Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Magi og Okkult PraksisWicca organisasjoner i norge?

Wicca, Cabala, gamle svartebøker, kjærlighets magi, Hermetisme, hvordan lage et rituale og så videre.
Irrlys
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 74
Startet: 14 Okt 2014 18:47
9
Kjønn (valgfri): Gutt
Lokalisering: Trøndelag
Har takket: 29 ganger
Blitt takket: 24 ganger

Wicca organisasjoner i norge?

Innlegg av Irrlys »

Det bruke å eksistere en organisasjon i Norge, Nordisk Paganistforbund, men den ble lagt ned tidligere i år, så vidt jeg forstår. Er det ingen reell organisering av wicca i Norge utover dette nå nedlagte forbundet?
Antall ord: 36

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Asbjørn
Verifisert
ADMIN
ADMIN
Innlegg: 7955
Startet: 05 Apr 2005 01:39
18
Kjønn (valgfri): *U*
Lokalisering: Florø
Har takket: 1377 ganger
Blitt takket: 1691 ganger
Kjønn:

Re: Wicca organisasjoner i norge?

Innlegg av Asbjørn »

Siden du spør, kan jeg nevne dette forbundet, jeg har iallfall funnet en plass der :
http://sjamanforbundet.no/.

Man enes om EN felles uttalelse : " ALT ER BESJELET" - så får en vurdere videre hva som passer en selv.

Skal ikke påstå at jeg er sjaman, til det kan jeg nok litt for lite, men det er iallfall et sted å være, spesielt siden det ikke er noe annet som passer for meg iallfall ! :)

A
Antall ord: 76

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Terra
Verifisert
Moderator
Moderator
Innlegg: 2799
Startet: 04 Jan 2014 00:12
10
Har takket: 1494 ganger
Blitt takket: 1114 ganger
Kjønn:

Re: Wicca organisasjoner i norge?

Innlegg av Terra »

Asbjørn skrev:http://sjamanforbundet.no/
Man enes om EN felles uttalelse : " ALT ER BESJELET" - så får en vurdere videre hva som passer en selv.
Den der var virkelig fin! Endelig en plass der mange kan samles med en felles hovedtanke. :wx
Antall ord: 42
“Mot er ikke fravær av frykt, men evnen til å gå videre selv om du er redd.”
https://www.youtube.com/watch?v=ZnA9OnrdIuI

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Irrlys
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 74
Startet: 14 Okt 2014 18:47
9
Kjønn (valgfri): Gutt
Lokalisering: Trøndelag
Har takket: 29 ganger
Blitt takket: 24 ganger

Re: Wicca organisasjoner i norge?

Innlegg av Irrlys »

Høres interessant ut, sjamanisme oppfattes jo som forbundet med dyr, natur og dyretotemer.. Men er menneskelige hjelper ånder også tilstede i sjamanismen?
Har tenkt litt på om jeg skulle prøvd å bli med på en sjamanistisk tromme reise workshop en gang, for å se om det fungerer for meg. :)
Antall ord: 49

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Asbjørn
Verifisert
ADMIN
ADMIN
Innlegg: 7955
Startet: 05 Apr 2005 01:39
18
Kjønn (valgfri): *U*
Lokalisering: Florø
Har takket: 1377 ganger
Blitt takket: 1691 ganger
Kjønn:

Re: Wicca organisasjoner i norge?

Innlegg av Asbjørn »

Irrlys skrev:Høres interessant ut, sjamanisme oppfattes jo som forbundet med dyr, natur og dyretotemer.. Men er menneskelige hjelper ånder også tilstede i sjamanismen?
Har tenkt litt på om jeg skulle prøvd å bli med på en sjamanistisk tromme reise workshop en gang, for å se om det fungerer for meg. :)
Ja. Det er ingen begrensninger i hva man kan tro på slik sett, begrepet "alt er besjelet" , betyr at alt har en evig sjel. Også alt vi finner i naturen, som gress, trær, stener, osv.
( Moder jord er en av disse besjelede ).

Vi mennesker har også sjel, og er derfor også evige , selv om kroppen nok er betydelig begrenset, og vil dø.
Men at sjelen / ånden kan være med også fra "andre siden", det tror jeg på , og har og sett mange eksempler på, selv om vi med vitenskapelige metoder enda ikke har funnet måten å bevise det på.

Du kan søke på Youtube etter "shamanic drumming"
https://www.youtube.com/results?search_ ... c+drumming
for å høre hvordan det høres ut.

A
Antall ord: 178

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Brisingamen
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 6
Startet: 01 Jan 2015 09:52
9
Har takket: 1 gang

Re: Wicca organisasjoner i norge?

Innlegg av Brisingamen »

Wicca er en mysterietradisjon man blir innvidd i. Nordisk Paganist Forbund var en paraplyorganisasjon som stort sett har vært drevet av wicca folk. Det er derfor veldig trist at dette ble nedlagt da det blir vanskeligere for dem som ønsker å innvies å treffe/finne noen som faktisk kan gjøre dette eller sette folk i kontakt med andre.
Wicca er ikke et registrert trossamfunn i Norge, men jeg vet at enkelte wicca folk registrerer seg i trossamfunn som for eksempel Bifrost eller Forn sed og da er det jo mulig å bli kjent med dem på Tinget.
Wicca i dag fungerer slik at den som søker selv må finne en/ei som er villig til å gi deg førstegraden.
Man kan selvsagt være like mye heks selv om man ikke er innvidd i wicca og man kan selvsagt også praktisere wicca uten å være i wicca, men man er ikke i wicca før man er innvidd.
Antall ord: 158

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Irrlys
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 74
Startet: 14 Okt 2014 18:47
9
Kjønn (valgfri): Gutt
Lokalisering: Trøndelag
Har takket: 29 ganger
Blitt takket: 24 ganger

Re: Wicca organisasjoner i norge?

Innlegg av Irrlys »

Synes jeg også husker at mesteparten av norske Wiccanere som er innvidd tilhører Garderianske eller Alexandriske innvielses tradisjoner. Det fine med paraply organisasjoner, er jo at folk som vanligvis ikke møtes, kan treffes. Wicca har fordeler og ulemper som religion, det at det er en innvielses religion og samtidig så totalt fri for sektledere eller griske organisasjoner som lager penger er interessant. Ulempen er organisatorisk. Som eksempel, fra USA: en Amerikaner på nettet mente US Army ville ansette Wicca feltprester om de kunne, problemet? Ingen skriver ut "master of divinity" innen Wicca (offisielle bachelor/master grad i Wicca, presteutdanning via høyskole/Universitet). Men personlig betyr nedleggelsen av paganistforbundet folk som er interessert, som meg, mister en paraplyorganisasjon som kunne formidle kontakt..
Men offisielt betyr det at i Norge, "finnes" ikke Wicca lengre, i statlige arkiver. Men jeg antar det må ha vært en god grunn til at organisasjonen forsvant, og Wicca "trenger" jo ikke et forbund..
Antall ord: 160

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Asbjørn
Verifisert
ADMIN
ADMIN
Innlegg: 7955
Startet: 05 Apr 2005 01:39
18
Kjønn (valgfri): *U*
Lokalisering: Florø
Har takket: 1377 ganger
Blitt takket: 1691 ganger
Kjønn:

Re: Wicca organisasjoner i norge?

Innlegg av Asbjørn »

Men personlig betyr nedleggelsen av paganistforbundet folk som er interessert, som meg, mister en paraplyorganisasjon som kunne formidle kontakt..
Men offisielt betyr det at i Norge, "finnes" ikke Wicca lengre, i statlige arkiver. Men jeg antar det må ha vært en god grunn til at organisasjonen forsvant, og Wicca "trenger" jo ikke et forbund..
Det er en annet forbund som kansje kan ha interesse, nemlig Sjamanistisk Forbund.

Der kan man komme inn med mange meninger,
men har samtidig kun 1 viktig betingelse man må være enig i , nemlig at ; "Alt er besjelet" .

Er man enig i dette, så bør man se litt nærmere på dette.
( er selv tilmeldt der :) )
Image
http://sjamanforbundet.no/
https://www.facebook.com/groups/291273094250547/

A
Antall ord: 123

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Irrlys
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 74
Startet: 14 Okt 2014 18:47
9
Kjønn (valgfri): Gutt
Lokalisering: Trøndelag
Har takket: 29 ganger
Blitt takket: 24 ganger

Re: Wicca organisasjoner i norge?

Innlegg av Irrlys »

Skal ta en titt, har hatt lyst til å finne ut mere om sjamanisme også. :)
Har det forbundet kurs/workshops, eller er det mer som en paraplyorganisasjon for utøvere av sjamanisme?
Antall ord: 31

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Brisingamen
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 6
Startet: 01 Jan 2015 09:52
9
Har takket: 1 gang

Re: Wicca organisasjoner i norge?

Innlegg av Brisingamen »

Det går jo an å ta kontakt på wicca.no visst man har ønske om å få kontakt med wicca folk, da vil jeg tro at kontakt blir opprettet med noen i nærheten der du bor. Grunnen til at man må innvies i wicca er jo at dette er en mysterie tradisjon og at det kun er folk som virkelig mener at de hører hjemme der som får innvielse. Wicca er ikke for alle å heller ikke noe man går inn i halvhjertet for så å ikke gidde være der likevel.
Antall ord: 93

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Irrlys
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 74
Startet: 14 Okt 2014 18:47
9
Kjønn (valgfri): Gutt
Lokalisering: Trøndelag
Har takket: 29 ganger
Blitt takket: 24 ganger

Re: Wicca organisasjoner i norge?

Innlegg av Irrlys »

Får se. Wicca.no var jo aldri noe offisielt talerør for religionen. Det var jo ei dame som drev siden og ett forum lenge, var det ikke? For å være ærlig er nok eneste grunn til at jeg ikke har noe kontakt at jeg bare pratet på forumet, og brøt kontakt med forumet en veldig lang stund når det ble invadert av Thelemitter som rett og slett endte opp i en krangel. Og siden virker å ha defekt "kontakt oss" side.
Antall ord: 84

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Vilydia
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 1
Startet: 03 Mar 2015 23:03
9
Kjønn (valgfri): Heks
Lokalisering: Trondheim

Re: Wicca organisasjoner i norge?

Innlegg av Vilydia »

JEg har og lurt på dette, ønsker å komme i kontakt med flere <3
Antall ord: 12
Be yourself, be good. Thats all.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links