Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Universet & dets hemmeligheterMeteorer og meteoritter

Jordkloden er et ubetydelig fnugg i et gigantisk og ufattelig stort univers.
Tør du diskutere hva som ligger bak?

Moderatorer: Asbjørn, mod univers

Bruker avatar
?
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1038
Startet: 27 Nov 2006 21:18
17
Kjønn (valgfri): oftopic
Lokalisering: Urula
Blitt takket: 185 ganger

- Meteorer og meteoritter

Innlegg av ? »

Bilde
Antall ord: 0
Jeg er kun ansvarlig for hva jeg skriver, ikke for hvordan du forstår det...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
galaxy - sluttet

- Meteorer og meteoritter

Innlegg av galaxy - sluttet »

-79R1GNOcKk


Image


Fra VGnett i kveld;

En stor del av meteoritten som knuste tak og bygninger i Chelyabinsk endte i denne innsjøen.
Små biter av kullsvart materie, mellom fem og ti millimeter i diameter, ble funnet rundt hullet i isen.

- Meteoritten som passerte over Chelyabinsk-regionen falt ned i en innsjø rundt en kilometer utenfor Chebarkul, skriver guvernøren i regionen, Mikhail Yurevich.

Merkelig nok er det ikke første gang en meteoritt lander i innsjøen. I 1949 smalt meteoren «Kunashak» ned i det samme området. 20 biter på til sammen 200 kilo ble funnet, og en stor bit skal ha havnet i innsjøen, skriver Russia Today.

Enorme skader
Ifølge det russiske innenriksdepartementet ble minst 1200 mennesker skadet i meteorregnet, mange av dem på grunn av glassbiter etter trykkbølgen eller følgene av at meteorittbiter landet i byen.

Flere skal være alvorlig skadd, og mange er fortsatt innlagt på sykehus.

Himmellegemet gjorde skader for over en milliard rubler, eller rundt 183 millioner kroner, ifølge Russia Today.

Stor som en komfyr
Geolog Hans Amundsen sier til NTB at det her er snakk om en stein, kanskje på størrelse med en komfyr, som har kommet inn i jordens atmosfære med veldig høy hastighet.

- Kanskje 20 ganger så fort som en geværkule. Da begynner den å bremse, varmes opp og begynner å gløde før den til slutt eksploderer, sier Amundsen som forteller at det er som en bilbombe i 10 kilometers høyde.

En rekke filmopptak av hendelsen er lagt ut på internett, blant annet på YouTube.

Sjokkbølge
- Det svever mye stein i verdensrommet, og innimellom fanges noen inn av jordens tyngdefelt, sier Amundsen.

Dette skjer stadig vekk, men det som gjør episoden i Russland så spesiell er ifølge Amundsen at sjokkbølgen fra eksplosjonen har blåst inn vindusruter og dermed skadet mange mennesker.

Geologen presiserer imidlertid at det ikke er grunn til panikk. Og vi trenger heller ikke bli engstelige for å få en meteor i hodet.

- Sjansen for at noen skal bli skadd av en meteoritt er forsvinnende liten. Det er kun ett kjent tilfelle av en person som ble truffet av meteoritt, og det var på 50-tallet, sier han. Nå det skjer neste gang er umulig å vite.

- Det kan skje om en halvtime. Det kan skje om ett år.
Antall ord: 394

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Svartepus
Verifisert
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5155
Startet: 17 Sep 2006 01:35
17
Kjønn (valgfri): hokatt
Lokalisering: Et steinkast unna glasshuset
Har takket: 668 ganger
Blitt takket: 1057 ganger

- - Meteorer og meteoritter

Innlegg av Svartepus »

Bearchild skrev:Det ser akkurat ut som sånt jeg har drømt om. Mange ganger. Skumle brennende kuler som ramler ned fra himmelen.. men jeg mener å huske at det er en "vanlig" drøm? På lik linje med drømmer om at man kan fly osv..?
Sikkert. Jeg har ihvertfall drømt om både flyvende ildkuler og jordskjelv. Skumle greier. Merkelig nok har jeg aldri hatt en ordentlig flyvedrøm, bare at jeg går høyere og høyere opp i lufta eller hopper veldig langt med luftige sprang. Men det er vel kanskje omtrent som å drømme at man flyr.
Antall ord: 104
When life knocks me down, instead of getting back up I usually just lay there and take a nap

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Regn
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 181
Startet: 25 Sep 2004 20:01
19
Lokalisering: Oslo
Har takket: 58 ganger
Blitt takket: 40 ganger

- - - Meteorer og meteoritter

Innlegg av Regn »

Jeppski skrev:
Bearchild skrev:Kult! Eller.. ikke for de som ble skadet selvsagt, men fascinerende alikavel. :)

Sitter og kikker litt på youtubevideoer og det slår meg hvor merkelig rolig folk oppfører seg. Det er ofte snakk om at (paranormale) filmeklipp må være redigerte/ falske fordi folk ikke roper eller oppfører seg redde når det dukker opp noe "skummelt". For ikke å snakke om standardsetningen; "Hvorfor filmet du akkurat der?"

Sjekk denne videoen;
[youtube]/MKx97csfPy0[/youtube]

.. det virker unektelig "falskt" utifra mange av kriteriene skeptikerne drar fram. Snakk om å være på rett sted til rett tid, og ikke minst ha is i magen! :lol:
Du har rett i det siste du sier, men du glemmer jo selvfølgelig én veldig stor del. Hvis den filmen der var det eneste beviset på at en meteoritt hadde truffet Russland nylig, hadde jeg ikke trodd på det. MEN så finnes det jo i tillegg veldig mange andre klipp, rundt 500 sårede og et annet klipp fra verdensrommet. Det er veldig sjeldent paranormale fenomener har slike bevis.
Og meteoritten har jo allerede sust over himmelen når personen begynner å filme (stripene på himmelen), smellet/smellene kommer først en stund etter. Og angående roping og skriking og reddslagen oppførsel... Det er vel mer normalt å komme i en slags stilltiende sjokktilstand når man opplever noe sånt, iallefall hvis man ikke har noen kjente rundt seg. Synes videoen "ektheten" i videoen kommer svært godt fram(nervøs pusting, bikkja, de to som svinger av med bilen, fugler osv), blir mer skeptisk til tilgjort hyling :P
Antall ord: 267
In silence fall the skies

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
lighteren
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 366
Startet: 31 Mai 2009 15:38
14
Kjønn (valgfri): demon
Har takket: 536 ganger
Blitt takket: 277 ganger

- Meteorer og meteoritter

Innlegg av lighteren »

RSOE - Emergency and Disaster Information Service
http://hisz.rsoe.hu/alertmap/index2.php
Antall ord: 13
741
PMW

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Asbjørn
Verifisert
ADMIN
ADMIN
Innlegg: 7955
Startet: 05 Apr 2005 01:39
18
Kjønn (valgfri): *U*
Lokalisering: Florø
Har takket: 1377 ganger
Blitt takket: 1691 ganger
Kjønn:

- - Meteorer og meteoritter

Innlegg av Asbjørn »

lighteren skrev:RSOE - Emergency and Disaster Information Service
http://hisz.rsoe.hu/alertmap/index2.php
DETTE må da være en sak for konspirasjonsteoretikerene ! ;)

Uansett interessannt.. !

A
Antall ord: 27

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Bearchild
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3529
Startet: 27 Jan 2005 22:17
19
Kjønn (valgfri): Gammal røy
Lokalisering: Rundtomkring i Buskerud
Har takket: 455 ganger
Blitt takket: 1355 ganger

- Meteorer og meteoritter

Innlegg av Bearchild »

Litt seint på natta, men for de som ikke er våkne/ har overskyet vær er det fortsatt muligheter for å få se Perseidene de neste kveldene. Høydepunktet er i natt og jeg har fått høre fra sikre kilder at det er skikkelig heftig "stjerneskuddstorm". :sverd

Partiklene stammer fra kometen Swift-Tuttle. Denne kometen er innom de indre delene av Solsystemet omtrent en gang hvert 130. år (sist gang i 1992) og legger da igjen et uhyre langstrakt støvbånd i kometbanen. Når Jorden passerer gjennom dette båndet hvert år i august måned, ser vi meteorsvermen Perseidene. Dette er den mest kjente av alle meteorsvermer og har vært kjent i minst 2000 år.
http://blogg.nrk.no/astro/

Forrige natta var det en gjeng hardbarka laksefiskere i Drammenselva som var sikre på at det var verdens undergang og at himmelen var i ferd med å ramle i hodet på dem, meteorer regnet og eksploderte så heftig at de valgte å avbryte fisket og gå innendørs..! :lol:

.. her er det (selvsagt) overskuet og null sikt. :(
Men for de som har vær til det; gå ut og kikk opp!
Antall ord: 193
Du er min fiende inntil det motsatte er bevist. Bevisbyrden ligger på deg.



http://halvvill.blogspot.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Asbjørn
Verifisert
ADMIN
ADMIN
Innlegg: 7955
Startet: 05 Apr 2005 01:39
18
Kjønn (valgfri): *U*
Lokalisering: Florø
Har takket: 1377 ganger
Blitt takket: 1691 ganger
Kjønn:

- - Meteorer og meteoritter

Innlegg av Asbjørn »

Bearchild skrev: her er det (selvsagt) overskuet og null sikt. :(
Samme her, og regn...
Antall ord: 14

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Lilja
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5766
Startet: 17 Jul 2006 23:30
17
Kjønn (valgfri): Kjærringskrell
Lokalisering: Akershus
Blitt takket: 1037 ganger

- Meteorer og meteoritter

Innlegg av Lilja »

:D Da kan man bare informere om at man befinner seg i Danmark, og har fantastisk natteutsikt! Det er minimalt av både lysforurensning og skyer, så hadde det ikke vært for at det var så kaldt, kunne jeg fint ha stått ute hele natta :flirt

Natt til i går var det masse stjerneskudd, kornmo OG nordlys :lykkelig
Antall ord: 58

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Lilja
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5766
Startet: 17 Jul 2006 23:30
17
Kjønn (valgfri): Kjærringskrell
Lokalisering: Akershus
Blitt takket: 1037 ganger

- Meteorer og meteoritter

Innlegg av Lilja »

Image

http://www.storm.no/nyheter/meteor-eksp ... 12688.html
NASA har sluppet en video som viser det som kan være den kraftigste metoreksplosjonen de har registrert.

Onsdag smalt det over Chattanooga i Tennessee, sørøst i USA.

En steinklump traff atmosfæren med en fart som er beregnet til 23,7 kilometer i sekundet, og eksploderte i en kjempeblaff.

Lyset var så kraftig at det kastet skygger på bakken, sterkere enn lyset fra fullmånen, skriver spaceweather.com.
Antall ord: 80

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Isan
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1743
Startet: 26 Apr 2007 20:39
16
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: i den egentliges hode
Har takket: 742 ganger
Blitt takket: 472 ganger

- Meteorer og meteoritter

Innlegg av Isan »

Ville vært litt av et syn! *lettere romantisk her* :flirt
Antall ord: 10
Åpen for det aller, aller meste - kritisk til alt.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Isan
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1743
Startet: 26 Apr 2007 20:39
16
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: i den egentliges hode
Har takket: 742 ganger
Blitt takket: 472 ganger

Var mer enn et stjerneskudd

Innlegg av Isan »

Jeg hørte nettopp på nyhetene i NRK at i gårkveld var det noe litt større enn et stjerneskudd ute og fòr over himmelen. Altså en meteor. Og denne gangen utelukker de ikke at det kan ha resultert i at det har kommet ned små meteorittbiter.

Så dere som befinner dere i skal vi si stor-Oslo og omegn kan jo kikke ned etter bittesmå, svarte steinfragmenter. Lykke til! :salute:
Antall ord: 72
Åpen for det aller, aller meste - kritisk til alt.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Lilja
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5766
Startet: 17 Jul 2006 23:30
17
Kjønn (valgfri): Kjærringskrell
Lokalisering: Akershus
Blitt takket: 1037 ganger

- Meteorer og meteoritter

Innlegg av Lilja »

Isan skrev:Jeg hørte nettopp på nyhetene i NRK at i gårkveld var det noe litt større enn et stjerneskudd ute og fòr over himmelen. Altså en meteor. Og denne gangen utelukker de ikke at det kan ha resultert i at det har kommet ned små meteorittbiter.

Så dere som befinner dere i skal vi si stor-Oslo og omegn kan jo kikke ned etter bittesmå, svarte steinfragmenter. Lykke til! :salute:
Den ble observert, og parafolket fikk nyheten før noen andre :D
https://www.paran.no/forum/phpbb3/viewt ... 60#p530160

Men, bittesmå? Jeg tenkte meg en på et par-trehundre gram, ihvertfall!
Den ville tatt seg godt ut på peishylla :mrgreen:


Foreløpig har jeg verken meteoritt eller peis, så det er null stress, egentlig ...
:coffe2
Antall ord: 128

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Bearchild
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3529
Startet: 27 Jan 2005 22:17
19
Kjønn (valgfri): Gammal røy
Lokalisering: Rundtomkring i Buskerud
Har takket: 455 ganger
Blitt takket: 1355 ganger

- Meteorer og meteoritter

Innlegg av Bearchild »

Hadde jeg hatt bittelitt overskudd skulle jeg reist over til Valdres og lett. Men nå har det i tillegg kommet litt snø i løpet av natta, så vil tro eventuelle steinjegere sliter litt ekstra.. Litt moro er det jo at det kan se ut som om gårsdagens nedfall havnet i samme område som "den store" sist! :)
Antall ord: 59
Du er min fiende inntil det motsatte er bevist. Bevisbyrden ligger på deg.



http://halvvill.blogspot.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Isan
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1743
Startet: 26 Apr 2007 20:39
16
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: i den egentliges hode
Har takket: 742 ganger
Blitt takket: 472 ganger

- Meteorer og meteoritter

Innlegg av Isan »

Så gøy at du var så tidlig ute, Bearchild :D Gratulerer! :)

Skal innrømme at skravletråden leser jeg i praksis aldri i (så det tar jeg på min kappe).
Antall ord: 30
Åpen for det aller, aller meste - kritisk til alt.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links