Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Magi og Okkult PraksisGolden Dawn, OTO o.l.

Wicca, Cabala, gamle svartebøker, kjærlighets magi, Hermetisme, hvordan lage et rituale og så videre.
Bruker avatar
xyrea
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 763
Startet: 26 Apr 2012 20:09
11
Kjønn (valgfri): Kjærring!
Har takket: 268 ganger
Blitt takket: 636 ganger

- Golden Dawn, OTO o.l.

Innlegg av xyrea »

Vel, sånn generelt.. hvis man vil finne den seriøse siden av noe som helst bør man vel heller lese deres egne versioner av ting, og ikke 'motstanderne' sin version. Kildekritikk er også en fin ting, noen ganger er kilden sitt livssyn/politiske standpunkt ganske viktig for hvor nøytrale de er.
Antall ord: 54
... for the demon shall bear a nine-bladed sword. NINE-bladed! Not two or five or seven, but NINE, which he will wield on all wretched sinners, sinners just like you, sir, there, and the horns shall be on the head, with which he will...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Ankh

- Golden Dawn, OTO o.l.

Innlegg av Ankh »

Thelema som livssyn er en intr. sak, men slik jeg erfarte det så havnet ideologien i bakgrunnen for sex og dop.

Ser forøvrig at kjendiser som Peaches Geldof velger Thelema slik andre Hollywoodstjerner velger Kabbalah, så venter vel bare på skandalepressens oppfølging :-/
Antall ord: 44

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
snickers
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 12
Startet: 25 Mar 2012 17:13
12
Har takket: 1 gang
Blitt takket: 1 gang

- Golden Dawn, OTO o.l.

Innlegg av snickers »

Hva er ditt syn på Golden Dawn, Ankh? Driver du med noe lignende arbeid som disse gruppene?
Antall ord: 17

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
xyrea
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 763
Startet: 26 Apr 2012 20:09
11
Kjønn (valgfri): Kjærring!
Har takket: 268 ganger
Blitt takket: 636 ganger

- - Golden Dawn, OTO o.l.

Innlegg av xyrea »

Ankh skrev:Thelema som livssyn er en intr. sak, men slik jeg erfarte det så havnet ideologien i bakgrunnen for sex og dop.

Ser forøvrig at kjendiser som Peaches Geldof velger Thelema slik andre Hollywoodstjerner velger Kabbalah, så venter vel bare på skandalepressens oppfølging :-/
Skal jeg forstå den kommentaren som at hvis skandalepressen går løs på Thelema (eller Kabbalah) taes det høyde for at det faktisk er skandalepressen, men hvis det er snakk om Church of Satan som du nevner tidligere her, stemmer det sikkert det de skriver? Er det ikke sånn at skandalepresse er skandalepresse, uansett om det de skriver om støtter ens egne fordommer eller ikke?
Antall ord: 115
... for the demon shall bear a nine-bladed sword. NINE-bladed! Not two or five or seven, but NINE, which he will wield on all wretched sinners, sinners just like you, sir, there, and the horns shall be on the head, with which he will...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Ankh

- Golden Dawn, OTO o.l.

Innlegg av Ankh »

Når jeg i sin tid sjekket ut bl.a OTO, så var det åpenbart (ihvertfall på den tiden) at folk ble med pga de ville festene med masse sex og dop, og ikke pga det ideologiske. Jeg så det samme skjedde noen tiår før med church ogf satan. Kjendiser strømmet til, og om man så på medlemslister som slapp ut så dukket det opp mange overraskende navn. Det var åpenbart at de ikke var med pga en satanistisk ideologi, men pga festene som ble et hedonistisk treffsted.
Det fantes unntak, men de greiene var ikke noe for meg ihvertfall.
Skandalepressen er bare krydder i slike saker, de har hverken kunnskaper eller interresse utover å koble kjendiser med sex, dop og skandaler.

Snickers: Golden dawn var jeg aldri borti. Når jeg sjekket noen slike grupper ut, var det de som hadde masse alternativ kunnskaper og "kjente" folk i miljøet hadde ofte vandret mellom dem så man kom nesten ikke utenom.

Nå er det også en gresk variant som kaller seg golden dawn, med mer høyrevridd politikk. Vet ikke om det også er en gren av golden dawn???

http://no.wikipedia.org/wiki/Golden_Dawn

http://www.goldendawn.no/

Jeg kuttet vel ganske tvert den veien for lenge siden, hovedsakelig fordi jeg fikk et ganske negativt inntrykk både av hvorfor medlemmene ble med og fokuset de hadde. Hadde også fått nok av Crowley, og da han OGSÅ dukket opp i GD så ble det kroken på døren for min del.

Kabbalah er spennende, med masse svært interessanne prinsipper. Det går også på tvers av ideologier og livssyn (det er IKKE et livssyn eller religion i seg selv) og GD bruker masse derfra.

Hovedproblemet med slike ordener er at de har ganske store planer og mål som koster masse å både drive og bygge, og en begrenset medlemsmasse skal finansiere dette noe som ofte gjør at det er rådyrt å være med. En spennende og lærerik reise, absolutt, men sjokkerende dyrt.
Antall ord: 343

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
xyrea
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 763
Startet: 26 Apr 2012 20:09
11
Kjønn (valgfri): Kjærring!
Har takket: 268 ganger
Blitt takket: 636 ganger

- - Golden Dawn, OTO o.l.

Innlegg av xyrea »

Ankh skrev:Når jeg i sin tid sjekket ut bl.a OTO, så var det åpenbart (ihvertfall på den tiden) at folk ble med pga de ville festene med masse sex og dop, og ikke pga det ideologiske. Jeg så det samme skjedde noen tiår før med church ogf satan. Kjendiser strømmet til, og om man så på medlemslister som slapp ut så dukket det opp mange overraskende navn. Det var åpenbart at de ikke var med pga en satanistisk ideologi, men pga festene som ble et hedonistisk treffsted.
Det fantes unntak, men de greiene var ikke noe for meg ihvertfall.
Skandalepressen er bare krydder i slike saker, de har hverken kunnskaper eller interresse utover å koble kjendiser med sex, dop og skandaler.

Snickers: Golden dawn var jeg aldri borti. Når jeg sjekket noen slike grupper ut, var det de som hadde masse alternativ kunnskaper og "kjente" folk i miljøet hadde ofte vandret mellom dem så man kom nesten ikke utenom.

Nå er det også en gresk variant som kaller seg golden dawn, med mer høyrevridd politikk. Vet ikke om det også er en gren av golden dawn???

http://no.wikipedia.org/wiki/Golden_Dawn

http://www.goldendawn.no/

Jeg kuttet vel ganske tvert den veien for lenge siden, hovedsakelig fordi jeg fikk et ganske negativt inntrykk både av hvorfor medlemmene ble med og fokuset de hadde. Hadde også fått nok av Crowley, og da han OGSÅ dukket opp i GD så ble det kroken på døren for min del.

Kabbalah er spennende, med masse svært interessanne prinsipper. Det går også på tvers av ideologier og livssyn (det er IKKE et livssyn eller religion i seg selv) og GD bruker masse derfra.

Hovedproblemet med slike ordener er at de har ganske store planer og mål som koster masse å både drive og bygge, og en begrenset medlemsmasse skal finansiere dette noe som ofte gjør at det er rådyrt å være med. En spennende og lærerik reise, absolutt, men sjokkerende dyrt.
Må innrømme at jeg begynner å bli jævlig nyskjerrig på når og hvor dette foregikk, spesielt siden min tidligere samboer (og flere venner av meg) var/er med i OTO i årevis.. gikk jeg glipp av all moroa, liksom?? :(

Partiet Golden Dawn (som egentlig heter noe på gresk, på norsk Gyllent Daggry) har ingenting med GD å gjøre, det bare får samme navn hvis man oversetter det til engelsk.

Jeg aner ikke hvilke ordener du snakker om nå, de jeg vet om som er dyre å være med i er kirkesamfunn som Smiths Venner og lignende.. og de bygger masse, ja. Det jeg sjekka sånn kjapt av okkulte ordener koster omtrent det samme som Norges Husflidslag eller Human-Etisk forbund.

Huff, jeg har vel kuppa denne tråden nok nå, og det er vel blitt ganske klart at å vite litt om sine kilder er viktig når man vil finne ut om slike organisasjoner. :roll:
Antall ord: 503
... for the demon shall bear a nine-bladed sword. NINE-bladed! Not two or five or seven, but NINE, which he will wield on all wretched sinners, sinners just like you, sir, there, and the horns shall be on the head, with which he will...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Moonstone
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3114
Startet: 23 Sep 2008 10:12
15
Kjønn (valgfri): Flaskepost
Lokalisering: Inni ditt hode
Har takket: 128 ganger
Blitt takket: 402 ganger

- - - Golden Dawn, OTO o.l.

Innlegg av Moonstone »

xyrea skrev:Må innrømme at jeg begynner å bli jævlig nyskjerrig på når og hvor dette foregikk, spesielt siden min tidligere samboer (og flere venner av meg) var/er med i OTO i årevis.. gikk jeg glipp av all moroa, liksom?? :(
Partiet Golden Dawn (som egentlig heter noe på gresk, på norsk Gyllent Daggry) har ingenting med GD å gjøre, det bare får samme navn hvis man oversetter det til engelsk.
Jeg aner ikke hvilke ordener du snakker om nå, de jeg vet om som er dyre å være med i er kirkesamfunn som Smiths Venner og lignende.. og de bygger masse, ja. Det jeg sjekka sånn kjapt av okkulte ordener koster omtrent det samme som Norges Husflidslag eller Human-Etisk forbund.
Huff, jeg har vel kuppa denne tråden nok nå, og det er vel blitt ganske klart at å vite litt om sine kilder er viktig når man vil finne ut om slike organisasjoner. :roll:
En ting er å stå på utsiden å se inn, som sikkert Ankh har gjort.
En annen ting er å være innenfor å vite akkurat hva som foregår..
Antall ord: 186
Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Ankh

- Golden Dawn, OTO o.l.

Innlegg av Ankh »

Jeg hadde masse kontakt med OTO, Amorc og andre i en periode og sjekket grundig ut hva de drev med. OTO frarådet Amorc pga de mente det var for dyrt, og ut over det så fortalte samtlige grupper om problemstillingen med at mange ble med kun for ritualer og fester med håp om å se en pupp eller ti, isteden for å sette seg inn i og fokusere på ideologien.

Det var jo der også våre veie skiltes, da jeg utelukkende var fokusert på ideologi og innhold mens flertallet fokuserte på tabubrytende fester. OTO messig fikk jeg best kontakt med og respekt av OTO Danmark, men hvem som driver den nå og hvordan aner jeg ikke. Er 15-20 år siden snart.

Jeg fikk også et inntrykk av at mesteparten av aktiviteten og hovedfokuset bl.a på OTO er knyttet til hovedkvarteret i USA og at aktivitet og innhold er vesentlig spinklere i utkanter som norge. Så bl.a på aktivitetslistene at det var langt mellom norske/skandinaviske.

Ser forøvrig at mine venenr da under datidens hugin og munin nå organiseres bl.a under EGC og er tydeligvis blitt veldig mye mer profesjonalisert i forhold til det var når jeg hadde kontakt med dem.

Både OTO og Amorc krevde penger for deltagelse, bl.a på kurs og gradering. Noe av dette foregikk da i USA som betød reiseutgifter. Andre venner som er med i ulike foreninger, betaler opptil 30000,- for å ta en ny grad og det er kun selve graden. Kurs er da i tillegg. Men andre igjen bryr seg ikke om å gå gradene. Sett i sammenheng med scientologien som det visstnok koster 1,5 millioner å gå gradene så er det jo billig.
Antall ord: 288

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links