Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Universet & dets hemmeligheterDøden og de døde.

Jordkloden er et ubetydelig fnugg i et gigantisk og ufattelig stort univers.
Tør du diskutere hva som ligger bak?

Moderatorer: Asbjørn, mod univers

Bruker avatar
armageddon
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 210
Startet: 19 Mar 2014 10:40
10
Kjønn (valgfri): Mann
Lokalisering: Bergen.
Blitt takket: 7 ganger

- Døden og de døde.

Innlegg av armageddon »

Kort og greit, ufo. Venterommet er en metafor for et sted der de døde befinner seg. At de døde venter på noe betyr at de en gang skal få se alt som har skjedd fra tidenes morgen og til enden, inkludert sine egne roller i det. Så begynner evigheten om en får ta del i den.

Glem det med bussen, det var en opplevelse jeg hadde en gang som jeg prøvde å belyse problemstillingen med.
Antall ord: 78

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
UFO
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1792
Startet: 06 Nov 2006 01:15
17
Har takket: 605 ganger
Blitt takket: 389 ganger

- - Døden og de døde.

Innlegg av UFO »

armageddon skrev:Kort og greit, ufo. Venterommet er en metafor for et sted der de døde befinner seg. At de døde venter på noe betyr at de en gang skal få se alt som har skjedd fra tidenes morgen og til enden, inkludert sine egne roller i det. Så begynner evigheten om en får ta del i den.
Ok, ja vi har jo alle våre teorier. Ingen vet. Det er jo derfor vi deler våre teorier og synspunkter her. INGEN har en fasit.
armageddon skrev:Glem det med bussen, det var en opplevelse jeg hadde en gang som jeg prøvde å belyse problemstillingen med.
Ok.
Antall ord: 110
UFO's/Aliens - verden trenger deres hjelp NÅ! :alim

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Bearchild
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3529
Startet: 27 Jan 2005 22:17
19
Kjønn (valgfri): Gammal røy
Lokalisering: Rundtomkring i Buskerud
Har takket: 455 ganger
Blitt takket: 1355 ganger

- Døden og de døde.

Innlegg av Bearchild »

Spennende Fighteren, den som intet våger osv. Vi har blitt veldig flinke til å synse ( rent generelt ) og jeg har inntrykk av at de færreste tester ut sånt i praksis? Det kunne faktisk vært gøy å funnet fram en gammel radio, noe opptaksutstyr og knotet ned et hjemmelaget ouijabrett. Kanskje et morsomt alternativ til en god grøsser og potetgull en lørdagskveld..? :mrgreen:
Antall ord: 66
Du er min fiende inntil det motsatte er bevist. Bevisbyrden ligger på deg.



http://halvvill.blogspot.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
UFO
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1792
Startet: 06 Nov 2006 01:15
17
Har takket: 605 ganger
Blitt takket: 389 ganger

- Døden og de døde.

Innlegg av UFO »

Tror heller jeg ville satset på bra opptaksutstyr, og en skikkelig god mikrofon med gode data.
Den "hører" jo litt bedre, utenfor vår hørsels-frekvensområde. Har vel lest et sted at man kan
plukke opp stemmer i "Hvit-støy" slik man har på FM båndet blant annet. Har til gode noengang å ha hørt noe rart på radiofrekvenser som f.eks. stemmer fra avdøde slektninger. Men, det skader jo ikke å prøve - bortsett fra at man garantert kan klare seg med radioutstyr man allerede har.
Har ikke helt troen på kortbølgen, der er det rett og slett for mye støy fra før.

Jeg gjorde engang et forsøk ved å legge en diktafon på opptak en hel natt. I et stille rom.
Det ble nedtur. Hørte ingen ting. (Men det kan jo ha vært noe der allikevel som jeg ikke oppfattet)

Det man i dag kan eksperementere med derimot er å bruke digital software og "se" på opptaket i ettertid i "Waterfall". Da han det hende man ser de ekstremt svake signalene man ikke hører. ? :oops:
(Og man bør nok bo et sted det ikke er mye lyd fra før).
Antall ord: 202
UFO's/Aliens - verden trenger deres hjelp NÅ! :alim

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Bearchild
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3529
Startet: 27 Jan 2005 22:17
19
Kjønn (valgfri): Gammal røy
Lokalisering: Rundtomkring i Buskerud
Har takket: 455 ganger
Blitt takket: 1355 ganger

- Døden og de døde.

Innlegg av Bearchild »

Jeg hadde en radio/ kassettspiller som i en lengre periode alltid sto klar med opptakskassett. Radioen sto på nesten døgnet rundt på rommet mitt og hver gang det kom ei fin låt trykket jeg på record. Fattigmannsmusikk.. 10 i skuddet og den slags. :p

På et av opptakene er det noen som roper navnet mitt! I siste halvdel av låta "I don`t like mondays" med Bob Geldof.

Det tok en stund før jeg skjønte hvor ropet kom fra. Jeg hadde rom i kjelleren i barndomsheimen, og som tenåringer flest var døra igjen og musikken sto alltid høyt på. Foreldrene mine gadd sjelden å komme ned når det var noe og ropte fra overetasjen når noe skulle formidles.

Så var det da noen ganger at jeg hørte navnet mitt bli ropt. Jeg pauset musikken og ropte tilbake,- "hva er det?". Og fikk etterhvert samme svar tilbake. De der oppe hadde slett ikke ropt på meg og lurte på hva jeg "maste" etter..

Husker ikke hvor mange ganger dette gjentok seg, men det tok en god stund- noen uker?- før jeg skjønte koblingen med sangen og at noen ropte. Da spilte jeg den samme sekvensen om og om igjen og hørte tydelig navnet mitt bli ropt i bakgrunnen av låta.
Først trodde jeg det var så enkelt som at noen hadde ropt på meg mens låta ble tatt opp og forsøkte å sette inn en ny opptakskassett, tok opp fra radioen mens jeg prøvde å rope "inn i radioen". Det gikk jo ikke.. :roll:

Så spurte jeg stefaren min om råd. Han er en sånn "radiot", teknisk anlagt fyr med stor interesse for stereo generelt. :mrgreen: Men han heller skjønte ikke hvordan dette hadde gått til selv om vi gjorde mange forsøk på å ta opp lyder vedsiden av radioopptaket. Og både han, mamma og resten av familien hørte tydelig det samme som jeg hadde hørt på det opprinnelige opptaket.

Jeg har hørt låta dusinvis av ganger i ettertid, både på radio og andre medier, uten at det er noen som roper på meg. Altså, det er ikke noe i låta som kan mistolkes, det er noe som har sneket seg inn på opptaket den gangen.
Hva eller hvorfor får jeg neppe svar på noen gang, men det er litt sånn "grøssegøy". :lol:

Jeg lurer faktisk på om jeg ikke har kassetten enda!
Antall ord: 419
Du er min fiende inntil det motsatte er bevist. Bevisbyrden ligger på deg.



http://halvvill.blogspot.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
UFO
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1792
Startet: 06 Nov 2006 01:15
17
Har takket: 605 ganger
Blitt takket: 389 ganger

- Døden og de døde.

Innlegg av UFO »

Spennende lesning BearChild. Jeg har ingen forklaring ihvertfall.

Det jeg har opplevet med kassetter er noe utydelig ullen "momling" bak et opptak. Regner med
at det rett og slett er noe gammelt som ikke hadde blitt slettet skikkelig da nye opptak overskrev
det gamle ? Ett eller annet teknisk. Ellers var det ofte på nye kassetter litt audio på starten av
båndet av ymse slag.

Men den kassetten din må du passe på. !
Antall ord: 73
UFO's/Aliens - verden trenger deres hjelp NÅ! :alim

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Slettet_Fighteren

- - Døden og de døde.

Innlegg av Slettet_Fighteren »

Bearchild skrev:Spennende Fighteren, den som intet våger osv. Vi har blitt veldig flinke til å synse ( rent generelt ) og jeg har inntrykk av at de færreste tester ut sånt i praksis? Det kunne faktisk vært gøy å funnet fram en gammel radio, noe opptaksutstyr og knotet ned et hjemmelaget ouijabrett. Kanskje et morsomt alternativ til en god grøsser og potetgull en lørdagskveld..? :mrgreen:
Japp.
Man bør sjeldent la seg begrense av andres erfaringer og forståelse.
For det å få til noe handler nemlig om å gjøre det bra der alle andre gjorde det dritt.

Det andre innlegget ditt ble lest med stor interesse!
Takk for at du delte. :).
Antall ord: 114

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
tvilerlitt
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 172
Startet: 27 Jan 2010 09:19
14
Kjønn (valgfri): Gubbe.
Lokalisering: Østlandet
Har takket: 125 ganger
Blitt takket: 68 ganger

- - Døden og de døde.

Innlegg av tvilerlitt »

Bearchild skrev:Spennende Fighteren, den som intet våger osv. Vi har blitt veldig flinke til å synse ( rent generelt ) og jeg har inntrykk av at de færreste tester ut sånt i praksis? Det kunne faktisk vært gøy å funnet fram en gammel radio, noe opptaksutstyr og knotet ned et hjemmelaget ouijabrett. Kanskje et morsomt alternativ til en god grøsser og potetgull en lørdagskveld..? :mrgreen:
Ghost radio blei vel diskutert engang eller to før?
viewtopic.php?f=1&t=21047&p=471727&hilit=tesla#p471727

Både Tesla og Edison var interrisert I kommunikasjon med ånder og laget radior som de prøvde å bruke til slikt, endel info på net og Youtube om dette....
http://www.youtube.com/watch?v=aFxBmEpGIBw

Tror Tesla sin ble kalt Tesla spirit radio og/eller Tesla spirit machine.....
Tesla var en fantastisk oppfinner som desverre kom litt I skyggen av Eddison, ikke fortjent...

Hadde vær interresangt om noen ville bygd en slik Tesla radio ?!

Man får kjøpt noen rimlige radioer til 20-50 USD, som er modifisert. Ganske enkelt bruker man en scanner radio, som man modifiserer ved at de ikke skal stoppe scanningen når de finner en stasjon, bare fortsetter å scanne. Jeg har hørt ånder som har snakket til oss via en slik, det skal nevnes at det var mye sterke ånder/energie I huset og noen av dem klarte å komme bra igjenom.... Har etterhvert kjøpt min egen, uten særlig sukksee da jeg ikke har nokk tolmodighet til å lytte og lytte hehe.

Opptak/Diktafon; Her kan med fordel bruke en gammel analog kasettspiller, da den ikke har så mye filter. En digital opptaker er også utmerket, pass bare på at den har bredest mulig frekvens spekter og en god mikrifon - en slik koster 1-2.000. Jeg har en slik og, har timesvis med opptak, men ikke tolmodighet til å sitte å lytte og lytte og lytte etterpå, man får kjapt haugevis med timer med opptak da en slik digital har memory for massevis av timers opptak....

Da jeg var guttunge så laget jeg ymse krystallradioer, kobla sikkert litt I hytt og pine, den ene irriterte meg kraftig da jeg aldri fikk inn noen fornuftige radio stasjoner, men bare folk som babla å prata noe jeg ikke forsto....... tro hva det kunne vært :)

Lykke til :)
Antall ord: 392

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Isan
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1743
Startet: 26 Apr 2007 20:39
16
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: i den egentliges hode
Har takket: 742 ganger
Blitt takket: 472 ganger

- Døden og de døde.

Innlegg av Isan »

Den bablinga du hørte og ikke forstod, var mest sannsynlig høyst ordinære radiostasjoner, bare på språk du ikke kunne :)

Eller, for alt jeg vet, plukket du kanskje opp radioamtører, som snakket med hverandre, men altså på språk du ikke kunne.
Antall ord: 46
Åpen for det aller, aller meste - kritisk til alt.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Terra
Verifisert
Moderator
Moderator
Innlegg: 2799
Startet: 04 Jan 2014 00:12
10
Har takket: 1494 ganger
Blitt takket: 1114 ganger
Kjønn:

- Døden og de døde.

Innlegg av Terra »

Fighteren, jeg har ikke erfaring med slikt, men har hørt om de som rett og slett brukte en vanlig båndopptaker og fikk åndestemmer på bånd. De satte på opptakeren i et rom og lot båndet gå og siden når de spilte av så var det stemmer eller hundebjeff på båndet mm. Billig og enkelt. :mozilla_wink:
Antall ord: 62
“Mot er ikke fravær av frykt, men evnen til å gå videre selv om du er redd.”
https://www.youtube.com/watch?v=ZnA9OnrdIuI

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
UFO
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1792
Startet: 06 Nov 2006 01:15
17
Har takket: 605 ganger
Blitt takket: 389 ganger

- Døden og de døde.

Innlegg av UFO »

Det er jo nok av frekvenser å ta av, mildt sagt. Hvor ville event. avdøde søke kontakt
velge å gjøre et fremstøt ? Der er nok mulighetene større enn vi forstår. "Who knows".
Kanskje vi ikke tenker nok "ut av boksen".

Men om man skal teste ut endel av radiospekteret:

Langbølge/mellombølge/Kortbølge, nei neppe, alt for mye støy. Vanskelig å skille ting fra hverandre. (Og man blir fort lurt, og tror fort man hører noe "rart"). (Min mening selvsagt).

Frekvenser over 30 MHz, opp mot 300 MHz, tja - mye fin hvit støy der ihvertfall, om man lytter i FM mode.

300 MHz til 3 GHz, litt av hvert av trafikk, og lite støy som minner om kortbølgen der også. (Jeg tror ikke man skal tenke UHF/mikrobølgeområde). Dessuten er det mere komplisert å monitorere når man beveger seg opp i mikrobølgeområdet. Det blir spesielt.

Det som kanskje er mere interessant er VLF - very low freq. Sånn ca 3 kHz til 30 kHz. Ubåter bruker jo dette området blant annet. Mye annet også. Leker man seg rundt området som ligger i grenseland for vårr hørsel, så vil mikrofoner av en viss kvalitet plukke opp dette, selv om vi ikke hører det. Da kan man v hja gratis digital signal prosessing "se" på signalet i et såkallt waterfall.

Digital signal prosessing brukes på radio når det gjelder kommunikasjon hvor signalene er så svake at man ikke hører de i høyttaler. Men, man ser de digitalt. Brukes blant annet av radioamatører når de eksperimenterer med EME "Earth moon earth" kommunikasjon.

Mye interessant i vårt elektromagnetiske spektrum, men "gudene" vet hvor man skal begynne å lete etter "paranormale" signaler. Men ett sted må man vel starte om man vil eksperimentere rundt dette.

Det ble referert til Nicolay Tesla og Thomas A Edison før i en post, og jeg skal være enig i at
Edison nok fikk ALT for mye av æren som egentlig Tesla skulle blitt kreditert for. Tesla ble nok alt for "farlig" for div. makteliter etterhvert. Han var rett og slett for fremsynt, og kunne raskt ha vippet den tradisjonelle måten å skaffe kraft på - av pinnen. Noen mente vel også at han ble tatt av dage pga. av dette.
Antall ord: 398
UFO's/Aliens - verden trenger deres hjelp NÅ! :alim

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Asbjørn
Verifisert
ADMIN
ADMIN
Innlegg: 7955
Startet: 05 Apr 2005 01:39
18
Kjønn (valgfri): *U*
Lokalisering: Florø
Har takket: 1377 ganger
Blitt takket: 1691 ganger
Kjønn:

- Døden og de døde.

Innlegg av Asbjørn »

Jeg er selv radioamatør, og må bare si meg enig med innleggene over, det er mye rart i radio-verdenen.

En ting som dog ikke ble nevnt, er såkalt "fading" av signaler.
Dette kan lett tolkes som åndelige signaler, men er heller signaler som varierer i styrke.
Dette kan skje av flere grunner, det mest kjente er atmosfæriske forhold, spesielt i HF området. Mellombølgen på vanlige radioer er jo kjent for dette, man får ikke signaler fra utlandet før kvelden kommer, fordi atmosfæren ikke reflekterer signalene når sola skinner.

Men man har også andre ting som kan reflektere signaler, alt fra fly, atmosfære, båter som forflytter seg på sjøen, tog (!) , osv.
Og om man da lytter etter "ghosts-voices" kan man bli lurt, fordi slike sporadiske reflekser av signaler kan virke som akkurat det.

Man har også endel andre forstyrrelser, både fra datamaskiner og annet teknisk utstyr, og de fleste har vel hørt mobillyd i forsterkeren ?

Noe som også er spennende, men dog litt utenfor spøkelses-radio er Seti@Home http://setiathome.ssl.berkeley.edu/ .
Dette er søk etter inteligente signaler fra andre steder i kosmos enn fra jorden.
Kansje man skulle hatt et lignende opplegg for spøkelses-radio, med tanke på å gå igjennom timesvis med opptak fra allslags remedier, og kunne kutte vekk allslags ssus og støy som ikke kan være aktuelle signaler som krever mer undersøkelse ?
S slipper man å lytte i timesvis på opptak for å kansje finne et spøkelsesanrop ?

A
Antall ord: 263

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Isan
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1743
Startet: 26 Apr 2007 20:39
16
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: i den egentliges hode
Har takket: 742 ganger
Blitt takket: 472 ganger

- Døden og de døde.

Innlegg av Isan »

ufo skrev:Leker man seg rundt området som ligger i grenseland for vårr hørsel, så vil mikrofoner av en viss kvalitet plukke opp dette, selv om vi ikke hører det.
Nå hører man jo aldri radiobølger uansett hvilke Herz de svinger på :) Radiobølger og lydbølger er to helt forskjellige ting.
Antall ord: 58
Åpen for det aller, aller meste - kritisk til alt.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
UFO
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1792
Startet: 06 Nov 2006 01:15
17
Har takket: 605 ganger
Blitt takket: 389 ganger

- - Døden og de døde.

Innlegg av UFO »

Asbjørn skrev:Jeg er selv radioamatør, og må bare si meg enig med innleggene over, det er mye rart i radio-verdenen.
En ting som dog ikke ble nevnt, er såkalt "fading" av signaler.
Dette kan lett tolkes som åndelige signaler, men er heller signaler som varierer i styrke.
Dette kan skje av flere grunner, det mest kjente er atmosfæriske forhold, spesielt i HF området. Mellombølgen på vanlige radioer er jo kjent for dette, man får ikke signaler fra utlandet før kvelden kommer, fordi atmosfæren ikke reflekterer signalene når sola skinner.
MF effekten/slow fading - Ja ikke minst for de av oss som husker 1440 kHz/208 ;-) Radio Lux.
Asbjørn skrev:Men man har også andre ting som kan reflektere signaler, alt fra fly, atmosfære, båter som forflytter seg på sjøen, tog (!) , osv.
Ja ikke minst på høyere frekvenser - "flyscatter" - en artig effekt.
Asbjørn skrev:Og om man da lytter etter "ghosts-voices" kan man bli lurt, fordi slike sporadiske reflekser av signaler kan virke som akkurat det.
F.eks. den "spoooky" Aurora'en ;-) på modulasjonsformen som kalles (SSB)
Den kan jo ligne stemmer fra en annen verden. For de uinvidde i radio så er begrepet "Aurora"
en effekt som skjer når spes. frekvenser reflekteres av nordlyset, og man får et samband over normal rekkevidde. Audio på signalet blir faktisk ganske spesielt å høre på, og man synes det kan være litt "ekkelt" å høre på.
Asbjørn skrev:Man har også endel andre forstyrrelser, både fra datamaskiner og annet teknisk utstyr, og de fleste har vel hørt mobillyd i forsterkeren ?
Ja GSM lyden er det jeg kaller "Lyden av den nye tid" :P
Asbjørn skrev:Noe som også er spennende, men dog litt utenfor spøkelses-radio er Seti@Home http://setiathome.ssl.berkeley.edu/ .
Dette er søk etter inteligente signaler fra andre steder i kosmos enn fra jorden.
Kansje man skulle hatt et lignende opplegg for spøkelses-radio, med tanke på å gå igjennom timesvis med opptak fra allslags remedier, og kunne kutte vekk allslags ssus og støy som ikke kan være aktuelle signaler som krever mer undersøkelse ?
S slipper man å lytte i timesvis på opptak for å kansje finne et spøkelsesanrop ?
Enig, man burde kanskje forske mere på dette. SETI er jeg av en eller annen grunn litt skeptisk
til. Synes de har holdt det gående så alt for lenge uten resultat. Mange ganger har jeg lurt på om det ER en dekkoperasjon, men men, det behøver det jo ikke være. :roll:
Det ble mye teknisk, men det er greit nok når vi skal prøve å skille ut normale signaler fra
det eventuelle "odde".
Antall ord: 465
UFO's/Aliens - verden trenger deres hjelp NÅ! :alim

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
UFO
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1792
Startet: 06 Nov 2006 01:15
17
Har takket: 605 ganger
Blitt takket: 389 ganger

- - Døden og de døde.

Innlegg av UFO »

Isan skrev:
ufo skrev:Leker man seg rundt området som ligger i grenseland for vårr hørsel, så vil mikrofoner av en viss kvalitet plukke opp dette, selv om vi ikke hører det.
Nå hører man jo aldri radiobølger uansett hvilke Herz de svinger på :) Radiobølger og lydbølger er to helt forskjellige ting.
Nei radiobølger hører vi jo ikke med ørene selvsagt. Det er ikke så mye vi hører med ørene egentlig.
Og med åra så blir det enda verre. :? Tenkte på at mikrofoner, som jo er ment til å plukke opp hørbar audio også plukker opp "audio" som vi ikke registrerer. Uansett hvor ung man er.
Dette området på begge sider. Sånn fra 15-16 Hz og opp til 20 kHz, vel 20 kHz har jeg vel aldri hørt, men testet opp mot 18 kHz i min pure ungdom. Det er rart med lyd når man skrur en generator opp til den forsvinner, så merker man allikevel at det er "noe" der om man vrir litt på hode.

Så man får prøve å gjøre opptak av "lyd" over 20 kHz kanskje. Eller under 15 Hz ?
Antall ord: 202
UFO's/Aliens - verden trenger deres hjelp NÅ! :alim

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links