Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Magi og Okkult PraksisBok om kristne wiccaer

Wicca, Cabala, gamle svartebøker, kjærlighets magi, Hermetisme, hvordan lage et rituale og så videre.
Lionbaby
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 105
Startet: 21 Okt 2011 11:12
12
Kjønn (valgfri): Kvinne
Lokalisering: Bak deg
Har takket: 2 ganger
Blitt takket: 1 gang

Bok om kristne wiccaer

Innlegg av Lionbaby »

For et år siden hadde jeg en bok som handlet om en kristen wiccaner. Mamma gjemte den bort for meg. Når jeg søker på christian wicca finner jeg den ikke. Husker ikke helt tittelen.
Antall ord: 36
The most beatiful thing anyone can wear is their smile.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Lionbaby
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 105
Startet: 21 Okt 2011 11:12
12
Kjønn (valgfri): Kvinne
Lokalisering: Bak deg
Har takket: 2 ganger
Blitt takket: 1 gang

- Bok om kristne wiccaer

Innlegg av Lionbaby »

Fant den. Den heter "The Christian Witch's Handbook".
Antall ord: 9
The most beatiful thing anyone can wear is their smile.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Brisingamen
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 6
Startet: 01 Jan 2015 09:52
9
Har takket: 1 gang

Re: Bok om kristne wiccaer

Innlegg av Brisingamen »

Høres ut som en merkelig bok :) Wicca har ikke noe m kristendom å gjøre.
Antall ord: 15

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Terra
Verifisert
Moderator
Moderator
Innlegg: 2799
Startet: 04 Jan 2014 00:12
10
Har takket: 1494 ganger
Blitt takket: 1114 ganger
Kjønn:

Re: Bok om kristne wiccaer

Innlegg av Terra »

Så bra du fant ut hva boken din het igjen. Kremt, du har ikke greid å finne ut hvor moren din har gjemt boken din da? ;) Synd om du skal måtte kjøpe en ny bok, bare fordi hun ikke kan være tolerant nok til å la deg få tenke og finne ut av ting selv. Skjønner jeg selv har vært heldig med foreldre. De sier hva de mener men lar meg holde på med mitt i fred. Sånt synes jeg det står respekt av. Skulle ønske du også fikk slik forståelse av dine. :wx
Antall ord: 99
“Mot er ikke fravær av frykt, men evnen til å gå videre selv om du er redd.”
https://www.youtube.com/watch?v=ZnA9OnrdIuI

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Irrlys
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 74
Startet: 14 Okt 2014 18:47
9
Kjønn (valgfri): Gutt
Lokalisering: Trøndelag
Har takket: 29 ganger
Blitt takket: 24 ganger

Re: Bok om kristne wiccaer

Innlegg av Irrlys »

Brisingamen skrev:Høres ut som en merkelig bok :) Wicca har ikke noe m kristendom å gjøre.
Enig :)
Har lest om "kristen wicca" før (i christopher penczak's bok "inner temple of Witchcraft"), tror du har rett, fra ståstedet til religionen. Historisk sett har jo Wicca vært avhengig av den kristne filosofiske og historie utviklingen, for å ha røtter for å eksistere (søkning etter røtter, etter spor etter eldre religioner, utvikling av mysterie religioner kontrært til den vanlige kirken, etc).
Historikeren Ronald Hutton har skrevet om wicca, og den vanligste rekruttkilden i følge Hutton, er ateister (Hutton, Triumph of the Moon).
Han forsvarer wicca som en egen religion, helt uavhengig av New Age, alternativ bevegelsen, og uten relasjon til satanisme, etc.
Antall ord: 127

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Brisingamen
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 6
Startet: 01 Jan 2015 09:52
9
Har takket: 1 gang

Re: Bok om kristne wiccaer

Innlegg av Brisingamen »

Wicca bygger ikke på kristne tradisjoner, tvert imot er jo kristendommen en av de nyeste religioner som har "stjålet" sine høytider fra urgamle hedenske høytider.
Kristendommen kom til Norge og resten av verden med sverdet, de som ikke trodde fikk hue kappet av. De kristne så at det var vanskelig å få folk til å slutte å feire de gamle hedenske skikker og innførte derfor høytider på omtrent samme tider så folk kunne holde sine fester.
Wicca er ikke så gammelt på en måte, men det er mysterie tradisjon som feirer gamle hedenske skikker som er urgamle, så man kan si det er en gammel religion i et nytt årtusen.

De som er invidd i wicca er ikke kristne, wicca har ikke noe som helst m kristendom å gjøre.

Så må man ikke ta alt man finner på nettet for og fisk når det gjelder wicca.
Antall ord: 150

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links