige på for eksempel løping eller håndarbeid.
Det finnes selvsagt folk som løper etter å ha fått seg proteser og folk som maler med beina, så det kommer helt an på en eneste ting i utgangspunktet:

Vilje.

Jeg mener at de to viktigste evnene ,man må ha for å bli en dyktig magiker er, men ikke begrenser seg til:

Tålmodighet,
og
Nysgjerrighet.

Når det gjelder spesifikt hva man behøver å gjøre for å bli en magiker i det hele tatt, er PPP,
Praksis, Praksis, og atter Praksis.


:sunny
Antall ord: 345
Alt er sant. Alt er usant. Alt har ingen mening.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
xyrea
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 763
Startet: 26 Apr 2012 20:09
11
Kjønn (valgfri): Kjærring!
Har takket: 268 ganger
Blitt takket: 636 ganger

- - Hvilke ferdigheter trengs for å bli en god magiker?

Innlegg av xyrea »

Orthrinos skrev: Når det gjelder spesifikt hva man behøver å gjøre for å bli en magiker i det hele tatt, er PPP,
Praksis, Praksis, og atter Praksis.
Jepp. Å studere seg til dette blir som å prøve og lese seg til noe sånt som å lære og tegne... man kommer et stykke på vei med å lese om teknikker og materialer også videre, men man blir ikke flink til å tegne av å vite alt om hvordan det skal gjøres i teorien når man ikke kan bruke denne til noe praktisk. Og noen tegner bare i vei uten noe teori som helst.
Antall ord: 102
... for the demon shall bear a nine-bladed sword. NINE-bladed! Not two or five or seven, but NINE, which he will wield on all wretched sinners, sinners just like you, sir, there, and the horns shall be on the head, with which he will...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Nephandi
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1668
Startet: 22 Mar 2011 15:27
13
Kjønn (valgfri): Trollkjerring
Lokalisering: Våte og mørke Sotra utenform trolske Bergen.
Har takket: 125 ganger
Blitt takket: 274 ganger

- Hvilke ferdigheter trengs for å bli en god magiker?

Innlegg av Nephandi »

Dette var svar til noen som jeg vet driver med Wicca, men det kom vel ikke frem i svaret ,)

Usikker på hva du mener med den siste setninga men mente ikke at treninga han nevner er bortkasta på noen måte, bare at det slett ikke ville passe alle.
Det er ikke hva posteren jeg svarte sa, om det er det han mente så er jo det greit nok men det han sa er at lavmagi ikke fokuserer på beskyttelse og studier noe jeg er uenig i og som jeg da utrykte i posten min.
Ferdighetene som trengs for å bli en god magiker varierer fra tradisjon til tradisjon.
Det er forskjellige meninger om hvordan man definerer typer magi.
Noen mener at de kan defineres som Høymagi og Lavmagi, hvor Høymagi er "trollmannmagi", altså lese seg til kompliserte formler og bygge opp en forståelse av strukturer som for eksempel Kabalah, temurah, gematria, eller andre temaer innen de hermetiske tradisjonene.
Lavmagi defineres som "naturmagi", hvor medfødte evner ser ut til å ha en konsensus i viktighet.
Det er selvsagt Høymagikere som har laget denne definisjonen, og jeg mener det ville vært bedre med definisjoner som faktisk definerer hva innholdet i tradisjonen generelt tenderer mot.
Høymagi kunne fint vært kalt "Kunnskapsmagi", og Lavmagi "Naturmagi"
Jeg er enig hva som trenges for å bli en god magiker varierer med hva slags magiretning man studerer. Når det gjelder definisjonene av høymagi og lavmagi så mener jeg at disse ikke refererer til bedre og dårligere, jeg støtter Don Kreig sine definisjoner. Ritual magi kunne en gang i tiden bare praktiseres av de rike, bøker var meget dyrt og tid til kompliserte ritualer var en luksus som bare de veldig rike kunne ta seg råd til. Må de rike bodde ofte i byer oppe på høydene så høymagi. Bøndene brukte naturmagi, dette var magi som var praktisk, den ble brukt til å få marken fruktbar, til å fange fisk og beskytte seg mot sykdom og den ble som oftest lært bort muntlig, bøndene bodde ofte i lavlandet, så lavmagi. Nå dette er selvfølgelig spekulasjon, men jeg liker å definere det slik.
Etter min mening tar det lengre tid å lære seg Høymagi fordi det tar utgangspunkt i en del standardiserte ritualteknikker.
Lavmagi er lettere å lære seg, ikke bare fordi det tar utgangspunkt i enklere teknikker, men også fordi det sies at magikerens vei er en ensom en, og Lavmagi er mer matriarkalsk i oppbygning, dvs, grupper faller mer naturlig å danne innen denne tradisjonen.
Læring gjennom grupper er vanligvis mer effektivt enn alene, med mindre man er en lesehest.
Jeg dømmer ingen av retningene, fordi jeg har drevet aktivt med begge to i en periode på elleve år.
Jeg er både enig og uenig, jeg mener at begge rettingene nok krever like mye innsats å bli flink i men siden lav magi er mer praktisk er den ofte lettere å komme i gang med og vil falle mer naturlig for mange. Når det gjelder å lære i gruppe, det vil nok være nyttig det men det er veldig, veldig mange som driver med lavmagi som aldri finner en gruppe å lære i, det er flere som studerer alene i begge retningene enn som er i en gruppe.
De fleste retninger kan læres for de aller fleste, men jeg vil også legge til at enkelte mennesker kan mangle armer eller bein, og dermed ikke kan bli fullt så dyktige på for eksempel løping eller håndarbeid.
Det finnes selvsagt folk som løper etter å ha fått seg proteser og folk som maler med beina, så det kommer helt an på en eneste ting i utgangspunktet:

Vilje.
Dette er jeg helt enig med deg i.
Antall ord: 638
From the religious books of ancient Egypt we learn that the power possessed by a priest or man who was skilled in the knowledge and working of magic was believed to be almost boundless.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links