Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Magi og Okkult PraksisOkkult vs paranormalt - samme greia?

Wicca, Cabala, gamle svartebøker, kjærlighets magi, Hermetisme, hvordan lage et rituale og så videre.
Bruker avatar
jeditrond
Verifisert
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3245
Startet: 07 Okt 2011 13:21
12
Kjønn (valgfri): Mann
Lokalisering: Vestfold
Har takket: 3649 ganger
Blitt takket: 1151 ganger

Okkult vs paranormalt - samme greia?

Innlegg av jeditrond »

Uttrykket okkult brukes gjerne ifm. negative paranormale ting, men er egentlig begrepene egentlig bare forskjellige navn på det samme?

Okkult kommer fra latin occultus, tilslørt, hemmelig, skjult. Hverken negativt eller positivt her i utgangspunktet, bare noe som ikke synes sånn med en gang.

Paranormalt er sammensatt av forstavelsen para og normalt. Para betyr ved siden av, på siden av eller side ved side. Så da får man betydningen noe som er ved siden av, på siden av, side ved side av normalt.

Ikke helt likt, men disse brukes tildels om hverandre, men okkult har av en eller annen grunn fått et negativt rykte på seg når ordet i seg selv ikke har noe slikt i seg.
Antall ord: 121
“When you're a god, you don't have to have reasons."-Terry Pratchett, Mort

Bokprosjektet mitt; http://atlantisbloggen.wordpress.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
xyrea
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 763
Startet: 26 Apr 2012 20:09
11
Kjønn (valgfri): Kjærring!
Har takket: 268 ganger
Blitt takket: 636 ganger

- Okkult vs paranormalt - samme greia?

Innlegg av xyrea »

jeditrond skrev: Ikke helt likt, men disse brukes tildels om hverandre, men okkult har av en eller annen grunn fått et negativt rykte på seg når ordet i seg selv ikke har noe slikt i seg.
..har det? Er dette enda en sånn greie ingen forteller meg men alle vet?
Antall ord: 53
... for the demon shall bear a nine-bladed sword. NINE-bladed! Not two or five or seven, but NINE, which he will wield on all wretched sinners, sinners just like you, sir, there, and the horns shall be on the head, with which he will...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
jeditrond
Verifisert
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3245
Startet: 07 Okt 2011 13:21
12
Kjønn (valgfri): Mann
Lokalisering: Vestfold
Har takket: 3649 ganger
Blitt takket: 1151 ganger

- - Okkult vs paranormalt - samme greia?

Innlegg av jeditrond »

xyrea skrev:
jeditrond skrev: Ikke helt likt, men disse brukes tildels om hverandre, men okkult har av en eller annen grunn fått et negativt rykte på seg når ordet i seg selv ikke har noe slikt i seg.
..har det? Er dette enda en sånn greie ingen forteller meg men alle vet?
Massemedia drar alltid frem okkultbegrepet når de skal skrive om f.eks. skumle satanister, aldri overnaturlig eller paranormalt. Dermed stemples stakkars okkult som en som bare driver med ufyselige, skumle ting som kirkebrenning, menneskeofring og annet grums som jo ekte satanister ikke en gang driver med. Fy skam seg massemedia! :reglene
Antall ord: 106
“When you're a god, you don't have to have reasons."-Terry Pratchett, Mort

Bokprosjektet mitt; http://atlantisbloggen.wordpress.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Borte..

- Okkult vs paranormalt - samme greia?

Innlegg av Borte.. »

Illuminati-kjendisene bærer jo alltid på disse trendy pentagram smykkenene/ringene sine.

Hvilket gjør at jeg stiller meg plutselig skeptisk til astarte og heksepusen, siden de er hekser og hekser liker pentagram og pentagram er et illuminati symbol, fordi kjendisene sier så. Ergo...astarte og heksepusen er illuminati :shock:
Antall ord: 50

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
xyrea
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 763
Startet: 26 Apr 2012 20:09
11
Kjønn (valgfri): Kjærring!
Har takket: 268 ganger
Blitt takket: 636 ganger

- Okkult vs paranormalt - samme greia?

Innlegg av xyrea »

Ikke en dårlig ide, man skulle begynne å profilere folk etter hvilket bilde og sitat de bruker her. Bare gi meg 5 minutter til å google frem et bilde av en fe og finne et sitat av Margit Sandemo før du begynner.

Men for å være seriøs i to minutter: Media bruker merkelapper veldig få vil identifisere seg med så de ikke tråkker så veldig mange på tærne, selv om hva folk faktisk driver med ikke er forskjellig i det hele tatt. Jeg vet om folk som kaller seg okkultister og folk som kaller seg lysarbeidere, men det er den største forskjellen på dem.. og selvfølgelig hadde begge kaldkvælt meg hvis de hadde sett dette og visst at det var dem. Fordi de er sånn og ikke slik, nemlig.
Antall ord: 136
... for the demon shall bear a nine-bladed sword. NINE-bladed! Not two or five or seven, but NINE, which he will wield on all wretched sinners, sinners just like you, sir, there, and the horns shall be on the head, with which he will...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Slettet_Fighteren

- Okkult vs paranormalt - samme greia?

Innlegg av Slettet_Fighteren »

kirken
Antall ord: 1

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 7952
Startet: 25 Aug 2004 16:02
19
Har takket: 967 ganger
Blitt takket: 892 ganger

- Okkult vs paranormalt - samme greia?

Innlegg av ludoburgero »

Jeg tror det er svært få som bruker disse begrepene fornuftig idag.
Dess færre er det vel som praktiserer den slags?

De fleste begreper er idag misbrukt, misforstått og har fått en annen betydning eller er betydelig ladet.
Antall ord: 42
“Nothing in the world is more common than unsuccessful people with talent,
leave the house before you find something worth staying in for.”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
xyrea
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 763
Startet: 26 Apr 2012 20:09
11
Kjønn (valgfri): Kjærring!
Har takket: 268 ganger
Blitt takket: 636 ganger

- Okkult vs paranormalt - samme greia?

Innlegg av xyrea »

De som bruker dem fornuftig er vel dem som praktiserer sånt eller i det minste ikke har noe i mot at andre gjør det.

Noe i den andre tråden minna meg på dette.. hvorfor er det ukomplisert å kalle seg 'empat' nå, og hva skal til for at det forandrer seg? Det verste man får slengt etter seg er at man ikke er spesiell, man blir hverken mistenkt for menneskeofring eller for å ha kasta forbannelser over kåken til naboen. Men la oss si noen hadde starta ei slags scientologi-lignende greie hvor man likte å kalle seg empater, hvor lang tid hadde det tatt før 'alle' som har eller vil ha noen slags åndelige evner hadde funnet ut at de egentlig var noe anna?
Antall ord: 128
... for the demon shall bear a nine-bladed sword. NINE-bladed! Not two or five or seven, but NINE, which he will wield on all wretched sinners, sinners just like you, sir, there, and the horns shall be on the head, with which he will...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 7952
Startet: 25 Aug 2004 16:02
19
Har takket: 967 ganger
Blitt takket: 892 ganger

- Okkult vs paranormalt - samme greia?

Innlegg av ludoburgero »

"Hva?! Har du ikke gått til dyrlegen med kraftdyret ditt? Dyremishandler!"
Antall ord: 12
“Nothing in the world is more common than unsuccessful people with talent,
leave the house before you find something worth staying in for.”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links