Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

FILMER, BØKER OG MUSIKKSann kunst vs kommersialisme

Moderatorer: Asbjørn, mod ufo, matmod, mod klarsyn, mod univers, Mod Fakta og, mod drømmer, mod si hei, mod_spøkeguiden, Chatmoderatorer, Mod prat & gen, mod healing, mod hjem, mod engler

Bruker avatar
zind
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 2079
Startet: 26 Aug 2004 02:46
19
Har takket: 142 ganger
Blitt takket: 181 ganger

Re: Sann kunst vs kommersialisme

Innlegg av zind »

Altså, det er fullt lov å være frustrert som kunstnerisk sjel. Du får i allefall lov av meg!

Du må ikke glemme at trendene gjerne går i sykluser moonstone. Hvis det er leeeenge siden din type musikk var på mote, så kan du banna på at det snart blir in igjen :lol:

Dama te`n happe og jeg snakket en del om dette på treffet, det med å føle at vi er på rett vei og i ett med alt når vi driver med det kreative (hun musikk, jeg med malekosten).

Det ER forskjell på kunst som er laget med sjel og kunst som ikke er det. Det kjenner man når man ser på det eller hører på det. Men det geniale kan også være nærmest så enkelt som en rød strek på et hvitt ark, eller en melodi som ble til på fem minutter.
MEN, i vår tid er det mye som selger mer enn kunsten i seg selv. Som artisten bak. Det er mange kunstnere og artister som gjør det stort fordi de er flinke til å promotere seg selv. Noen gjør det med sjokkerende oppslag på forsida av se & hør. Så kan en si at det er både provoserende og feil måte å gjøre det på, men på sett og vis så er det likevel imponerende at får det til... Ikke alle ønsker å være bevisste på hva de ønsker å støtte av artister og kunst generelt, hos mange er vel ikke interessen så stor enkelt og greit. Jeg styrer bevisst unna konsepsjonell kunst der kunsten i seg selv ikke gir noe om man ikke kjenner historien bak, for meg skal kunst oppleves i sjela og skape følelser. Dog ikke sjokkere på lik linje med en skrekkfilm for å gi et rush som kun varer i halvt minutt (å kappe en ku i to med innvollene på display er mer enn et skrik om oppmerksomhet enn kunst i mine øyne - men hver sin smak, kremt). Jeg liker å gråte og le når jeg hører musikk, at det rører noe i meg. Jeg liker å forsvinne i meg selv og kunne stå å se på et bilde i langt tid å filosofere og undre.

Hey moonstone, hva med å kle deg naken, rulle deg i griseblod, bare spise gulrøtter når du lager musikk, få deg reggis fordi "stemmen din kler det" så skal du nok se du får oppmerksomhet og at musikken din selger som hakka møkk :lol:
Antall ord: 424
Until you make the unconscious conscious, it will direct your life and you will call it fate. -C.Jung

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 7952
Startet: 25 Aug 2004 16:02
19
Har takket: 967 ganger
Blitt takket: 892 ganger

Re: Sann kunst vs kommersialisme

Innlegg av ludoburgero »

Moonstone skrev:Nå handlet ikke denne tråden nødvendigvis om at jeg føler meg misforstått som kunstner.
Den var mer rettet til Kunst VS Kommers.
Det var jo nettopp det jeg diskuterte med deg også ovenfor, men det er tydeligvis enveis-kommunikasjon når det passer deg. Jeg velger å se dette som et tegn på at innleggene mine til deg noen ganger er kunst som får meg til å føle meg i ett med universet.

Altså... "kunst versus kommers" er et kunstig begrep.
Det fins bare i ditt eget hode at ting er sånne motsetninger. Og siden ? allerede var inne på Zappa, så var ikke Zappa en kunstner fordi han var antikommers eller bare gjorde annerledesting. Zappa var Zappa fordi han var Zappa. Og som Svartepus sier så er det et visst element av lidelsen og misforståelsen i seg selv i kunst. Det handler om å gi uttrykk og gjøre inntrykk.

Kunst er å gi uttrykk og dermed gjøre inntrykk. Det må funke begge veier. Verre er det ikke.
Kunst er ikke spesielt, men kunsten skal oppleves som spesiell.
Antall ord: 185
“Nothing in the world is more common than unsuccessful people with talent,
leave the house before you find something worth staying in for.”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
?
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1038
Startet: 27 Nov 2006 21:18
17
Kjønn (valgfri): oftopic
Lokalisering: Urula
Blitt takket: 185 ganger

Re: Sann kunst vs kommersialisme

Innlegg av ? »

og gg allin hadde helt sin egen stil, og ble også på et vis akseptert som en stor musiker. hva som fenget folk vites ikke, men han solgte bra, og det kan vel poengteres at det var ikke den javne saueflokken som kjøpte musikken hans.

hans bisarre sceneoptredener, intervjuer osv, med eksrementer, blod, slagsmål og alt som hørte med, samt et dårlig lydbilde, gjorde ham stor, også før hans død.

[youtube]<object width="480" height="385"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/CIKD3QYXnDQ&hl ... ram><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/CIKD3QYXnDQ&hl=nb_NO&fs=1" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="480" height="385"></embed></object>[/youtube]
Antall ord: 135
Jeg er kun ansvarlig for hva jeg skriver, ikke for hvordan du forstår det...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Moonstone
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3114
Startet: 23 Sep 2008 10:12
15
Kjønn (valgfri): Flaskepost
Lokalisering: Inni ditt hode
Har takket: 128 ganger
Blitt takket: 402 ganger

Re: Sann kunst vs kommersialisme

Innlegg av Moonstone »

Man blir uansett aldri profet i eget land, som det heter.
Om man skal bli hørt i Norge, er man nødt til å gjøre en "folkelig greie", som Gitarkameratene, Odd Norstoga eller vinne X-faktor, Idol eller Melodi Gran Prix.

De fleste musikere jeg kjenner, satser på alt anet enn Norge egentlig, da markedet er veldig snevert her, værtfall hvis man går mot-strøms. Mange av de får positiv respons fra utlandet, og jeg har opplevd å få masse positiv feedback fra utlandet selv.
For mange er det det å bevare sann kunst og uttrykk uten noen form for falskhet eller besudling fra plateselkaper VIKTIG. Viktigere enn å bli berømt og kjent fordi man har "følt spillereglene" og fulgt trender.

Uansett, bransjen er pill råtten og kynisk.
Det er ikke bare min mening, men ERFARING.
Det nytter sikkert lite å diskutere dette med folk som ikke er musikere selv, og har hatt erfaring med bransjen.
Jeg jobber også faktisk innen bransjen, så jeg har en del innside-erfaringer.
Antall ord: 173
Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
?
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1038
Startet: 27 Nov 2006 21:18
17
Kjønn (valgfri): oftopic
Lokalisering: Urula
Blitt takket: 185 ganger

Re: Sann kunst vs kommersialisme

Innlegg av ? »

såhh, det gjelder deg alikevel?
Antall ord: 6
Jeg er kun ansvarlig for hva jeg skriver, ikke for hvordan du forstår det...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Moonstone
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3114
Startet: 23 Sep 2008 10:12
15
Kjønn (valgfri): Flaskepost
Lokalisering: Inni ditt hode
Har takket: 128 ganger
Blitt takket: 402 ganger

Re: Sann kunst vs kommersialisme

Innlegg av Moonstone »

? skrev:såhh, det gjelder deg alikevel?
Det gjelder hele bransjen, så vel som alle musikerne som prøver å utrykke seg i verden og ønsker forrandring i bransjen, og en tjangse til å få frem sin kunst.
Da innebærer vel det meg også.
Innebærer det deg?
Pluss at siden når kunne ikke trådstarter skrive om sine egne synspunkter og erfaringer om tema i sin egen tråd?
Antall ord: 70
Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 7952
Startet: 25 Aug 2004 16:02
19
Har takket: 967 ganger
Blitt takket: 892 ganger

Re: Sann kunst vs kommersialisme

Innlegg av ludoburgero »

Moonstone skrev:Man blir uansett aldri profet i eget land, som det heter.
Om man skal bli hørt i Norge, er man nødt til å gjøre en "folkelig greie", som Gitarkameratene, Odd Norstoga eller vinne X-faktor, Idol eller Melodi Gran Prix.
Så du mener altså at Norge er et land som kan deles inn i to kjempekategorier som består av enten bare a) hippe saueflokker som slavisk følger moten og bleiker håret, og b) patriotiske bønder som har med seg den sammenleggbare hardingfela og bunaden i en tursekk til enhver tid?
Uansett, bransjen er pill råtten og kynisk.
Det er ikke bare min mening, men ERFARING.
Det nytter sikkert lite å diskutere dette med folk som ikke er musikere selv, og har hatt erfaring med bransjen.
Jeg jobber også faktisk innen bransjen, så jeg har en del innside-erfaringer.
Jeg ser du søker forståelse og at du forsøker å understreke, tydeliggjøre og poengtere at du vet hva du snakker om. Istedenfor å være påståelig, kan du ikke heller være så grei å lese gjennom de innleggene du har fått, av flere brukere, som jeg anser som konstruktive med sine tips og råd til deg - samt artige idéer og morsomme innspill?

Det kan godt hende at den største grunnen til at du ikke "når ut med budskapet ditt" og klarer å kommunisere det ordentlig er fordi du setter alle disse begrensningene selv; slik som blant annet den grove oppdelingen din av alt i to motsettende kategorier, som... mildt sagt... gjennomsyrer dine innlegg på innlegg.
Moonstone skrev:
? skrev:såhh, det gjelder deg alikevel?
Pluss at siden når kunne ikke trådstarter skrive om sine egne synspunkter og erfaringer om tema i sin egen tråd?
Det ble ikke skrevet til meg, men likevel: det er selvfølgelig lov?!
Men du uttrykker deg vel ikke for din frustrasjon uten å forvente noe respons? Jeg kunne aldri i livet jattet med deg på det du sier her for eksempel.

Hva slags respons er det egentlig du ønsker?
Antall ord: 350
“Nothing in the world is more common than unsuccessful people with talent,
leave the house before you find something worth staying in for.”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Moonstone
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3114
Startet: 23 Sep 2008 10:12
15
Kjønn (valgfri): Flaskepost
Lokalisering: Inni ditt hode
Har takket: 128 ganger
Blitt takket: 402 ganger

Re: Sann kunst vs kommersialisme

Innlegg av Moonstone »

Ludo, hvordan jeg velger å svare i min egen tråd er vel min buisness?
Og hvordan jeg grovt velger å kategorisere noen ganger er vel ikke tema som diskuteres her?

Jeg startet tråden for å fiske litt, og se hva folka på Paranormal anså som kunst, om de fleste er intressert i kunst, og om hvordan kunset blir laget og hele industrien bak hadde noe å si for hva de synes om musikken.
De fleste ble provosert, slik jeg forventet, da de føler seg truffet av mange av mine meninger om hva ekte kunst er.
Andre ser det mer fra min vinkel, føler at de har blitt motarbeidet selv, om det er innen maling, musikk etc.

Noen bryr seg ikke om hvordan musikken blir laget, om industrien er råtten, om låtene de synes er kule er design-musikk som er designet av andre "hit-makere" for profitt.

Andre bryr seg om om det er laget for profittens skyld eller for kunstens skyld, sikkert fordi de prøver å gjøre tilsvarende selv, og er gjærne musikere/kunstnere selv.

Jeg lurer bare på:
Synes dere kunst laget med profitt som hovedmotivator er sann kunst?
Når det er DESIGNET for å treffe den nyeste nye av trendene, designet med perfekt refreng, perfekt 3min og 30 sek varighet?
Det er faktisk folk i industrien som sitter å studerer såkalte "hits", og designer låter for andre artister slik at de kan få en hit.
Hele band har faktisk blitt designet av plateselkaper. Samle 5 pene folk som kan danse, gi dem en masse hits, spy det ut på radio, tjen penger penger penger penger og atter penger.

Sorry, men jeg tilhører en gruppe som IKKE synes at det er allright. Ingen integritet overhode.
Ingen kunst i det, untatt buisness. Ikke laget av rette intensjoner, slik jeg ser det.

Det er bare å være uenig, helt greit for meg.
Jeg sier bare mitt syn på saken :coffe2
Antall ord: 325
Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 7952
Startet: 25 Aug 2004 16:02
19
Har takket: 967 ganger
Blitt takket: 892 ganger

Re: Sann kunst vs kommersialisme

Innlegg av ludoburgero »

Moonstone skrev:Ludo, hvordan jeg velger å svare i min egen tråd er vel min buisness?
Ja, såklart det er. Du velger forøvrig også hvordan du svarer i alle andre tråder også.
Som alle andre, så ønsker du kanskje respons også? Som de fleste andre, så leser du vel respons også? Eller var det mer noe du ønsket at verden skulle vite uten at du selv brydde deg hvordan det ble mottatt? For jeg lurer jo såklart når du har denne innstillingen.
Og hvordan jeg grovt velger å kategorisere noen ganger er vel ikke tema som diskuteres her?
Jeg mener det er vesentlig å påpeke, ettersom du nok aldri vil forstå elementene bak din egen fortvilelse rundt musikkbransjen dersom alt bare er "imot og for" og så enkelt du legger det frem.
Jeg startet tråden for å fiske litt, og se hva folka på Paranormal anså som kunst, om de fleste er intressert i kunst, og om hvordan kunset blir laget og hele industrien bak hadde noe å si for hva de synes om musikken.
Jeg er veldig interessert i kunst. Veldig, veldig, veldig. Du påsto at de færreste var det.
Det er rart at du nå sier dette. At du ønsket å se om det var omvendt.
Her får du jo flere kommentarer på at folk virker interessert også,
men du henger deg opp i ting som ikke er så vesentlige...
De fleste ble provosert, slik jeg forventet, da de føler seg truffet av mange av mine meninger om hva ekte kunst er.
Andre ser det mer fra min vinkel, føler at de har blitt motarbeidet selv, om det er innen maling, musikk etc.
Er det nødvendigvis å bli motarbeidet, det å kjempe?
Skal jeg være helt ærlig blir jeg mest provosert over at du er så forutbestemt og skråsikker.
Noen bryr seg ikke om hvordan musikken blir laget, om industrien er råtten, om låtene de synes er kule er design-musikk som er designet av andre "hit-makere" for profitt.
Jeg bryr meg veldig, men det viktigste er ikke hvordan den blir lagd, men hvordan den blir mottatt. Altså: jeg kan like kunstig banansmak og melonsmak på snop, men ingenting slår ekte vare i det lange løp. Det er snakk om å åpne seg og lytte, ikke å kreve på forhånd.

Du går ikke på en konsert og ber Jimmy Page spille annerledes, for å si det sånn...
Andre bryr seg om om det er laget for profittens skyld eller for kunstens skyld, sikkert fordi de prøver å gjøre tilsvarende selv, og er gjærne musikere/kunstnere selv.
Jeg gjør det. Jeg bryr meg. Men å kjempe mot et monster (hitmaskineriet) er ikke en kamp man kan vinne om man bare sitter og syter og mener man er best men misforstått.
Når man kjemper, tenker man taktisk og forsøker å nå frem for beste angrep.
Jeg lurer bare på:
Synes dere kunst laget med profitt som hovedmotivator er sann kunst?
Jeg synes det er et ledende spørsmål som ikke kan besvares ordentlig.
Det er ikke vesentlig hva motivet er, men hvordan budskapet blir mottatt.
Når det er DESIGNET for å treffe den nyeste nye av trendene, designet med perfekt refreng, perfekt 3min og 30 sek varighet?
Det er faktisk folk i industrien som sitter å studerer såkalte "hits", og designer låter for andre artister slik at de kan få en hit.
Hele band har faktisk blitt designet av plateselkaper. Samle 5 pene folk som kan danse, gi dem en masse hits, spy det ut på radio, tjen penger penger penger penger og atter penger.
Det er ikke noe nytt. Til og med New Kids on The Block er på krykker i Afrika.

Hva er mest galt? At folkemassen tar dem varmt imot og ønsker dem velkomne og at de skaper hype og fyrer opp hverandre om hvor bra det er for å følge hverandre...

...eller at noen ser et potensiale og marked i det, og kan tjene seg fete og gode på det?
Sorry, men jeg tilhører en gruppe som IKKE synes at det er allright. Ingen integritet overhode.Ingen kunst i det, untatt buisness. Ikke laget av rette intensjoner, slik jeg ser det.
Jeg synes heller ikke det er alright, men jeg hadde vært rar om jeg sa det ikke var sann kunst bare fordi jeg ikke likte det. Her må vi kunne se noe for det det er, og luke vekk preferanser.
For det er vanskelig å forstå noe hvis vi er hyperemosjonelle om noe.
Det er bare å være uenig, helt greit for meg.
Jeg sier bare mitt syn på saken :coffe2
Jøss, det virker ikke slik.
Antall ord: 791
“Nothing in the world is more common than unsuccessful people with talent,
leave the house before you find something worth staying in for.”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Svartepus
Verifisert
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5155
Startet: 17 Sep 2006 01:35
17
Kjønn (valgfri): hokatt
Lokalisering: Et steinkast unna glasshuset
Har takket: 668 ganger
Blitt takket: 1057 ganger

Re: Sann kunst vs kommersialisme

Innlegg av Svartepus »

Jeg følte meg ikke truffet eller provosert av åpningsinnlegget på annen måte enn at jeg interesserer meg for kunst av forskjellig art. Jeg er ikke musiker, så det kan godt hende at jeg ikke har peiling på musikk, men jeg elsker musikk og brenner for at artister skal belønnes for å være særegne og lage kvalitetsmusikk med sjel og hjerte, rett fra levra (for å dra frem alle klisjeene). Men jeg ser likevel ikke kommersiell musikk som svartedauen eller anser de som hører på sånn musikk som mindre begavede sauer (det ville jo dessuten vært å skyte meg selv i foten...). Jeg mener det er plass til alle.

Forøvrig anså jeg tråden som en diskusjon rundt kunst generelt (av overskriften), så beklager om det er å spore av å trekke inn andre former for kunst. Jeg jobber innen drama/teater og billedkunst og har nok mer peiling på de områdene enn musikk. Musikk er noe jeg elsker og er avhengig av og jeg kan ha en mening om det selv om jeg ikke driver med musikk selv. Jeg syntes temaet er interessant og jeg liker å drive litt tankespinn rundt problemstillingen, men jeg får en følelse av at det ikke er ønskelig her. Kanskje jeg bare misforstår hvor du vil og hva du ønsker av respons, så du må gjerne utdype. Gjerne også slenge på et hint om du helst vil holde deg til musikk i tråden eller om man kan dra likheter og sammenligne med andre kunstarter.

Jeg begynte med å være proppfull av tanker og ideer, men nå føler jeg meg litt forvirret over denne tråden... Og litt tom for ideer, men det er kanskje like greit siden jeg har fått sagt det meste om hva jeg tenker og mener. Ok, dette ble mest babbel, så nå skal jeg trekke meg ut og slippe til de med mer vettugt å si :D

Dessuten sa egentlig Ludo mye av det jeg tenker. Jeg klarer bare ikke koble hjernehalvdelene til å jobbe fornuftig idag, så da henger jeg meg på Ludo. Noen ganger er det enkle det beste, og det gjelder på diskusjonsforum såvel som innen kunst ;)
Antall ord: 367
When life knocks me down, instead of getting back up I usually just lay there and take a nap

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
zind
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 2079
Startet: 26 Aug 2004 02:46
19
Har takket: 142 ganger
Blitt takket: 181 ganger

Re: Sann kunst vs kommersialisme

Innlegg av zind »

Det er jo desverre mye musikk som det nok ligger mye sjel, blod, svette og tårer i som likevel er elendig... desverre. Og slik er det jo med all kunst, for det å ville i seg selv er ikke alltid nok, selv om det hjelper. Sånn sett er vi kunstneriske sjeler heldige, fordi kunst er så subjektivt så er det rom for det meste..

Likevel, nå som verden har blitt så liten og alt bare er et tastetrykk unna, så er konkurransen større for alle som ønsker å leve av det kreative. Det er plass til færre, men de som slår igjennom blir til gjengjeld gigantiske. Jeg syntes også det er trist at en stor andel av de gigantiske da hverken skriver musikken selv, lager melodi, spiller instrumenter... ja i det hele tatt, ikke gjør stort annet enn å se bra ut og synge ok. Hadde en enda kunne si at det lå sjel i melodi eller tekst, men i slike eksempler er det ganske enkelt slik moonstone sier; kun laget for å tjene penger. Jeg kunne absolutt ønske at det ble tatt litt mer bevisste valg av konsumentene der..

men det er jo ikke bare-bare heller, det ligger mye bak for å klare å lure oss til å kjøpe musikk. Har man penger nok kan man alltids presse på med tv-reklame så lenge at det begynner å fenge i ørene på sofagrisene. Det er like forferdelig hver gang jeg tar meg selv i å synge med på en sang jeg ikke liker en gang, bare fordi den har blitt spilt i butikker, på radio, på tv osv.

Jeg har jobbet åresvis i platebutikk og så hvor mye som legges ned i å presentere musikk på lister (altså, ikke tro at det er noe offisiell toppliste som følges) f.eks. Hvordan et album som solgte svært dårlig, ett år senere ble reklamert for som "nytt" og solgte godt. Jeg så også hvordan platebransjen forandret seg fra å ha et godt utvalg i sjangre og importer, til å nærmest utelukkende ta inn listepop og reklamerte plater. Ah, for ikke å snakke om radio... repeat, repeat, repeat... Kjøpt og betalt mye av det som spilles der og kanskje? ::=

Så joda, det må være bøtter og lass med frustrasjon hos dere musikere. Men, det er jo viktig å ikke bare tenke negativt her så da avslutter jeg nlp-sandwitchen min med noe svulstig og positivt; vi er jo så heldige som har så mange muligheter! Hele verden er for våre føtter, en kan promotere seg selv lett via youtube, fb, twitter eller holde konsert på en av de utallige pub`ene rundt om i landet. Her hvor jeg bor er det jam sessions hver uke hele året og interessen og variasjonen er stor. Faktisk virker det som om veldig, veldig mange er interessert i kunst, musikk og uttrykk! Vi hører nok mer på musikk i dag enn vi noen gang har gjort i menneskehistorien. Selv om kidsa kanskje holder seg det som er "in" har jeg inntrykk av at folk generelt hører på mange forskjellige sjangre




Forvirrende tråd ja... hva skjer med fientligheten? slapp`a, ta dere ei pille, en runk eller whateva. Peace and love ya`ll 8)
Antall ord: 542
Until you make the unconscious conscious, it will direct your life and you will call it fate. -C.Jung

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Moonstone
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3114
Startet: 23 Sep 2008 10:12
15
Kjønn (valgfri): Flaskepost
Lokalisering: Inni ditt hode
Har takket: 128 ganger
Blitt takket: 402 ganger

Re: Sann kunst vs kommersialisme

Innlegg av Moonstone »

Svartepus skrev: Forøvrig anså jeg tråden som en diskusjon rundt kunst generelt (av overskriften), så beklager om det er å spore av å trekke inn andre former for kunst. Jeg jobber innen drama/teater og billedkunst og har nok mer peiling på de områdene enn musikk. Musikk er noe jeg elsker og er avhengig av og jeg kan ha en mening om det selv om jeg ikke driver med musikk selv. Jeg syntes temaet er interessant og jeg liker å drive litt tankespinn rundt problemstillingen, men jeg får en følelse av at det ikke er ønskelig her. Kanskje jeg bare misforstår hvor du vil og hva du ønsker av respons, så du må gjerne utdype. Gjerne også slenge på et hint om du helst vil holde deg til musikk i tråden eller om man kan dra likheter og sammenligne med andre kunstarter.
Klart du kan dra inn andre kunstarter enn musikk :)
Jeg bare brukte det som et eksempel siden jeg driver innen musikk selv.
Jeg forklarte min side av saken, hvordan jeg opplever musikk bransjen og hva som selger og hvorfor det selger.
Og dilemma man har når man prøver å holde seg tro mot seg selv og sjelen man legger i kunsten sin, sin trang til å uttrykke, mot det å bli tvunget til å gjøre det mainstream for å kunne leve av kunsten eller for å i det hele tatt bli hørt/sett.
Det ER et stort dilemma.
Alle som driver innen noen form for kunst møter dette dilemma.
"Skal jeg følge strømmen, og ha større mulighet for å leve av det, men mistrives med min egen kunst?" Eller skal jeg bare gjøre min egen greie uansett, men kanskje aldri bli hørt eller sett fordi det blir ansett som "sært"?

Men jeg velger heller integritet og sjel fremfor mainstream og plastikk..
Antall ord: 311
Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 7952
Startet: 25 Aug 2004 16:02
19
Har takket: 967 ganger
Blitt takket: 892 ganger

Re: Sann kunst vs kommersialisme

Innlegg av ludoburgero »

zind skrev:Likevel, nå som verden har blitt så liten og alt bare er et tastetrykk unna, så er konkurransen større for alle som ønsker å leve av det kreative. Det er plass til færre, men de som slår igjennom blir til gjengjeld gigantiske.
Interessant poeng.
Jeg hadde en diskusjon på lørdag med pappa og kona hans om akkurat det du sier her, og jeg sa det på nærmest identisk måte. Vi kom inn på temaet når vi snakket om tilgjengelighet fordi pappa begynte å snakke om en skribent i en avis, hvor han hadde lest en sånn mimrehistorie hvor han skrev om at han kunne spare ukepengene sine som guttunge i ukesvis for å endelig få råd til ei bok. Og da sa jeg "Tenk hvor mye den boka betydde for ham... etter så mye sparing, den må ha betydd så mye mer for ham". Hvor vi kom videre inn på dette med at nå kan du bare ved et tastetrykk laste ned 20.000 bøker i minuttet, og det er så mye kultur tilgjengelig der ute at det til slutt bare vil miste hele sin verdi fordi vi aldri lengre tar oss tid. Vi tenker kvanta fremfor kvalitet, og vi tenker tilgjengelighet. Tilgjengeligheten er faktisk med på å ødelegge, sier jeg da, fordi et nisjemarked egentlig ikke vil overleve.

Jeg har tenkt mye på dette med valg...
Hvordan en nærmest ubegrenset valgfrihet kan skape mer forvirrelse enn fordeler. Vi blir bortskjemte, og alt betyr mye mindre. Det henger også mye sammen med åpenhet, mener jeg. Fordi vi ikke lengre har noe særlig med tabuer å bryte, og fordi hele samfunnet er mye mer åpent. Det har, tro det eller ei, sine negative konsekvenser også. Etter nettet kom, så ble alt så frisinnet i rekordhastighet, at nå er vi på et punkt der alt bare flyter. Vi kan pusle sammen biter av hva vi vil, og den som ikke finner inspirasjon idag finner det simpelthen ikke fordi han/hun vil skape noe eget. Og hva er det som ikke allerede er gjort? Man må bli mer og mer ekstrem, drastisk eller sær. Vi ser det spesielt mye i performance og kunst.

Lite som rører. Men så spør jeg: skyldes det egentlig ikke bare vårt eget perspektiv?
Og ikke minst; vår holdning og våre forventninger, nettopp om kvanta kontra kvalitet?
Vi tar oss heller ikke tid. Det er en forutsetning. Hastverk gjør lastverk - enda i en tid som dette!
Jeg syntes også det er trist at en stor andel av de gigantiske da hverken skriver musikken selv, lager melodi, spiller instrumenter... ja i det hele tatt, ikke gjør stort annet enn å se bra ut og synge ok. Hadde en enda kunne si at det lå sjel i melodi eller tekst, men i slike eksempler er det ganske enkelt slik moonstone sier; kun laget for å tjene penger. Jeg kunne absolutt ønske at det ble tatt litt mer bevisste valg av konsumentene der..
Helt enig, men bevisste valg (selv om jeg er enig) - hva er det?

Ingen kan patentere smaken sin som bra. Smak er smak, den er helt nøytral når vi ser den i det større bildet. Det er kun når det kommer til det individuelle at den får mening. Likevel er det preferansene våre det antageligvis krangles mest om. Så når du spør hva det er med fiendtligheten, skjønner jeg det egentlig ikke, for jeg ser den ikke. Det er mer en vilje om å lytte eller en vilje om å sette seg på bakbeina det står på, tror jeg. For her snakkes det om at et fåtall liksom er interessert i kunst, og det påstås også at de enkle pakkeløsningene ikke er sanne.

Alt er sant. Alt er ekte. Det er bare å gripe budskapet og høre etter.
Ta for eksempel en løgn! En løgn er ikke en sannhet i måten den kommuniseres på; den er kamuflert. Den kan avsløres. Vel, hva er det vi ønsker med kunsten da? Å forstå den såklart! At den gir oss noe. Den kan være forførende og manipulerende, slik tryllekunster er. Men er det ikke nettopp derfor vi liker dem? Fordi vi ønsker å kjenne bedragets sanne natur?

Slik er det også med mye av kunsten vi hører. Vi liker den, men vi forstår ikke hvorfor.
Vi blir triste av å høre moll, vi blir glade av å høre dur, og alle disse sammensetningene av toner som fingrene kan temme pianoet med for å få det til å synge - det rører oss...

Hvem kan si at det ikke er sant? Hvis jeg gråter når jeg hører en vakker melodi, så er følelsene mine sanne. Jeg blir rørt til tårer. Skal vi da studere molekylene i tårene og finne ut at de er av krokodilletypen? Hva er det som er så usant med det? Menneskers følelser definerer musikken! Det individuelle og fine med oss er at vi nettopp har smaken. Og den blir faktisk så sterk for oss, at vi enkelte ganger finner på å krangle om den. Ja, slett ikke sjeldent. Fordi vi ønsker at andre skal forstå det vi føler vi forstår, eller vice versa; føle det vi føler som vi ikke forstår, for at kanskje de forstår det bedre. Kom ikke å fortell meg at hvis du tenker etter, så kan du ikke kjenne deg igjen med at du har delt sanger med meg og andre i håp om at vi skal føle det samme?

Så da lurer jeg veldig på hva i huleste granskauen noen av dere mener gjør noe mer ekte enn noe annet... For selv om jeg ser poenget deres, med disse artige og for all del velpassende beskrivelser som "plastikkmusikk" og annet - SOM JEG FORØVRIG ER HJERTENS ENIG I - så er det faktisk ikke så jævla vanskelig å sette smaken til sides når man kaller en spade for en spade.

Det er bare det jeg forsøker å kommunisere her.
Hva er ikke kunst, spør jeg igjen...
men det er jo ikke bare-bare heller, det ligger mye bak for å klare å lure oss til å kjøpe musikk. Har man penger nok kan man alltids presse på med tv-reklame så lenge at det begynner å fenge i ørene på sofagrisene. Det er like forferdelig hver gang jeg tar meg selv i å synge med på en sang jeg ikke liker en gang, bare fordi den har blitt spilt i butikker, på radio, på tv osv.
Ja, man kan lett pakke inn avføring i konfektesker. Man kan til og med forsegle det.
Reklame har alltid vært godt kamuflerte sannheter. Tja, siden vi snakker om spader... løgn!
Men hvilken løgn har ikke en sannhet i seg? Sannheten er at reklamene skal markedsføre, og markedsføringen skal gi profitt. Penger i lomma. Men er det så sjokkerende og avslørende å finne ut noe sånt egentlig? At så mye jeg også ville kalt for søppelmusikk produseres og pumpes ut til massene? Nei, det er ikke det... poenget er at folk fortsetter å kjøpe det fordi de liker det. De er ganske ukritiske kanskje, men for noen er musikk bare noe de skal ha som bakgrunnsstøy som Moonstone sier. Hvem er vi til å frata dem retten til det?

Dersom vi heller tør å være vårt sanne jeg, til vårt fulle og hele, og ikke skjemmes av det, så kan vi alle gå våre egne veier. Og når det skjer (som... by the way... skjer hele tiden), så vil vi også få mere kvalitet. Men det ironiske oppi alt dette her er en uunngåelig virkelighet:

At det alltid vil være sånn at det som folk flest kjøper vil bli ansett som middelmådig.
Simpelthen av den grunn alene at folk flest kjøper det. Fordi vi er utstyrt med disse kjekke fordommene våre - som - gjør at vi søker oss mot noe stadig bedre... ;)

(NB, med "bedre" her menes det selvsagt det vi selv føler vi har funnet som er bedre, igjen; smak)
Hele verden er for våre føtter, en kan promotere seg selv lett via youtube, fb, twitter eller holde konsert på en av de utallige pub`ene rundt om i landet.
Ikke vær så urealistisk positiv.
Det er bedre å forvente at det skal gå galt. Da slipper man å bli skuffet.
(nei, jeg tøyser - dersom noen virkelig var i tvil)

Du tar et veldig godt utgangspunkt, men det er ikke alle som klarer å legge seg som pessimistiske og stå opp som livsglade, notoriske smilere :lol:
Jeg vil uansett si at det må være den beste måten å se det på.

Se mulighetene, Moonstone, så får du begrensningene på avstand og skjønner dem bedre :)
Antall ord: 1505
“Nothing in the world is more common than unsuccessful people with talent,
leave the house before you find something worth staying in for.”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Moonstone
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3114
Startet: 23 Sep 2008 10:12
15
Kjønn (valgfri): Flaskepost
Lokalisering: Inni ditt hode
Har takket: 128 ganger
Blitt takket: 402 ganger

Re: Sann kunst vs kommersialisme

Innlegg av Moonstone »

ludoburgero skrev:Hva er ikke kunst, spør jeg igjen...
Tja, vanskelig spørsmål, dog et intressant et.

Som vanlig er det subjektivt, og opp til betrakteren av kunsten.
Man kan se kunst i alt, hvis man selv vil.
For mitt vedkommende så avhenger det om det er kunst eller ikke av selve intensjonen kunstneren hadde da det ble gjort, og hvem som hadde en finger med i spillet.

Om en spesiell retning ble tredd nedover hode på kunstneren, som han/hun SELV IKKE ØNSKET, men ble tvunget til pga komersiell suksess, slik at det skulle lede til profitt for de som backet kunstneren, kan jeg ikke akseptere som sann kunst.
Da blir det ikke et rent og ubesudlet uttrykk, rett fra hjertet.

Andre igjen kan si at kusnten var bra fordi den fenget mange, og at det er et tegn på at det var bra kunst.
Selger det, er det bra kunst.
Selger musikken bra, er man en bra musiker.
DET kan være laaaaangt fra sannheten noen ganger. JEG VET.
Noen kan knapt nok spille 3-4 grep på gitaren sin en gang, og står å mimer til playback kveld etter kveld, mens platene deres selger i bøtter og spann.
Sorry ass, men de av oss som jobber hardt blir kvalm av sånt...og når man jobber i musikk bransjen ser man mye rart..
Man ser ting ikkemusikere og tilskuere/fans ikke ser.

Alt dette er med på å farge hva jeg ser på som sann kunst.
De som ikke har perspektivet og bakgrunnen som jeg har, som ser det fra innsiden, har det kanskje lettere i sitt valg av hva som er kunst og ikke..

Nei, nå tar jeg meg en :coffe2
Antall ord: 287
Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
?
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1038
Startet: 27 Nov 2006 21:18
17
Kjønn (valgfri): oftopic
Lokalisering: Urula
Blitt takket: 185 ganger

Re: Sann kunst vs kommersialisme

Innlegg av ? »

men, koker ikke dette ned til at det finnes tusener av mennesker der ute som forsøker å leve opp til sine kunstneriske forbilder, og om man ikke klarer å få tilfredsstilt sin drøm om berømthet så er det altså andre mennesker som ikke forstår seg på kunst. :roll:

en kunstner er i størst grad en som kan skape noe anvendelig, og kunsten er vel ikke å skape noe som er så abstrakt at ingen forstår det, annet enn de som later som.

om man er en kunstner, så bruker man vel minimalt med sin tid til å kritisere andres holdninger overfor ens egen kunst, sogar ved å kalle dem sauer eller hjernevasket, og istedet skaper man impulser for å inspirere sine medmennesker.

når det er sagt er det vel også slik at de største kunstnere i verdens historien faktisk døde i fattigdom, og først ble kjent og verdsatt etter sin død, både hva gjelder musikere, bildekunstnere, skulptører, osv.

men altså, man kan bare ikke forvente at ethvert kjellerband, eller alle som har råd til gitar eller farger og pensler skal være å anse som kunstnere utenfor familiealbumet og julekveldsvideoen sammen med tantene.
Antall ord: 199
Jeg er kun ansvarlig for hva jeg skriver, ikke for hvordan du forstår det...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links