Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Magi og Okkult Praksis42, mer enn svaret på universet, livet og allting?

Wicca, Cabala, gamle svartebøker, kjærlighets magi, Hermetisme, hvordan lage et rituale og så videre.
Bruker avatar
jeditrond
Verifisert
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3245
Startet: 07 Okt 2011 13:21
12
Kjønn (valgfri): Mann
Lokalisering: Vestfold
Har takket: 3649 ganger
Blitt takket: 1151 ganger

42, mer enn svaret på universet, livet og allting?

Innlegg av jeditrond »

Lenge trodde jeg tallet 42 ikke hadde noen som helst betydning utenom ovennevnte overskrift, hentet fra Haikerens guide til galaksen av Douglas Adams. Men når jeg begynte å grave skikkelig ifm. bokprosjektet mitt fikk jeg mange overraskelser, dette var en av dem. Inkaene hadde 42 hellige veier utfra hovedstaden i riket sitt, de gamle egypterne hadde 42 guder man måtte konfrontere med negative bekjennelser på veien til dødsriket og nå sist mens jeg leste den tibetanske dødeboken, dukker det opp at man på sin vei til livet mellom livene møter på 42 snille guder. Har forhørt meg litt og fått følgende nokså vage svar, 42 sykluser og 42 dager, men ikke hva disse dagene/syklusene er til for. 42 sykluser før man er komplett? 42 dager før man blir gjenfødt? Noe helt annet?

Mistanken min er ihvertfall følgende at dette tallet er blitt puttet inn i ymse religioner av folk som har hatt sin filosofiske trening i den atlantiske læren. Så har det blitt puttet inn i religion for at tallet skal bevares for fremtiden. Så det må være viktig på noe vis, men meningen er kanskje gått fullstendig tapt?

Ser frem til forslag/svar, jeg er forholdsvis åpen for løsninger på dette, er mest nysgjerrig siden tallet dukker så mye opp i min research :D
Antall ord: 230
“When you're a god, you don't have to have reasons."-Terry Pratchett, Mort

Bokprosjektet mitt; http://atlantisbloggen.wordpress.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Nephandi
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1668
Startet: 22 Mar 2011 15:27
13
Kjønn (valgfri): Trollkjerring
Lokalisering: Våte og mørke Sotra utenform trolske Bergen.
Har takket: 125 ganger
Blitt takket: 274 ganger

- 42, mer enn svaret på universet, livet og allting?

Innlegg av Nephandi »

Vel 42 blir numerologisk til 6 som står for kjærlighet, ansvar, blanding av det feminine og det maskuline og å ta lærdom fra fortiden på godt og vondt. 42 står også for karma og alt i vår fortid og å ta ansvar for dette. 6 er på en måte fundamentet som huset er bygget på, det er foreningen av dine foreldre som skapte deg, valgene du tok i ditt forje liv og alt i din barndom og fortid som har gjort deg til den du er i dag, og via kjærlighet så er tallet også fundamentet for fremtiden forankret i nåtiden.
Antall ord: 107
From the religious books of ancient Egypt we learn that the power possessed by a priest or man who was skilled in the knowledge and working of magic was believed to be almost boundless.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Jeppski
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 758
Startet: 14 Sep 2010 10:59
13
Kjønn (valgfri): Gutt
Har takket: 77 ganger
Blitt takket: 254 ganger

- 42, mer enn svaret på universet, livet og allting?

Innlegg av Jeppski »

Det er mulig at Douglas Adams plukket opp dette mens han skrev boken sin. Med tanke på alt det andre latterlige som står i bøkene.
Antall ord: 27

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Nephandi
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1668
Startet: 22 Mar 2011 15:27
13
Kjønn (valgfri): Trollkjerring
Lokalisering: Våte og mørke Sotra utenform trolske Bergen.
Har takket: 125 ganger
Blitt takket: 274 ganger

- 42, mer enn svaret på universet, livet og allting?

Innlegg av Nephandi »

Mange forfattere opigjennom har blitt inspirert av virkelige legender og troer, men det kan også være at Adams bare rett og slet fant på tallet og at det hele bare er tilfeldigheter. Når det er sagt så er det ganske mange forfattere og kreative menneske opp igjennom som har vert interesert i okkultisme og ligende så man vet aldri.
Antall ord: 61
From the religious books of ancient Egypt we learn that the power possessed by a priest or man who was skilled in the knowledge and working of magic was believed to be almost boundless.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
jeditrond
Verifisert
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3245
Startet: 07 Okt 2011 13:21
12
Kjønn (valgfri): Mann
Lokalisering: Vestfold
Har takket: 3649 ganger
Blitt takket: 1151 ganger

- - 42, mer enn svaret på universet, livet og allting?

Innlegg av jeditrond »

Nephandi skrev:Vel 42 blir numerologisk til 6 som står for kjærlighet, ansvar, blanding av det feminine og det maskuline og å ta lærdom fra fortiden på godt og vondt. 42 står også for karma og alt i vår fortid og å ta ansvar for dette. 6 er på en måte fundamentet som huset er bygget på, det er foreningen av dine foreldre som skapte deg, valgene du tok i ditt forje liv og alt i din barndom og fortid som har gjort deg til den du er i dag, og via kjærlighet så er tallet også fundamentet for fremtiden forankret i nåtiden.
Takk for utfyllende svar om den numerologiske betydningen av 42, hadde ikke tenkt i de baner i det hele tatt :)
Antall ord: 129
“When you're a god, you don't have to have reasons."-Terry Pratchett, Mort

Bokprosjektet mitt; http://atlantisbloggen.wordpress.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Ankh

- 42, mer enn svaret på universet, livet og allting?

Innlegg av Ankh »

I utganspunktet for boken og filmen så tok man alle tallene i livet sitt (kontonummeret, lån, gjeld, alder, vekt, høyde, telefonnummer og i det hele tatt) la dem sammen og svaret ble 42. Dette er neppe samme årsak til at andre sivilisasjoner, livssyn, osv har brukt tallet, da de nok har en mer åndelig bakgrunn.
Antall ord: 57

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
jeditrond
Verifisert
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3245
Startet: 07 Okt 2011 13:21
12
Kjønn (valgfri): Mann
Lokalisering: Vestfold
Har takket: 3649 ganger
Blitt takket: 1151 ganger

- - 42, mer enn svaret på universet, livet og allting?

Innlegg av jeditrond »

Ankh skrev:I utganspunktet for boken og filmen så tok man alle tallene i livet sitt (kontonummeret, lån, gjeld, alder, vekt, høyde, telefonnummer og i det hele tatt) la dem sammen og svaret ble 42. Dette er neppe samme årsak til at andre sivilisasjoner, livssyn, osv har brukt tallet, da de nok har en mer åndelig bakgrunn.
Utvilsomt en helt annen årsak. Både egypterne og tibetanerne har 42 guder man må konfrontere/ møte på veien til neste liv. Egypt var også delt inn i 42 distrikter, inkaene hadde sine 42 hellige veier m.m. Eneste jeg kan se er at det er selve tallet som noen synes å mene var viktig å bevare for ettertiden. Har forhørt meg med to forskjellige klarsynte, det eneste de fant ut var hhv. 42 sykluser og 42 dager som i bunn og grunn kan bety det samme. Men hvorfor akkurat 42 sykluser var viktig har jeg ikke fått svar på :D
Antall ord: 160
“When you're a god, you don't have to have reasons."-Terry Pratchett, Mort

Bokprosjektet mitt; http://atlantisbloggen.wordpress.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Ankh

- 42, mer enn svaret på universet, livet og allting?

Innlegg av Ankh »

Når jeg så THGTTG ble meningen med livet funnet slik, men det lå ikke noe alvor bak det.

Kanskje samsung er meningen med livet?

http://www.nytimes.com/2013/04/26/busin ... .html?_r=0
Antall ord: 36

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
jeditrond
Verifisert
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3245
Startet: 07 Okt 2011 13:21
12
Kjønn (valgfri): Mann
Lokalisering: Vestfold
Har takket: 3649 ganger
Blitt takket: 1151 ganger

- - 42, mer enn svaret på universet, livet og allting?

Innlegg av jeditrond »

Ankh skrev:Når jeg så THGTTG ble meningen med livet funnet slik, men det lå ikke noe alvor bak det.

Kanskje samsung er meningen med livet?

http://www.nytimes.com/2013/04/26/busin ... .html?_r=0
He, he, skal jeg begynne å tilbe tv'n min mener du? Siden den er laget av Samsung :D
Antall ord: 55
“When you're a god, you don't have to have reasons."-Terry Pratchett, Mort

Bokprosjektet mitt; http://atlantisbloggen.wordpress.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links