Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Magi og Okkult PraksisTanker i tiden

Wicca, Cabala, gamle svartebøker, kjærlighets magi, Hermetisme, hvordan lage et rituale og så videre.
Ankh

Tanker i tiden

Innlegg av Ankh »

Har vært mindre aktiv på forumet den siste tiden, av ulike årsaker. Delvis har jeg vært opptatt med å etablere flere egne grupper, delvis har jeg brukt tid på å rydde blandt både venner og retninger, delvis har jeg tatt ett skritt tilbake for å fordøye ny info, og delvis har jeg brukt tid på endel klargjøringer.

Ser det har kommet mange nye det siste halvåret, hei til dere. Det siste året har jeg opplevd en veldig bratt stigning i hvor avanserte ting folk driver med. For noen år siden gikk det i husrens, beskyttelse og tipsing om bøker. Nå er det søk etter savnede personer, ritualer, magi og generelt et mye høyere nivå. Vet ikke om folk utvikler seg lynraskt, eller om det er blitt mer OK å snakke om det.

Jeg ser også flere og flere går motsatt vei, dvs at de forenkler ting ned til det mest grunnleggende. Jeg er vant med å kategorisere, dele opp, skille, forklare, organisere osv. men mange går tilbake til en ekstremt enkel fremstilling. Oppi dette har man f.eks begrepet "virkelighetsforståelse". Man definerer noe som "virkeligheten" mens alle andres virkeligheter er "paranormale", "alternative", "annerledes" osv. Men er den enes virkelighet mer virkelig enn andres virkeligheter? Er det paranormale mer paranormalt enn normalt? Blandt paranormale er det paranormale helt normalt, og de normale er paranormale. Hvem er de normale og hvem er de paranormale, og er noe rett og noe galt?

Ta runer. For en tid tilbake var det normalt. Så ble landet kristnet, og runer ble noe paranormalt. Det å dyrke/tilbe naturen er paranormalt, mens å spise jesu legme under nattverden er normalt. Å be til en gudinne er paranormalt, å be til gud er normalt. Alle disse begrepene er oppkonstruerte begreper for å dele folk opp i en "oss" og "dem" forståelse. "Vi" har rett, mens "de" er paranormale og har derfor feil.

Alternativmessen på Lillestrøm har 15000 besøkende. alternativmesse.no har 350000 unike besøkende hvert år. Den norske kirke har ca. 100000 besøkende, 1/3 av hva alternativmesse.no har. Allikevel er det kirken som regnes som de normale.

http://www.ung.no/oss/yrkesvalg/88271.html
Her spør en ungdom om det er mulig å jobbe med paranormal aktivitet i norge.
Utdanningsrådgiveren svarer: Vi kjenner ikke til seriøse fagmiljøer innenfor det å jobbe med paranormal aktivitet.

Dette på trosss av at det f.eks finnes eksorsismeskoler, at norge har en eksorsist, at en heks er ansatt som heks i landet, og alle de som jobber og driver foretak med husrens, healing, engleskolen osv osv. Andre driver butikker hvor de selger utstyr til paranormale hobbyer.
Så ser man jo at det nevnes "seriøse" og "fagmiljøer". Er det der det ligger?
http://www.sigra.no/behandlinger/dyr/dyretolk/samtaler/
Sissel grana tar 2000,- i timen som dyretolk på kvelden. Tror neppe man tjener så bra i alle yrker, selv om inntekten er variabel.
http://www.philphillips.no/tjenester/bo ... ading.html
Phil Philips tar 1800 kroner timen for readinger.

Svaret på om det er mulig å jobbe med paranormal aktivitet blir da et klart nei fra rådgiveren, et svar som er ganske så unyansert.

http://en.wikipedia.org/wiki/Paranormal
Paranormal defineres som noe utenfor normal erfaring eller vitenskapelig forskning, eller fenomener som ligger utenfor vitenskapens evner til å forklare eller måle.

Med andre ord, om vitenskapen ikke klarer å forklare eller måle det, er det definert som paranormalt...ergo er vi alle paranormale siden vi har følelser som ikke kan måles eller forklares.

http://www.csicop.org/sb/show/israel_wh ... is_normal/

Jeg heller mer og mer mot at det paranormale er like normalt som alt annet. Vi tar i bruk energier, krefter, metoder som alltid har vært der men som noen velger å bruke. Dette er like virkelig for oss som alt annet virkelig.

Avslutter med disse:
Hva er en sjiraff? Mange svarer lang hals, fire ben, mønstrete oransje og hvit pels, osv. Hadde sjiraffen svart det samme? Neppe.

Se på jorden fra lang lang avstand. Den er en prikk. Folk som suser forbi i universet ser kun en prikk. Ingenting annet enn en prikk. Å tro at en prikk skal syde av liv er latterlig. Så zoomer man inn, går nærmere, og en hel verden åpenbarer seg. Er det ikke det man gjør med okkultisme og magi også? Folk går forbi og ser overflatisk på en rune, et alter, en magisk gjenstand. Det er "bare" det de ser, og så fnyser de, ler litt av oss paranormale gærninger før de haster videre. Vi, på vår side, har zoomet inn. Vi har gått nærmere og sett en verden full av liv. Nemlig!.

Vi er ikke paranormale. Vi er normale...!
Antall ord: 805

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 7952
Startet: 25 Aug 2004 16:02
19
Har takket: 967 ganger
Blitt takket: 892 ganger

- Tanker i tiden

Innlegg av ludoburgero »

Ankh skrev:Avslutter med disse:
Hva er en sjiraff? Mange svarer lang hals, fire ben, mønstrete oransje og hvit pels, osv. Hadde sjiraffen svart det samme? Neppe.
:smoke Ja. Ok.

Eller: "Hvis en giraff snubler i skolissene og faller i skogen og ingen andre er der, rødmer den?"
Neppe. For en giraff trenger å beskrives fordi det er et såpass fremmed dyr.
Mønstrete... orange... lang hals... store tenner... spiser blader... hjemsøker drømmene dine...

Selv om den neppe tenker slikt om seg selv. Det gjør derimot en flodhest, men den har vrangforestillinger.
Antall ord: 96
“Nothing in the world is more common than unsuccessful people with talent,
leave the house before you find something worth staying in for.”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Ankh

- Tanker i tiden

Innlegg av Ankh »

Litt av greia med sjiraffbiten handler om at mange definerer andre til å være noe de ikke er. En åsatro tilhenger stemples ofte som nazist fordi folk setter likhetstegn mellom de to tingene. En wiccaner stemples fortsatt som satanist av mange.

Folk utenom miljøet, forumet, de som har interesser osv vet ikke hva de definisjonene vi kaller ting og oss og hverandre betyr og skaper sine egne versjoner av hva vi driver med. Man får derfor et oss og dem forhold, som er veldig rart spesielt når det kombineres med rett og galt.
Antall ord: 96

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
xyrea
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 763
Startet: 26 Apr 2012 20:09
11
Kjønn (valgfri): Kjærring!
Har takket: 268 ganger
Blitt takket: 636 ganger

- - Tanker i tiden

Innlegg av xyrea »

Ankh skrev:Litt av greia med sjiraffbiten handler om at mange definerer andre til å være noe de ikke er. En åsatro tilhenger stemples ofte som nazist fordi folk setter likhetstegn mellom de to tingene. En wiccaner stemples fortsatt som satanist av mange.

Folk utenom miljøet, forumet, de som har interesser osv vet ikke hva de definisjonene vi kaller ting og oss og hverandre betyr og skaper sine egne versjoner av hva vi driver med. Man får derfor et oss og dem forhold, som er veldig rart spesielt når det kombineres med rett og galt.
Hvor har du "utenom miljøet" fra? Jeg har sett like mange sære definisjoner her som alle andre steder, forskjellen er gjerne at her er man mer skråsikker på misoppfatningene og fordommene sine mot enkelte grupper, enn utafor. Og poster gjerne konspirasjonsteorier om dem.
Antall ord: 144
... for the demon shall bear a nine-bladed sword. NINE-bladed! Not two or five or seven, but NINE, which he will wield on all wretched sinners, sinners just like you, sir, there, and the horns shall be on the head, with which he will...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 7952
Startet: 25 Aug 2004 16:02
19
Har takket: 967 ganger
Blitt takket: 892 ganger

- - Tanker i tiden

Innlegg av ludoburgero »

Ankh skrev:Litt av greia med sjiraffbiten handler om at mange definerer andre til å være noe de ikke er. En åsatro tilhenger stemples ofte som nazist fordi folk setter likhetstegn mellom de to tingene. En wiccaner stemples fortsatt som satanist av mange.
Skjønner ikke. Hva er greia? Du setter jo likhetstegn mellom gitte eksempler her.
Jeg har aldri i mitt liv tidligere hørt disse uttalelsene.
Folk utenom miljøet, forumet, de som har interesser osv vet ikke hva de definisjonene vi kaller ting og oss og hverandre betyr og skaper sine egne versjoner av hva vi driver med. Man får derfor et oss og dem forhold, som er veldig rart spesielt når det kombineres med rett og galt.
Igjen; her gjør du det jo selv. Du setter skilletegn mellom "oss" og "dem" selv.
Spesielt ved å snakke om "folk utenom miljøet". Jeg tror dette er dine venner du snakker om, egentlig.
Er det ikke?
Antall ord: 160
“Nothing in the world is more common than unsuccessful people with talent,
leave the house before you find something worth staying in for.”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Ankh

- - - Tanker i tiden

Innlegg av Ankh »

xyrea skrev:
Ankh skrev:Litt av greia med sjiraffbiten handler om at mange definerer andre til å være noe de ikke er. En åsatro tilhenger stemples ofte som nazist fordi folk setter likhetstegn mellom de to tingene. En wiccaner stemples fortsatt som satanist av mange.

Folk utenom miljøet, forumet, de som har interesser osv vet ikke hva de definisjonene vi kaller ting og oss og hverandre betyr og skaper sine egne versjoner av hva vi driver med. Man får derfor et oss og dem forhold, som er veldig rart spesielt når det kombineres med rett og galt.
Hvor har du "utenom miljøet" fra? Jeg har sett like mange sære definisjoner her som alle andre steder, forskjellen er gjerne at her er man mer skråsikker på misoppfatningene og fordommene sine mot enkelte grupper, enn utafor. Og poster gjerne konspirasjonsteorier om dem.
Dette har jeg fra svært mange jeg møter som skjuler sin tro og mening fordi andre misforstår hva det innebærer, og andre som er blitt anklaget for å være ting de er fordi de som anklager ikke vet hva det innebærer. Det er fortsatt ukorrekt å ikke tilhøre det korrekte, uansett om det gjelder familie, venner, jobb eller andre ting.

Dette er for meg et paradoks når man vet størrelsen på miljøet. Dette blir jo ikke et mindre paradoks om man kjenner til grunnleggende symbolikk som f.eks løvene foran stortinget,

Om man skal følge historien om Hiram Abiff. (Hebraisk, Huram Abi) og løven, fra den tidligste historie, så har løven vært et symbol på monarki. Den ble plassert på hedersplasser for å vise slekten til Judah fordi det var den kongelige slekten av den hebraiske nasjon. Kongen av Judah ble derfor kalt løven av Judah`s slekt. Dette var en av titlene til Kong Salomo. To løver sto også på Kong Salomo sin tronstols side etter Bibelens beskrivelse.

Referanser til kong Salomo finner man overalt i norge, sammen med pentagrammer og andre referanser. Det blir derfor et ganske stort paradoks når trangsynte folk som ikke kjenenr hverken historie eller betydninger kommer med anklager mot de som velger andre religioner og livssyn.
Antall ord: 373

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
xyrea
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 763
Startet: 26 Apr 2012 20:09
11
Kjønn (valgfri): Kjærring!
Har takket: 268 ganger
Blitt takket: 636 ganger

- - - - Tanker i tiden

Innlegg av xyrea »

Ankh skrev:
xyrea skrev:
Ankh skrev:Litt av greia med sjiraffbiten handler om at mange definerer andre til å være noe de ikke er. En åsatro tilhenger stemples ofte som nazist fordi folk setter likhetstegn mellom de to tingene. En wiccaner stemples fortsatt som satanist av mange.

Folk utenom miljøet, forumet, de som har interesser osv vet ikke hva de definisjonene vi kaller ting og oss og hverandre betyr og skaper sine egne versjoner av hva vi driver med. Man får derfor et oss og dem forhold, som er veldig rart spesielt når det kombineres med rett og galt.
Hvor har du "utenom miljøet" fra? Jeg har sett like mange sære definisjoner her som alle andre steder, forskjellen er gjerne at her er man mer skråsikker på misoppfatningene og fordommene sine mot enkelte grupper, enn utafor. Og poster gjerne konspirasjonsteorier om dem.
Dette har jeg fra svært mange jeg møter som skjuler sin tro og mening fordi andre misforstår hva det innebærer, og andre som er blitt anklaget for å være ting de er fordi de som anklager ikke vet hva det innebærer. Det er fortsatt ukorrekt å ikke tilhøre det korrekte, uansett om det gjelder familie, venner, jobb eller andre ting.
Jeg er enig, men ut i fra det jeg har sett deg poste både her og på facebook er du er selv en av dem som har 'hjulpet til' med dette, ved å spre rykter og konspirasjonsteorier om for eksempel OTO, Church of Satan og Temple of Set. Du har gjort AKKURAT det du anklager dem "utenfor miljøet" for å gjøre... hvis du har innsett at dette er feil er det veldig bra, selvsagt.

Eller er ikke disse medregna til det du selv synes er korrekt, og de pene ordene dine var bare mynta på de gruppene du personlig liker?
Antall ord: 314
... for the demon shall bear a nine-bladed sword. NINE-bladed! Not two or five or seven, but NINE, which he will wield on all wretched sinners, sinners just like you, sir, there, and the horns shall be on the head, with which he will...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Visenda
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 193
Startet: 12 Aug 2012 19:34
11
Kjønn (valgfri): dame
Har takket: 75 ganger
Blitt takket: 80 ganger

- Tanker i tiden

Innlegg av Visenda »

Jeg kaller ikke meg selv for paranormal, og normal vil jeg ikke være. Det er for kjedelig. Konspirasjonsteorier om andre grupperinger er noe jeg helst holder meg unna.

Runer har aldri vært paranormalt. Det er blitt kalt okkult, det er blitt kalt hednisk, men aldri paranormalt (av andre enn de som har andre agendaer).

Jeg har aldri møtt noen som har kalt det å tilbe guder og gudinner for paranormalt.

Det eneste jeg har sett bli kalt for paranormalt, er kommunikasjon med døde og lignende evner.

Kirken kanskje ble regnet som det normale her for 25 år siden, emn ikke nå. Vi har et multi-kulturelt samfunn, og det er de fleste på det klare med.

Ingen har noen gang tatt meg for å være nazist. Jeg er blitt intervjuet av mer enn en avis, og det har aldri kommet opp. Ikke heller de ganger skoleelever har stilt spørsmål til meg når de har hatt skoleoppgaver om paganisme. Jeg er e-postansvarlig for Åsatrufellesskapet Bifrost, så jeg ville ha merket dersom det kom inn noen spørrende med slike fordomer.
Antall ord: 186
Finn meg på Facebook http://on.fb.me/1bwmLgV

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Bearchild
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3529
Startet: 27 Jan 2005 22:17
19
Kjønn (valgfri): Gammal røy
Lokalisering: Rundtomkring i Buskerud
Har takket: 455 ganger
Blitt takket: 1355 ganger

- Tanker i tiden

Innlegg av Bearchild »

Jeg har prøvd, tilogmed et par ganger. Men jeg skjønner ikke hva trådstarter ønsker med hovedinnlegget?
Ankh skrev: Delvis har jeg vært opptatt med å etablere flere egne grupper, delvis har jeg brukt tid på å rydde blandt både venner og retninger, ..
Jeg er vant med å kategorisere, dele opp, skille, forklare, organisere osv.

Alle disse begrepene er oppkonstruerte begreper for å dele folk opp i en "oss" og "dem" forståelse. "Vi" har rett, mens "de" er paranormale og har derfor feil.

Vi, på vår side, har zoomet inn. Vi har gått nærmere og sett en verden full av liv. Nemlig!.
Du snakker om oss, vi, fellesskapet på en måte som i- mine øyne- virker lite romslig eller inkluderende. Jeg tror kanskje du burde vurdere å si "jeg" istedenfor "vi". Og den greia med å stadig referere til "mange" holder ikke vann.. Jeg er som sagt usikker på hva du ønsker å formidle og blir ikke mindre forvirret av alle motsetningene du kommer med.
Antall ord: 167
Du er min fiende inntil det motsatte er bevist. Bevisbyrden ligger på deg.



http://halvvill.blogspot.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
jeditrond
Verifisert
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3245
Startet: 07 Okt 2011 13:21
12
Kjønn (valgfri): Mann
Lokalisering: Vestfold
Har takket: 3649 ganger
Blitt takket: 1151 ganger

- Tanker i tiden

Innlegg av jeditrond »

Jeg stusser også på åpningsinnlegget som gjør som haren og hopper alle veier. Jeg reagerer kanskje mest på at husrens liksom er mindre avansert enn det å søke etter savnede personer pr paranormalt vis? Søk minner jo litt om fjernrens egentlig, begge deler innebærer å "reise ut" for å peile inn energier til levende/døde.

Sånn ellers har jeg aldri blitt anklaget for å være noe som helst egentlig, utenom å bli kalt skapbuddhist for en del år tilbake. Nå er jeg åpent buddhist istedenfor :D
Antall ord: 87
“When you're a god, you don't have to have reasons."-Terry Pratchett, Mort

Bokprosjektet mitt; http://atlantisbloggen.wordpress.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 7952
Startet: 25 Aug 2004 16:02
19
Har takket: 967 ganger
Blitt takket: 892 ganger

- Tanker i tiden

Innlegg av ludoburgero »

Tanker i tiden: nyfrelst, selvforherligende, nedlatende.
Antall ord: 6
“Nothing in the world is more common than unsuccessful people with talent,
leave the house before you find something worth staying in for.”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Borte..

- - Tanker i tiden

Innlegg av Borte.. »

ludoburgero skrev:Tanker i tiden: nyfrelst, selvforherligende, nedlatende.
Amen!

Bilde
Antall ord: 9

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links