Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Drømmer, NDO & ut av kroppenEkstreme pipelyder når jeg sover og trykk i pannen

Forum dedikert til drømmer, ut-av-kroppen opplevelser som Astral projeksjon, Lucide drømmer og nær-døden opplevelser. Herunder også drømmetydning

Moderatorer: Asbjørn, mod drømmer

Noldus
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 3
Startet: 07 Des 2014 03:21
9

Ekstreme pipelyder når jeg sover og trykk i pannen

Innlegg av Noldus »

For ca 1 år siden startet det værste av det værste - høye pipelyder i hodet mitt når jeg sov. Da mener jeg høye lyder som man veldig sikkert ville blitt døv av om man hadde opplevd denne lyden i våken tilstand. Lyden starter rolig for så å bygge seg opp til det ekstreme. Jeg har sakte, men sikkert lært meg å leve med dette, men funderer alikevel ofte over hvordan og hvorfor denne forferdelige høye lyden oppstår.

De første episodene hvor jeg opplevde dette var ekstremt skremmende, men etter og ha lest meg igjennom litt informasjon på nett så satte jeg igang noen grep for å bedre situasjonen. Jeg begynte først med å ligge med hodet høyt. Til min store overaskelse ble lydene borte - men det var bare for en periode - så satte det igang igjen.

Det skal sies at hver natt hvor lydene oppstod når jeg sov var en del av meg alikevel ved bevisthet. Jeg tenkte som om jeg var våken, og jeg var klar over at jeg var nødt til å våkne opp. Jeg var livredd, og måtte panisk finne ut en løsning for å lett klare å våkne opp fra dette marerittet. Løsningen ble at jeg ristet på hele kroppen - jeg ristet helt til jeg våknet. Om jeg sovnet igjen med en gang ville jeg dette tilbake inn i lyden - så for å "komme ut av det" var jeg nødt til å stå opp, (uansett hvor trøtt jeg var) gå rundt i leiligheten, drikke litt vann og når jeg da sovnet igjen så gikk resten av natten stort sett alltid smertefritt. Det har før hendt at jeg sovner så fort jeg våkner, om og om igjen - og uansett hvor mange ganger det skjer så ville jeg alltid dette tilbake.

Etter søk på nett fant jeg ei jente som hadde opplevd det samme som meg. Hun rådet meg til å godta lyden, og ikke bli skremt av den. Etter hennes erfaring var lydene ikke lenger skremmende, men heller interessant. Jeg tenkte mye på hva hun hadde fortalt meg og neste gang jeg da opplevde lyden mens jeg sov så klarte jeg å glemme frykten. Jeg lå der heller og tenkte "hvor høy kan denne lyden egentlig bli?". Jeg var ikke lenger redd for lyden slik som jeg hadde vært tidligere, uansett hvor irriterende den var.

I grunn så syntes jeg det er veldig merkelig at denne lyden kun oppstår når jeg sover på natten i sengen - og ikke de gangene jeg har sovnet på sofaen etter jobb. Jeg har også sjekket tidspunkt fra når jeg legger meg for å sove og til jeg våkner av lyden - og det har så og si aldri gått mer enn en halvtime. Som f.eks sovnet jeg 03.30 i går natt/i dag tidlig og våknet da en halvtime senere av lyden - kl. 04.00. Jeg satte meg opp i sengen, tittet litt rundt, sjekket mobilen, byttet liggestilling og la meg til å sove igjen. Jeg sov da resten av natten i ro og fred..

Jeg vet ikke om dette er veldig forståelig, og jeg har ikke fått med alt av informasjon eller situasjoner som jeg har opplevd rundt dette i denne teksten, men det blir for mye.
Hovedgrunnen til at jeg skriver her er fordi jeg begynner å bli veldig bekymret, spesielt etter gårsdagens natt.

Da jeg våknet kl. 04.00 etter å ha ristet meg løs fra pipelyden hadde jeg et utrolig trykk i hodet/pannen. En merkelig følelse og jeg kan med hånden på hjerte si at det er noe jeg aldri har opplevd før. Jeg mistenker at dette har noe med påkjenningen fra pipelyden å gjøre, men jeg er helt blank. Syntes samtidig at det er rart om det har en sammenheng, da jeg aldri har opplevd noe som helst lignende i våken tilstand. Selvom det føles som om hodet mitt vrenges og tromhinnen er på vei til å sprekke, så kan vel ikke dette være noe annet enn en drøm?

Jeg har i det siste tenkt om det feiler meg noe alvorlig da lydene hele tiden kommer tilbake, dog det kommer i perioder. Jeg har tenkt etter om det oppstår i perioder hvor jeg er veldig stresset, om en lyd fra telefonen midt på natten kan utløse lyden, om lyden fra at jeg skjærer tenner er grunnen, men jeg vet altså ingenting - og en del av hva jeg har tenkt kan være en årsak har jeg også avkreftet.

I kveld kom dette trykket tilbake i pannen, og det fikk meg til å skrive dette innlegget. Jeg er kjempe redd. Jeg venter på legetime, og forhåpentligvis så ender hele timen med en henvisning til MR av hjernen for å utelukke det alvorligste.

Er det noen i det hele tatt som kan kjenne seg igjen i min historie?
I så fall så håper jeg å høre fra deg/dere.

PS: Jeg sover på sofaen i natt! :beg
Antall ord: 858

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Asbjørn
Verifisert
ADMIN
ADMIN
Innlegg: 7957
Startet: 05 Apr 2005 01:39
19
Kjønn (valgfri): *U*
Lokalisering: Florø
Har takket: 1382 ganger
Blitt takket: 1692 ganger
Kjønn:

Re: Ekstreme pipelyder når jeg sover og trykk i pannen

Innlegg av Asbjørn »

Slik pipelyd kan også være det som er kjent som tinnitus, men da hører man somregel denne lyden mer eller mindre døgnet rundt.

Uansett ; dumt spørsmål, kansje, men har du snakket med lege / spesialist om dette ?
Om ikke for annet så for å utelukke at det er "medisinsk tilstand" . . .
Når det griper inn i nattesøvnen, er det absolutt grunn til å konsultere lege nemlig.
Og om legen ikke gjør noe med det, bytt lege !

Det er nemlig større sjanse for at dette har med medisinsk årsak( kansje nerver i klem ),
enn noe åndelig / paranormalt.

Hvis leger og spesialister ikke klarer å finne årsak eller medisin som hjelper, så får man heller undersøke om det kan være åndelige ting.
Men jeg føler ikke noe slikt nå....

A
Antall ord: 136

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Terra
Verifisert
Moderator
Moderator
Innlegg: 2806
Startet: 04 Jan 2014 00:12
10
Har takket: 1495 ganger
Blitt takket: 1118 ganger
Kjønn:

Re: Ekstreme pipelyder når jeg sover og trykk i pannen

Innlegg av Terra »

Tror jeg ville fått sjekket meg hos legen. Kan jo være noe så enkelt som en bihulebetennelse med trykk foran i pannen og ørene. Bare et eksempel da at det ikke trenger være noe alvorlig altså. ;-)
Antall ord: 39
“Mot er ikke fravær av frykt, men evnen til å gå videre selv om du er redd.”
https://www.youtube.com/watch?v=ZnA9OnrdIuI

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Noldus
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 3
Startet: 07 Des 2014 03:21
9

Re: Ekstreme pipelyder når jeg sover og trykk i pannen

Innlegg av Noldus »

Tusen takk for svar!

Jeg er enig med deg - jeg føler heller ikke at dette kan noen som helst sammenheng med det åndelige å gjøre.

En viktig del som jeg ikke fikk med i forrige tekst - hovedgrunnen til at jeg nå venter på legetime er i bunn og grunn for å sjekke det venstre øret mitt. Jeg opplevde for en tid tilbake da jeg stod på badet og ristet på hodet at det er en skranglelyd i mitt venstre øre. Det høres bokstavelig talt ut som om noe er løst inni der. For at det skal høres må det være helt stille rundt meg.

Jeg opplever iblandt også et slags press (vet ikke helt hvordan jeg skal forklare det) når jeg snakker, og jo høyere jeg prater, jo større er presset. Det kjennes da på slutten av ordet i setningen jeg sier. For å forklare lyden så kan den sammenlignes litt med at man veiver en pinne/pisk fort i luften.

Jeg tenkte først tanken om jeg kunne ha vann i mellomøret, men jeg føler ingen smerte - så da utlukket jeg dette. Jeg er manisk når det kommer til bruk av q-tips og tenker at kanskje bruken av dette har ført til disse plagene. Det blir spennende å høre hva legen sier, om ikke annet.

Det er mulig jeg lider av tinnitus da kanskje, men jeg har alltid forbundet tinnitus med konstante lyder i øret? Og jeg kan ikke si jeg plages av pipelyder utenom når jeg sover.. Dog, det var en episode her hvor det begynte å pipe i øret mitt, hvor jeg da spurte kameraten min om han kunne høre den samme lyden - noe han ikke kunne. Så det kan jo ligge noe i det. Men noen svake pipelyder har jeg hørt fra tid til annen i flere år, men jeg har tenkt at dette var normalt og noe alle opplevde iblandt.

Det er kanskje ikke tilfelle?

Jeg kjenner et press mot pannen i dag også.
Veldig ubehagelig.. ](*,)
Antall ord: 344

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Terra
Verifisert
Moderator
Moderator
Innlegg: 2806
Startet: 04 Jan 2014 00:12
10
Har takket: 1495 ganger
Blitt takket: 1118 ganger
Kjønn:

Re: Ekstreme pipelyder når jeg sover og trykk i pannen

Innlegg av Terra »

Høres ut som en tur til legen er løsningen for deg da ja.
Fortell oss gjerne resultatet etter legebesøket hvis du vil :-)
Antall ord: 25
“Mot er ikke fravær av frykt, men evnen til å gå videre selv om du er redd.”
https://www.youtube.com/watch?v=ZnA9OnrdIuI

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Asbjørn
Verifisert
ADMIN
ADMIN
Innlegg: 7957
Startet: 05 Apr 2005 01:39
19
Kjønn (valgfri): *U*
Lokalisering: Florø
Har takket: 1382 ganger
Blitt takket: 1692 ganger
Kjønn:

Re: Ekstreme pipelyder når jeg sover og trykk i pannen

Innlegg av Asbjørn »

At det fra tid til annen kan komme en pipelyd "i øret" - er normalt.
Da varer det fra etpar sekunder til kansje 2 minutt, og så forsvinner det.
Jeg er blitt fortalt at det er hørselsnerver/celler som dør som gjør det, og det er visstnok normalt.
http://illvit.no/mennesket/hvordan-oppstar-pipelyd-i-oret skrev:
MENNESKET:Jeg var på konsert forleden og fikk en pipelyd i øret etterpå. Hvor kommer den fra, og er den farlig?
From: IV nr. 15, 2003

En høy lyd i øret etter for eksempel en rockekonsert er tegn på at øret har tatt skade, i hvert fall forbigående.
Når øret utsettes for lydimpulser, overføres lydbølger via det ytre øret til trommehinnen. Der forsterkes signalet og overføres via de små knoklene i mellomøret til sneglehuset, som er det organet som oppfatter lyden. Sneglehuset er bygd opp av spiralformede rør med hårceller. Sneglehuset blir gradvis smalere, og forskjellige hårceller blir stimulert avhengig av hvilken frekvens lyden har. Bevegelsene i hårcellene omdannes til slutt til elektriske impulser, som via hørselsnerven sendes til hjernen.
Ved høy musikk vil mange av disse hårcellene bli så overstimulerte at de fortsetter å sende signaler til hjernen – også etter at musikken har stoppet. Det er disse signalene som oppfattes som pipelyd i øret. Normalt forsvinner lyden etter en stund. Men hvis man utsetter seg selv for høy musikk eller støy ofte, er det fare for at pipelyden blir permanent. Det er denne svært ubehagelige tilstanden som vi kjenner som tinnitus.
Tinnitus, som har tilnavnet djevelens orkester, er i dag et økende problem. Man antar at omtrent 13 prosent av befolkningen har lidelsen, og blant musikere, ikke minst klassiske musikere, er tallet betydelig høyere.
Plagene kan være svært forskjellige. Den konstante lyden i øret beskrives som alt fra konkyliesus til kraftig maskinstøy. Ni av ti mennesker med tinnitus lider samtidig av nedsatt hørsel.
Det forskes for tiden intenst i en kur mot tinnitus, men foreløpig er det ikke funnet noen mirakelkur. Det kan hjelpe med et høreapparat, og noen har glede av et såkalt maskeringsapparat, som kamuflerer pipelyden med en mindre ubehagelig støy. Ved alvorlige tilfeller vil pasienten oppleve motløshet og depresjon, og vil kunne trenge medisin mot det.
Antall ord: 396

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Noldus
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 3
Startet: 07 Des 2014 03:21
9

Re: Ekstreme pipelyder når jeg sover og trykk i pannen

Innlegg av Noldus »

Takk for info Asbjørn - og jeg skal gi beskjed etter legebesøket, Terra! :-)

Jeg har brukt en del tid på nett i dag og funnet ut at det er en søvnlidelse som heter "eksploderende hode-syndrom". Alt jeg har lest om dette hittil stemmer overens med min egen situasjon. Det står også at det ikke går under noen alvorlig sykdom, men at det er slitsomt og kan svekke livskvaliteten med at man får for lite søvn etc. Det står skrevet at søvnlidelsen gjerne oppstår enten ved innsoving eller ved utsoving - og dette er meget interessant da pipelyden hos meg kun oppstår rett etter jeg har lagt meg - som igjen tyder på at det er dette jeg lider av. Stor takk til google!

Jeg slenger inn en melding etter legebesøket om noen uker.
Tusen takk for tilbakemeldingene. :-)
Antall ord: 147

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Bearchild
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3529
Startet: 27 Jan 2005 22:17
19
Kjønn (valgfri): Gammal røy
Lokalisering: Rundtomkring i Buskerud
Har takket: 455 ganger
Blitt takket: 1355 ganger

Re: Ekstreme pipelyder når jeg sover og trykk i pannen

Innlegg av Bearchild »

Jeg har faktisk lest om "eksploderende hode- syndrom" men klarte ikke å koble det opp mot dine opplevelser. Det høres skikkelig slitsomt ut! :( Håper legen tar deg på alvor og at du får en skikkelig utredning.

Men det er jo litt interessant dette du sier om at det avhenger av hvor og når(?) du sover. Er det kun i din egen seng du har opplevd det?
.. jeg spør bare av ren nysgjerrighet og har ingen som helst idèer om hvorfor. :)

I løpet av dette året, har du bare sovet på sofaen eller i senga? Ikke overnattet andre plasser,- hytte, hotell, venner? Utover å stille min nysgjerrighet klarer du kanskje å komme på om det er noe spesielt som trigger dette hvis du klarer å finne noe som helst som kan ligne et mønster.

Leser at syndromet kan behandles medisinsk og håper ihvertfall du får hjelp.
Antall ord: 151
Du er min fiende inntil det motsatte er bevist. Bevisbyrden ligger på deg.



http://halvvill.blogspot.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Genesis
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 3
Startet: 05 Jan 2015 23:36
9
Blitt takket: 1 gang

Re: Ekstreme pipelyder når jeg sover og trykk i pannen

Innlegg av Genesis »

Lurer på hvorfor trådstarter skriver inn her om dette?

Har vel aldri lest noe om at folk skriver inn om hjerteproblemer? ( Jo kanskje noen)

Hvorfor relateres ørene ofte til åndelig kontakt? For hvis noen som er plaget med dette skriver om det på sider som dette, så må de jo tenke at dette kan være noe " åndeligellernorart", ikke sant? Eller?
Antall ord: 62

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Terra
Verifisert
Moderator
Moderator
Innlegg: 2806
Startet: 04 Jan 2014 00:12
10
Har takket: 1495 ganger
Blitt takket: 1118 ganger
Kjønn:

Re: Ekstreme pipelyder når jeg sover og trykk i pannen

Innlegg av Terra »

Mulig det er uttalelser fra åndelig hold som f.eks. Doreen Virtue, jeg hørte henne nevne noe om at mange som får sjekket seg for tinnius (eller hvordan det skrives) faktisk ikke har det når de kommer til legen. Hun sier at det kan være av åndelig art, f.eks. at englene tar kontakt og gir beskjeder osv. Da kan en høre en ringende eller pipende tone i følge henne. Antar at der er flere utsagn om slikt ute og går og det er vel ikke så rart om folk begynner å lure hva som feiler dem. Ofte kan man sikkert også bli redd for at det skal være noe fysisk galt med en og så søker en til mer "ufarlige" forklaringer som at det kan være noe åndelig. Eller det er noe man føler er så merkelig at man lurer på om det er noe annet enn rent fysisk. Jeg synes det er fint at folk tør å gi av seg selv og lufte slikt med andre. Ofte er det jo en naturlig forklaring på mye. Men det er også mye mellom himmel og jord som vi ikke forstår heller og man kan jo undres. Litt mystikk i hverdagen kan jo være interessant og spennende. Man er som man er om man ikke er som man skulle vært. Å dele med andre er uansett en fin ting, la oss få lov til å være åpne og undre oss og snakke sammen om ting vi tenker og lurer på. Da blir det så mye hyggeligere og morsomt å være menneske.
Antall ord: 272
“Mot er ikke fravær av frykt, men evnen til å gå videre selv om du er redd.”
https://www.youtube.com/watch?v=ZnA9OnrdIuI

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Magos
Verifisert
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 108
Startet: 08 Jun 2010 14:21
13
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Har takket: 211 ganger
Blitt takket: 32 ganger

Re: Ekstreme pipelyder når jeg sover og trykk i pannen

Innlegg av Magos »

Hvordan går det. Har du vært hos legen/spesialist? :-)
Antall ord: 11
"Ikke vann i min whisky!"
- kaptein Haddock

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Terra
Verifisert
Moderator
Moderator
Innlegg: 2806
Startet: 04 Jan 2014 00:12
10
Har takket: 1495 ganger
Blitt takket: 1118 ganger
Kjønn:

Re: Ekstreme pipelyder når jeg sover og trykk i pannen

Innlegg av Terra »

Ja, hvordan går det? Eller står du i helsekø..? ;-)
Antall ord: 11
“Mot er ikke fravær av frykt, men evnen til å gå videre selv om du er redd.”
https://www.youtube.com/watch?v=ZnA9OnrdIuI

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
WillyH
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 14
Startet: 20 Des 2014 12:07
9
Kjønn (valgfri): mann
Lokalisering: Oslo
Har takket: 1 gang
Blitt takket: 4 ganger

Re: Ekstreme pipelyder når jeg sover og trykk i pannen

Innlegg av WillyH »

Det høres fryktelig slitsomt ut! Håper du har funnet en løsning på det. Press mot pannen høres ut som innvendig trykk, som vel må være medisinsk, ev en betennelse. Men siden det skjer når du sover kan det jo virke som om det at kroppen slapper av åpner for ubehaget. Kanskje du har lært deg å blokkere når du er våken?

Er enig med de andre som foreslår legebesøk. Lykke til!
Antall ord: 81
Vi vet litt om noe, men ingenting om alt.

http://www.hinsides.no - hinsides filer m.m.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Awake
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 23
Startet: 22 Jan 2015 19:33
9
Har takket: 3 ganger
Blitt takket: 1 gang

Re: Ekstreme pipelyder når jeg sover og trykk i pannen

Innlegg av Awake »

Kanskje finner du svaret du leter etter her :)

[youtube]watch?v=wLAvtnCqk1U[/youtube]
Antall ord: 13
“They must find it difficult, those who have taken authority as truth, rather than truth as authority.”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links