Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Magi og Okkult PraksisGolden Dawn, OTO o.l.

Wicca, Cabala, gamle svartebøker, kjærlighets magi, Hermetisme, hvordan lage et rituale og så videre.
snickers
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 12
Startet: 25 Mar 2012 17:13
12
Har takket: 1 gang
Blitt takket: 1 gang

Golden Dawn, OTO o.l.

Innlegg av snickers »

Jeg har lite erfaring med disse, men jeg har lest en del om dem og lurer på følgende: er dette egentlig bare - eller i andre ord - nokså avanserte former for selvutvikling?
Antall ord: 32

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Moonstone
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3114
Startet: 23 Sep 2008 10:12
15
Kjønn (valgfri): Flaskepost
Lokalisering: Inni ditt hode
Har takket: 128 ganger
Blitt takket: 402 ganger

- Golden Dawn, OTO o.l.

Innlegg av Moonstone »

snickers skrev:Jeg har lite erfaring med disse, men jeg har lest en del om dem og lurer på følgende: er dette egentlig bare - eller i andre ord - nokså avanserte former for selvutvikling?
Jeg er godt kjent med mange av disse.
The Hermetic Order of the Golden Dawn er temmelig avansert ja.
De starta på 1880-tallet, men er inspirert av eldre Mysterie skoler/ordner fra Antikken.
Golden Dawn er mest basert på magi,astrologi,kabbalah,alkymi osv.
Man har også andre meget gamle ordner,Frimurerordenen har røtter i gamle Hellas,Egypt og Babylon.
Druide Ordenen er basert på den eldgamle Druidisme.
AMORC er kanskje den eldste, som selv hevder å stamme fra Før-Egyptisk religion, som i følge legenden var Atlantis.

Så om du vil søke innpass i selvutviklingsordner, så glem de nyere New Age vissvasset.
De eldre har flere hundre, hvis ikke tusener av års erfaring, og de nyere er mer misforståelser av de gamle ordnene..
Antall ord: 163
Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
snickers
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 12
Startet: 25 Mar 2012 17:13
12
Har takket: 1 gang
Blitt takket: 1 gang

- Golden Dawn, OTO o.l.

Innlegg av snickers »

Takk for svar, men jeg er usikker på om jeg forstod svaret ditt. Først og fremst lurer jeg på om det stemmer at ordner som Golden Dawn, OTO o.l. som baserer seg på kabbalah, alkyminetc., i bunn og grunn handler om selvutvikling?

Og hvilke ordener er det du refererer til her som "nyere New Age-vissvass"?
Antall ord: 58

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Moonstone
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3114
Startet: 23 Sep 2008 10:12
15
Kjønn (valgfri): Flaskepost
Lokalisering: Inni ditt hode
Har takket: 128 ganger
Blitt takket: 402 ganger

- - Golden Dawn, OTO o.l.

Innlegg av Moonstone »

snickers skrev:Takk for svar, men jeg er usikker på om jeg forstod svaret ditt. Først og fremst lurer jeg på om det stemmer at ordner som Golden Dawn, OTO o.l. som baserer seg på kabbalah, alkyminetc., i bunn og grunn handler om selvutvikling?
Absolutt. Åndelig Alkymi er det gamle begrepet på selvutvikling, og blir ennå brukt i slike sirkler.
Kabbalah er også et selvutviklingssystem, en av de eldste faktisk.
snickers skrev:Og hvilke ordener er det du refererer til her som "nyere New Age-vissvass"?
Nei, alle som er litt våken og har fulgt med på Alternativ bransjen idag vet at alt er penger og kjappe løsninger. Det har blitt et pengejag og ALLE kan bare ta et helg-kurs og få et diplom i posten at man er "healer" eller "medium" i disse dager.
De New Age ordener og retninger jeg mener er slike som Melchizedek, Ashtar, John of God, etc.
Mye New Age er en overfladisk utgave av de virkelige dype og gamle Mysteriene, laget i en "forenklet utgave" for den "vanlige mannen i gata", hvor ingenting forlanges av en, bare en har penger nok og kan utnyttes.

De sanne gamle ordener opererer ikke sånn, det er vanskeligere å få innpass, man må bevise at man er verdig til å bli tatt opp som Lærling/Neofytt, og det er ikke penger som er Ordenenes motivator, kun det å videreføre Visdom og utvikle individet.
Man har så klart medlemsavgift, men det er for å dekke materiale man får tilsendt etc..
Antall ord: 256
Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
snickers
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 12
Startet: 25 Mar 2012 17:13
12
Har takket: 1 gang
Blitt takket: 1 gang

- Golden Dawn, OTO o.l.

Innlegg av snickers »

Egyptisk magi, er det også i bunn og grunn et selvhjelpsverktøy? I og med at mange av disse ordene tar mye fra Egypt.
Antall ord: 24

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Moonstone
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3114
Startet: 23 Sep 2008 10:12
15
Kjønn (valgfri): Flaskepost
Lokalisering: Inni ditt hode
Har takket: 128 ganger
Blitt takket: 402 ganger

- - Golden Dawn, OTO o.l.

Innlegg av Moonstone »

snickers skrev:Egyptisk magi, er det også i bunn og grunn et selvhjelpsverktøy? I og med at mange av disse ordene tar mye fra Egypt.
Både ja og nei.
Det skal en del selvutvikling til for å mestre det, men Magi i seg selv vil jeg ikke kalle selvutvikling, mer en følge av det.
Det er riktig at Egypt står sentralt i de aller fleste Antikke Ordner, men også de fra Hellas,Persia og Babylon.
Magi er å vite hvordan man kan bli en med-skaper med Universet ved å studere dets lover, og deretter få ønsker/mål igjennom ved å la de være basert på disse naturlovene, og ikke være i strid med dem.
Egyptisk Magi kan også være Theurgi, altså la seg besette/ta del av de Arketypiske kreftene i Universet som for eks det å tilkalle Thoth's energi gjennom rituale og astrologiske utregninger.
En person vil da kunne "bruke" Thoth's krefter/energier/evner som om personen var Thoth selv.
For å mestre dette krever gradvis indre Alkymisk utvikling, som Ordenen bidrar til at Neofytten får ved å gi opplæring,teori,praksis,ritualer osv.
The Hermetic Order of Golden Dawn er nok de som er best på akuratt det med Magi.
I Norge er det en liten satelitt enhet ved navn "Sodalitas Rosae + Crucis", som er representanter for Golden Dawn her: http://www.goldendawn.no/?page_id=2
Antall ord: 235
Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
snickers
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 12
Startet: 25 Mar 2012 17:13
12
Har takket: 1 gang
Blitt takket: 1 gang

- Golden Dawn, OTO o.l.

Innlegg av snickers »

Hva med hinduisme, er det noen av disse ordenene hvor vi finner hinduismen som en stor inspirasjon?
Antall ord: 17

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Moonstone
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3114
Startet: 23 Sep 2008 10:12
15
Kjønn (valgfri): Flaskepost
Lokalisering: Inni ditt hode
Har takket: 128 ganger
Blitt takket: 402 ganger

- - Golden Dawn, OTO o.l.

Innlegg av Moonstone »

snickers skrev:Hva med hinduisme, er det noen av disse ordenene hvor vi finner hinduismen som en stor inspirasjon?
Både ja og nei.
I New Age miljøene finner man jo en del inspirert fra Østen, som Buddhisme og Hinduisme, som er pga eksponeringen kulturen fikk her i Vesten på 1960-tallet, som førte til Hippie-bevegelsen og senere New Age-bevegelsen.
De vi har her i Vesten er mest fokusert på Druidisme, Vicca/Paganisme eller fra Hellas/Persia/Egypt/Judea, som jeg allerede har nevnt.

Man finner begreper og perspektiver fra Hinduisme i Vestens Mysterie-ordener, som Karma, Reinkarnasjon, verdens-aldere, men dette er fordi alle de gamle verdensreligionene egentlig snakker om akkurat de samme tingene, de mytologiserte og studerte de samme fenomenene.
Vi har for eks Sol-guden Helios fra Hellas som kjørte rundt i en gullvogn trukket av 4 hester.
Vi finner det samme hos Hinduene, i Khrisna som blir trukket rundt i en vogn på himmelen.
Begge er derfor basert på samme prinsipp, det å personifisere Sola i en antropologisk skikkelse.
Det samme finner man i verdens-aldere, som er tilknyttet Astrologiske sykluser.
Hinduene kaller dem "Kali Yuga", Grekerne og Romerne kaller de en "alder"
Ideen om reinkarnasjon og Karmisk gjeld er heller ikke særegent for Hinduene, vi finner det hos Grekerne,Egypterne,Perserne osv

Så om man blir med i en av Vestens mysterieskoler/ordener, så får man også indirekte med seg Hinduistisk visdom, siden de er basert på det samme, de har bare forskjellige navn,symboler og antropologiske former.

Om man for eks tar Ordenen AMORC, så har de baser over hele verden, så man har funnet et slags universelt system som passer alle kulturer, fordi de vet at alle verdens religioner faktisk er basert på akkurat det samme..
Antall ord: 299
Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
snickers
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 12
Startet: 25 Mar 2012 17:13
12
Har takket: 1 gang
Blitt takket: 1 gang

- Golden Dawn, OTO o.l.

Innlegg av snickers »

Takker for gode og utfyllende svar. :mrgreen:

Ser at en del av disse ordene sies å bygge på kristen mystisisme. Hva vil det si..?
Antall ord: 22

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Moonstone
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3114
Startet: 23 Sep 2008 10:12
15
Kjønn (valgfri): Flaskepost
Lokalisering: Inni ditt hode
Har takket: 128 ganger
Blitt takket: 402 ganger

- - Golden Dawn, OTO o.l.

Innlegg av Moonstone »

snickers skrev:Takker for gode og utfyllende svar. :mrgreen:
Ser at en del av disse ordene sies å bygge på kristen mystisisme. Hva vil det si..?
Det vil si at de innehar det esoteriske indre systemet som folk flest ikke er klar over.
Det folk flest er klar over er det ytre eksoteriske, den overfladiske delen av Kristendom.
I den indre skjulte lære er ikke Jesus en historisk skikkelse i det hele tatt, faktisk så er omtrent ingen skikkelser i det som kalles "nye testamentet" historiske personer som har fantes slik de blir fremstilt.
De er plassert i en Mytologisk setting som tilsvarer det Mysterieskolene i Antikken lærte, det ser man for eks på både skikkelsene Jesus,Johannes døperen,Judas og Herodes. De spiller en Mytologisk rolle som tilsvarer det de aller fleste Mysterie ordener lærte, som følger Sola gjennom året og Astrologi.
Alle hendelser rundt Jesus skikkelsen er satt på viktige Astrologiske hendelser, som født 25 desember, ble døpt av Johannes, døde for verdens synd ca 21 mars, ble sveket av Judas osv.
Alt det er kun en metafor for Sola gjennom de 12 husene i Zodiac-hjulet. Johannes Døperen er Vannmannen, Judas er Skorpionen som stikker Sola i ryggen i vinterstid slik at den "dør". Han har 12 disipler/hjelpere pga Zodiacens 12 hus og 12 timer med dagslys. Slangen/Satan er Vinter/Natten og Solas fiende osv.
Faktisk så er hele den historien om Jesus en allusjon, altså tatt rett ut fra andre eldre Mysterie Ordeners historier, der Sola blir personifisert som en frelser som "dør" hvert år slik at vi kan leve.
Perserne hadde en gammel myte om at "Lammet tok bort verdens synd", fordi Lammet er Væren i Astrologi, og når Sola kom inn i Værens hus i Astrologien,ble dagene lenger og natten kortere.
Lyset og det gode vant over mørket og det onde. Vinteren og slangen ble overvunnet, det ble vår og regenerering av liv, livet blomstret og livet var godt.

Ser du nå hva jeg mener med en skult indre lære, og en ytre overfladisk en?
Dette er Kristen mystikk, og dens samme kjærne..
Antall ord: 369
Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
zind
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 2079
Startet: 26 Aug 2004 02:46
19
Har takket: 142 ganger
Blitt takket: 181 ganger

- Golden Dawn, OTO o.l.

Innlegg av zind »

Moon, vet du noe særlig om de kvinnelige ordnene? tips eller tanker?
Antall ord: 13
Until you make the unconscious conscious, it will direct your life and you will call it fate. -C.Jung

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Moonstone
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3114
Startet: 23 Sep 2008 10:12
15
Kjønn (valgfri): Flaskepost
Lokalisering: Inni ditt hode
Har takket: 128 ganger
Blitt takket: 402 ganger

- - Golden Dawn, OTO o.l.

Innlegg av Moonstone »

zind skrev:Moon, vet du noe særlig om de kvinnelige ordnene? tips eller tanker?
De fleste ordener er jo for både kvinner og menn, det er kun noen unntak egentlig.
Jeg vet Maria-losjen er en som er kun for kvinner, en egen gren innenfor Frimurer-losjen.
Daughters of Isis er vel også en.
AMORC er veldig opptatt av å være åpen for alle kjønn vet jeg..

Det burde være en del-neo-paganistiske nyere retninger som ligger spesielt for kvinner, som Wicca og siknende, men de har jeg ikke så god oversikt over.

Tips?
Jeg hadde vel egentlig begynt i en som var åpen for begge kjønn, om man først har bestemt seg for å søke innpass i en, og i en som har litt kjøtt på beina og røtter i Antikken.
Antall ord: 141
Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
snickers
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 12
Startet: 25 Mar 2012 17:13
12
Har takket: 1 gang
Blitt takket: 1 gang

- - - Golden Dawn, OTO o.l.

Innlegg av snickers »

Moonstone skrev:Ser du nå hva jeg mener med en skult indre lære, og en ytre overfladisk en?
Ikke helt. Jeg har lest den teorien om at kristendommen i bunn og grunn handler om allegori på himmellegemer, men er det den teorien som går for å være "kristen mystisisme"? I så fall, hvordan brukes det i disse ordenene i den grad at de sies å bygge på kristen mystisisme? Forstår jeg deg rett høres det ut som de baserer seg på astronomi med kristne begreper?
Antall ord: 88

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Moonstone
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3114
Startet: 23 Sep 2008 10:12
15
Kjønn (valgfri): Flaskepost
Lokalisering: Inni ditt hode
Har takket: 128 ganger
Blitt takket: 402 ganger

- - - - Golden Dawn, OTO o.l.

Innlegg av Moonstone »

snickers skrev:
Moonstone skrev:Ser du nå hva jeg mener med en skult indre lære, og en ytre overfladisk en?
I så fall, hvordan brukes det i disse ordenene i den grad at de sies å bygge på kristen mystisisme? Forstår jeg deg rett høres det ut som de baserer seg på astronomi med kristne begreper?
Helt riktig, de baserer seg på Astrologi og Astronomiske utregninger basert på Kristne begreper, som for eks Lammet som tar bort verdens synd er Vår-jevn-døgn, da Lammet/Sola ofres slik at livet på Jorda kan regenereres. Det er også det Astrologiske nyttår, og er en ytterst viktig feiring i Ordenene.

Solas fødsel den 25 desember er også en viktig feiring, da Sola begynner å snu. En allegorie for dette er jo et nyfødt barn som vokser seg stor, for å så dø for oss senere, og igjen bli født på ny hvert år. Dette er urgamle tema og riter kulturer har utført i tusener av år.

Det er 4 viktige feiringer i både gamle og nyere Astrologiske Ordener:
21 Mars- vår-jevn-døgn
21 Juni- Midtsommer
21 September -Høst-jevn-døgn
21-25 desember -Midtvinter

Man får da et kryss/kors, som dette:
Bilde

Alle har sine egne allegoriske fortellinger om dette, men de er alle basert på Astrologi.
Symbolet for Solas død, reinkarnasjon gjennom fødsel, et offer for livet på jorda har alltid vært dette:
Bilde
Bilde

Det er også ganske innlysende når man ser gamle Zodiacer som denne:
Bilde
Antall ord: 262
Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Ankh

- Golden Dawn, OTO o.l.

Innlegg av Ankh »

Hadde mye kontakt med OTO, AMORC osv i gamle dager, fikk bl.a mye info fra datidens hymaneus beta som forklarte mer av OTO`s prinsipper.

OTO ble kjent under Aleister Crowley, som både forandret ideologien og retningen ganske kraftig. Aleister var i praksis en utstøtt omstreifer som var sparket fra alle andre ordener etter bl.a å ha røpet hemmelige ritualer. Aleister praktiserte en type seksualmagi og hadde sex med det meste som man kunne ha sex med uansett om det var menn eller kvinner, dyr, gammel eller ung. Legg til et ganske høyt forbruk av heroin og man har vel et bilde på situasjonen.

Personlig mistet jeg troen på OTO og andre organisasjoner etter å ha fått ett inblikk i hva de drev på med, hvor sex og narkotika var viktigere enn ideologi og "andre detaljer".

I nyere tid så har man fått mer ideologisk rettede personer, men mitt inntrykk er at det er en sammenblandet grums av ideologier og prinsipper de har stjålet fra andre, gammel crowley ideologi, og en klipp og lim fra andre ideologier.

AMORC er vel mer ideologiske og er mest kjent for sine brevkurs. De er endel kritiserte for å tilby evig mange kurs som mange mener er altfor dyre, men om man har råd og er intr. så er det fullt mulig å ta den veien.

Church of satan, OTO, club hellfire osv osv tilbød i sin tid ville fester med masse sex og det lokket kjente og ukjente til å delta utelukkende for å feste. Det er ikke uten grunn at church of satan ble flittig brukt av sammy davis jr, jane mansfield og andre stjerner som ville slå ut håret på de legendariske festene.

Mulig de har en seriøs side også, men jeg har ikke funnet den.
Antall ord: 302

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links