Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Magi og Okkult PraksisWicca vs. Spiritualisme

Wicca, Cabala, gamle svartebøker, kjærlighets magi, Hermetisme, hvordan lage et rituale og så videre.
snøsvart
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 13
Startet: 21 Mar 2013 08:28
11
Har takket: 14 ganger
Blitt takket: 1 gang

Wicca vs. Spiritualisme

Innlegg av snøsvart »

Jeg vet det er klare skiller her, fordi Wicca regnes som en ny-paganistisk religion (spiritualismen er mer et livssyn uavhengig av religion) og tilber Guden og Gudinnen, blir innviet som prest/prestinne, samles i coven m.m. Men finnes det visse likheter? Utover det at begge tror på åndelig eksistens og evig liv og ikke har hellige skrifter som koranen, toraen og bibelen? Er ikke Wicca da også en form for Spiritualisme, bare med en litt annen praktisering?
Antall ord: 79

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
xyrea
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 763
Startet: 26 Apr 2012 20:09
11
Kjønn (valgfri): Kjærring!
Har takket: 268 ganger
Blitt takket: 636 ganger

- Wicca vs. Spiritualisme

Innlegg av xyrea »

Ok, jeg prøver selv om jeg hverken har peiling på spiritualisme eller wicca, bare så du er advart.
Hvis spiritualisme betyr livssyn som er uavhengig av religion blir vel hele forskjellen om den enkelte wiccaneren ser på wicca some en religion eller ikke?
Antall ord: 44
... for the demon shall bear a nine-bladed sword. NINE-bladed! Not two or five or seven, but NINE, which he will wield on all wretched sinners, sinners just like you, sir, there, and the horns shall be on the head, with which he will...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
snøsvart
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 13
Startet: 21 Mar 2013 08:28
11
Har takket: 14 ganger
Blitt takket: 1 gang

- - Wicca vs. Spiritualisme

Innlegg av snøsvart »

xyrea skrev:Ok, jeg prøver selv om jeg hverken har peiling på spiritualisme eller wicca, bare så du er advart.
Hvis spiritualisme betyr livssyn som er uavhengig av religion blir vel hele forskjellen om den enkelte wiccaneren ser på wicca some en religion eller ikke?
Men siden tilhengere av Wicca tilber Guden og Gudinnen kommer man vel ikke unna at det er en religion, det blir iaf kalt en ny-paganistisk religion. Og tror man ikke på disse to (etter hva jeg har lest så er det ikke nok å kun tro på en av de(?) så kan man vel kanskje heller ikke kalle seg Wiccaner. Men for alt jeg vet er jeg ute på dypt vann nå, er ingen Wiccaner selv, men kommer ikke unna at religion er spennende, spesielt såkalte mysteriereligioner som denne.

:wx
Antall ord: 136

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
xyrea
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 763
Startet: 26 Apr 2012 20:09
11
Kjønn (valgfri): Kjærring!
Har takket: 268 ganger
Blitt takket: 636 ganger

- Wicca vs. Spiritualisme

Innlegg av xyrea »

Jeg vet at noen ser dem som symboler eller krefter i naturen, heller enn guder, og hvis man skal kalle seg wiccaner må man være initiert i wicca, det holder ikke bare å tro på en gud og gudinne og følge noen regler.. etter som jeg har skjønt av de jeg kjenner, ihvertfall.

Det må da være noen her som vet mer om dette enn meg?
Antall ord: 69
... for the demon shall bear a nine-bladed sword. NINE-bladed! Not two or five or seven, but NINE, which he will wield on all wretched sinners, sinners just like you, sir, there, and the horns shall be on the head, with which he will...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
snøsvart
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 13
Startet: 21 Mar 2013 08:28
11
Har takket: 14 ganger
Blitt takket: 1 gang

- - Wicca vs. Spiritualisme

Innlegg av snøsvart »

xyrea skrev:Jeg vet at noen ser dem som symboler eller krefter i naturen, heller enn guder, og hvis man skal kalle seg wiccaner må man være initiert i wicca, det holder ikke bare å tro på en gud og gudinne og følge noen regler.. etter som jeg har skjønt av de jeg kjenner, ihvertfall.
Jo, det kan høres riktig ut.
xyrea skrev:Det må da være noen her som vet mer om dette enn meg?
Jeg trodde flere wiccanere kom til å hive seg på denne tråden, men er ikke sikkert det er så enkelt å besvare dette som jeg først trodde da jeg postet innlegget :)
Antall ord: 111

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
xyrea
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 763
Startet: 26 Apr 2012 20:09
11
Kjønn (valgfri): Kjærring!
Har takket: 268 ganger
Blitt takket: 636 ganger

- Wicca vs. Spiritualisme

Innlegg av xyrea »

Tror ikke det er aktive wiccanere her i det hele tatt, men hvis du graver litt finner du er tråd der det står hva folk sysler med.. kanskje det er noen der som kan lokkes frem.
Antall ord: 38
... for the demon shall bear a nine-bladed sword. NINE-bladed! Not two or five or seven, but NINE, which he will wield on all wretched sinners, sinners just like you, sir, there, and the horns shall be on the head, with which he will...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
snøsvart
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 13
Startet: 21 Mar 2013 08:28
11
Har takket: 14 ganger
Blitt takket: 1 gang

- - Wicca vs. Spiritualisme

Innlegg av snøsvart »

xyrea skrev:Tror ikke det er aktive wiccanere her i det hele tatt, men hvis du graver litt finner du er tråd der det står hva folk sysler med.. kanskje det er noen der som kan lokkes frem.
Jeg har prøvd å grave litt - uten foreløpig hell, men fortsetter å grave. Den som leter (lenge nok) finner :)
Takk for at du tok deg tid til å svare, xyrea.
Antall ord: 69

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Lilja
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5766
Startet: 17 Jul 2006 23:30
17
Kjønn (valgfri): Kjærringskrell
Lokalisering: Akershus
Blitt takket: 1037 ganger

- Wicca vs. Spiritualisme

Innlegg av Lilja »

xyrea skrev:Tror ikke det er aktive wiccanere her i det hele tatt
Joda, de finnes ;)

Gi det litt tid, Snøsvart, så kan det hende de dukker opp!
Påskeferie, vet du :sunny
Antall ord: 33

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Heksepusen
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 4694
Startet: 14 Okt 2005 14:33
18
Kjønn (valgfri): Gift heks
Lokalisering: I ødemarken med alle skummle vesner
Har takket: 50 ganger
Blitt takket: 192 ganger

- Wicca vs. Spiritualisme

Innlegg av Heksepusen »

Wicca er en form for spiritualisme kan man si forresten så kan man trekke likehetstrekk med vår nye wicca religion med mange av de gammel sikken som er rundt om kring fra gammalt av det nærmeste man kommer i dag som er likt det gammel wicca er druiden og sjamanene.
Man tror forresten ikke på guden og gudinne i Wicca men i hel heten av livssyklusen altså alt som er mellom liv og død det er det wiccane dyrker. guden og gudinne er det som redskap ikke til dyrkelse.
Antall ord: 92
http://yddir.no/
[link2]Blogg,http://detkreativeliv.blogspot.com/[/link2]
Jeg kan ikke døme andre før jeg dømmer meg selv.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Nephandi
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1668
Startet: 22 Mar 2011 15:27
13
Kjønn (valgfri): Trollkjerring
Lokalisering: Våte og mørke Sotra utenform trolske Bergen.
Har takket: 125 ganger
Blitt takket: 274 ganger

- Wicca vs. Spiritualisme

Innlegg av Nephandi »

Jeg vet det er klare skiller her, fordi Wicca regnes som en ny-paganistisk religion (spiritualismen er mer et livssyn uavhengig av religion) og tilber Guden og Gudinnen, blir innviet som prest/prestinne, samles i coven m.m. Men finnes det visse likheter? Utover det at begge tror på åndelig eksistens og evig liv og ikke har hellige skrifter som koranen, toraen og bibelen? Er ikke Wicca da også en form for Spiritualisme, bare med en litt annen praktisering?
Finnes det noen likheter, jada det gjør det, men det gjør det jo mellom alle åndelige retninger, du kan like gerne spøre om ikke Wicca og Kristendommen er like hverandre for begge har jo ritualer og bønn. Nå her er forskjellen, Spiritualisme er en åndelig retning hvor man tror på ånder og da spesielt avdøde sine ånder og forskøker å kontakte disse for å få mer kunnskap om etterlivet, eller for å kunne snakke med avdøde venner og familie igjen og så videre, fokuset er ånder. Wicca er en naturreligion, i Wicca så tror man også på ånder men dette er ikke fokuset. Wiccanere tror at universet er dualistisk, man har Guden og Gudinnen, noen ser disse som faktiske Guder og andre som energier, men uansett så mener man at disse Gudene driver universet og at naturen er Deres barn og derfor er hellig. Wicca er en kompleks religion med sine egene ritualer, dogmer og tradisjoner.

Nå du kan si at forskjellen på Wicca og Spiritisme er som forskellen mellom å drive gård og å opdrette travhester, begge driver med gårdsdyr men fokuset for virksomheten er veldig forskjellig. Å kontakte ånder er ikke fokus for Wicca selv om de fleste Wiccanere tror at de finnes, men det er hele focus for Spiritisme.

Nå om man må være initiert for å være Wiccaner. For å være Tradisjonell Wiccaner, det vil si medlemm av Gerardiansk eller Alexsandrisk Wicca så må man være initiert, men man kan dedikere og initiere seg selv i andre tradisjoner, noen kaller bare de tradisjonelle Wicca retningene for Wicca, men selv Vivianne Crowley som var lærling av Gardener selv anerkjenner andre Wicca grupper som Wicca så i min mening så er også andre retninger Wicca så lenge man har med mye av Gardner sine ideer i sin praksis, så ja selv om det er et debatert pungt så mener jeg at man trenger ikke å være initiert for å bli Wiccaner, men man må følge denne religionen sine dogmer og tradisoner for å være det.
Antall ord: 422
From the religious books of ancient Egypt we learn that the power possessed by a priest or man who was skilled in the knowledge and working of magic was believed to be almost boundless.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
snøsvart
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 13
Startet: 21 Mar 2013 08:28
11
Har takket: 14 ganger
Blitt takket: 1 gang

- - Wicca vs. Spiritualisme

Innlegg av snøsvart »

Nephandi skrev:
Jeg vet det er klare skiller her, fordi Wicca regnes som en ny-paganistisk religion (spiritualismen er mer et livssyn uavhengig av religion) og tilber Guden og Gudinnen, blir innviet som prest/prestinne, samles i coven m.m. Men finnes det visse likheter? Utover det at begge tror på åndelig eksistens og evig liv og ikke har hellige skrifter som koranen, toraen og bibelen? Er ikke Wicca da også en form for Spiritualisme, bare med en litt annen praktisering?
Finnes det noen likheter, jada det gjør det, men det gjør det jo mellom alle åndelige retninger, du kan like gerne spøre om ikke Wicca og Kristendommen er like hverandre for begge har jo ritualer og bønn. Nå her er forskjellen, Spiritualisme er en åndelig retning hvor man tror på ånder og da spesielt avdøde sine ånder og forskøker å kontakte disse for å få mer kunnskap om etterlivet, eller for å kunne snakke med avdøde venner og familie igjen og så videre, fokuset er ånder. Wicca er en naturreligion, i Wicca så tror man også på ånder men dette er ikke fokuset. Wiccanere tror at universet er dualistisk, man har Guden og Gudinnen, noen ser disse som faktiske Guder og andre som energier, men uansett så mener man at disse Gudene driver universet og at naturen er Deres barn og derfor er hellig. Wicca er en kompleks religion med sine egene ritualer, dogmer og tradisjoner.

Nå du kan si at forskjellen på Wicca og Spiritisme er som forskellen mellom å drive gård og å opdrette travhester, begge driver med gårdsdyr men fokuset for virksomheten er veldig forskjellig. Å kontakte ånder er ikke fokus for Wicca selv om de fleste Wiccanere tror at de finnes, men det er hele focus for Spiritisme.

Nå om man må være initiert for å være Wiccaner. For å være Tradisjonell Wiccaner, det vil si medlemm av Gerardiansk eller Alexsandrisk Wicca så må man være initiert, men man kan dedikere og initiere seg selv i andre tradisjoner, noen kaller bare de tradisjonelle Wicca retningene for Wicca, men selv Vivianne Crowley som var lærling av Gardener selv anerkjenner andre Wicca grupper som Wicca så i min mening så er også andre retninger Wicca så lenge man har med mye av Gardner sine ideer i sin praksis, så ja selv om det er et debatert pungt så mener jeg at man trenger ikke å være initiert for å bli Wiccaner, men man må følge denne religionen sine dogmer og tradisoner for å være det.
Takk for et godt og utfyllende svar, Nephandi :)
Antall ord: 432

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Astarte
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5078
Startet: 21 Jun 2006 14:54
17
Kjønn (valgfri): Møkkakjærring
Lokalisering: Borti natta
Har takket: 163 ganger
Blitt takket: 171 ganger

- Wicca vs. Spiritualisme

Innlegg av Astarte »

En wiccaner kan også operere helt på egenhånd, og utvikle egne ritualer. Generelt vil jeg si at de fleste som gjør dette baserer seg på de ritualer som ligger til bunn i dette livssynet, men finner sine egne varianter som passer dem bedre.

En wiccaner som gjør dette kan kalles solitær, men er ofte likevel knyttet til en coven.

Ellers signerer jeg de ovenstående innleggene, det er ganske stor forskjell. Når det kommer til Guden og Gudinnen så er det varierende praksis på dette feltet. Noen har litt mer fokus på den ene eller andre. Selv har jeg størst fokus på Gudinnen, da som den store moder som gir liv til alt. Noen har navn på henne, andre bruker henne som et symbol på de kvinnelige egenskapene.

Men naturdyrkelse ligger nok mest i bunn for de fleste. ;)
Antall ord: 144
BildeBilde Memento mori

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Nephandi
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1668
Startet: 22 Mar 2011 15:27
13
Kjønn (valgfri): Trollkjerring
Lokalisering: Våte og mørke Sotra utenform trolske Bergen.
Har takket: 125 ganger
Blitt takket: 274 ganger

- Wicca vs. Spiritualisme

Innlegg av Nephandi »

En solitær Wiccaner eller hvilken som helst annen type heks er noen som arbeider stot sett alene og er derfor ikke fast tilknyttet en Coven, da er man ikke solitær, det du tenker på er eklektiker, det er de av oss som plukker velger hva vi vil praktisere og lager våre egene varianter der det passer oss bedere. Man kan være eklektiker i en Coven eller man kan være solitær, men er man solitær så arbeider man alene.

Hvis man er Wiccaner så må man bessere ritualene sine på skriveriene til Gardener siden Wicca er en distinkt religion med egen dogma og tradisjoner som må følges for at man skal kunne kalle det man driver med Wicca, men man kan være heks og lage helt sine egene systemer men da er man ikke Wiccaner.
Antall ord: 143
From the religious books of ancient Egypt we learn that the power possessed by a priest or man who was skilled in the knowledge and working of magic was believed to be almost boundless.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Astarte
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5078
Startet: 21 Jun 2006 14:54
17
Kjønn (valgfri): Møkkakjærring
Lokalisering: Borti natta
Har takket: 163 ganger
Blitt takket: 171 ganger

- Wicca vs. Spiritualisme

Innlegg av Astarte »

Derom strides de lærde ;)

Man kan opprinnelig være knyttet til en coven, innviet og det hele, for så å utøve sin praksis som solitær i etterkant. Man har dog sin praksis knyttet til dogmene til Gardner, det er helt riktig.

Man kan basere sin utøvelse som wiccaner og være heks i tillegg, det er ikke store motsetningene der ifølge min oppfatning.

Nå er denne livstolkningen nokså fri og opp til hver enkelt hvordan den utøves. I store trekk. Det er det som kan virke tiltrekkende med den i utgangspunktet for de som ikke ønsker å få fasitsvar tredd nedover hodet. ;)
Antall ord: 106
BildeBilde Memento mori

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Nephandi
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1668
Startet: 22 Mar 2011 15:27
13
Kjønn (valgfri): Trollkjerring
Lokalisering: Våte og mørke Sotra utenform trolske Bergen.
Har takket: 125 ganger
Blitt takket: 274 ganger

- Wicca vs. Spiritualisme

Innlegg av Nephandi »

Akkurat når det gjelder hva en solitær praktisør er har jeg aldri sett noe strid om, det er noen som praktiserer alene. Ja man kan kanskje kalle noen som er knyttet til en Coven men som skjelden arbeider med de andre for solitær, man kan være inviet og solitær, men hvis man arbeider med en Coven så praktiserer man ikke alene, er ikke solitær.

Man kan godt være Wiccaner og heks i tilegg så lenge det man praktiserer som heks ikke går mot dogmene i Wicca.

Tja Wicca har ganske mye dogmer og fasit svar, ja den er friere enn mange religioner men det er ganske mye fastsatt i Gardener sine skrifter om hvordan akkurat Wicca fungerer og hvordan man bør praktisere å leve som Wiccaner så det er en god del fasit svar her også.
Antall ord: 145
From the religious books of ancient Egypt we learn that the power possessed by a priest or man who was skilled in the knowledge and working of magic was believed to be almost boundless.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links