Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Drømmer, NDO & ut av kroppenNoen som vil komme med forslag/tolkninger om en drøm?

Forum dedikert til drømmer, ut-av-kroppen opplevelser som Astral projeksjon, Lucide drømmer og nær-døden opplevelser. Herunder også drømmetydning

Moderatorer: Asbjørn, mod drømmer

Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 7952
Startet: 25 Aug 2004 16:02
19
Har takket: 967 ganger
Blitt takket: 892 ganger

Noen som vil komme med forslag/tolkninger om en drøm?

Innlegg av ludoburgero »

Hei!

Jeg drømmer mye for tiden. Dvs. jeg drømmer like mye som jeg alltid har gjort, og som alle andre gjør, altså de cirka to timene per natt. Men over til det jeg egentlig skulle si: jeg husker endelig en del av drømmene mine igjen når jeg våkner. Det har jeg ikke gjort på lenge. De er veldig tydelige og levende og setter ofte store følelser i sving, preger mitt våkne liv slik at jeg går i en viss dagdrømmings-dvale-tilstand... ja, det er sikkert mange av dere som kjenner seg igjen i den beskrivelsen. Eller?

En av drømmene er gjentagende. Hvorfor drømmer jeg ofte dette, mon tro, og hva betyr det?
Jeg har tre drømmer den siste tiden jeg vil ta for meg. Kun en "gjentagende" (variert, men samme tema). Først ut med denne, den jeg har mest å si om:

1) Båten som endrer kurs, togturen som forvandler seg til flytur. Flyet som krasjer, båten som tar "en snarvei" rundt halve kloden, og disse merkelige butikkene som alltid er der i drømmen. Pluss en slags fortids- eller fremtidsversjon av Stavanger sentrum. Eventuelt en annen dimensjon?

Jeg drømmer ofte en slik drøm som faktisk er et så merkelig sammensatt sammensuriumsuppesnikksnakk av en drøm... jeg vet ikke engang lenger hvordan drømmen starter, men den gjentar seg med noen variasjoner. Tematikken er alltid at jeg står der med flybilletter i hånden, skal til England eller USA, et eller annet... og plutselig styrter enten flyet, eller jeg må ta tog istedenfor og en eller annen venn eller partner, variabelt, blir irritert og lurer på om jeg når ditt og datt ved å velge alternativt transportmiddel. Noen ganger ender jeg opp på et VELDIG GAMMELT NSB-tog som går til Trondheim eller Oslo, noen ganger Fredrikstad. Andre ganger er jeg bare i nabobyen og står i et ÅPENT TOG og henger ut av ei godsvogn, som om det var en slags westerninspirert film. Andre ganger er det T-bane, ligner på Gardermoen der hvor flytoget starter, bare mye dunklere omgivelser, men er også en slags mellomting av det og sentralbanestasjonen i Oslo sentrum.

Videre er jeg ofte ombord på en båt i et slags alternativt univers. Det er ofte slik at det veksler mellom å være cruiseskip og flåte, eventuelt der jeg bare i enkelte episoder av drømmen også har bare simpelthen "svevet" over vannet... som om jeg var en slags eterisk skapning... en åndelig skikkelse som bare observerer. Enkelte ganger ender jeg opp fra en bryggekant, alltid solfylt vær uansett episode, her i Norge - til Thailand, eller Amazonas, gjennom elver, andre ganger på østlandet, sørlandet, til Danmark, England, Skottland på 1800-tallet (var jo noe av det heftigste reisemålet jeg opplevde, der det plutselig var en alternativ-dimensjon-utgave av Stavanger sentrum, eller at det bare lignet). Smale gater tettpakket med puber og folk overalt. Nattklubber jeg besøkte som aldri har eksistert i den fysiske verden, som (hold deg fast) EKSISTERER DETALJERT på dette astrale planet kalt Drømmeland... ja, jeg har faktisk kunne besøke på nytt og på nytt. Men det er tilfeldig hvor jeg ender opp.

Butikkene er også der. Det virker til og med som personalet kjenner meg igjen.

Flyturene ender alltid opp med krasj, eller hull i flyet, andre komplikasjoner, men jeg overlever alltid likevel. Eller så tror jeg faktisk drømmen bare brått har sluttet der et par ganger også.



2) Jeg festrøyker igjen. Massive mengder. Blir dårlig.

Ikke så mye å si om denne. Kort og konsist. Rett og slett.
Hva kan dette bety? Jeg er i festlig lag og folk som aldri har røykt før påprakker meg "kilovis" med rulletobakksigaretter feite som fy. Min familie er der, og min far smiler rart til meg i det han ser jeg røyker. Han er storrøyker selv.

Drømmetolkning?



3) Jeg ringer eksen, vi snakker sammen og det er trivelig, tilgivende, forsonende, løsrivende, og vi ler hjertelig sammen. Hun er i virkeligheten noe det enkelte ville kalt åndelig begavet kanskje, iallefall veldig opptatt av det åndelige og kontaktsøkende på et intenst (både godt og mindre godt ment) nivå. Vi avtales om å måtte ringe hverandre oftere og at dette var trivelig.

Dette var også en drøm jeg hadde nylig. Faktisk den nest-siste, nummer 2 var den ferskeste.
En parallell til dette er at min samboer flere ganger har hatt kontakt med sin eks, noe jeg har syntes veldig dårlig om og som har vært en skuffelse for meg. Hun har vært åpen om det etter månedsvis med å legge skjul på det. Jeg er åpen om det nå, so what tenker jeg, men det er egentlig ikke en så big deal. Jeg er "over det" i virkeligheten, men har altså ikke gjort noe tilsvarende selv. Til tross for at det er 3. gang jeg tar henne i å gjøre det, kanskje en slags "årlig" tendens. En tradisjon. Nok om det: saken er at jeg har med to unntak helt i starten av forholdet, både slettet og ikke hatt kontakt med noen av eksene mine. Det er altså over tre år siden jeg snakket med "den siste" av de. Hva er greia med drømmen min da?

Er det egentlig et slags "hevnønske" jeg sitter med? En primitiv greie? En tanke jeg har fordi jeg har uttalt sett gjennom fingrene på noe jeg virkelig ikke har likt? Jeg må kanskje legge til at jeg ofte gjorde slikt selv før, så jeg var ikke alltid så snill, men nå snakker vi MANGE herrens år tilbake i tid. Kanskje ti år. Drømmetolkning?

Eller bare noen forslag?

Det skjer mye i mitt liv følelsesmessig om dagen, det kan kanskje forklare noe...
Antall ord: 992
“Nothing in the world is more common than unsuccessful people with talent,
leave the house before you find something worth staying in for.”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Ønsker du din egen nettside ?
Irrlys
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 74
Startet: 14 Okt 2014 18:47
9
Kjønn (valgfri): Gutt
Lokalisering: Trøndelag
Har takket: 29 ganger
Blitt takket: 24 ganger

Re: Noen som vil komme med forslag/tolkninger om en drøm?

Innlegg av Irrlys »

Reisedrømmer hos meg, kommer om jeg ønsker å komme meg ut, at jeg ville likt å reise, se nye ting, prøve noe nytt.
Men det er vanskelig å tolke drømmer, selv om de har noe innhold som kan tolkes, siden vi tar med oss så mye tilfeldige ting inn i dem. Jeg tror de som drømmer selv antagelig vil være flinkere til å tolke en drøm korrekt enn andre. Andre muligheter er frihet, muligheter, etc.

Nummer 3: Kanskje du ubevisst rett og slett savner en sporadisk kontakt, at det ikke ble et totalt "brudd" der du ikke har kontakt i det hele tatt?
Antall ord: 105

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Terra
Verifisert
Moderator
Moderator
Innlegg: 2799
Startet: 04 Jan 2014 00:12
10
Har takket: 1494 ganger
Blitt takket: 1114 ganger
Kjønn:

Re: Noen som vil komme med forslag/tolkninger om en drøm?

Innlegg av Terra »

Jeg lurer på om du driver og rydder opp i livet ditt og ser på muligheter for utvikling og hva du skal kvitte deg med i livet ditt og hva du skal beholde eller gjøre annerledes.
Antall ord: 37
“Mot er ikke fravær av frykt, men evnen til å gå videre selv om du er redd.”
https://www.youtube.com/watch?v=ZnA9OnrdIuI

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 7952
Startet: 25 Aug 2004 16:02
19
Har takket: 967 ganger
Blitt takket: 892 ganger

Re: Noen som vil komme med forslag/tolkninger om en drøm?

Innlegg av ludoburgero »

Terra skrev:Jeg lurer på om du driver og rydder opp i livet ditt og ser på muligheter for utvikling og hva du skal kvitte deg med i livet ditt og hva du skal beholde eller gjøre annerledes.
Der treffer du spikeren rett på hodet, og sier noe som appellerer fullstendig til meg!
Jeg savner likevel noen mer flyktige, eller utdypende tydninger, dersom noen vil prøve seg.

Uansett, takk for svar både til deg og Irrlys! :)
Antall ord: 79
“Nothing in the world is more common than unsuccessful people with talent,
leave the house before you find something worth staying in for.”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Terra
Verifisert
Moderator
Moderator
Innlegg: 2799
Startet: 04 Jan 2014 00:12
10
Har takket: 1494 ganger
Blitt takket: 1114 ganger
Kjønn:

Re: Noen som vil komme med forslag/tolkninger om en drøm?

Innlegg av Terra »

Bare hyggelig, Ludoburgero.

(Må innrømme at jeg ikke orket å lese alt, har litt dårlig tid akkurat nå og ikke roen til det, så jeg bare la inn det som jeg følte på når jeg så innlegget og skumleste litt).
Antall ord: 43
“Mot er ikke fravær av frykt, men evnen til å gå videre selv om du er redd.”
https://www.youtube.com/watch?v=ZnA9OnrdIuI

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 7952
Startet: 25 Aug 2004 16:02
19
Har takket: 967 ganger
Blitt takket: 892 ganger

Re: Noen som vil komme med forslag/tolkninger om en drøm?

Innlegg av ludoburgero »

Det er helt greit, for jeg kan ha en tendens til å skrive mye.
Jeg skulle ønske jeg var mer kort og konsis, men som du sier... opprydning ;)

Mye å ta av her. Altfor mye, egentlig. Skulle ønske jeg hadde noen å dele mer med.
Noen som kunne få meg mer i balanse. Jeg savner tiden der det var folk som var mer skravlete enn meg, som kunne greie ut kilometervis med tekst. Nå sitter jeg jo her og trygler og tigger etter respons. :fisking
Antall ord: 81
“Nothing in the world is more common than unsuccessful people with talent,
leave the house before you find something worth staying in for.”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Terra
Verifisert
Moderator
Moderator
Innlegg: 2799
Startet: 04 Jan 2014 00:12
10
Har takket: 1494 ganger
Blitt takket: 1114 ganger
Kjønn:

Re: Noen som vil komme med forslag/tolkninger om en drøm?

Innlegg av Terra »

Jammen sånn er det jo, noen ganger har man mye man ønsker å dele og diskutere. Så fortsett med det du. Synes det er fint jeg. :vink
Antall ord: 26
“Mot er ikke fravær av frykt, men evnen til å gå videre selv om du er redd.”
https://www.youtube.com/watch?v=ZnA9OnrdIuI

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
MarieKristine
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 14
Startet: 28 Aug 2015 15:38
8
Har takket: 17 ganger
Blitt takket: 5 ganger

Re: Noen som vil komme med forslag/tolkninger om en drøm?

Innlegg av MarieKristine »

Merkelig hvor opplagt ting kan virke når det gjelder å tolke andres drømmer. Jeg klarer aldri tolke egne. Men jevnt over synes jeg det har en tydelig sammenheng alle drømmene dine. Reisene erindre reise og jakten på noe bedre. Du er positivt innstilt(solskinn), MEN...du er livredd for å tro at ting kan bli bedre uten noen alvårlige hindringer.(styrt/skroghull i fly osv) Redd for å bli gammel (jakt på ro via reise/rømning) og vanskelig for å sette grenser og være egoist(røykepresset) .sett ned føttene dine og krev ditt space, krev ordet i din hverdag, og våge å tro at du kan og vil få noe bedre. "The secret" La positive tanker dominere og være magneten for endring. Langt/kort sagt. Som Wenche foss sa til meg vil jeg nå bringe videre: "Ta mer plass". Det vil gagne deg.
Antall ord: 148

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Svartepus
Verifisert
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5155
Startet: 17 Sep 2006 01:35
17
Kjønn (valgfri): hokatt
Lokalisering: Et steinkast unna glasshuset
Har takket: 668 ganger
Blitt takket: 1057 ganger

Re: Noen som vil komme med forslag/tolkninger om en drøm?

Innlegg av Svartepus »

Nå har de andre skrevet mye bra og veldig mye i samme retning som det jeg tenkte så dette blir nesten litt gjentakelse. Men jeg ser også en sammenheng mellom drømmene, at du søker etter både noe nytt og savner noe av det gamle. Dersom det i virkeligheten er en del utrygghet, uvisshet og følelse av å ikke vite hvilken vei man skal/burde gå, kommer det ofte drømmer der man legger ut på reise, opplever at ting endrer seg raskt (kan gi både en god og dårlig følelse), man snakker med folk fra fortiden og gjør ting man gjorde før. Kanskje festrøykinga også handler om et ønske om å slå seg løs og bare være ung og bekymringsløs igjen, samtidig som at man vet at det ikke går lenger.

Jeg tror rett og slett du savner en del av det gamle, trygge, i tillegg til at du lengter etter noe nytt. En søken etter både spenning og trygghet på samme tid. Alt dette handler om frustrasjon, forvirring og det å ikke ane hvor man skal starte for å finne ut av alt.
Antall ord: 196
When life knocks me down, instead of getting back up I usually just lay there and take a nap

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 7952
Startet: 25 Aug 2004 16:02
19
Har takket: 967 ganger
Blitt takket: 892 ganger

Re: Noen som vil komme med forslag/tolkninger om en drøm?

Innlegg av ludoburgero »

Tusen takk for alle svar! Lenge siden jeg skrev dette nå, men det er mer gjeldende enn noen gang, og jeg kjenner meg igjen i tolkningene!

Har det svært slitsomt for tiden og tenker jeg er på randen mot kollaps, magesmerter og uro, bekymringer og en økende tendens til å fortrenge, og topper det hele med søvnmangel og det å bli foraktet og hatet, utpresset og tatt for gitt på samme tid. Håper jeg møter noen som tar meg imot når jeg faller, for jeg kjenner det er like i ferd med å skje.
Antall ord: 96
“Nothing in the world is more common than unsuccessful people with talent,
leave the house before you find something worth staying in for.”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links