Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

FILMER, BØKER OG MUSIKKHva slags instrument spiller du?

Moderatorer: Asbjørn, mod ufo, matmod, mod klarsyn, mod univers, Mod Fakta og, mod drømmer, mod si hei, mod_spøkeguiden, Chatmoderatorer, Mod prat & gen, mod healing, mod hjem, mod engler

Bruker avatar
Moonstone
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3114
Startet: 23 Sep 2008 10:12
15
Kjønn (valgfri): Flaskepost
Lokalisering: Inni ditt hode
Har takket: 128 ganger
Blitt takket: 402 ganger

Re: Hva slags instrument spiller du?

Innlegg av Moonstone »

Dagros skrev:Jeg holder meg til el-gitar, lead + litt rhythm, mest lead 8)
Går da mest i Ibanez RG, og senere, håper jeg JEM :)
Jeg er selvlært :D
Blir mye GNR, VR-cover og -liknende musikk, som, etter min mening, passer bedre enn man skulle trodd, til slik musikk, ca. :)
Håper å få joina et band ei gang i løpet av livet, evt. starte et, om noen vil være med i det ;)
Tror senere det blir litt Pink Floyd og slikt også :D
Men satser senere, snart, på å lage egne, snertne soloer og kanskje noen riff og licks og slikt også, men det er vel ikke det letteste som er :p
Så, jeg er ikke aktiv i noe band nå for tida, har ikke vært før heller, men kan jo LITT gitar, da :)
Sett inn en add da vel, at du søker band? Eller søk på adds selv, for det er nok av band som søker gitarist også..ikke kast bort verdifull tid ;)
Antall ord: 170
Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Dagros

Re: Hva slags instrument spiller du?

Innlegg av Dagros »

Moonstone skrev:
Dagros skrev:Jeg holder meg til el-gitar, lead + litt rhythm, mest lead 8)
Går da mest i Ibanez RG, og senere, håper jeg JEM :)
Jeg er selvlært :D
Blir mye GNR, VR-cover og -liknende musikk, som, etter min mening, passer bedre enn man skulle trodd, til slik musikk, ca. :)
Håper å få joina et band ei gang i løpet av livet, evt. starte et, om noen vil være med i det ;)
Tror senere det blir litt Pink Floyd og slikt også :D
Men satser senere, snart, på å lage egne, snertne soloer og kanskje noen riff og licks og slikt også, men det er vel ikke det letteste som er :p
Så, jeg er ikke aktiv i noe band nå for tida, har ikke vært før heller, men kan jo LITT gitar, da :)
Sett inn en add da vel, at du søker band? Eller søk på adds selv, for det er nok av band som søker gitarist også..ikke kast bort verdifull tid ;)
Hehe, nei, det er sant 8)

Men blir tungvint om jeg finner et band i Oslo som søker gitarist, når jeg bor her i sør :p

Men også, er jo ikke alle banda som søker gitarist, som er interessert i å spille slik musikk :)
Antall ord: 217

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Zepp
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 8
Startet: 24 Mar 2009 18:39
15
Kjønn (valgfri): Gutvott
Lokalisering: @ Home

Re: Hva slags instrument spiller du?

Innlegg av Zepp »

Jeg ble frelst av rytmeguden da jeg begynte på folkehøyskole. Jeg og 3 andre skulle lage en sang for å vise lærerne hva vi kunne bidra med, å jeg hadde da null erfaring med rytmeinstrumenter.
Vi fremførte sangen, med meg på trommer, å det var nok ikke den beste liveopptredenen de hadde sett, men det dreit jeg rett og slett i, for jeg hadde klart å spille gjennom en hel sang.
Å da var det gjort!
Har nå spilt i ca. 3 år og har vært innom ett band, men spiller for tiden solo, selv om det blir ganske kjedelig til tider.

Må også nevne at jeg er en jævel på luftgitar!

:sang
Antall ord: 112

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
HappeTittenTooYouNow
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 959
Startet: 05 Mai 2008 21:55
15
Kjønn (valgfri): Gammal grabukk!
Lokalisering: Goat-House
Har takket: 345 ganger
Blitt takket: 152 ganger

Re: Hva slags instrument spiller du?

Innlegg av HappeTittenTooYouNow »

Happe is a drummerboy.

Bilde
Bilde
Antall ord: 4
I'm not insane.; my mother had me tested.!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 7952
Startet: 25 Aug 2004 16:02
19
Har takket: 967 ganger
Blitt takket: 892 ganger

Re: Hva slags instrument spiller du?

Innlegg av ludoburgero »

Spennende! Musikere liker vi :)

Jeg har alltid hatt interesse for musikk. Både lytting og skaping.
Fikk mitt første "ordentlige" keyboard til 8-årsdagen. Okay, ærlig talt... i den tiden der var det ordentlig nok for meg, selv om det var noe dritt. Men mamma og pappa brukte mange av sparepengene sine på å kjøpe det til meg, og for meg var det gull verdt :D

Første trekkspillet mitt fikk jeg da jeg var 9 år. Det var brukt, og det var et pianotrekkspill.
Seinere samme året begynte jeg på musikkskole, der spilte jeg trekkspill, mest 3-radere og 4-radere, selv om jeg på fritid også klampret litt på 2-radere (meget vanskelig, spør du meg) og 5-radere. Fra jeg var 11 (tror jeg det var?) til jeg var godt og vel 13 spilte jeg i orkester med mange andre. De fleste var minst dobbelt så gamle som meg, og vi spilte helst store klassiske mesterverk. Noe jeg ikke var helt klar og moden for i den alderen... så jeg kutta det helt ut til musikklærerens (også orkesterleder/dirigent) forergrelse.

Ellers har jeg gitar, både akustisk og elektrisk. Har spilt keyboard siden 5-års alderen, samme med trekkspill, selv om jeg ikke hadde det selv i den tiden. Faren til kompisen min var en legende på trekkspill, de hadde forøvrig også et stort hammondorgel. Til nylig hadde jeg et gammelt orgel stående selv, men det bare sto og støvet i kjelleren så det fikk bestemora til svogeren min. Hun ble så glad at hun visste ikke hvor hun skulle gjøre av seg... :)

Munnspill og munnharpe har jeg også, og selv om jeg også led denne traumatiske skjebne som dere andre - med blokkfløytehelvete gjennom barneskolen - så kjøpte jeg meg til tross for dette ei blokkfløyte når jeg var i Oslo tidligere i sommer! Haha! :badgrin:
Og i vår kjøpte jeg meg faktisk en liten 3-rader.

Så i skrivende stund har jeg munnspill, munnharpe, gitar, el-gitar, trekkspill og cirka et halvt dusin keyboards. I tillegg har jeg produsert musikk på dataen fra jeg var rundt 13, og jeg forguder elektronisk musikk og det å eksperimentere med lyder... noe jeg har gjort siden jeg kan huske. Gud hvor mange kassettspillere og slikt som har blitt herpet gjennom årene...

Nå har jeg derimot lagt mye av dette på hylla. Jeg har ikke funnet særlig med inspirasjon og vært lite kreativ de siste... tja, 4-5 årene... synd... jeg får gjenoppta det nå som jeg igjen bor alene.

Legg gjerne ut lydklipp hvis noen av dere har noe!
Og forresten så hadde jeg veldig gjerne vært interessert i å remixe eller sette sammen fragmenter av noe dere har lagd til en hel sang... hadde vært veldig artig å få bidra med noe, og kanskje det hadde engasjert og inspirert meg også. Bare en tanke! :)
Antall ord: 488
“Nothing in the world is more common than unsuccessful people with talent,
leave the house before you find something worth staying in for.”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Moonstone
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3114
Startet: 23 Sep 2008 10:12
15
Kjønn (valgfri): Flaskepost
Lokalisering: Inni ditt hode
Har takket: 128 ganger
Blitt takket: 402 ganger

Re: Hva slags instrument spiller du?

Innlegg av Moonstone »

ludoburgero skrev:Nå har jeg derimot lagt mye av dette på hylla. Jeg har ikke funnet særlig med inspirasjon og vært lite kreativ de siste... tja, 4-5 årene... synd... jeg får gjenoppta det nå som jeg igjen bor alene.
Så synd da mann, du må ikke legge fra deg musikken!
Det er synd at dagliglivet med jobb og stress kan ta bort spilleglede og inspirasjon gitt...merker det til tider selv :?
ludoburgero skrev:Legg gjerne ut lydklipp hvis noen av dere har noe!
Det KAN jeg gjøre..men du får vente LITT til, til flere sanger er ferdige ;)
Antall ord: 104
Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Svartepus
Verifisert
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5155
Startet: 17 Sep 2006 01:35
17
Kjønn (valgfri): hokatt
Lokalisering: Et steinkast unna glasshuset
Har takket: 668 ganger
Blitt takket: 1057 ganger

Re: Hva slags instrument spiller du?

Innlegg av Svartepus »

Jeg spiller littegranne keyboard (har et gammelt som jeg kjøpte for oppsparte stipendpenger når jeg var 17 år), og forelsket meg i slagverk når jeg tok musikk som valgfag på høgskola.

Likevel er det nok sang som står mitt hjerte nærmest :mozilla_smile: Har sunget siden jeg kunne snakke (sikkert litt pludresynging før den tid også) og elsker å synge. Har fortvilt prøvd å lære meg notelære, men jeg får helt kortslutning i hodet bare ved tanken... Rent gehør og musikkglede er mye morsommere. Kan man litt besifring kommer man jo et lite stykke på vei også.
Uansett trenger jeg ikke noe annet enn gehør når det kommer til sang. Noter er oppskrytt! :D
Antall ord: 125
When life knocks me down, instead of getting back up I usually just lay there and take a nap

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
paraunormal
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 443
Startet: 03 Mai 2005 22:22
18
Blitt takket: 2 ganger

Re: Hva slags instrument spiller du?

Innlegg av paraunormal »

Har spilt gitar i noen år, og prøver meg litt på pianoet eller midi-keyboardet når skaperlysten er der. Bruker først og fremst barrègrepene på gitaren, og setter på capo når jeg føler jeg trenger et litt lysere toneleie. Kan godt finne på å plassere den ganske langt opp, for forandringens skyld, og deretter ned igjen, av samme grunn. Prøver å skape musikk jeg ikke har hørt før, men som innehar visse momenter som appellerer til meg, og som jeg kunne tenke meg appellerte til enkelte andre.

Har en 6-kanalers mikser, et TerraTec semi-proft lydkort, en mic, to gamle kassegitarer, en nyere stålstrengs kassegitar, og en elgitar. Av programvare bruker jeg Cakewalk Sonar Producer, og vurderer å kjøpe en ekte utgave. Enkle trommebeats gir god grunn til videre pålegging av gitarspor, midi og vokal, men det blir sjeldent særlig gjennomført. Eksperimenterer en del med vokal, men jeg kunne trengt litt veiledning på det feltet. Det er visst nokså dyrt med timer, og det krever tid, så det får heller vente. Kunne tenkt meg en bassgitar og/eller en cello. Har prøvd å improvisere litt med en venninnes cello til Nirvana Unplugged, og kunne tenkt meg å utforske strykerlydene videre. Kunne forsåvidt tenkt meg å prøve mange ulike instrumenter.

Låtskriving er vanskelig, og har forsøkt å skrive små dikt som hjelp til å visualisere og skape låter, men det blir stort sett med forsøket. Kurt Cobains skrivestil er noe jeg lenge har vært fascinert av, men de siste årene er blitt brukt til å utforske ny og gammel musikk innen forskjellige sjangere. De mengdene av uoppdaget og bra "amatørmusikk" som ligger ute på nettet setter en demper på lysten til egen skapervilje, ettersom det egenproduserte ofte ikke kan måle seg, men det kan jo også være til inspirasjon. Liker ofte demoer fra mindre og mer kjente band bedre enn de mer populære låtene, men det har kanskje noe å gjøre med hva en hører først og er gått "lei" av.
Antall ord: 353

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Kimbara
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 4125
Startet: 01 Mar 2007 11:02
17
Kjønn (valgfri): satyriasis
Blitt takket: 11 ganger

Re: Hva slags instrument spiller du?

Innlegg av Kimbara »

Moonstone skrev: Aha! Er du en dyktig tekstskriver?
Jeg prøver jeg også..er influert av en rekke ting egentlig, på den fronten, og har blitt permanent tekstskriver for bandet..noe som er greit, for jeg liker det ;)
Jeg skriver fryktelig lite tekst, så jeg er nok ikke akkurat dyktig på det. Jeg kunne dog tenke meg å få til noe. Har en god del låter som kunne trengt noe vokal.
Ludoburgero skrev:Legg gjerne ut lydklipp hvis noen av dere har noe!
Her ligger noen mer eller mindre uferdige låter: http://www.uhort.no/artist/Chiaroscuro

De fleste av dem er ganske utdatert. Bare "Computerized" er fra nyere tid.
Antall ord: 111
When did ignorance become a point of view?
-Dilbert

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Dj_Devil
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3244
Startet: 05 Sep 2004 20:51
19
Kjønn (valgfri): Mann
Lokalisering: Rogaland,
Har takket: 11 ganger
Blitt takket: 8 ganger

Re: Hva slags instrument spiller du?

Innlegg av Dj_Devil »

Eg er vel litt mer kjedlig iforhold til dere som virkelig har lært dere instrumenter.
Eg bruker datan eg.
Hatt musikk som intiresse siden eg var 15 når ejay ble mye utbrett. Etter det så begynte eg å mixe musikk for det meste når eg fant ett bra mixe program (som eg ikke husker navne på akkuratt i denne skrivende stund). Men har ikke laget en ny mix på 2-3 år nå da, ikke funnet tiden til det rett å slett. Det er mest house, dance og trance som eg har mixa :) Men hører på nermast alt :)
Antall ord: 100
I love you.
Thank you.
Forgive me.
I'm Sorry.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 7952
Startet: 25 Aug 2004 16:02
19
Har takket: 967 ganger
Blitt takket: 892 ganger

Re: Hva slags instrument spiller du?

Innlegg av ludoburgero »

Ikke kjedelig det da, DJ ;)
Jeg jobbet selv som DJ da jeg var 13 og 14. Kan være kreativt nok å beatmixe litt og spille plater.
PCDJ Red er et fint progam, eventuelt Traktor DJ Studio. Prøvd dem? Eller hva bruker du?

Når jeg kommer hjem skal jeg lytte spent på musikken til Kimbara :)
Herlig å se at det finnes musikere her, fryder meg virkelig... det er jo faktisk en del av dere!

paraunormal: Nå er jeg ikke oppdatert på midi-fronten i det hele tatt lengre, var bortom det på 90-tallet en gang, men tidene har jo forandret seg. Er det fremdeles ASIO (eller hva det het) som er den beste realtime-standarden, eller finnes det et rimelig og dugande lydkort/dings jeg kan kjøpe for å samkjøre software-synther med keyboardene mine uten å måtte kjøpe ny data?
:)
Antall ord: 144
“Nothing in the world is more common than unsuccessful people with talent,
leave the house before you find something worth staying in for.”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Dj_Devil
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3244
Startet: 05 Sep 2004 20:51
19
Kjønn (valgfri): Mann
Lokalisering: Rogaland,
Har takket: 11 ganger
Blitt takket: 8 ganger

Re: Hva slags instrument spiller du?

Innlegg av Dj_Devil »

ludoburgero skrev:Ikke kjedelig det da, DJ ;)
Jeg jobbet selv som DJ da jeg var 13 og 14. Kan være kreativt nok å beatmixe litt og spille plater.
PCDJ Red er et fint progam, eventuelt Traktor DJ Studio. Prøvd dem? Eller hva bruker du?
Mixmaster ett eller annet tror eg, eg brukte for å lage mixene mine som eg har delt ut på nette.
Men har prøvd traktor dj. var det programe som fekk meg til å ville prøve mixing. Ellers så har eg sittet på hjemme fester for min søster å drevet å mixet med 2 musikk spillere oppe :P Hva gjør man ikke når man kjeder seg? hehe.

Det programmet er veldig enkelt å bruke. Det er mindre live mixing. Så en kan ta sin tid for at det skal bli bra. Så lagre det som en waw fil eller dele opp filene slik at man får 01-> osv med overgangene. Traktor dj er litt mer live mixing :) Men gu så gøy det er når en hører at det klaffer.
Litt synd eg ikke har tiden\tolmodigheten til det lenger. Begynner å bli en stund siden sist mix :P
Antall ord: 193
I love you.
Thank you.
Forgive me.
I'm Sorry.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Moonstone
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3114
Startet: 23 Sep 2008 10:12
15
Kjønn (valgfri): Flaskepost
Lokalisering: Inni ditt hode
Har takket: 128 ganger
Blitt takket: 402 ganger

Re: Hva slags instrument spiller du?

Innlegg av Moonstone »

Kimbara skrev:
Ludoburgero skrev:Legg gjerne ut lydklipp hvis noen av dere har noe!
Her ligger noen mer eller mindre uferdige låter: http://www.uhort.no/artist/Chiaroscuro

De fleste av dem er ganske utdatert. Bare "Computerized" er fra nyere tid.
Ok da, her er et par sanger på Uhørt som bandet mitt tok opp for ca 1 år siden, men som vi skal spille inn på nytt i eget studio, sammen med en haug av andre:

http://www.uhort.no/artist/9053
Antall ord: 85
Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
problem
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 470
Startet: 22 Aug 2007 23:15
16
Blitt takket: 2 ganger

Re: Hva slags instrument spiller du?

Innlegg av problem »

I tillegg til å
Sol@ngelica skrev:Spille på slurva
så er jeg middels dårlig på trommer, relativt dårlig på piano og middels god på gitar. Jeg har lyst til å bli god i alt, men jeg eier ikke tolmodighet. Og så gauler jeg i bilen.
Antall ord: 46

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Astarte
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5078
Startet: 21 Jun 2006 14:54
17
Kjønn (valgfri): Møkkakjærring
Lokalisering: Borti natta
Har takket: 163 ganger
Blitt takket: 171 ganger

Re: Hva slags instrument spiller du?

Innlegg av Astarte »

Bilgauling og dusjgauling er terapi på lik linje med all annen utførelse av musikk ;) :lol:

Sånn sett er det en musiker i de aller fleste av oss, tror jeg :D
Antall ord: 30
BildeBilde Memento mori

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links