Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Universet & dets hemmeligheterHvorfor er det ikke bosetning på månen?

Jordkloden er et ubetydelig fnugg i et gigantisk og ufattelig stort univers.
Tør du diskutere hva som ligger bak?

Moderatorer: Asbjørn, mod univers

Bruker avatar
Bearchild
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3529
Startet: 27 Jan 2005 22:17
19
Kjønn (valgfri): Gammal røy
Lokalisering: Rundtomkring i Buskerud
Har takket: 455 ganger
Blitt takket: 1355 ganger

Re: Hvorfor er det ikke bosetning på månen?

Innlegg av Bearchild »

Men la oss si det ikke finnes noen der oppe da. Tross alt er det jo ingenting som finnes før det er bevist. :D

Hvilke andre grunner kan man tenke seg som årsak? Hvis man tenker at månen på langt nær er ferdig utredet ville vel bare det å sende opp en robot eller to for analysering vært interessant nok i seg selv. Å samkjøre det med testing av utstyr ville antagelig bare vært lønnsomt i lengden,- dess mer man er forberedt på til senere og lengre utflukter desto bedre?

Månestein har jo en verdi i seg selv blant samlere, så en mindre utflukt burde til en viss grad kunne finansieres av oppkjøpere. :P

Jeg har ikke helt trua på at det er økonomi som setter en stopper ihvertfall. Og da er det plutselig ikke så fryktelig mange alternativer igjen. Men at det faktisk bor noen på månen virker litt i overkant fantasifullt? :P

Og så er det jo masse uutforsket her hjemme også. Både på landjorda og ikke minst i havet. Det er vel økonomi som setter en stopper der også, så kanskje pengemangel er unnskyldning god nok.
Antall ord: 195
Du er min fiende inntil det motsatte er bevist. Bevisbyrden ligger på deg.



http://halvvill.blogspot.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Bearchild
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3529
Startet: 27 Jan 2005 22:17
19
Kjønn (valgfri): Gammal røy
Lokalisering: Rundtomkring i Buskerud
Har takket: 455 ganger
Blitt takket: 1355 ganger

Re: Hvorfor er det ikke bosetning på månen?

Innlegg av Bearchild »

Antall ord: 17
Du er min fiende inntil det motsatte er bevist. Bevisbyrden ligger på deg.



http://halvvill.blogspot.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Asbjørn
Verifisert
ADMIN
ADMIN
Innlegg: 7955
Startet: 05 Apr 2005 01:39
18
Kjønn (valgfri): *U*
Lokalisering: Florø
Har takket: 1377 ganger
Blitt takket: 1691 ganger
Kjønn:

Re: Hvorfor er det ikke bosetning på månen?

Innlegg av Asbjørn »

Bearchild skrev:Månelandinger i nær framtid:

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_p ... o_the_Moon
Ok, da blir det jo spennende å se om disse tingene blir gjennomført...
( men kan jo hende at "aliensa" har fått tid nok på seg til å fjerne alle spor, og reist til Phobos istedet ? ;) )

A
Antall ord: 55

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Bearchild
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3529
Startet: 27 Jan 2005 22:17
19
Kjønn (valgfri): Gammal røy
Lokalisering: Rundtomkring i Buskerud
Har takket: 455 ganger
Blitt takket: 1355 ganger

Re: Hvorfor er det ikke bosetning på månen?

Innlegg av Bearchild »

Asbjørn skrev: Ok, da blir det jo spennende å se om disse tingene blir gjennomført...
( men kan jo hende at "aliensa" har fått tid nok på seg til å fjerne alle spor, og reist til Phobos istedet ? ;) )

A
:lol3

Ser det er en planlagt tur i 2020 som er avlyst allerede og det er vel ikke umulig det blir flere. Men moro at det er private aktører som akter å dra opp! Et lite sekund tenkte jeg at jeg var den eneste som tenkte tanken og at jeg også var i ferd med å bli gal.. :eang

Kanskje det har vært mange landinger oppå der "siden sist" for alt vi vet. Er vel ikke sikkert alle har like stort behov for å kringkaste sånt som amerikanerne. ;)
Antall ord: 125
Du er min fiende inntil det motsatte er bevist. Bevisbyrden ligger på deg.



http://halvvill.blogspot.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
jeditrond
Verifisert
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3245
Startet: 07 Okt 2011 13:21
12
Kjønn (valgfri): Mann
Lokalisering: Vestfold
Har takket: 3649 ganger
Blitt takket: 1151 ganger

Re: Hvorfor er det ikke bosetning på månen?

Innlegg av jeditrond »

Bearchild skrev:
Asbjørn skrev: Ok, da blir det jo spennende å se om disse tingene blir gjennomført...
( men kan jo hende at "aliensa" har fått tid nok på seg til å fjerne alle spor, og reist til Phobos istedet ? ;) )

A
:lol3

Ser det er en planlagt tur i 2020 som er avlyst allerede og det er vel ikke umulig det blir flere. Men moro at det er private aktører som akter å dra opp! Et lite sekund tenkte jeg at jeg var den eneste som tenkte tanken og at jeg også var i ferd med å bli gal.. :eang

Kanskje det har vært mange landinger oppå der "siden sist" for alt vi vet. Er vel ikke sikkert alle har like stort behov for å kringkaste sånt som amerikanerne. ;)
Kina har vel i det stille planlagt månelanding mener jeg å huske, men det er jo om noen år iflg. oversikten :)

Iflg. noen konspirasjoner er det allerede aliens på Phobos, et par russiske/ sovjetiske romsonder har jo sluttet å fungere i nærheten av denne, en av dem skal tom. ha sendt bilde av noe som ser ut som en gjenstand som kommer opp fra Mars mot den. Noen skjøt den ned rett og slett :D
Antall ord: 202
“When you're a god, you don't have to have reasons."-Terry Pratchett, Mort

Bokprosjektet mitt; http://atlantisbloggen.wordpress.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 7952
Startet: 25 Aug 2004 16:02
19
Har takket: 967 ganger
Blitt takket: 892 ganger

Re: Hvorfor er det ikke bosetning på månen?

Innlegg av ludoburgero »

Nå har jeg lest noen av innleggene, men ikke samtlige, så beklager hvis jeg gjentar en teori eller tanker som allerede er gjort. Men jeg har noen tanker om dette, og det har jeg hatt en stund:

Gjennom Apollo-landingene som har vært, så tror jeg at amerikanerne har etablert et domene der allerede. Jeg tror at månen allerede er besatt av forskere/astronauter og at de fremdeles har fraktet folk både opp dit og ned hit igjen, uten at det er offentliggjort. Jeg tror ikke at noe som helst av prosjekter er skrinlagt for månen, kun i offentlig øyemed. Informasjonen når oss simpelthen ikke. Jeg tror også at arbeidet som blir gjort der er av høyteknologisk karakter, såvel som noe gagnende for fremtiden, men også destruktiv utvikling i form av våpen.

Antagelig, når alt kommer til alt, så tror jeg at månen gjøres beboelig - og at den skyggelagte delen; den vi aldri ser - er allerede kolonisert i form av bebyggelse med materialer fraktet fra jorden og/eller utviklet der. Jeg ser for meg at det kan være i form av glasskupler med surstoffproduksjon og beplantning, UV-lys og mye annet som kan genereres for å ivareta menneskelige livsformer.

På sett og vis tror jeg at månen anses som en Tellus 2.0 av eliten.
Antall ord: 227
“Nothing in the world is more common than unsuccessful people with talent,
leave the house before you find something worth staying in for.”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
jeditrond
Verifisert
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3245
Startet: 07 Okt 2011 13:21
12
Kjønn (valgfri): Mann
Lokalisering: Vestfold
Har takket: 3649 ganger
Blitt takket: 1151 ganger

Re: Hvorfor er det ikke bosetning på månen?

Innlegg av jeditrond »

ESA planlegger månelandsby;
Villages on the Moon built by huge 3D printers and inhabited for months at a time by teams of astronauts could be a reality in the next decade or so, a recent conference of 200 scientists, engineers, and industry experts has concluded.

Construction of this manned lunar base could begin in as little as five years, the European Space Agency (ESA) announced at their International Symposium on Moon 2020-2030 in the Netherlands last month, suggesting that a new Moon village could provide a potential springboard for future missions to Mars.
http://www.sciencealert.com/europe-plan ... -announces
Antall ord: 102
“When you're a god, you don't have to have reasons."-Terry Pratchett, Mort

Bokprosjektet mitt; http://atlantisbloggen.wordpress.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Asbjørn
Verifisert
ADMIN
ADMIN
Innlegg: 7955
Startet: 05 Apr 2005 01:39
18
Kjønn (valgfri): *U*
Lokalisering: Florø
Har takket: 1377 ganger
Blitt takket: 1691 ganger
Kjønn:

Re: Hvorfor er det ikke bosetning på månen?

Innlegg av Asbjørn »

ESA har planer om forskningsstasjon på Månen
Den internasjonale romstasjonen går snart ut på dato.
I romfartsmiljøet er det nå flere som tror Månen blir det neste stedet for en fast forskningsstasjon.


http://www.nrk.no/viten/esa-har-planer- ... 1.12733891

Bosettinger på Månen, hvor det bor astronauter i måneder om gangen, kan bli en realitet i løpet av de neste tiårene. Det konkluderte forskere, ingeniører og eksperter fra industrien med på en konferanse i regi av Den europeiske romfartsorganisasjonen ESA i Nederland like før jul, skriver Sciencealert.

Store 3D-printere skal «skrive ut» bygninger astronautene kan bo og forske i. Dette arbeidet kan starte allerede om fem år.

Det er mange interessante ideer om framtidas romsatsinger akkurat nå, sier avdelingsdirektør ved Norsk Romsenter, Terje Wahl til NRK.

– Det er definitivt tida for å finne ut hva som skal bli det nye store etter Den internasjonale romstasjonen.

Les mer : http://www.nrk.no/viten/esa-har-planer- ... 1.12733891
Antall ord: 170

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
UFO
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1792
Startet: 06 Nov 2006 01:15
17
Har takket: 605 ganger
Blitt takket: 389 ganger

Re: Hvorfor er det ikke bosetning på månen?

Innlegg av UFO »

Mange artige synspunkter rundt vår mystiske måne. Noen har jo til og med påstått at månen er hul innvendig ;-) Ja, kanskje den er et kunstig objekt ? Jeg er fortsatt mildt sagt forbløffet over månens punktlighet. Til og med jorda har avvik som gjør at tiden av og til må korrigeres. Men, månen viser ALDRI en flekk av baksiden til oss. Kan det være at den blir utsatt for korringering i sin bane rundt oss ... av noen ?

Månens bakside har blitt fotografert av flere lands romsonder utenom USA og Russland. Japan, Kina, og kanskje flere. Jeg kan ikke huske å ha lest om at det har blitt observert artefakter der. Har ikke søkte konsekvent om det heller da, om sant skal sies. Ihvetfall IKKE noe man finner i det PK korrekte" media uansett. Slikt snakker man selvsagt ikke om.

Får gjøre som BC skrev her - ta en kronerulling og skaffe oss en egen high tech romsonde slik at vi kan gjøre våre selvstudier der oppe - ute - nede eller hva det blir hihi. Noen bemannet ferd tror jeg ikke vi får råd til om ikke noen her har gode kontakter da. Med "de der ute" ?

Min UFO var på EØS kontroll og ble ikke godkjent uten store utbedringer. Det har jeg ikke råd til nå med store fyringsutgifter pga den hel... vinterkulda her på mitt landsted - Tellus.

Uff.. detta ble mye surr, og jeg som er helt edru også. Da er det nok tegn på "galskap" :lykkelig
Antall ord: 263
UFO's/Aliens - verden trenger deres hjelp NÅ! :alim

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Asbjørn
Verifisert
ADMIN
ADMIN
Innlegg: 7955
Startet: 05 Apr 2005 01:39
18
Kjønn (valgfri): *U*
Lokalisering: Florø
Har takket: 1377 ganger
Blitt takket: 1691 ganger
Kjønn:

Re: Hvorfor er det ikke bosetning på månen?

Innlegg av Asbjørn »

ufo skrev:Min UFO var på EØS kontroll og ble ikke godkjent uten store utbedringer. Det har jeg ikke råd til nå med store fyringsutgifter pga den hel... vinterkulda her på mitt landsted - Tellus.
Ja, det er et problem det der, - etter de endringene som ble innført tilbake i 2012:
Videre utvides virkeområdet for krav til periodisk kontroll til noen nye kategorier.
Det stilles videre skjerpede krav til kontrollutstyr- og metoder.
Direktivet stiller også kompetansekrav til kontrollørene og innfører en sertifiseringsordning.
Det gis regler for klassifisering av tekniske feil og mangler
Etter de nye ordningene, - så er det omtrent umulig å få en UFO godkjent under de nye reglene.
Det er så mye dikkedarier, og nye krav, ikke minst miljøkrav når det gjelder magnetisk og optisk stråling, nye forskrifter om maksimal summelydnivå, og selvfølgelig utvidede krav når det omhandler passasjersikkerhet ved oppstråling.

Her kommer og helestilsynet inn med nye krav og maksimumsverdier for ytre og indre påvirkning av DNA og hjernebindinger. Disse ekstra spesifikasjonene, kommer av at man har mistanke om mental påvirkning og senvirkning etter gjennomførte opp og nedstrålinger, noe man mistenker kan ligge i spesielt hjernens frontallapper. Disse ser ut til å bli ekstra påvirket, enten med feilkoblinger, eller ved at hukommelsesdetaljer faller ut / blir endret.

Det var ikke som før i tiden, da man kunne bygge egen UFO i garasjen, og prøvefly mens man jobbet med den. Og når den var klar var det bare å kjøre.
Kunne man rekke fram til konsoll og rekke ned til pedaler, var det bare å fly ivei.

Videre har luftfarttilsynet også kommet med nye krav og retningslinjer med virkning fra 1 januar 2016. Nå må luftfarkosten merkes med navn og telefonnummer, det er innført begrensninger i flyhøyde, samt man må holde flere km avstand til lufthavner...

Nei, alt var mye bedre før... :vismann

:laughing :flyfly :dontknow :bob :popcorn

Har fått lov av ADMIN å være litt offtopic ;)
Antall ord: 332

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
UFO
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1792
Startet: 06 Nov 2006 01:15
17
Har takket: 605 ganger
Blitt takket: 389 ganger

Re: Hvorfor er det ikke bosetning på månen?

Innlegg av UFO »

:-D :-D Ja den utredningen likte jeg Asbjørn. Ja det er slik det har blitt :-D :-D
Det var bedre før både for oss med bil og UFO hihi.

Ja det ble en utskeielse fra topic for meg også, men fint at du fikk lov av admin da ;-)

Så tilbake til topic. . .
Er spent på flere synspunkter mht. bosetning på månen, og mars også for den del. Har sett endel bilder i HiRes som viser biter av noe som ligner "potteskår" med mønster som ligner på greske mønstre - om det er noe som heter det. Det kan jo være manipulert, men det kan jo også være ekte. Det er kanskje mindre slike bilder fra månen siden det neppe har vært landsatt noen sonder fra USA siden Surveyor sondene på 60 tallet (Om man ser bort fra Apollo da). ? Kina har jo sendt bilder fra sin sonde der, men har ikke sett noen bilder av høy oppløsning på nettet som viser noe spesielt rart.
Antall ord: 176
UFO's/Aliens - verden trenger deres hjelp NÅ! :alim

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Isan
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1743
Startet: 26 Apr 2007 20:39
16
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: i den egentliges hode
Har takket: 742 ganger
Blitt takket: 472 ganger

Re: Hvorfor er det ikke bosetning på månen?

Innlegg av Isan »

Jeg kan jo legge inn denne som et apropos:
http://forskning.no/universet-romfart/2 ... -side-moon

Kineserne planlegger å lande på baksida av månen.
Antall ord: 25
Åpen for det aller, aller meste - kritisk til alt.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
UFO
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1792
Startet: 06 Nov 2006 01:15
17
Har takket: 605 ganger
Blitt takket: 389 ganger

Re: Hvorfor er det ikke bosetning på månen?

Innlegg av UFO »

Flott - dette blir spennende !
Antall ord: 4
UFO's/Aliens - verden trenger deres hjelp NÅ! :alim

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Asbjørn
Verifisert
ADMIN
ADMIN
Innlegg: 7955
Startet: 05 Apr 2005 01:39
18
Kjønn (valgfri): *U*
Lokalisering: Florø
Har takket: 1377 ganger
Blitt takket: 1691 ganger
Kjønn:

Re: Hvorfor er det ikke bosetning på månen?

Innlegg av Asbjørn »

Mørkesiden av månene er månens bakside, og er den halvdelen av månen som alltid vender bort fra jorden. Den har aldri tidligere blitt utforsket.
For å kverulere litt :
Teknisk sett så er "den mørke siden av månen" varierende, -fordi månen i sin bane rundt jorden stadig endrer retning mot sola.
Jo mer måne vi ser her, - og spesielt ved fullmåne, - da er baksiden mørk.
Men jo MINDRE ( opplyst) måne vi ser herfra, jo mer er opplyst av sola, på baksiden.

Og da definerer jeg baksiden av månen som den siden vi IKKE ser fra jorden...

Så slik sett er det ikke en fast "dark side of the moon" - fordi den varierer.

Baksiden av månen, derimot- den er konstant, siden månen alltid viser samme side mot jorden...
( så lenge vi observerer månen fra jorden....)

Så når kineserene i sin tur går inn for landing på "baksiden", - vil det for de være "forsiden"; siden de da har en annan observasjonsvinkel når de kommer med sitt romfartøy....

A
Antall ord: 184

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Jeppski
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 758
Startet: 14 Sep 2010 10:59
13
Kjønn (valgfri): Gutt
Har takket: 77 ganger
Blitt takket: 254 ganger

Re: Hvorfor er det ikke bosetning på månen?

Innlegg av Jeppski »

Jeg tok meg dessverre ikke bryet til å lese alle innleggene her inne, så hvis dere har kommet frem til det jeg allerede sier, håper jeg ikke at Bearchild språkelig dreper meg og spiser opp innvollene mine, slik hun vanligvis gjør.

Men så vidt jeg har forstått så er nok litt av grunnen til at, iallfall USA, har sluttet med sin måneaktivitet på grunn av penger og interesse. Det er veldig dyrt å drifte et måneprogram, og den eneste grunnen til at USA gjorde det før var heller mer pga. konkurranse med Sovjet enn vitenskapelig interesse. I tillegg har vi jo allerede vært på månen, og det er mye mer spennende å reise til Mars, noe NASA flere ganger har sagt er et mål i nærmeste fremtid. Jeg kan også se for meg at vi vet omtrent det vi kan, med de ressursene vi har tilgjengelig, om månen uten å ha en base der. Og det er som sagt ikke mulig på grunn av penger.
Antall ord: 173

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links