Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

UFO, Kornsirkler & fenomenDyatlov Pass Hendelsen

Forumet handler om Uidentifiserte Flygende Objekter, steder det har blitt observert UFO i og utenfor Norge, samt det verdenskjente fenomenet Kornsirkler

Moderatorer: Asbjørn, mod ufo, mod univers, Mod Fakta og, mod si hei, mod_spøkeguiden, mod engler

Bruker avatar
Nephandi
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1668
Startet: 22 Mar 2011 15:27
13
Kjønn (valgfri): Trollkjerring
Lokalisering: Våte og mørke Sotra utenform trolske Bergen.
Har takket: 125 ganger
Blitt takket: 274 ganger

Dyatlov Pass Hendelsen

Innlegg av Nephandi »

Ok denne historien er litt freaky og ganske creepy egentlig og det forundrer meg at jeg ikke har hørt om den før, det er spennende lesning uansett.

http://en.wikipedia.org/wiki/Dyatlov_Pass_incident
Antall ord: 37
From the religious books of ancient Egypt we learn that the power possessed by a priest or man who was skilled in the knowledge and working of magic was believed to be almost boundless.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Bearchild
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3529
Startet: 27 Jan 2005 22:17
19
Kjønn (valgfri): Gammal røy
Lokalisering: Rundtomkring i Buskerud
Har takket: 455 ganger
Blitt takket: 1355 ganger

- Dyatlov Pass Hendelsen

Innlegg av Bearchild »

Denne har jeg aldri hørt om, spennende! :D
Men så er vel heller ikke russerne generelt medelsomme. ;)

Det jeg kanskje stusser litt på er opplysningene om funn av fotspor. Mulig jeg har hoppet over noe i teksten, eller står det noe om hvor lenge de hadde vært antatt døde før de ble funnet? Såvidt jeg forstår er de siste dagboknotatene og bildene fra 2. februar?
De første ble funnet nesten èn måned etter siste kontakt med omverdenen. Det hevdes at det ble observert fotspor, kun etter disse personene, til tross for at det var/ hadde vært storm i området (".. the temperature was very low (around −25° to −30°C) with a storm blowing"). De resterende ble funnet på våren under 4 meter snø, så en snøstorm i nevnte område skulle man kanskje tro dekket "alt" av spor..?

Hadde uansett vært interessant å lest mer om dette. Hvis det finnes noe som ikke er på russisk. :p
Antall ord: 168
Du er min fiende inntil det motsatte er bevist. Bevisbyrden ligger på deg.



http://halvvill.blogspot.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Nephandi
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1668
Startet: 22 Mar 2011 15:27
13
Kjønn (valgfri): Trollkjerring
Lokalisering: Våte og mørke Sotra utenform trolske Bergen.
Har takket: 125 ganger
Blitt takket: 274 ganger

- Dyatlov Pass Hendelsen

Innlegg av Nephandi »

Antall ord: 80
From the religious books of ancient Egypt we learn that the power possessed by a priest or man who was skilled in the knowledge and working of magic was believed to be almost boundless.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
jeditrond
Verifisert
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3245
Startet: 07 Okt 2011 13:21
12
Kjønn (valgfri): Mann
Lokalisering: Vestfold
Har takket: 3649 ganger
Blitt takket: 1151 ganger

- Dyatlov Pass Hendelsen

Innlegg av jeditrond »

Spennende og mystisk sak. Den ble omtalt i en episode av Ancient Aliens også i nåværende sesong, episode 9 eller 10 tror jeg. Der kom flere frem til at siden det var rapportert ufoer i området at de kunne ha vært en utilsiktet bieffekt fra undersøkelsesenergi fra disse farkostene som påvirket skigåerne slik at de døde enten direkte påvirkning på kroppen eller påvirkning av det mentale.

Fant omtale på history.com;
For thousands of years, there have been places around the world considered dangerous to humans. Might these locations hold the key to an otherworldly connection? At Australia's Black Mountains, local myths speak of ancient serpent gods and hikers disappearing. Every year hundreds are drawn to a dark forest at the base of Mount Fuji in Japan--to commit suicide. What causes these places to be evil? Could there be evidence that past extraterrestrial activity lead to the negative energy in Earth's evil places?
Antall ord: 166
“When you're a god, you don't have to have reasons."-Terry Pratchett, Mort

Bokprosjektet mitt; http://atlantisbloggen.wordpress.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Bearchild
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3529
Startet: 27 Jan 2005 22:17
19
Kjønn (valgfri): Gammal røy
Lokalisering: Rundtomkring i Buskerud
Har takket: 455 ganger
Blitt takket: 1355 ganger

Re: Dyatlov Pass Hendelsen

Innlegg av Bearchild »

Denne må visst bumpes etter artikkelen som dukket opp i nyhetene i dag;

http://www.abcnyheter.no/nyheter/verden ... lov-passet

Et lik har blitt funnet ved Dyatlov-passet i Russland der ni turgåere døde på mystisk vis i 1959.
Antall ord: 42
Du er min fiende inntil det motsatte er bevist. Bevisbyrden ligger på deg.



http://halvvill.blogspot.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Terra
Verifisert
Moderator
Moderator
Innlegg: 2806
Startet: 04 Jan 2014 00:12
10
Har takket: 1495 ganger
Blitt takket: 1118 ganger
Kjønn:

Re: Dyatlov Pass Hendelsen

Innlegg av Terra »

Så om det på et tv program for ganske lenge siden, det var skikkelig spooky. Stakkars folk, hva de må ha opplevd og lidd. Man kan jo virkelig undre seg over hva de stakkarene har vært utsatt for.
Antall ord: 39
“Mot er ikke fravær av frykt, men evnen til å gå videre selv om du er redd.”
https://www.youtube.com/watch?v=ZnA9OnrdIuI

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
g.r.y
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1407
Startet: 15 Okt 2013 06:22
10
Kjønn (valgfri): dame
Lokalisering: 3rd Rock From The Sun
Har takket: 529 ganger
Blitt takket: 557 ganger

Re: Dyatlov Pass Hendelsen

Innlegg av g.r.y »

Det er jo mye tull som legges ut og hundses opp på nettet, men dette hørtes i alle fall ut som det er verdt å ta en titt på!.. :)
Antall ord: 29
The majority's concept of the truth isn't necessarily the actual truth.
Use your own mind. - Always!

~ Gry ~

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Vortex
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 108
Startet: 07 Mar 2011 22:22
13
Har takket: 40 ganger
Blitt takket: 52 ganger

Re: Dyatlov Pass Hendelsen

Innlegg av Vortex »

Man kan virkelig lure på hva som fikk disse til å tilsynelatende flykte i full panikk fra leieren. Hva de nå enn var vitne til så må det ha vært helt forferdelig. Det som jeg synes er ganske merkelig, er hvorfor personen(e) valgte å skjære seg ut av teltet istedefor å bruke teltutgangen. Kanskje var det noe utenfor teltåpningen som skremte dem?
Antall ord: 63
Spør de gamle til råds og de unge etter hjelp.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Bearchild
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3529
Startet: 27 Jan 2005 22:17
19
Kjønn (valgfri): Gammal røy
Lokalisering: Rundtomkring i Buskerud
Har takket: 455 ganger
Blitt takket: 1355 ganger

Re: Dyatlov Pass Hendelsen

Innlegg av Bearchild »

Vortex skrev:Man kan virkelig lure på hva som fikk disse til å tilsynelatende flykte i full panikk fra leieren. Hva de nå enn var vitne til så må det ha vært helt forferdelig. Det som jeg synes er ganske merkelig, er hvorfor personen(e) valgte å skjære seg ut av teltet istedefor å bruke teltutgangen. Kanskje var det noe utenfor teltåpningen som skremte dem?
Det virker mest sannsynlig ihvertfall. At teltåpningen var sperret på noe vis.
På en annen side er det alltid vanskelig å gjette seg til hvorfor og hva som er sannsynlig.. når man ser forslag til forklaringer på forskjellige hendelser skjønner man jo fort at folk oppfatter ting forskjellig. Altså, hvordan eller hvorfor andre ville reagert sånn eller slik. For ikke å snakke om hvor lite man vet om hva f.eks militæret holder på med. Èn av teoriene går jo ut på at det "skjedde et «militært uhell» ".. :smoke
Antall ord: 158
Du er min fiende inntil det motsatte er bevist. Bevisbyrden ligger på deg.



http://halvvill.blogspot.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Vortex
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 108
Startet: 07 Mar 2011 22:22
13
Har takket: 40 ganger
Blitt takket: 52 ganger

Re: Dyatlov Pass Hendelsen

Innlegg av Vortex »

Ja, det kan være lett å sitte i godstolen og spekulere i hva som ville vært det mest logiske i dette tilfelle, en annen ting er at når man får panikk så er ikke logikk alltid det første som melder seg. :)

Ordet "Militære eksperimenter" bruker å være en gjenganger både her og der og fungerer vel i de fleste tilfeller som en slags "Case Closed" vil jeg tro. Så hva var det? Var det en militær øvelse som gikk galt? Var det en radioaktiv rakett som eksploderte siden øyenvitner kunne fortelle om lysglimt på himmelen nettopp denne kvelden? Og de fant visstnok noe metallrester i området, uten videre forklaring på HVA slags metall rester det var snakk om.

Snøras? Etter hva jeg har skjønt så var det snakk om 2 eller 3 som ble funnet under en haug med snø utpå vårparten, ikke de resterende.

Når det gjelder denne kvinnen med ansiktet i en bekk manglet øyne og tunge og deler av leppene, men dette kan kanskje skje hvist det finnes parasitter eller lignende i vannet som "spiser" mykt vev? Ikke vet jeg,men velger å tro det her. Det var også rykter om at kvinnens tunge var skåret av.

Noen av de hadde skader på hendene(knokene) som om de hadde slåss med noe(n), i tillegg til at enkelte hadde knuste ribben og lignende, men UTEN tegn til ytre skader på huden. De hadde visstnok alle en slags oransje/brun hudfarge hvor det var spekulert om kom fra noe radioaktivt.
Det ble også foretatt målinger av radioaktiveten i området noe de også fant, men de fant aldri kilden til det.

Så hva har vi. De rømmer i panikk fra teltet i over 20 minus i hva som blir forklart som en snøstorm, barbent og i bare sokkene. De blir funnet over 500 meter fra teltet, og de blir ikke funnet samlet, men spredt.

Hvordan dette kan ha skjedd med 9 unge friske mennesker er en gåte. :dontknow
Antall ord: 346
Spør de gamle til råds og de unge etter hjelp.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Bearchild
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3529
Startet: 27 Jan 2005 22:17
19
Kjønn (valgfri): Gammal røy
Lokalisering: Rundtomkring i Buskerud
Har takket: 455 ganger
Blitt takket: 1355 ganger

Re: Dyatlov Pass Hendelsen

Innlegg av Bearchild »

Den der militærforklaringen kjøper jeg bare ikke. [-(
.. men så vet jeg jo heller ikke eksakt hva dette eventuelle militære uhellet skulle gått ut på.

Men stråling gir ihvertfall ikke oransje og/ eller brunfarge i huden, så mye vet jeg! :) Så direkte strålingsrelatert er det ikke, man detter ikke om som døde fluer av sånt. Såsant man ikke får en a- bombe rett i hodet selvsagt. Men da er det fortsatt ikke strålingen som er årsak. :P

På vinteren er det svært lite liv i bekker og jeg tviler på at organismer skal ha spist opp noe på jenta. Da er det mer trolig at noe annet (åtselsdyr- rev, ravn e.l) har vært på ferde. Og da må man igjen lure på hvorfor kun èn person har blitt utsatt for dette.
En annen ting angående det at hun skal ha ligget i en bekk; det er søren meg ikke mange bekker som ikke er igjenfryst midtvinters i 20- 30 kuldegrader.

Det vil vel forbli en uløst gåte. Men at noen har tatt turen innover dette passet betyr kanskje at man har forsøkt å finne ut hva som kan ha skjedd? Det står jo ingenting om hvem denne siste omkomne er eller hva h*n gjorde der. Kanskje det er en mye brukt rute for alt man vet?

Dyatlov- passet hadde kanhende vært en brukbar lokasjon for et para- treff? :lol3
Antall ord: 247
Du er min fiende inntil det motsatte er bevist. Bevisbyrden ligger på deg.



http://halvvill.blogspot.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Vortex
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 108
Startet: 07 Mar 2011 22:22
13
Har takket: 40 ganger
Blitt takket: 52 ganger

Re: Dyatlov Pass Hendelsen

Innlegg av Vortex »

Bearchild skrev:Dyatlov- passet hadde kanhende vært en brukbar lokasjon for et para- treff? :lol3
Oisann... jeg skulle visst bort den helga gitt. Usj det var dumt. :iiik haha

Nei det er ikke godt å si, det meste blir egentlig bare spekulasjoner. Jeg har vel heller ikke mye tro på at det russiske militæret sto bak dette, men at de muligens var med på å legge lokk på hva enn det var, er kanskje mer trolig. En av de som var med på å lede etterforskningen på den tiden, sluttet også i protest av at han fikk munnkurv. Visstnok.
Antall ord: 96
Spør de gamle til råds og de unge etter hjelp.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
KetMas
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 410
Startet: 10 Sep 2008 20:27
15
Lokalisering: Vikhammer
Har takket: 9 ganger
Blitt takket: 6 ganger

Re: Dyatlov Pass Hendelsen

Innlegg av KetMas »

http://www.imdb.com/title/tt1905040/
Om man ser denne filmen, får man litt bakgrunnshistorie fra Dyatlov pass.
Dette er jo igrunn en skrekkfilm om en gjeng som skal finne ut historien fra den ekte hendelsen.
Men som alle amerikanske skrekkfilmer :P

Min mening om hendelsen...

1: Teltet var kuttet ut fra insiden, mest sannsynlig hadde de hørt snøskred (ras). Og rømte siden de fleste var i bare undertøy så hadde de ikke levd lenge nok siden hypotermien ville slått inn). De fleste ble vel funnet rundt 2 km fra teltene...

2: De fleste hadde knekte ribbeinsbrudd og noen hadde fått knust toppen på hodet (men det var ikke tegn på noe ytre påskjenninger. Akkurat der har jeg ikke så mye og si om, kan være krefter man ikke er vant til og se om ikke de led av kraftig benskjørhet eller kraftig osteoporose.

3: En av jentene (damene) hadde fått kuttet vekk tunga, og tunga var ingen plasser og se. Kan hende hun kuttet den av selv, eller at de manglet mat og begynte og fortære seg selv... litt snodig egentlig.

Jeg tipper at enten det var lydbølger som gjorde de gale og begynte og hallisjonere, eller noe annet i fjellet som mest sannsynlig russiske myndigheter ville holde skjult. Kanskje den avskylige snømann?
Antall ord: 227
Hi, I'am Fox Mulder!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
g.r.y
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1407
Startet: 15 Okt 2013 06:22
10
Kjønn (valgfri): dame
Lokalisering: 3rd Rock From The Sun
Har takket: 529 ganger
Blitt takket: 557 ganger

Re: Dyatlov Pass Hendelsen

Innlegg av g.r.y »

Wow!.. Hva det kunne være, har jeg ingen formening om, bortsett fra at det må ha vært en helt ekstraordinær fare/angrepsituasjon. -For det første har en jo de ekstraordinære medisinske funnene på selve ofrene. -Videre skal det jo litt til for å prioritere bort sånt som skotøy om en skal evakuere under en snøstorm i fjellet, for å si det sånn, uansett hvor dårlig tid en måtte ha i så måte..
Antall ord: 82
The majority's concept of the truth isn't necessarily the actual truth.
Use your own mind. - Always!

~ Gry ~

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Vortex
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 108
Startet: 07 Mar 2011 22:22
13
Har takket: 40 ganger
Blitt takket: 52 ganger

Re: Dyatlov Pass Hendelsen

Innlegg av Vortex »

Jeg klarer fortsatt ikke finne noen logisk forklaring på hvorfor teltet ble kuttet opp fra innsiden istedetfor for å bruke teltåpningen. Men i panikksituasjoner som dette ser ut til å ha vært, så blir gjerne all logikk og rasjonell tenkning lagt til side. Nå vet jeg ikke om teltåpningen hadde knapper eller glidelås, men i så tilfelle så kan det være en mulighet for at denne hadde kilt seg fast.

Ja de ble alle funnet spredt et godt stykke fra hverandre, men i nattemørket og snøstorm så er sjansen for at man kommer bort i fra hverandre ganske stor, selv om de alle skulle rømt samtidig.
Antall ord: 112
Spør de gamle til råds og de unge etter hjelp.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links