Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Magi og Okkult PraksisWicca

Wicca, Cabala, gamle svartebøker, kjærlighets magi, Hermetisme, hvordan lage et rituale og så videre.
Aersis
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 3
Startet: 27 Jun 2006 18:59
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Hamar

Wicca

Innlegg av Aersis »

Hei!

Kan noen her fortelle meg hva wicca går ut på?
Antall ord: 12
Aersis :)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Ønsker du din egen nettside ?
Bruker avatar
zind
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 2079
Startet: 26 Aug 2004 02:46
19
Har takket: 142 ganger
Blitt takket: 181 ganger

Innlegg av zind »

Wicca er en religion. En ganske vanskelig religion å beskrive, ettersom det er så mange forskjellige grener innenfor den. De tilber flere guder, ikke bare en (og det er maaange guder/gudinner innenfor wicca). En "naturreligion" syntes jeg er en god beskrivelse. Det er mange "solitary witches" som praktiserer på egen hånd. Mange jobber med magi og naturen og feirer sabbater. "do as ye will as it harm none".
Antall ord: 69
Until you make the unconscious conscious, it will direct your life and you will call it fate. -C.Jung

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
carita80
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 4
Startet: 08 Mai 2006 14:57
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Skien

Re: Wicca

Innlegg av carita80 »

Aersis skrev:Hei!

Kan noen her fortelle meg hva wicca går ut på?
http://idun.wicca.no/
Antall ord: 18
CL

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Astarte
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5078
Startet: 21 Jun 2006 14:54
17
Kjønn (valgfri): Møkkakjærring
Lokalisering: Borti natta
Har takket: 163 ganger
Blitt takket: 171 ganger

Innlegg av Astarte »

zind skrev:Wicca er en religion. En ganske vanskelig religion å beskrive, ettersom det er så mange forskjellige grener innenfor den. De tilber flere guder, ikke bare en (og det er maaange guder/gudinner innenfor wicca). En "naturreligion" syntes jeg er en god beskrivelse. Det er mange "solitary witches" som praktiserer på egen hånd. Mange jobber med magi og naturen og feirer sabbater. "do as ye will as it harm none".
Godt svar...Det er også mye bra informasjon på biblioteket.I tillegg til nettet, altså.Det er å anbefale å søke litt tørr info før en oppsøker en covent eller lignende. Greit å evt finne ut hvilken retning du føler deg mest vel med.Eller om du finner ut at det ikke passer for deg i det hele tatt. De fleste av oss er opptatt av at det som er riktig for meg erikke nødvendigvis riktig for deg...

Blessed be
Antall ord: 154
BildeBilde Memento mori

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
hallinka
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 298
Startet: 12 Aug 2005 15:13
18
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Lørenskog

Innlegg av hallinka »

Antall ord: 15
“I'm an illusion of your heart. A manifestation of your adolescent psyche.” – Haruko, FLCL

Life may not be the party we hoped for, but while we are here we might as well dance.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
.::Adina::.
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 49
Startet: 24 Nov 2005 14:46
18
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Akershus

Innlegg av .::Adina::. »

mitt "bilde" av wicca er at det er masse masse forskjellige greier, så leser du, erfarer og hører om ting, smaker på det og tror det du tror og så er det enkelte ting en ikke tror på... ^^, er jo temmelig mye
Antall ord: 43
I wish my grass was emo, so it could cut itself!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
pottipot
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 10
Startet: 24 Nov 2006 20:07
17

Innlegg av pottipot »

mamma er wicca :mozilla_laughing:
Antall ord: 5
NoBoDy ArE pErFeCt So I mUsT bE NoBoDy!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Zatoichi
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 12
Startet: 04 Des 2006 23:35
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Bergen

Innlegg av Zatoichi »

pottipot skrev:mamma er wicca :mozilla_laughing:
Da har du en kul mor^^
Antall ord: 13
Frank, en stein

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Oda
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 115
Startet: 19 Feb 2007 18:12
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Trondheim

Innlegg av Oda »

Jeg fårstår ikke Wicca... det er snålt...
eller, det er jo litt avhengi på HVA Wicca du er med på... men ja...
seanser nakene?? det er bare rart
(om noen lurer på hvorfor naken; de skal være så nære som mulig naturen)

:D
Antall ord: 47
Det er min mening, du kan velge å høre på den eller drite i den...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
MikkelRev
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 631
Startet: 02 Jul 2006 00:59
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Bergen

Innlegg av MikkelRev »

.Adina::. skrev:mitt "bilde" av wicca er at det er masse masse forskjellige greier, så leser du, erfarer og hører om ting, smaker på det og tror det du tror og så er det enkelte ting en ikke tror på... ^^, er jo temmelig mye
Så da er de fleste av oss wicca?
Antall ord: 52
<^~--rutangis--~^>

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Nephandi
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1668
Startet: 22 Mar 2011 15:27
13
Kjønn (valgfri): Trollkjerring
Lokalisering: Våte og mørke Sotra utenform trolske Bergen.
Har takket: 125 ganger
Blitt takket: 274 ganger

- Wicca

Innlegg av Nephandi »

Wicca er en religion som ble startet av en okkulstist ved navn Gerard Gardener på 50 tallet, noen sier han ble lært opp av en Coven som går lengere tilbake, men det finnes det ikke noe bevis for. Wicca er ikke mye forskellig, Wicca er en religion med en filosofi og sine egene dogmer, ikke forveksle Wicca med hekseri, hekseri kan være så mangt, og Wiccanere praktiserer hekseri, men Wicca er en definert religion mens hekseri er et paraply begrep på all slags natur magi.

I bunn og grunn så handler Wicca om duelitet, Wicca tror at vi har en mannelig Gud og en kvinnelig Gudinne og at interaksjonen mellom dem skapte alt og driver naturen, ved å ære naturen så ærer man Gudene. Når man får et nærme fohold til Gudene igjennom naturen så gir det gaver, i form av magi. Wicca handler om å ære naturen og dens syklusser.
Antall ord: 155
From the religious books of ancient Egypt we learn that the power possessed by a priest or man who was skilled in the knowledge and working of magic was believed to be almost boundless.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
venus1988
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 2
Startet: 16 Okt 2011 16:42
12
Blitt takket: 5 ganger

- Wicca

Innlegg av venus1988 »

Wicca kan beskrives som en innvilgende mystisk tradisjonsbundet, natur relgion som omhandler magi, heksekunst og tilbedelse av naturen.
Wicca tror på det guddommelige i det jordiske, i menneskene, i livskraften og i det kosmiske. At vi har en meget sterk tilknytning til Moder Jord, naturen, elementene, planetene, solen og månen. Selv om Wicca er en religion finnes det ingen bibel, men dette ordtak...et følges ” Gjør hva du vil, uten at du skader deg selv eller andre”
Det er heller ikke kirker eller templer, man bruker heller naturen til å praktisere ritualene sine. Som forskjell fra mange andre religioner sier ikke Wicca at det er den ene og eneste veien for alle, og driver ikke kampanjer mot andre religioners tradisjoner. Selv om Wicca har veivisere til de som ønsker å finne den, er den ikke en religion som søker å konvertere folk. Den tilbyr ikke en form for allmennfattelig religion som passer for alle, men en spirituell egenskap og vei som passer for de få, nå noen økende få. Dette er fordi Wicca skiller seg fra andre religioner ved statusen av dens tilhengere. Wicca tilbyr ikke inngang til en menighet av følere, men innvielse i ett presteskap av mysterier. I gamle mysterier templer ble ordene ”kjenn deg selv” risset inn. Dette er også ett av målene i Wicca. Det å komme til forståelse for virkelighetens sanne natur, og også egen indre natur: hvem og hva vi egentlig er. gjennom læring, ritualer og symboler kan dørene til oppfattelse åpnes og ens engen indre psyke vil ikke lenger være tilslørt. Wicca tilbyr en spirituell trening som utvikler ens viten om en selv. En forståelse av egnene spirituelle behov, slik at man kan hjelpe med andres spirituelle vekst.

Wicca anerkjenner ikke eksistensen av synd, djevelen og den dømmende, hevende Gud som er definert i andre religioner. Wicca oppfordrer den frie tanke, kreativitet, individualisme, personlig spirrituell vekst og respekt for alt levende. Det er en feiring av livet og årstidens syklus. Selv om det guddommelige blir sett på som det ultimate ENE, ser Wiccaen det guddommelige som to delt. Det guddommelige er energi; energi er forandring og bevegelse. Der det er bevegelse og forandring, er det aktivitet og mottaklighet, flo og fjære. Det guddommelige blir derfor sett på som både mannlig og kvinnelig. Innenfor forskjellige tradisjoner og covens kan vektleggelsen på guden og gudinnen variere, men alle tradisjoner mener det skal være en helhet i det gudommelige, så det må omfatte både det maskulinet og det feminine. Å tilbe bare ett av disse aspekter vil skape ubalanse.

Gudinnen er ofte beskrevet som trippel eller tre delt, og hennes aspekter som jomfru, mor og vis kvinne blir assosiert med månes aspekter; voksende, full og ebbende. Hun er kjent ved flere navn men bak hennes mange ansikter finner vi den varige essensen av det guddommelige feminine; det som er mystisk og paradoksalt, alltid det samme, men alltid i forandring.

Hekser og trollmenn er individualister, men har allikevel en god del til felles. Veien i Wicca er fylt av magi og kjærlighet. Man har stor respekt for soloppgang og solnedgang. Månelys og morgengryet. Wicca er morgendugget på en vakker blomst, den varme brisen mot hunden om sommeren eller solstrålene mot ansiktet. Wicca er høstens vakre farger og vinterens dalende snøkrystaller. Wicca er lys og skygge- og alt i mellom. Det kan være fuglesang og andre av naturens lyder. Det er å være i ett med moder jords natur.

Det er ett engelsk utrykk som sier ”All Wiccans are witches, but not all witches are Wiccans”
Det å være heks betyr også at man lærer seg heksekunsten. Man kan forandre virkeligheten ved hjelp av viljen. Dette er noe alle hekser vet. Heksekunsten inneholder ting som i dag ikke blir sett på som magi, som for eksempel. Kunnskap om urter og hvordan man kan anvende dem medisinsk og helsemessig. Hage arbeid kommer også inn under dette. Det er rene magien og plante ett frø og se det vokse opp til en nydelig plante/urt. Andre ting som inngår er bruk av transe, forskjellige sorter healing, tarot kort, krystaller, runer og lignende.


Wicca er en religion for heksekunst- eller visdomskunst. Det er en religion som tilber de eldgamle paganistiske guddommer. Det er også en mysterietradisjon som hjelper oss med å gjøre vår forståelse for oss selv større. Et system for å bruke og utvikle psykiske og magiske krefter, og naturlære som ofte blir kalt naturlig magi.

De fleste hekser tror på det man kaller karma loven. Det vil si at det du sender ut vil du før eller senere få tilbake med tredobbel styrke, enten i dette eller neste liv. Derfor er det viktig å sende ut masse positiv energi. Dessuten vil en heks alltid prøve å skape harmoni og balanse både i seg selv og uten for seg selv. Meditasjon brukes ofte som hjelpemiddel for å skape en indre balanse i seg selv. Tradisjonelt sett blir hekser regnet for å ha spesielle evner, men de fleste mennesker som går inn i Wicca har ikke større evner innenfor klarsyn og magi enn en hvilken som helst annen person, og dette er heller ikke nødvendig. Kapasiteten til en vanlig person er viktigere når det gjelder læringsprosessen. Mange av oss bruker ikke mer enn ti prosent av hjernekapasiteten vår , og Wicca handler som tidligere nevnt om å utarbeide og utvikle sinnet og sjelen.

Wicca er en natur religion og heksene er økologisk bevisste mennesker. De tror ikke på onde ånder eller djevelen. De bruker ordene positiv og negativ (Ying og Yang) i stede for godt og ondt. Wicca er verken positivt eller negativt. I Wiccaen er det viktig å finne en balanse. Ingenting er enten svart eller hvitt, men da heller grått. For eksempel det at bladene visner på høsten er negativt, men det må til for at nytt liv skal gro, noe som er positivt. Igjen det er viktig med balanse.

Det finnes mange sorter hekser, noen i fellesskap, andre alene. Men alle arbeider for det positive, og har omtanke for sine medmennesker.

Mennesker kommer til Wicca via forskjellige veier. Uansett hvilken vei man går for å finne Wicca, så deler de fleste en følelse av å ”komme hjem”. Mange opplever også at dette har de på en måte vært borti tidligere.
Antall ord: 1072

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Arven
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 2851
Startet: 08 Apr 2011 21:38
12
Kjønn (valgfri): en ei
Lokalisering: Ved siden av skogen
Har takket: 855 ganger
Blitt takket: 996 ganger

- - Wicca

Innlegg av Arven »

venus1988 skrev: Mennesker kommer til Wicca via forskjellige veier. Uansett hvilken vei man går for å finne Wicca, så deler de fleste en følelse av å ”komme hjem”. Mange opplever også at dette har de på en måte vært borti tidligere.
Denne følelsen kan jeg skrive under på :mozilla_smile:
Antall ord: 53
"Og hvordan står det til?" spurte Brumm. Tussi ristet langsomt på hodet.
Ikke mye hvordan," sa han. "Jeg har ikke følt meg riktig hvordan på aldri så lenge."

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Slettet_The Wolf

- - - Wicca

Innlegg av Slettet_The Wolf »

Arven skrev:
venus1988 skrev: Mennesker kommer til Wicca via forskjellige veier. Uansett hvilken vei man går for å finne Wicca, så deler de fleste en følelse av å ”komme hjem”. Mange opplever også at dette har de på en måte vært borti tidligere.
Denne følelsen kan jeg skrive under på :mozilla_smile:
Samme her <3
Antall ord: 57

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Medi
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 456
Startet: 02 Mar 2005 17:17
19
Lokalisering: Hjemme <3
Har takket: 13 ganger
Blitt takket: 31 ganger

- Wicca

Innlegg av Medi »

En gang, når jeg har funnet min rette vei, blir jeg nok peganist. nå er jeg en ting imellom, og prøver å finne min rette plass. Ja, følelsen av å "komme hjem" var stor da jeg leste om wicca. det var så kult atte :-D :-D

hehe...

Lykke til videre dere som er som meg, leter. Ønsker oss alle lykke til :-)
Antall ord: 62
~ Don't feed the internet trolls ~

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links