Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Drømmer, NDO & ut av kroppenHva er søvnparalyse?

Forum dedikert til drømmer, ut-av-kroppen opplevelser som Astral projeksjon, Lucide drømmer og nær-døden opplevelser. Herunder også drømmetydning

Moderatorer: Asbjørn, mod drømmer

Bruker avatar
FFlower
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 189
Startet: 16 Jul 2010 16:01
13
Kjønn (valgfri): Jente
Har takket: 35 ganger
Blitt takket: 25 ganger

Hva er søvnparalyse?

Innlegg av FFlower »

Ser det er mange som gir ulike situasjoner navnet: søvnparalyse. Selv vet jeg ikke helt hva dette går ut på så kan noen gi meg en forklaring og kanskje eksempler så jeg skjønner litt mer? Har en del merkelige opplevelser når jeg sover/skal til å sove selv.
Antall ord: 51
Just when the caterpillar thought the world was over, it turned into a butterfly

Link:
BBcode: søvnparalyse?[/url]" title="Click to copy post’s link in BBcode format" onclick="this.focus();this.select();document.execCommand('copy');" />
HTML: søvnparalyse?" title="Click to copy post’s link in HTML format" onclick="this.focus();this.select();document.execCommand('copy');" />
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Svartepus
Verifisert
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5155
Startet: 17 Sep 2006 01:35
17
Kjønn (valgfri): hokatt
Lokalisering: Et steinkast unna glasshuset
Har takket: 668 ganger
Blitt takket: 1057 ganger

- Hva er søvnparalyse?

Innlegg av Svartepus »

Antall ord: 30
When life knocks me down, instead of getting back up I usually just lay there and take a nap

Link:
BBcode: søvnparalyse?[/url]" title="Click to copy post’s link in BBcode format" onclick="this.focus();this.select();document.execCommand('copy');" />
HTML: søvnparalyse?" title="Click to copy post’s link in HTML format" onclick="this.focus();this.select();document.execCommand('copy');" />
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
FFlower
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 189
Startet: 16 Jul 2010 16:01
13
Kjønn (valgfri): Jente
Har takket: 35 ganger
Blitt takket: 25 ganger

- Hva er søvnparalyse?

Innlegg av FFlower »

Takk!
Antall ord: 1
Just when the caterpillar thought the world was over, it turned into a butterfly

Link:
BBcode: søvnparalyse?[/url]" title="Click to copy post’s link in BBcode format" onclick="this.focus();this.select();document.execCommand('copy');" />
HTML: søvnparalyse?" title="Click to copy post’s link in HTML format" onclick="this.focus();this.select();document.execCommand('copy');" />
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Corvus
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 12
Startet: 19 Sep 2011 10:49
12
Blitt takket: 1 gang

- Hva er søvnparalyse?

Innlegg av Corvus »

Hei, jeg har søvnparalyse hele tiden, men oftest etter lucid dreaming når jeg har tvunget meg selv våken for tidlig.
Da kjennes det ut som om jeg er våken, jeg kan se rundt meg og begynner gjerne og halusinere, ser skygger i krokene, ser mennesker rundt meg. om jeg sover sammen med kjæresten kan jeg se han snu på seg osv. Også kvekker jeg til som om jeg faller og treffer senga og da ser rommet helt anderledes ut. Kanskje var gardinene trekt for, kjæresten sitter med dataen istedet for ved siden av meg. Det er ingen skyggemennesker i rommet :P

Det er veldig skummelt, men om du skjønner hva som skjer er det bare å slappe av i alle musklene, det varer aldri mer enn et par minutter selv om det kan kjennes lengre ut.
Antall ord: 141

Link:
BBcode: søvnparalyse?[/url]" title="Click to copy post’s link in BBcode format" onclick="this.focus();this.select();document.execCommand('copy');" />
HTML: søvnparalyse?" title="Click to copy post’s link in HTML format" onclick="this.focus();this.select();document.execCommand('copy');" />
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Svartepus
Verifisert
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5155
Startet: 17 Sep 2006 01:35
17
Kjønn (valgfri): hokatt
Lokalisering: Et steinkast unna glasshuset
Har takket: 668 ganger
Blitt takket: 1057 ganger

- Hva er søvnparalyse?

Innlegg av Svartepus »

Corvus; hvis du har søvnparalyse så ofte burde du snakke med lege. Det er ikke normalt å ha det så ofte og kan være et tegn på forstyrrelser i søvnmønsteret eller sykdom.

Men jeg tror kanskje du forveksler søvnparalyse med vanlige drømmer, da en veldig vanlig del av søvnparalyse er følelsen av lammelse. Det høres ikke ut som at du føler lammelse siden du kan se deg rundt. Jeg har selv opplevd drømmer av typen du forklarer her. En gang sovnet jeg sittende i sofaen, "våknet" og så masse rare mønstre på dataskjermen min og i lufta rundt den, for så å våkne på ordentlig til en helt normal dataskjerm. Det var ingen søvnparalyse, mer som en halvveis våken drøm eller gradvis oppvåkning fra veldig dyp søvn.
Antall ord: 144
When life knocks me down, instead of getting back up I usually just lay there and take a nap

Link:
BBcode: søvnparalyse?[/url]" title="Click to copy post’s link in BBcode format" onclick="this.focus();this.select();document.execCommand('copy');" />
HTML: søvnparalyse?" title="Click to copy post’s link in HTML format" onclick="this.focus();this.select();document.execCommand('copy');" />
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Corvus
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 12
Startet: 19 Sep 2011 10:49
12
Blitt takket: 1 gang

- Hva er søvnparalyse?

Innlegg av Corvus »

når jeg sier "hele tiden" er det muligens er overdrivelse, litt som å si at noen som spiser pizza mer en fire ganger i måneden har det hele tiden. Men joda jeg har vært hos legen og det er ingenting som feiler meg. Lucid dreaming kommer naturlig for meg og søvnparalyse er det som oftest skjer om jeg prøver å tvinge meg ut av det. Jeg kan forklare en søvnparalyse om jeg husker veldig godt så kan du bestemme selv.
Jeg våkner, jeg ligger på siden med ryggen mot kjæresten min, ved sengen er det nesten som er skyggehav med skaprninger som kryper rundt, på toppen av skapet er det noe som kryper. jeg prøver å bevege meg men det er som et gummistrikk om jeg tror jeg klarer å begeve meg så snapper jeg tilbake og innser at jeg kan ikke, men ansiktet i "bevegelse" jeg klarer å åpne munnen og prøver å rope på kjæresten, men ingen lyd kommer ut. Skyggeskapningen som var på skapet hopper ned i senga og det blir mørkere i rommet, gullglimt før jeg endelig klarer å snakke ut av det og ligger enda i samme stilling, men klarer endelig og bevege armene, rommet er lyst, kjæresten ligger ikke bak meg lengre, men jeg hører han ute i stua.
Sist redigert av Corvus på 07 Okt 2011 11:07, redigert 1 gang totalt. Antall ord: 223

Link:
BBcode: søvnparalyse?[/url]" title="Click to copy post’s link in BBcode format" onclick="this.focus();this.select();document.execCommand('copy');" />
HTML: søvnparalyse?" title="Click to copy post’s link in HTML format" onclick="this.focus();this.select();document.execCommand('copy');" />
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Svartepus
Verifisert
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5155
Startet: 17 Sep 2006 01:35
17
Kjønn (valgfri): hokatt
Lokalisering: Et steinkast unna glasshuset
Har takket: 668 ganger
Blitt takket: 1057 ganger

- Hva er søvnparalyse?

Innlegg av Svartepus »

Det hørtes ut som søvnparalyse ja! :mozilla_smile:
Bra at du ikke har noen fysisk sykdom, da har du det på det rene ihvertfall.
Antall ord: 26
When life knocks me down, instead of getting back up I usually just lay there and take a nap

Link:
BBcode: søvnparalyse?[/url]" title="Click to copy post’s link in BBcode format" onclick="this.focus();this.select();document.execCommand('copy');" />
HTML: søvnparalyse?" title="Click to copy post’s link in HTML format" onclick="this.focus();this.select();document.execCommand('copy');" />
Hide post links
Show post links