Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Engler, Guider, Hjelpere, SkytsenglerSkytsengler - finnes de?

Forum dedikert til åndevesener som mange hevder å kunne se og/eller kommunisere med.

Moderatorer: Asbjørn, mod engler

Morris
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1078
Startet: 15 Nov 2012 14:05
11
Kjønn (valgfri): Humanoid ♂
Har takket: 380 ganger
Blitt takket: 550 ganger

Skytsengler - finnes de?

Innlegg av Morris »

Noen ganger blir man forundret over at noen sier at de har fått hjelp ovenfra. I hvert fall har de fått sånn hjelp at det kan be skrives slik? Jeg husker en dag fra da jeg var 5-6 år, jeg var med min far som kjørte sand fra en lastebåt som lå ved kai. Den ble losset ved hjelp av en stor grabb med vinsj fra båtens mast. Jeg ville bestemt opp på lasteplanet og være med på å ta i mot når sanden kom. Uheldigvis valgte jeg feil tidspunkt til å klatre opp på bakhjulet, for da hodet mitt stakk opp over kanten på av lemmen til lasteplanet kom den tomme grabben susende og traff meg i hodet så jeg falt ned mot brygga.

Det må ha vært et nokså kraftig smell, for med en gang jeg traff brygga var jeg kommet i spinn slik at jeg rullet i full fart mot bryggekanten og båten, avstandenen dit anslår jeg til 2-3 meter. Akkurat da jeg skulle til å falle ned i sjøen mellom bryggekanten og båten kom det en fot ned og stoppet den videre ferden. Om det var ved hjelp av en reddende skytsengel vet jeg ikke, men jeg var veldig glad for at jeg slapp å falle ned i sjøen. Jeg var nokså omtåket og kvalm etterpå, så en liten hjernerystelse ble det nok.

Men jeg har aldri tenkt på det slik at det var noen reddende skytsengel som stod bak, bare at det var en oppmerksom mann som var på riktig sted til rett tid, og om denne skytsengelen i så fall sørget for at han var der, så er det vanskelig å påstå det, det blir i så fall bare en hypotese. Og den parallelle verden ved siden av vår, ser man jo ikke, og underlige ting oppstår jo så å si hver dag som kan stamme derfra, men jeg velger heller en naturlig forklaring fremfor en hypotetisk. Jeg regner med at hvis jeg har en skytsengel, så blir den neppe sur på meg av den grunn?

Apropos skytsengler, så fant jeg en link til JW organisasjon, ikke fordi jeg har noen tilknytning til dem, men fordi de har dratt frem ting fra Skriften angående englevirksomhet. - Har du en skytsengel? https://www.jw.org/no/publikasjoner/bla ... kytsengel/
Det jeg eventuellt kan tilføye er Matt.13.39 som forteller at englene er høstfolk, og at høsten er verdens ende.

Jeg er derfor usikker på om de derfor har noen oppgaver før denne tid, siden det også finnes et skriftord hvor Kristus forener hedninger og jøder i Ef.2.12 Husk at dere den gang var uten Kristus, utestengt fra borgerretten i Israel, uten del i paktene og løftet, ja, uten håp og uten Gud i verden... Og et annet sted beskrives englene som oppstandene mennesker under en beskrivelse av hvor sju brødre giftet seg med en og samme kvinne etter tur etter som de døde hen, for å opprettholde slekten etter moseloven*, og så til sist døde også kvinnen.

Spørsmål om hvem som skulle ha henne i oppstandelsen siden alle sju hadde hatt henne til kone ble stilt. Svaret ble: Dere farer vill fordi dere ikke kjenner skriftene og heller ikke Guds makt. For etter oppstandelsen verken gifter de seg eller blir giftet bort; nei, de er som engler i himmelen. (Matt.22.(*24) 25-30) I versene 31-32 kommer det også frem at Gud er Gud bare for de oppstandene og levende mennesker. (Forgjengelighet/dødlige kontra uforgjengelighet/ udødelig/evig) Altså ikke Gud for den fysiske verden...

Og noen oppstandelse har det jo ikke vært ennå, for den er oppgitt til å komme på den siste dag. (Den er oppgitt til å være 2000 år lang.) - Men, - Forkynneren sier at alt som blir til ikke er nytt, men har vært til før. Og at ingen husker de forrige ting, eller regner med at de blir til igjen. Så en må faktisk lese om fortiden i skriften for å se inn i fremtiden. Da kan fremtiden vise seg å bli styrt fra fortiden, siden det her er snakk om en runddans av tid. Den som er Herre over tiden kan styre hvert menneske til det mål det er satt til å gjøre, og kan derfor naturlig nok ha med seg en skytsengel fra fortiden, kanskje til og med seg selv? Men igjen er dette hypotetiske tanker, men også tankegods hentet fra de uutgrunnelige skriftene. (Fork.1.9-11, 3.15) Som et apropos kan man lese fra Ordspråkene 16:
Menneskehjertet legger sine planer, men Herren legger svaret på hans tunge. -
I hjertet tenker mannen ut sin vei, men det er Herren som styrer skrittene hans. -
Terningen kastes på fanget, hvordan den faller, bestemmer Herren.

Og til syvende og sist så er det ikke altid at alt blir som man planlegger? Er det ikke typisk?
Antall ord: 840

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Asbjørn
Verifisert
ADMIN
ADMIN
Innlegg: 7955
Startet: 05 Apr 2005 01:39
18
Kjønn (valgfri): *U*
Lokalisering: Florø
Har takket: 1377 ganger
Blitt takket: 1691 ganger
Kjønn:

Re: Skytsengler - finnes de?

Innlegg av Asbjørn »

Skytsengler, Hjelpere, Guider, osv de har mange navn, og forskjellige oppgaver.
Personlig har jeg ikke lengre tro på bibelen, dels fordi den har blitt forandret og tilpasset for mange ganger, ting er lagt til, og ting er fjernet.
For meg er Jesus en stor Sjaman, en som vet.
Men korset og de sakene, og død for våre synder, - den kjøper jeg ikke.
Derimot tror jeg vi er her for å lære, både ondt og godt, og for å rekke over alt vi skal lære, vil vi leve mange liv- reinkarnasjon.
Men folk med makt har lagt inn en del regler - for å beholde makten.
( Det var en digreshon)
Poenget er at vi skal lære, og derfor går vi i "skoleklasser" hvor hvert liv er ett trinn på denne livets skole.
Og "skoleåret" - eller livet planlegger vi imellom livene ( skoleferien).
Der samarbeider vi med sjelevenner og andre, som enten er direkte med oss i levende live i dette livet, eller blir på "andre siden" som Hjelpere , Skytsengler, osv, og passer på at vi gjør det vi skal i dette livet.
Altså; De dytter oss inn i situasjoner der vi skal inn for å lære ( og ja, noen av disse er tøffe tøffe tak), og andre mer "banale".
Så de hjelper oss ikke å vinne i lotto ( om det da ikke er meningen), men passer på at vi får de opplevelsene vi skal ha.
Og da - kommer skytsenglene inn, dersom vi kommer i en situasjon vi ikke skal helt inn i ( som gjør at vi blir alvorlig skadet, eller vil dø før tiden), kan de gripe inn.
Da som en "reddende engel". Enten ved å sende en "stedfortreder", eller direkte inngrep.

En historie som jeg synes passer i denne sammenheng:
Det var en stor oversvømmelse, noe som gjorde at huset til en kar var i ferd med å bli helt oversvømt.
Denne mannen ba da til Gud, om å få hjelp til å komme bort fra taket.
Etter en halvtimes tid, kommer en kar padlende i kano, og oppdager mannen på taket, og spør om han vil sitte på til land.
Nei, sier mannen på taket, han ventet på et mirakel.
Vel, nok et kvarters tid går, så kommer det en med en speedbåt, og kommer frem og spør om han vil være med. Men det samme skjer, mannen ventet på et mirakel, og ville vente.
En times tid senere kommer et redningshelikopter, og igjen gjentar det samme seg,
mannen ville ikke, for han ventet på et mirakel.
Vel, så gikk det noen timer, og tilslutt var huset under vann, mannen mistet taket og druknet.
Når han kom frem til "perleporten", møtte han Gud, og spør hvor mirakelet ble av, siden han forventet et mirakel.
Da svarte Gud; Først sendte jeg en mann i kano, så sendte jeg en mann i speedbåt, og så sendte jeg et redningshelikopter.
At du ikke benyttet deg av disse 3 miraklene, - er ikke min feil, den er din, sa Gud.
Moralen ; Mirakler kan vise seg på mange måter, kansje også slik at du opplever de som tilfeldigheter.
Egen erfaring: Tilfeldigheter og "tilfeldigheter" er to forskjellige saker !

A
Antall ord: 541

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Morris
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1078
Startet: 15 Nov 2012 14:05
11
Kjønn (valgfri): Humanoid ♂
Har takket: 380 ganger
Blitt takket: 550 ganger

Re: Skytsengler - finnes de?

Innlegg av Morris »

Asbjørn skrev: 16 Jun 2019 21:08 Skytsengler, Hjelpere, Guider, osv de har mange navn, og forskjellige oppgaver.
Personlig har jeg ikke lengre tro på bibelen, dels fordi den har blitt forandret og tilpasset for mange ganger, ting er lagt til, og ting er fjernet.
For meg er Jesus en stor Sjaman, en som vet.
Men korset og de sakene, og død for våre synder, - den kjøper jeg ikke.
Forandring av Bibelen har med oversettelse og gjøre og hvilke ord oversetterne selv mener er best å bruke. Hva de ellers mener skriften prøver å si dem og hva de selv eller andre tror på er en annen sak. Det har ingen betydning om man tror på Bibelen eller ikke, for den er ikke beregnet for folk flest, det forklares i 2.Tim.3.16-17 at hver bok i skriften er innblåst av Gud, nyttig til opplæring og tilrettevisning, veiledning og oppdragelse i rettferd så det mennesket som tilhører Gud kan være fullt utrustet til all god gjerning.

Her har religionsundervisningen bommet på målet da disse ordene er beregnet for hans sønn som er det eneste mennesket som kan tilhøre Gud, andre tekster sier at det skal være en mellommann mellom Gud og mennesker, mennesket Kristus Jesus. Hva man ikke får frem er hvem han i virkeligheten er… for han fikk jo ikke dette navnet, men de kalte ham Immanuel, som betyr: med ”oss” er Gud. Profeten forteller at han var ond før han forstod å gjøre det gode. Dette stemmer overens med Apg.15.14 at hans (deres) avstamming er fra hedningene – fra et folk som ikke er et folk, men skal bli et folk. (Rom.10.19-21, 1.Pet.2.10)
Det var også viktig ut fra skriften å danne seg partier/grupper (1.Kor.11.19) og en av disse kaller seg hisbolla som betyr Guds parti. Om de holder mål vil tiden vise.

Jeg tror dette folket menes det palestinske, som i skriften blir kalt Juda. Herren avstammer derfra står det i Heb.7.14. Korsfestelse er et narrativt ord, det forklares i 1.Kor.1.20f at dette er en dårskapelig forkynnelse som verden forkynner.- Men at de blir forsøkt utryddet … ja! Men det skal bli igjen en rest i Sardes (Åp.3.1-5)

Navnet Jesus betyr på hebraisk ”frelser” noe Matteus forklarer for Josef i hans drøm; du skal gi ham navnet Jesus for han skal frelse sitt folk… men de kalte ham Immanuel. En flertallsform som betyr med oss er Gud. Det er en ætt utgått fra Abraham, om en leser Gal.3.16 ”Gud gav løftene til Abraham og hans ætt, det står ikke til dine ætter som det gjaldt mange (ætter), men det blir talt om èn (ætt) og det er Jesus.”

Man kan jo lese i fra Joh.3.14, der står det at menneskesønnen måtte bli løftet opp på samme måte som slangen i ørkenen ble løftet opp av Moses. Slangen er i Åp.12.9 forklart som satan. Videre forklares det i en fotnote at det greske ordet ”løftet opp” betyr nettopp det + korsfeste + opphøye. Så korsfestelsen betyr at menneskesønnen blir opphøyd av menneskene, fra å være ond til å utføre gode handlinger (Satan gjør seg om til en lysets engel). I forbindelse med de samme ordene om å bli løftet opp står det også i Joh.12.31-32 (Jesus snakker om sin død) Når dommen felles over verden skal verdens fyrste kastes ut (den onde), og når jeg da blir løftet opp fra jorden (opphøyd) skal jeg dra alle til meg. (Mer eksakt forklart i 1.kor.5.4-5: Når dere samles i vår Herre Jesu navn, når jeg er til stede i ånden og vår Herre Jesu kraft er med oss, da skal dette mennesket overgis til Satan slik at kroppen hans blir ødelagt, men ånden kan bli frelst på Herrens dag.)

Slik har jeg forstått dette.

Men det er en høyest vanskelig situasjon å forklare, for det er en fysisk død samtidig som det er en åndelig oppstandelse og en overgang til et evig liv. Det gamle mennesket blir borte, men en ny åndelig og forbedret menneskehet lever videre slik Gud lever. Det nye mennesket i Kol.3.3-10 – Livet i Ånden – Rom.8.1-2 og 18-25 (høsten som kommer/ = verdens ende)
Jeg mener at engleverdenen tilhører Skriftene og at man ikke kan plukke ut bare det man liker, for alt i skriften hører med i en full sammenheng fra begynnelse til slutt. Men det er ikke lett å forstå skriften, men det er mulig ved å bruke en let/søk operasjon, for det er summen av hvert ord her som forteller sannheten, ikke et enkelt vers om korsfestelse, for det står jo også skrevet: Sannelig, jeg sier dere: Noen av dem som står her, skal ikke smake døden før de ser Guds rike.

Men som du er inne på med livet på jorden, er det for å lære på godt og vondt, det som kommer senere har vi bare vage tanker om. Leser man om Samson, fremstår han mer og mer som et hybrid menneske og maskin.
Antall ord: 911

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links