Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Engler, Guider, Hjelpere, SkytsenglerEngler, guider, hjelpere, skytsengler....og demoner

Forum dedikert til åndevesener som mange hevder å kunne se og/eller kommunisere med.

Moderatorer: Asbjørn, mod engler

Bruker avatar
Fero
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 184
Startet: 24 Sep 2013 01:48
10
Lokalisering: Skottland
Har takket: 27 ganger
Blitt takket: 95 ganger

Engler, guider, hjelpere, skytsengler....og demoner

Innlegg av Fero »

Det er mye fokus på engler og hjelpere, positive energier og denslags. Onde ånder, entiteter, demoner og annen styggedom hører jeg ikke så mye om, med mindre det er snakk om en eller annen stakkar som har forvillet seg ned i en mørk kjeller med et ouijabrett og fire småfulle sammensvorne.

Likeså er det veldig kos og klem i Åndenes makt, og generelt lite onde ånder og demoner ute og går. En og annen kar som er snurt fordi noen pusser opp det gamle huset hans, eller driver pub i barndomshjemmet til mora til onkelen. Sånne ting. Mens i USA er det snakkende jæveldukker som dreper folk, og demoner i annethvert hus det spøker i. Man kan drite i å "balansere ut" onde ånder, for her må det tre prester og en skyllebøtte vievann til, minst!

Så hvorfor er det slik? Kan det være relatert til en større andel troende i USA? Er det lettere å tro på gode og onde krefter om man er religiøs? Finnes i det hele tatt demoner og onde ånder, eller er det slik at alle (levende og døde) er litt sånn både og?

Hvor går egentlig grensa? Er en ånd ond hvis den kun er ute etter å skade alle og enhver, eller kan den være lojal mot noen og slem med andre? De fleste mennesker er jo en salig blanding, så hvorfor skulle ikke eventuelle andre krefter og vesener være det samme? Her er jeg helt blank, altså. Ikke har jeg noen stor formening om hverken det ene eller andre heller, så jeg er rett og slett bare nysgjerrig på meningene deres.

Og sånn helt til slutt: xyrea, nå må du komme på banen med alt det du ikke vil si i kosetrådene om engler og sånn..

:badgrin:
Antall ord: 311
“The mind is its own place, and in itself can make a heaven of hell, a hell of heaven..”
― John Milton, Paradise Lost

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
jeditrond
Verifisert
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3245
Startet: 07 Okt 2011 13:21
12
Kjønn (valgfri): Mann
Lokalisering: Vestfold
Har takket: 3649 ganger
Blitt takket: 1151 ganger

- Engler, guider, hjelpere, skytsengler....og demoner

Innlegg av jeditrond »

USA er noe for seg selv... :D Det henger nok mye sammen med all religiøsiteten der borte at det er demoner på hvert hushjørne omtrent og at man trenger et kobbel prester og ti liter vievann før ting er tilbake til normalen. Mens her på bjerget er det stort sett en eller annen versjon av en sinna tidligere huseier som romsterer pga. at denne ikke liker de nye beboerne, oppussingen eller lignende.

Jeg har opparbeidet meg bittelitt erfaring innenfor husrens sånn i det skjulte. Det jeg har støtt på er som du skriver, åndene til helt vanlige mennesker som har vært en god blanding av god/ond. F.eks. så var ikke min første sak egentlig en ond ånd, selv om effekten på min venninne som bodde der var av negativ art. Denne fyren fra sånn ca vikingtid hadde bare funnet noen han trodde kunne hjelpe ham, men visste ikke hvordan han skulle kommunisere dette. Så dermed lempet han alt av følelser fra dødsfallet, savn av familien m.m. over på min venninne :?

Samme venninne hadde også sin tidligere voldtektsmann i avdød form hengende over seg. Han ville ikke gi slipp på henne, selv det virket som om han skjønte at han var død. Når jeg fikk fanget og holdt ham fast, prøvde han ikke å gjøre noe med meg. Han var bare veldig, tja, snurt, over at jeg holdt ham fast. I hans hjerne hadde han ikke gjort noe galt.... Er dette ondskap?

For å ta en tredje og siste sak: menneskeofring i vikingtiden som jeg har renset vekk energiavtrykkene av. Er dette ondskap? For vikingenes del var dette ansett som en nødvendighet i uår virker det som, selv om det var babyer som ble ofret. Sett med dagens øyne er jo slike handlinger i aller høyeste grad å anse som onde og gir ingen god effekt på de som kunne merke energiavtrykkene. Følelsene av hendelsene satt godt fast i området.

Når det gjelder demoner og sånn, har jeg ikke støtt på slike utenom egne interne demoner som nevnt i en eller flere gamle tråder. Engler tror jeg egentlig ikke på heller fordi disse også har med religion å gjøre, men etter et besøk i stua av en ånd som brukte et navn som forbindes med engler, skal jeg stille meg nøytral her. Til mitt forsvar kan jeg si at ånden ikke så ut som en sånn lysende, hvitkledd menneskeskikkelse med vinger. Noe lys var det jo, men ikke sånn gloria, halleluja tilstander og det var i grunnen mer grønt og så mer ut som om det var auraen til denne ånden. Ikke sa vedkommende noe om at han var engel heller :D
Antall ord: 469
“When you're a god, you don't have to have reasons."-Terry Pratchett, Mort

Bokprosjektet mitt; http://atlantisbloggen.wordpress.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Moonstone
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3114
Startet: 23 Sep 2008 10:12
15
Kjønn (valgfri): Flaskepost
Lokalisering: Inni ditt hode
Har takket: 128 ganger
Blitt takket: 402 ganger

- Engler, guider, hjelpere, skytsengler....og demoner

Innlegg av Moonstone »

Om man ser bort ifra alle de moderne New Age forklaringene og de bokstavtro Kristne religiøse forklaringene om hva "Engler" er, og kun studerer de gamle tekstene disse overbevisningene stammer fra, kommer det helt klart frem hva disse er:
"Vanlige Engler" er mytologiserte stjerner.
"Erke-Engler er mytologiserte Planeter, Sol og Måne
Det står helt klart og tydelig i skriftene, noen ganger "forkledd" i mytologi, andre ganger står det rett ut, hva de er.
Merkelig da at folk fremdeles tror at det er "vesener" fra en "annen dimensjon" eller "den andre siden" det er snakk om.
Slutt å ta mytologi bokstavelig, helt enkelt.
:coffe2
Antall ord: 106
Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Terra
Verifisert
Moderator
Moderator
Innlegg: 2799
Startet: 04 Jan 2014 00:12
10
Har takket: 1494 ganger
Blitt takket: 1114 ganger
Kjønn:

- - Engler, guider, hjelpere, skytsengler....og demoner

Innlegg av Terra »

jeditrond skrev: Engler tror jeg egentlig ikke på heller fordi disse også har med religion å gjøre, men etter et besøk i stua av en ånd som brukte et navn som forbindes med engler, skal jeg stille meg nøytral her. Til mitt forsvar kan jeg si at ånden ikke så ut som en sånn lysende, hvitkledd menneskeskikkelse med vinger. Noe lys var det jo, men ikke sånn gloria, halleluja tilstander og det var i grunnen mer grønt og så mer ut som om det var auraen til denne ånden. Ikke sa vedkommende noe om at han var engel heller :D
Vet du, Jeditrond, jeg kom over en veldig interessant teori om dette med engler og vinger eller ikke vinger. I følge Doreen Virtue så oppsto dette med vinger på englene ved en misforståelse da de som malte englene i hine dager så et lys rundt disse budbringerne, en aura av lys, som de mistolket som vinger og slik gikk det til at englene viste seg med vinger så folk skulle forstå at det var dem, englene som viste seg for dem og for at de ikke skulle bli redde for dem. Så de først malerne har altså skylden for at englene har vinger i følge henne.
Antall ord: 214
“Mot er ikke fravær av frykt, men evnen til å gå videre selv om du er redd.”
https://www.youtube.com/watch?v=ZnA9OnrdIuI

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
jeditrond
Verifisert
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3245
Startet: 07 Okt 2011 13:21
12
Kjønn (valgfri): Mann
Lokalisering: Vestfold
Har takket: 3649 ganger
Blitt takket: 1151 ganger

- - - Engler, guider, hjelpere, skytsengler....og demoner

Innlegg av jeditrond »

Terra skrev:
jeditrond skrev: Engler tror jeg egentlig ikke på heller fordi disse også har med religion å gjøre, men etter et besøk i stua av en ånd som brukte et navn som forbindes med engler, skal jeg stille meg nøytral her. Til mitt forsvar kan jeg si at ånden ikke så ut som en sånn lysende, hvitkledd menneskeskikkelse med vinger. Noe lys var det jo, men ikke sånn gloria, halleluja tilstander og det var i grunnen mer grønt og så mer ut som om det var auraen til denne ånden. Ikke sa vedkommende noe om at han var engel heller :D
Vet du, Jeditrond, jeg kom over en veldig interessant teori om dette med engler og vinger eller ikke vinger. I følge Doreen Virtue så oppsto dette med vinger på englene ved en misforståelse da de som malte englene i hine dager så et lys rundt disse budbringerne, en aura av lys, som de mistolket som vinger og slik gikk det til at englene viste seg med vinger så folk skulle forstå at det var dem, englene som viste seg for dem og for at de ikke skulle bli redde for dem. Så de først malerne har altså skylden for at englene har vinger i følge henne.
Interessant teori, tviler ikke på at en god del av ymse religiøse overbevisninger kommer av misforståelser, feiloversettelser og propaganda for å nevne noe :) Kirkemøtet i Nikea er jo et godt eksempel på det siste, en rekke skriftlærde og prester ble samlet av en romersk keiser for å bestemme hva som hørte hjemme i bibelen og ikke m.m. :D

Men jeg tror egentlig ikke på engler altså, selv om det høres litt rart ut når det kommer fra en som omgås egyptiske "guder" fra tid til annen :mrgreen:
Antall ord: 308
“When you're a god, you don't have to have reasons."-Terry Pratchett, Mort

Bokprosjektet mitt; http://atlantisbloggen.wordpress.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
xyrea
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 763
Startet: 26 Apr 2012 20:09
11
Kjønn (valgfri): Kjærring!
Har takket: 268 ganger
Blitt takket: 636 ganger

- Engler, guider, hjelpere, skytsengler....og demoner

Innlegg av xyrea »

Oida, ikke ofte man blir invitert spesielt til å bable i vei! Unnskyld på forhånd for generaliseringer, jeg vet jeg kommer med en del her.

Amerikanerne først, da.. de er generelt mer religiøse, og la oss innse det: vi er kollektivt skyldige for den dritten som sendes på tv. Det er dette folk faktisk ser på. Det kan hende at folk her vil ha mer 'troverdige' ting, mens amerikanerne vil ha mer skrekk og underholdning.. hvis man ser på Åndenes makt her er det litt mer "dokumentar" mens den amerikanske versjonen er mer som film.

En annen ting er at de HAR en sånn greie med at ting er mye farligere.. hvor mange her føler de trenger våpen for å beskytte seg mot terrorister eller myndighetene? Det samme med alt åndelig, det blir veldig fort veldig skummelt. Men hvem som tjener på at folk går rundt og er redde for ting som egentlig er totalt irrelevante mens maten de spiser tar livet av dem, er vel en anna diskusjon.

Men ånder, ja. Hva man nå kaller det. Jeg tror ikke noen kan si at de VET hva det er, det blir vel helst hva man tror man vet, basert på erfaringer, kultur, religion og så videre.. er det deler av en selv som er så utilgjengelige for det man er vant til å se på som seg selv, at de virker som noe fremmed, eller deler av noen andre? Jeg tror det er mer vanlig enn folk tror at de 'hjemsøker' seg selv. Eller egne 'skapninger' av noe slag, eller en måte å se veldig abstrakte ideer på? Eller alt det nevnte? Eller noe som begynte som en ting og ble en annen. Jeg vet ikke, det blir mest til hva man velger å tro.. det jeg har kommet til etter hvert er at den praktiske betydningen av akkurat hva man har å gjøre med er mindre enn man skulle tro. Det er ikke sånn at noe er mindre farlig eller skummelt om det egentlig er en selv, folk tar livet av seg selv mye oftere enn de blir drept av ånder.

Jeg liker ikke uttrykkene 'god' og 'ond' noe særlig, det blir sånne merkelapper man kan bruke for å slutte og tenke på sånt som motiver og hvorfor noe/noen handler som de gjør.. kaller man noe 'ondt' forklarer det liksom alt. "Liker ikke dette, det er imot alt jeg tror på og vil ikke tenke på det, merk det med et eller anna så jeg slipper!"

Men ok, for diskusjonen sin skyld, la oss kalle det demoner. Hvem er plaga av demoner, det er det første. Legg merke til at dess mer ensidige folk ser seg selv (100% lys :roll:), dess farligere 'fiender' har de ofte, og dess mer blir de jakta på av disse fiendene. Akkurat som om totalsummen av dem + 'mørket' som jakter på dem ville blitt et vanlig gjennomsnittsmenneske med sine feil og mangler. Merkelig det der.

Eller sånne som er så misforstått positive at de ikke har lov til å bli sinte, sjalu etc.. eller har andre sider de nekter å godta. Men alt er der et eller anna sted. Og så blir man plaga av onde tanker som helt sikkert kommer utenfra. Dette kan bli ganske ekstremt, hvis noen tror å sloss mot seg sjøl på denne måten er noen liten greie, se for deg krig mot noen som kjenner deg bedre enn noen andre og vet hva du er mest redd for.

Jeg skal ikke si at alle som føler at noe skummelt er etter dem har skapt det sjøl, men jeg tror det er vanligere enn en del tror. Spesielt siden skummelt = farlig, ondt. Vi er redd for sånt som ufarlige edderkopper, snegler, og å bli ledd av, men likevel tror vi ofte at det som skremmer oss ER farlig.. spesielt når det gjelder åndelige ting. Hvis man er redd er det beviset på at ting er onde, liksom. Men samtidig er ingenting mer skremmende enn deg selv.. hvor lurer de tingene man ikke tør å tenke på, eller innse? Siden man vet at sånt finnes, så det er inni en selv allerede.

For diskusjonen sin skyld, la oss si det finnes engler og demoner. Med forskjellige egenskaper. Nå er det sånn at egenskaper har en tendens til å være nøytrale i seg selv, er man modig er det nøytralt, forskjellen er hva man bruker motet til, og så deretter hvordan andre ser det. Man kan være en helt og en krigsforbryter samtidig, for de samme grunnene men sett fra forskjellige sider. Og det følgende er en grov overforenkling og satt på spissen, i et forsøk på å gjøre det forståelig.

Så la oss si at det noen kaller engler er veldig støttende, omsorgsfulle, kjærlige og så videre. Litt som en ekstra mamma. Men å ha en sånn ekstramamma har konsekvenser, samme hvor glad man er i henne. Mammaer blir skuffa over en.. eller man føler at de blir det. Omsorg kan føles kveldende, støtte kan føre til at man tror man må ha den. Poenget mitt er at alt har flere sider, selv før man legger til forskjeller i personlighet, jeg tror alle har sett eksempler på folk som bare ikke går sammen, selv om det ikke egentlig er noe galt med noen av dem.

Dette er ikke noe jeg skriver om ofte, men får prøve.. engler sett herfra. Som et prinsipp, hvis man vil. Jeg prøvde faktisk å se det for meg, og fikk en ganske klar ide om hvordan det ville ha fungert. Noe kvelende, moraliserende som ser verden i svart/hvitt med sin vei som den eneste riktige, som ville vært konstant skuffa og oppgitt fordi jeg måtte gjøre alt som ikke var lov fordi det var festlig eller for å se hva som skjedde. Den nøyaktig samme tingen ville ha vært en stor hjelp og trøst for noen andre som ville ha det de hadde å gi. Jeg vil ikke ha det, det er det som er forskjellen her. En rar ting jeg vil nevne som jeg ikke vet hvor kommer fra.. engler overser ting de ikke liker eller som ikke passer inn. Må man gjøre det for å unngå enkelte konflikter, eller er det å fokusere på det som en synes er riktig?

Men demoner da, som prinsipp? Noe som drar frem alt det verste i deg og påpeker det, som ler når du går på trynet? Virker slemt, men du får sett på faenskapet. Kanskje det ikke er så farlig likevel. Når noen ler når du driter deg ut virker det som de gjør narr av deg, men samtidig.. det er ikke så alvorlig. Man slår ikke hendene for øynene og vender seg bort, eller gjør en sånn 'DET hadde jeg ikke trodd om deg!'-greie. Noen ville følt dette som et slags angrep, eller i det minste som en stor usikkerhet, eller ikke skjønne noe av det. Man spør om hjelp og alt man får er fæle ideer, liksom.

Og jada, disse kan også sees som deler av en selv, så abstrakte at man må se dem som et eller anna og gi dem et navn for å greie og få noe tak på dem. Takk til dem som gadd å lese helt hit, forresten.
Antall ord: 1259
... for the demon shall bear a nine-bladed sword. NINE-bladed! Not two or five or seven, but NINE, which he will wield on all wretched sinners, sinners just like you, sir, there, and the horns shall be on the head, with which he will...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Kiara
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 485
Startet: 29 Apr 2010 12:46
13
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Utpå landet, litt oppi nord
Har takket: 560 ganger
Blitt takket: 128 ganger

- Engler, guider, hjelpere, skytsengler....og demoner

Innlegg av Kiara »

Vet sannelig ikke hva jeg skal tro om demoner. Hvis de finnes, er de vel i en annen dimensjon. Hva gjør at enkelte mennesker kan bli/være så sinnsykt ondskapsfulle.. pine, torturere og drepe uskyldige, av ren lyst og nytelse? Står en mørkere makt bak?

Jeg er ikke religiøs i den forstand at jeg tror på gud som beskrevet i kristendommen. Men jeg tror på en kilde til allt som er.. en høyere makt. Ikke en som sitter der og dømmer oss!
Jeg tror på engler, og bruker de både til beskyttelse mot ånder, for å få være i fred. Og beskyttelse av meg og familien, i andre dagligdagse farer. Jeg har også brukt dem ved husrens, og har følt at det var nødvendig for å få bort det som ikke ville gi så lett slipp.
Jeg føler at de hjelper når en ber om hjelp. Jeg brukte dem sist til å heale gammelkatten. Han var blitt stadig dårligere, og klarte ikke å spise. Han hadde plager fra mageområdet. Tydelig at han ville ha healing. Han snudde seg på rygg, og ble liggende dønn i ro en halvtimes tid, før han syns det var nok. Neste dag var han betydelig bedre, og neste natt ga jeg han en healing til. Den varte litt kortere. Han ble helt fin, men ga han en til etter noen dager, men dag syns han fort det var nok, og trakk seg unna. Og ja, jeg skulle til vetrinær med han, men han ble så bra at jeg tror ikke de hadde funne ut noe, når allt fungerte som det skulle etterpå!
Erfaringene er gode, så jeg føler en trygghet ved å påkalle dem. :)
Antall ord: 295

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Fero
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 184
Startet: 24 Sep 2013 01:48
10
Lokalisering: Skottland
Har takket: 27 ganger
Blitt takket: 95 ganger

- Engler, guider, hjelpere, skytsengler....og demoner

Innlegg av Fero »

Ikke heng dere så mye opp i begrepene, for meg er det ikke så farlig med hva man tror på, om noe, men at man kan diskutere ut i fra det man tror på selv. Jedi, du trenger jo ikke tenke på engler helt bokstavelig talt, tenk på disse egyptiske gudene i stedet. Hvordan stiller det seg da? :p

Moonstone: akkurat der er jeg blank, så dette visste jeg ikke så mye om. Er dette kun gjeldende for det vi kaller engler, eller alt av "åndevesener"?

Det er mye snakk om disse hjelperne (på forumet her, og andre steder) i alle fall, være seg engler eller guider eller kattegudinner. Har ikke disse noen motstykker? Noen som ikke bare lever og ånder (haha, nå er jeg morsom..) for å hjelpe oss dødelige? Og hva angår Doreen Virtue, så har hun jo kortstokker med alt fra engler til enhjørninger på. Og alver og hva det nå skulle være. Lurer litt på hvor disse passer inn, men det er en annen diskusjon :roll:

Det at vi bærer på våre egne personlige engler og demoner, det tror jeg så absolutt. Den lille stemmen som hvisker deg noe i øret. Er det bare slik hjernen fungerer, altså at vi produserer tanker sånn halvveis bevisst? Eller er det intuisjon som henter litt informasjon fra et annet plan? Her tror jo folk på mye forskjellig, og jeg vil tro en hel del kan tillegge sine egne tanker både det ene og andre opphavet.

Når det gjelder folk som virkelig er plaget med vrangforestillinger tror jeg demonene har et klart navn: psykiatrisk sykdom, fortrinnsvis en variant av schizofreni. Det er kanskje å kaste en brannfakkel i en..kremt..vilkårlig retning, men jeg tror ærlig talt at en god del av dem som hardnakket hevder å se og oppleve enkelte ting er psykisk syke. Hallusinasjoner, psykoser, vrangforestillinger.. Om det kommer av ting ut av sekkebetegnelsen "psykisk lidelse" eller mer håndfaste defekter som svulst på hjernen, spiller mindre rolle. Jeg tror uansett det er ganske mange som ser ting som ikke finnes, fordi hjernen spiller dem et puss. Legg til en god dose paranoia, og det begynner å likne på helt andre ting enn det Märtha pusler med på engleskolen sin.

Hvorfor nevnte jeg alt dette? Jo, fordi jeg kan tenke meg at på et eller annet tidspunkt må noen ha sett noe som ikke fantes annet enn i deres eget hode. Om dette skjedde i går eller for hundrevis/tusenvis av år siden spiller liten rolle, annet enn at det nok er mye opp gjennom historien som kan stamme fra enkeltpersoners hallusinasjoner. Hva om det var landsbyens overhode som hadde disse hallusinasjonene eller vrangforestillingene? En mann som var høyt aktet og trodd på? Eller hva med hele stammer som heller nedpå med ayahuasca, eller har rituell kosekveld hvor store mengder fleinsopp står på menyen? Hva slags guder, engler, demoner og annet knask oppstår da, og hvor mye av dette ser vi restene av i dag?

Dagens kaffefilosofi fra meg. En digresjon kommer sjelden alene :coffe2 ;)
Antall ord: 516
“The mind is its own place, and in itself can make a heaven of hell, a hell of heaven..”
― John Milton, Paradise Lost

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Asbjørn
Verifisert
ADMIN
ADMIN
Innlegg: 7955
Startet: 05 Apr 2005 01:39
18
Kjønn (valgfri): *U*
Lokalisering: Florø
Har takket: 1377 ganger
Blitt takket: 1691 ganger
Kjønn:

- Engler, guider, hjelpere, skytsengler....og demoner

Innlegg av Asbjørn »

Når det gjelder engler og demoner, så har jeg nok tro på at det finnes elementer som har "den mørke sida", akkurat som i yin/yan symbolet.
På samme måte som yin/yang - syjmbolet,
Bilde
tror jeg vi har en balanse av det gode og det onde,
så i alle er det et snev av det andre, det helt mørke har et snev av det gode, og omvendt.

Dermed er noen MER til den ene eller andre sida, men som bildet viser, er det og noe av det motsatte i begge ( prikkene inni )

Så ja, det finnes gode krefter, men det finnes og krefter som ikke er så gode.

Selv bruker jeg å "låne" engler (Erkeenglene) dersom jeg har behov for det, og har fått resultater som ikke kan fokrlares med "sunt bondevett".... eller vitenskapelige forklaringer.
Men at ting skjedde ? Ja. Når små barn ( under 3års alder), og dyr totalt forandrer oppførsel på spesielle steder, da er det noe som skjer.

A
Antall ord: 169

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Moonstone
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3114
Startet: 23 Sep 2008 10:12
15
Kjønn (valgfri): Flaskepost
Lokalisering: Inni ditt hode
Har takket: 128 ganger
Blitt takket: 402 ganger

- - Engler, guider, hjelpere, skytsengler....og demoner

Innlegg av Moonstone »

Fero skrev:Moonstone: akkurat der er jeg blank, så dette visste jeg ikke så mye om. Er dette kun gjeldende for det vi kaller engler, eller alt av "åndevesener"?
Godt spørsmål.
Men det med engler og Erke-engler er så absolutt stjerner, planeter, Sol og Månen.
Det har aldri vært noe annet, bortsett fra for dem som ikke har sett forbi symbolikken, eller har studert antikke tekster nok til å forstå det selv.
"Elementaler" som "nisser,alver,dverger" osv har alltid vært det man før i tiden så på som de usynlige kreftene i Naturen, som fikk planter til å gro, vekket opp dyr fra vinterdvalen, morgendugg, regnbuen osv. Idag kaller vi det Naturkrefter.
"Gudene" er jo de "høyere" Naturkreftene igjen,som lyn,torden,regn,havet osv.

Gjenferd er ingen av disse, men energiavtrykk/psykisk legeme som ikke ennå er oppløst.

Folk blander alle mulige begreper sammen, noe som gjør det vanskelig å skille ting fra hverandre.
Antall ord: 163
Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
jeditrond
Verifisert
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3245
Startet: 07 Okt 2011 13:21
12
Kjønn (valgfri): Mann
Lokalisering: Vestfold
Har takket: 3649 ganger
Blitt takket: 1151 ganger

- - Engler, guider, hjelpere, skytsengler....og demoner

Innlegg av jeditrond »

Fero skrev:Ikke heng dere så mye opp i begrepene, for meg er det ikke så farlig med hva man tror på, om noe, men at man kan diskutere ut i fra det man tror på selv. Jedi, du trenger jo ikke tenke på engler helt bokstavelig talt, tenk på disse egyptiske gudene i stedet. Hvordan stiller det seg da? :p
......
De egyptiske gudene er på samme måte som denne ånden med grønn aura, de presenterer seg ikke som gudinner eller guder, de bruker bare symbolikk fra denne gamle religionen. Sannsynligvis fordi det gir mening for meg :D Ikke kreer de tilbedelse av noe som helst slag heller, dette er ikke en religion for meg. Offisielt er jeg jo buddhist, byråkratiet i Norge har jo ikke noen skjemaplass for sånne som blander religioner :)
Det er mye snakk om disse hjelperne (på forumet her, og andre steder) i alle fall, være seg engler eller guider eller kattegudinner. Har ikke disse noen motstykker? Noen som ikke bare lever og ånder (haha, nå er jeg morsom..) for å hjelpe oss dødelige? Og hva angår Doreen Virtue, så har hun jo kortstokker med alt fra engler til enhjørninger på. Og alver og hva det nå skulle være. Lurer litt på hvor disse passer inn, men det er en annen diskusjon :roll:
For å holde meg til de gamle egypterne så hadde de ingen ekstrem motsats til de snille slik som de abrahamittiske religionene bla. har det. For egypterne var det en glidende overgang på en måte. På den ene siden har man solguden Ra som representerer solens livgivende krefter osv., på den annen side har man Apep, urkaoset i form av en diger slange som forsøker å sluke Ra/solen :)

Men Ra er ikke alltid snill, en legende forteller om hvordan han sendte sin eldstedatter Sekhmet for å straffe menneskene fordi de var så slemme, grådige, selvsentrerte m.m. Men Sekhmet ble litt overivrig i tjenesten og utslettet litt vel mange mennesker etter at hun bokstavelig talt fikk blod på tann, så Ra fikk menneskene til å brygge litervis med øl, farget med saften fra granatepler som gjorde ølen blodfarget. Når Sekhmet oppdaget dette drakk hun seg god og full og sovnet. Når hun våknet var hun snill igjen. Så for egypterne var det en dualitet i alle gudinnene og gudene, solen er fin å ha, men for mye sol og varme tørker ut avlinger. På den annen side vil for mye regn føre til oversvømmelse. Så for dem var balanse og orden noe de higet etter.

For å bruke noen andre gudinner og guder, kattegudinnen Bast, lillesøster til Sekhmet, anses for å være en gudinne som har mer kontroll over kreftene hun får som solens datter. Hun var mer populær blant folket enn storesøster, bla. i sin rolle som barnas høye beskytter, fruktbarhetsgudinne og morgudinne. Kvinner som ville bli gravide anskaffet seg en amulett av Bast i sin katteform og skrev bakpå den hvor mange barn de ønsket seg. Så langt høres Bast ut som en snill og god gudinne, men på den annen side kunne hun bli særs sint om noen skadet eller drepte en katt iflg. den gamle troen. Hun var også litt i samme business som Anubis med å beskytte de døde mot evt. slemme ånder, i så måte var hun også en beskytter av hjem mot slike innflytelser. Jeg behøver ikke å be henne om hjelp heller under husrens, føler hun at det trengs hjelp fra henne, dukker hun opp. I et tilfelle var jeg i ferd med å lage en slags beskyttelse for en person, når Bast dukket opp, lo godt av hva jeg forsøkte meg på og bare laget en beskyttelse som var langt mer elegant enn det jeg knotet med :) En annen gang under en fjernrens fant jeg henne på kjøkkenet i huset, der hadde hun naglet en ånd til veggen i påvente av at jeg skulle finne henne og ham. Det var en mannlig ånd hun anså for å være en potensiell plage for barna i huset, slikt finner hun seg ikke i. Andre husrenser har hun vært totalt fraværende, annet enn som interessert tilskuer fra tid til annen.

Jeg har også hatt noe med kaosguden Set å gjøre, i noen tilfeller har folk ubevisst ønsket på seg mer kaos enn de kan takle. Men Set ville ikke ta vekk kaoset, siden han jo var "invitert". Andre ganger har jeg bedt Set om å lage litt kaos for meg :mrgreen:

Og så har vi min hjelper, Anubis, dødsguden. Han har bla. samme jobb som mannen med ljåen, hente og guide de døde. Men det er mer å hente der, som beskytter av de døde, kan også Anubis gå fra vennlig til rasende hvis det trengs.

Ikke noe av dette gjør dem onde, eller mot menneskeheten, men det er klart det finnes ånder som fortsatt henger fast i hvordan de var når de levde. Som den før nevnte voldtektsmannen f.eks. Sånne vil vel mange kalle for onde ånder :?

Yin/Yang-symbolet passer i grunnen godt inn i den gamle egyptiske religionen også :D
Antall ord: 874
“When you're a god, you don't have to have reasons."-Terry Pratchett, Mort

Bokprosjektet mitt; http://atlantisbloggen.wordpress.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Brandal
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 14
Startet: 05 Aug 2013 23:03
10
Har takket: 1 gang
Blitt takket: 5 ganger

- Engler, guider, hjelpere, skytsengler....og demoner

Innlegg av Brandal »

Mine.. hjelpere kan de vel kalles er ikke det eg ville kalt gode. De avgir ingen hyggelige vibrasjoner akkurat, men eg er ikke i tvil om at de er der for å hjelpe meg. Det har de gjort mange ganger.

Vet nå ikke helt om eg tror på verken engler eller demoner, religion er ikke noe som betyr noe som helst for meg. Selv om han ene min mest ligner noe demonaktig. Så er ikke sikker på om de må puttes i klasse som gode eller onde. Kanskje begge deler, ingen levende er vel utelukkende det ene eller det andre. Sånn må det vel også være for de som ikke lever på vårt plan.

Det er kun ett annet mennesker som har kunnet fornemmer at det er noe der, og hun så visst ikke helt glad ut etterpå. Men eg vet at eg er glad for at de er der.
Antall ord: 152

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Mystical
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 340
Startet: 08 Okt 2013 23:09
10
Har takket: 22 ganger
Blitt takket: 47 ganger

- Engler, guider, hjelpere, skytsengler....og demoner

Innlegg av Mystical »

Vet ikke om det har relevans for denne tråden men i og med at det snakkes om det gode vis a vis det onde så husker jeg en episode på Åndenes makt for noen uker side.
Der var det uro på en bensinstasjon. Det viste seg at det var den tidligere sjefen som laget krøll, en avdød herre.
De som hadde kjent vedkommende i levende live tegnet et bilde av en kjernekar; generøs og snill.
Men frustrasjonen over at han ikke lenger hadde kontroll på styre og stell på bensinstasjonen gjorde at han drev på med å stikke kjepper i hjulene for den nye innehaveren der noe som ikke var så pent!
Antall ord: 115

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
xyrea
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 763
Startet: 26 Apr 2012 20:09
11
Kjønn (valgfri): Kjærring!
Har takket: 268 ganger
Blitt takket: 636 ganger

- - Engler, guider, hjelpere, skytsengler....og demoner

Innlegg av xyrea »

Mystical skrev:Vet ikke om det har relevans for denne tråden men i og med at det snakkes om det gode vis a vis det onde så husker jeg en episode på Åndenes makt for noen uker side.
Der var det uro på en bensinstasjon. Det viste seg at det var den tidligere sjefen som laget krøll, en avdød herre.
De som hadde kjent vedkommende i levende live tegnet et bilde av en kjernekar; generøs og snill.
Men frustrasjonen over at han ikke lenger hadde kontroll på styre og stell på bensinstasjonen gjorde at han drev på med å stikke kjepper i hjulene for den nye innehaveren der noe som ikke var så pent!
Joda, jeg vil si det har relevans.. noe kan lett oppfattes som mye verre enn det der er. Hvis man sier at eksempelet ditt var noen som var frustrert og at dette skremte livet av andre.

Hvor mange har gjort eller sagt noe som var ment som en uskyldig spøk, men så gikk alt til helvete.. kanskje så mye at man aldri turde å innrømme festlighetene? Det er litt samme greia. "Hahhaha vi gjemmer denne her", liksom.. men før man får avslørt hva som er skjedd selv er politiet eller Åndenes Makt på døra.
Antall ord: 216
... for the demon shall bear a nine-bladed sword. NINE-bladed! Not two or five or seven, but NINE, which he will wield on all wretched sinners, sinners just like you, sir, there, and the horns shall be on the head, with which he will...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Mystical
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 340
Startet: 08 Okt 2013 23:09
10
Har takket: 22 ganger
Blitt takket: 47 ganger

- - - Engler, guider, hjelpere, skytsengler....og demoner

Innlegg av Mystical »

xyrea skrev:
Mystical skrev:Vet ikke om det har relevans for denne tråden men i og med at det snakkes om det gode vis a vis det onde så husker jeg en episode på Åndenes makt for noen uker side.
Der var det uro på en bensinstasjon. Det viste seg at det var den tidligere sjefen som laget krøll, en avdød herre.
De som hadde kjent vedkommende i levende live tegnet et bilde av en kjernekar; generøs og snill.
Men frustrasjonen over at han ikke lenger hadde kontroll på styre og stell på bensinstasjonen gjorde at han drev på med å stikke kjepper i hjulene for den nye innehaveren der noe som ikke var så pent!
Joda, jeg vil si det har relevans.. noe kan lett oppfattes som mye verre enn det der er. Hvis man sier at eksempelet ditt var noen som var frustrert og at dette skremte livet av andre.

Hvor mange har gjort eller sagt noe som var ment som en uskyldig spøk, men så gikk alt til helvete.. kanskje så mye at man aldri turde å innrømme festlighetene? Det er litt samme greia. "Hahhaha vi gjemmer denne her", liksom.. men før man får avslørt hva som er skjedd selv er politiet eller Åndenes Makt på døra.
Faktisk lagde han så store problemer at hele driften sto i fare. Han tuklet med bilen hennes (husker ikke helt hva han gjorde men det kan jo være farlig) og tuklet blant annet også med termostaten på kjøla slik at det ikke virket som det skulle, mener å huske at han drev og skrudde opp temperaturen til nærmest badstuetemperatur og da er det jo vanskelig å drive butikk! ( De fleste bensinstasjoner selger jo matvarer også nå for tiden).
Antall ord: 297

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links