Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Drømmer, NDO & ut av kroppenBetydningen av våre 60 Vanligste Drømmer

Forum dedikert til drømmer, ut-av-kroppen opplevelser som Astral projeksjon, Lucide drømmer og nær-døden opplevelser. Herunder også drømmetydning

Moderatorer: Asbjørn, mod drømmer

Bruker avatar
g.r.y
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1406
Startet: 15 Okt 2013 06:22
10
Kjønn (valgfri): dame
Lokalisering: 3rd Rock From The Sun
Har takket: 529 ganger
Blitt takket: 556 ganger

Betydningen av våre 60 Vanligste Drømmer

Innlegg av g.r.y »

En 'Topp .60' -liste over vanligste drømmer & deres betydning: :vismann

p3zHh56xcfs
Antall ord: 11
The majority's concept of the truth isn't necessarily the actual truth.
Use your own mind. - Always!

~ Gry ~

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Svartepus
Verifisert
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5155
Startet: 17 Sep 2006 01:35
17
Kjønn (valgfri): hokatt
Lokalisering: Et steinkast unna glasshuset
Har takket: 668 ganger
Blitt takket: 1057 ganger

Re: Betydningen av våre 60 Vanligste Drømmer

Innlegg av Svartepus »

Njæh, jeg er overbevist om at skal man få til en skikkelig god drømmetydning må man legge fra seg sånne standardtolkninger og tolke ut i fra den enkeltes liv og med en god porsjon intuisjon. En skjære kan for noen være rene marerittet mens det for andre kan stå for noe positivt. Alt kommer an på kultur, livssyn, tanker og følelser.
Drømmer er skikkelig fascinerende greier og kan ofte fremstå som en paralell verden der man lever sitt andre liv. Å tyde drømmer ut i fra et drømmeleksikon med fast symbolikk blir etter min mening både feil og veldig snevert.
Antall ord: 109
When life knocks me down, instead of getting back up I usually just lay there and take a nap

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
g.r.y
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1406
Startet: 15 Okt 2013 06:22
10
Kjønn (valgfri): dame
Lokalisering: 3rd Rock From The Sun
Har takket: 529 ganger
Blitt takket: 556 ganger

Re: Betydningen av våre 60 Vanligste Drømmer

Innlegg av g.r.y »

Jeg har svært begrenset med sånne 'standard-drømmer' selv.. Andre derimot, later til å ha de 7-10 vanligste i ett sett, som f.eks fall, flukt & 'sirup i beina' -drømmer. Jeg har liksom bestandig kommet ut som en litt sånn 'odd man out' når temaet har vært oppe. Jeg husker et par 'tann-fellinger' og ditto noen bortfalte/glemte prekære klesplagg i ten- og 20-årene, i tillegg til noen ytterst få fall & episoder med 'sirup' i beina kan jeg ærlig talt ikke huske noengang å ha drømt noe innenfor de andre områdene/temaene!
-Og min drømmeverden ble liksom ikke mindre sær da de kommer med dette om skudd & våpen, og legger i vei i det vide & brede med alternativer om hvor, hvordan & hvilket utfall. -Jeg har nemmelig iallefall noen skyteepisoder på min nattlige mereittliste. -Det er bare det at her er det JEG som skyter (ha, ha), -hvilket ikke var noe alternativ (he, he) :P

Jeg er bestandig alene om ikke å erindre hverken et eneste dødsfall eller å ha blitt jaget. -For ikke snakke om det grenseløst irriterende aldri å ha blitt gjort flygedyktig..
Når jeg fant denne top 60 .listen, tenkte jeg at her burde det iallefall være noe jeg kunne kjenne meg igjen i, i motsetningene til den talløse mengden på max 20 vanligste etc.

Når det ikke var spes å hente her heller, var det bare å innse at 'sær om dagen, sær om natten. -Men omfattende, det skal den iallefall ha at den var, så jeg anså det som svært så sannsynlig at andre kan ha interesse av å se den oxo, så da ' tok jeg den med' hit :)
Antall ord: 289
The majority's concept of the truth isn't necessarily the actual truth.
Use your own mind. - Always!

~ Gry ~

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Svartepus
Verifisert
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5155
Startet: 17 Sep 2006 01:35
17
Kjønn (valgfri): hokatt
Lokalisering: Et steinkast unna glasshuset
Har takket: 668 ganger
Blitt takket: 1057 ganger

Re: Betydningen av våre 60 Vanligste Drømmer

Innlegg av Svartepus »

Jeg er nok litt avansert og sær på den fronten jeg også! Jeg tror jeg lever i en paralell dimensjon når jeg sover, for det er ikke måte på hvor virkelighetsnært alt er der og hvor mye rart jeg opplever. Jeg både kjenner smerte, har sterke følelser og kan lese i drømme (sistnevnte er det noen som påstår ikke er mulig). Jeg pleier til og med høre musikk i drømme, også musikk jeg aldri har hørt i virkeligheten. Noen ganger hører jeg på musikk i drømme og noen ganger har jeg egen "filmmusikk" som bygger oppunder følelsene i drømmen. Hadde jeg hatt bedre hukommelse og kunnet skrive noter hadde jeg kunnet delt drømmemusikken min til andre :lol:
Noen av de siste drømmene har handlet mye om hus, hytte og båt. I ene drømmen hadde jeg en stor båt, nesten som en slags husbåt/liten ferge, som jeg elsket å være ombord i. Jeg hadde et stort hus ved havet og båten sto rett nedenfor huset mitt. Jeg våknet med et smil om munnen for drømmen var så utrolig positiv og jeg virkelig elsket den båten i drømmen. Jeg tror den drømmen handlet om det å ta seg fri og bare la seg drive med uten å tenke ansvar og forpliktelser, for båten hadde en tendens til å drive avgårde uten at jeg hadde kontroll og jeg likte det. Husker at jeg tenkte i drømmen at "jaja, det gjør ikke noe om jeg kommer for sent på jobb!" .fnise

Har hatt noen få standard drømmer som f.eks. løse tenner og sirup i beina, spesielt da jeg var yngre, men disse er i fåtall. Jeg har aldri fløyet i drømme men har flere ganger svevd/gått i lufta, gjerne med lange luftige skritt. Har sjeldent hatt sånne naken-drømmer som mange har, men jeg har en egen variant der jeg sitter på offentlig toalett og døren/veggene plutselig blir borte og folk står og stirrer eller bare er der så jeg ikke tør å reise meg fra toalettet.
Ellers har jeg veldig varierte drømmer og kan drømme alt fra usannsynlige fantasigreier sauset sammen i et uforståelig surrealistisk opplegg, til veldig virkelighetsnære drømmer. Jeg har vært sanndrømt i noen få tilfeller og jeg har også klart flere ganger å snu drømmer til å bli lucide slik at jeg kan styre dem selv. Jeg har ofte også reddet meg ut av ekle/vanskelige situasjoner i drømmer ved å stoppe opp og fastslå at dette bare er en drøm, og så våknet. Veldig kjekt! :)

Det er ingen tvil om at jeg har en veldig aktiv fantasi og et aktivt følelsesliv i hvertfall! :whee
Antall ord: 484
When life knocks me down, instead of getting back up I usually just lay there and take a nap

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
g.r.y
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1406
Startet: 15 Okt 2013 06:22
10
Kjønn (valgfri): dame
Lokalisering: 3rd Rock From The Sun
Har takket: 529 ganger
Blitt takket: 556 ganger

Re: Betydningen av våre 60 Vanligste Drømmer

Innlegg av g.r.y »

Ahh.. Er så misunnelig på de som har slike rikholdige drømmeverdner! For min egen del, tilhører hva som kan defineres som sterke drømmeopplevelser sjeldenhetene. Mine syntes oxo å være unormalt rasjonelle. Ett & annet absurd sceneskifte har jo dukket opp, men i det store & hele er min drømmeverden til forveksling lik den våkne. Jeg har PC & mobil, jeg leser(!), ser på TV, etc.
Drømmenes hendelsesforløp kunne stort sett like gjerne skjedd i virkeligheten, -hvilket oxo skaper forvirring nå & da, spes. i perioder med mye søvn. Bilder & scenariers betydning har en ditto tendens til ikke å bringe noe nytt under solen, om en kan si det sånn, da det som kommer frem om natten allerede er en del av den dagelige bevisstheten.
Det blir nesten som en slags gnåling når jeg i drømme klorer meg fast i barndomshjemmet ved vekselsvis ta trenering av overdragelsesprosessen til nye eiere til et absurd nivå, og på ett eller annet vis få klart å klore meg fast i et rom, og på den måten trenere utflyttingen, etter at huset er solgt.
Begge handlingsmønstre avstedkommer imidlertid med de samme følelsesmessige issuene, hvorav på den ene siden hver ekstra dag jeg klarer å bli boende er en seier, mens jeg på den andre kjenner hvordan uroen & mismodigheten over det uungåelige ekskallerer.
Her skulle en jo tro det var duket for at noen fortrengte, kompliserte & dyptgående issues skulle kommet til overflaten, men jeg er meg imidlertid fullstendig bevisst den rekken av issues som oppsto ved at dette i sin tid ble solgt mot min vilje, inkl. knekken det medførte i forholdet til faren min.

De drømmeopplevelsene jeg opplever som sterke, kjennetegnes ved å dreie seg om å ha funnet hva som best kan beskrives som 'soul-mate', og hvordan dragningen/tilknytningen til denne personen overgår det virkelige livs erfaringer i en sånn grad at det er deprimerende å våkne, og vil føle en nedtrykthet som kan sitte i dagesvis. Selv om dette oxo dreier seg om en person som jeg ikke har den minste kjennskap til fra virkeligheten, og tilsynelatende bare eksisterer i drømmen, vil denne savnes på en rimelig absurd måte..
- Det å våkne fra disse flotte drømmene, oppleves faktisk så deprimerende at jeg helt klart foretrekker slike hvor en våkner med en lettelse over at det kun var en drøm.

Ett eller annet sted i tenårene, hadde jeg en periode hvor jeg var interessert i dette med drømmetydning etc. men det rant liksom ut i sanden når det liksom ikke var stort å hente, til tross for drømmedagbok & god evne til å ta med meg nattens minner inn i dagen for å si det sånn..
Nå er dette temaet blitt noe jeg tenker det hadde vært kult å hadde kunnet ta del i, men har måttet godta at jeg i beste fall er kjedelig normal på feltet, men som jeg meget vel kan vise meg å være nærmest for en retard å regne (ha, ha)
Antall ord: 513
The majority's concept of the truth isn't necessarily the actual truth.
Use your own mind. - Always!

~ Gry ~

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Svartepus
Verifisert
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5155
Startet: 17 Sep 2006 01:35
17
Kjønn (valgfri): hokatt
Lokalisering: Et steinkast unna glasshuset
Har takket: 668 ganger
Blitt takket: 1057 ganger

Re: Betydningen av våre 60 Vanligste Drømmer

Innlegg av Svartepus »

Har du noen gang opplevd å drømme så ekte og hverdagslig at du blander ekte minner med "minner" fra drømmene? Det hender jeg av og til lurer veldig på om jeg faktisk har sagt/gjort/opplevd noe spesielt eller om jeg bare har drømt det. Det er nesten litt ekkelt.

Åh ja, sånne drømmer der man er forelsket eller har det veldig fint sammen med mennesker, både kjente og ukjente, er så utrolig fine men så utrolig frustrerende og nesten deprimerende når man våkner. Følelsene blir så ekstra sterke i drømmen så virkeligheten føles ofte grå og kjedelig i forhold.
Noen ganger føler jeg at drømmene er nesten som små ferieturer fra hverdagen der jeg lever ut ting jeg ikke har muligheten til å oppleve eller gjøre i virkeligheten. Det kan være både fint og frustrerende. Noen ganger smiler jeg resten av dagen mens andre ganger føler jeg bare skuffelse og frustrasjon.
Antall ord: 167
When life knocks me down, instead of getting back up I usually just lay there and take a nap

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Terra
Verifisert
Moderator
Moderator
Innlegg: 2799
Startet: 04 Jan 2014 00:12
10
Har takket: 1494 ganger
Blitt takket: 1114 ganger
Kjønn:

Re: Betydningen av våre 60 Vanligste Drømmer

Innlegg av Terra »

Det du sier der kjenner jeg meg veldig igjen i Svartepus ;-)
Antall ord: 11
“Mot er ikke fravær av frykt, men evnen til å gå videre selv om du er redd.”
https://www.youtube.com/watch?v=ZnA9OnrdIuI

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
g.r.y
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1406
Startet: 15 Okt 2013 06:22
10
Kjønn (valgfri): dame
Lokalisering: 3rd Rock From The Sun
Har takket: 529 ganger
Blitt takket: 556 ganger

Re: Betydningen av våre 60 Vanligste Drømmer

Innlegg av g.r.y »

Svartepus skrev:Har du noen gang opplevd å drømme så ekte og hverdagslig at du blander ekte minner med "minner" fra drømmene? Det hender jeg av og til lurer veldig på om jeg faktisk har sagt/gjort/opplevd noe spesielt eller om jeg bare har drømt det. Det er nesten litt ekkelt.

Sånt opplever jeg med gjevne mellomrom oxo. Og det gjør det ikke noe mindre forvirrende at det gjerne dreier seg om sånne dagligdagse gjøremål, som f.eks å ta en telefon, overføring av penger, å ha møtt/sett/hilst på noen, eller at jeg har gitt en (reell) beskjed. -Hvilket alt er tatt ut fra det virkelige livet, så det er ren flaks forvekslingene hittil er blitt oppdaget før det er blitt for sent. Det som har vært redningsplanken min, er at disse minnene liksom står alene, uten noen foranledning eller påfølgende handlinger, som f.eks gå/kjøreturen dit hvor jeg skal ha møtt noen, hva jeg gjorde på stedet i utgangspunktet, etc. Minnet er liksom bare å ha sett den eller den, her eller der :P
Svartepus skrev:Åh ja, sånne drømmer der man er forelsket eller har det veldig fint sammen med mennesker, både kjente og ukjente, er så utrolig fine men så utrolig frustrerende og nesten deprimerende når man våkner. Følelsene blir så ekstra sterke i drømmen så virkeligheten føles ofte grå og kjedelig i forhold.
Noen ganger føler jeg at drømmene er nesten som små ferieturer fra hverdagen der jeg lever ut ting jeg ikke har muligheten til å oppleve eller gjøre i virkeligheten. Det kan være både fint og frustrerende. Noen ganger smiler jeg resten av dagen mens andre ganger føler jeg bare skuffelse og frustrasjon.

Det hender personen hører til i virkelighetens verden, men som oftest dreier det seg om en jeg overhodet ikke drar noen kjensel på i det virkelige livet -og disse er oxo de sterkeste drømmeopplevelsene. At jeg ikke har møtt noen i våken tilstand, har ingen relevans i drømmeverdnen, for her er det ikke måte på hvor close jeg er til vedkommende.. -Forstå det den som kan (he, he) :zzzz
Antall ord: 382
The majority's concept of the truth isn't necessarily the actual truth.
Use your own mind. - Always!

~ Gry ~

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links