Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Drømmer, NDO & ut av kroppenSøvnparalyse

Forum dedikert til drømmer, ut-av-kroppen opplevelser som Astral projeksjon, Lucide drømmer og nær-døden opplevelser. Herunder også drømmetydning

Moderatorer: Asbjørn, mod drømmer

013
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 4
Startet: 31 Des 2016 00:04
7

Søvnparalyse

Innlegg av 013 »

Hallo.
Så akuratt en dokumentar om søvnparalyse, og dette er egentlig det eneste som har skremt meg, av sånne filmer og dokumentarer xD
Hvem er liksom disse skyggemennene? Bare fantasi, en drøm?
Kan man få søvnparalyse av å se på en dokumentar om det?
Ser veldig unehagelig ut, hadde hvertfall blitt livredd om noe sånt hadde skjedd med meg... >~>
Antall ord: 63

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
g.r.y
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1406
Startet: 15 Okt 2013 06:22
10
Kjønn (valgfri): dame
Lokalisering: 3rd Rock From The Sun
Har takket: 529 ganger
Blitt takket: 556 ganger

Re: Søvnparalyse

Innlegg av g.r.y »

Enig! Søvnparalyse hadde skremt livskiten av meg oxo!

Er så langt fra noen ekspert på fenomenet, men kan ikke inbilde meg at det å se en dokumentar skal kunne trigge det, iallefall. Om noe, så kan det muligens trigge et slags mareritt om det en har fått vite har skremt en skikkelig, -særlig om en så det på kvelden, men selve fenomenet tror jeg nok oppstår av helt andre grunner.
Antall ord: 73
The majority's concept of the truth isn't necessarily the actual truth.
Use your own mind. - Always!

~ Gry ~

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Asbjørn
Verifisert
ADMIN
ADMIN
Innlegg: 7955
Startet: 05 Apr 2005 01:39
18
Kjønn (valgfri): *U*
Lokalisering: Florø
Har takket: 1377 ganger
Blitt takket: 1691 ganger
Kjønn:

Re: Søvnparalyse

Innlegg av Asbjørn »

Søvnparalyse er egentlig en betegnelse på en tilstand hvor en del av hjernen våkner, - mens en annen del fremdeles er i sovemodus ( drømmemodus).

Hjernen kobler nemlig ut signaler til armer og bein, - slik at en ikke skal løpe, ( sparke), slå, eller på annen måte forårsake skader på seg selv eller andre...

Dette er en søvntilstand som er mellom helt våken og sovende.
I denne tilstanden, - vil man og være mer åpen for åndelige signaler, og livlige drømmer,
men siden deler av hjernen er våken, vil disse drømmene være mer som hallusinasjoner... iallfall for den våkne del av hjernen.


A
Antall ord: 113

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
013
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 4
Startet: 31 Des 2016 00:04
7

Re: Søvnparalyse

Innlegg av 013 »

Takk for svar! ^^
Slet med søvn etter jeg hadde sett dokumentaren, men heldigvis er jeg ikke langvarig skremt ^_^;
Antall ord: 19

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Svartepus
Verifisert
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5155
Startet: 17 Sep 2006 01:35
17
Kjønn (valgfri): hokatt
Lokalisering: Et steinkast unna glasshuset
Har takket: 668 ganger
Blitt takket: 1057 ganger

Re: Søvnparalyse

Innlegg av Svartepus »

Søvnparalyse er veldig ubehagelig, nettopp fordi man føler seg våken samtidig som at man er lammet og fremdeles drømmer nok til at man ser og hører ekle ting. Jeg har hatt det noen ganger tidligere i livet og har vært helt sliten etter å ha kjempet for å få opp øynene og komme meg ut av den ekle tilstanden. Man føler at noe holder på å ta makten over deg uten at du kan lee så mye som en finger for å forhindre det.
Det er forferdelig ekkelt, men man blir jo i grunnen lurt av sin egen hjerne, så man må bare tenke at det er ufarlig. Dessuten forekommer det ikke så ofte. Man kan bli mer plaget av det i perioder der man er veldig trøtt og sliten, og dermed sover veldig tungt når man først sover. Stress kan også virke inn. Det er litt som panikkangst; det er skremmende og ekkelt mens det står på, og man føler at man holder på å dø, men når det går over skjønner man jo at det ikke er farlig og at man overlever.
Antall ord: 194
When life knocks me down, instead of getting back up I usually just lay there and take a nap

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links