Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Universet & dets hemmeligheterTidens gang avgjøres av Matter vs anti-matter

Jordkloden er et ubetydelig fnugg i et gigantisk og ufattelig stort univers.
Tør du diskutere hva som ligger bak?

Moderatorer: Asbjørn, mod univers

Bruker avatar
g.r.y
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1406
Startet: 15 Okt 2013 06:22
10
Kjønn (valgfri): dame
Lokalisering: 3rd Rock From The Sun
Har takket: 529 ganger
Blitt takket: 556 ganger

Tidens gang avgjøres av Matter vs anti-matter

Innlegg av g.r.y »

Leste nylig at om det var 'anti-matter' som var i flertall istedet for 'matter', ville vi opplevd at tiden gikk i motsatt retning, men bortsett fra det, ville sannsynligvis ikke vært stort som var annerledes.
En så liten, men dog så fundamental forskjell, legger grunnlag for noen ganske så 'spitsy' tanke-eksperimenter som jeg tenkte kunne være en artig greie å sette ut her på 'Pærra'n. -Altså, hvordan ville verden fortonet seg om tiden gikk motsatt vei?.. Ville vi da startet livet som gamlinger som forlot livet som spedbarn, eller ville naturen da sett seg nødt til å organisere ting & tang på en annen måte? -Og ville det ikke være et paradoks om vi startet livet med masser av livserfaring & kunnskap som gikk tapt etterhvert?..
Antall ord: 131
The majority's concept of the truth isn't necessarily the actual truth.
Use your own mind. - Always!

~ Gry ~

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Ønsker du din egen nettside ?
Isan
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1743
Startet: 26 Apr 2007 20:39
16
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: i den egentliges hode
Har takket: 742 ganger
Blitt takket: 472 ganger

Re: Tidens gang avgjøres av Matter vs anti-matter

Innlegg av Isan »

Det at tida skulle gå baklengs hvis det var anti-materie som dominerte, har jeg ikke hørt annetsteds, så inntil videre tviler jeg på det. Dessuten går antakelig ikke tida, men materien (og da også anti-materie) beveger seg gjennom dimensjonen tid - antakelig.
Antall ord: 45
Åpen for det aller, aller meste - kritisk til alt.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
g.r.y
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1406
Startet: 15 Okt 2013 06:22
10
Kjønn (valgfri): dame
Lokalisering: 3rd Rock From The Sun
Har takket: 529 ganger
Blitt takket: 556 ganger

Re: Tidens gang avgjøres av Matter vs anti-matter

Innlegg av g.r.y »

Dette er kun en teori jeg kom over i forbindelse med en en redegjørelse over det angivelige innholdet av de hittil kjente dimensjoner. Det er langt fra noe som er opplest & vedtatt, for å si det sånn..
Greia er imidlertid den at pr. i dag, har man ikke funnet et skvatt som i det hele tatt kan indikere hvorfor tiden følger den retning den gjør for oss tre dimensjonale vesner. Ut fra det vi har, skulle det tvert i mot være hipp som happ hvilken retning den gikk, -hvilket den jo såvisst ikke gjør, -noe som gir forskerne grå hår, -og dermed gir opphav til teorier av dette slaget.
Jeg syntes bare dette la grunnlag for et spesielt artig tankeeksperiment da det heller ikke er gitt noen forskjell ihht hvordan det hele ville ha utkommet dersom det var mest anti-matter istedet for matter ;)
Antall ord: 151
The majority's concept of the truth isn't necessarily the actual truth.
Use your own mind. - Always!

~ Gry ~

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Asbjørn
Verifisert
ADMIN
ADMIN
Innlegg: 7955
Startet: 05 Apr 2005 01:39
18
Kjønn (valgfri): *U*
Lokalisering: Florø
Har takket: 1377 ganger
Blitt takket: 1691 ganger
Kjønn:

Re: Tidens gang avgjøres av Matter vs anti-matter

Innlegg av Asbjørn »

Tiden går i en retning, selv om alt åndelig sett ser i ett og samme mikrosekund.
E=MC inneholder også definisjonen av tid, - som dere vet ( antar jeg ), så vil tiden være avhengig av hastigheten.
Dersom etpar tvillinger går hver sin veg, den ene blir astronaut, og den andre jordbruker, så vil astronauten når han kommer tilbake til jorda, være yngre enn sin tvillingbror.
Likevel har begge opplevet tiden som "normal".
Og skulle man i følge teoriene oppleve lyshastigheten, vil tiden stå stille.
Og øker man hastigheten ( teoretisk) til høyere enn lyshastigheten, vil tiden gå bakover.

Jeg personlig tror ikke antimaterie i seg selv vil få tiden til å gå bakover, da begge i følge teoriene har sitt utspring i "the big bang".
Og så har materie og antimaterie når de har truffet på hverandre nøytralisert hverandre, og endt opp som ren energi.
Og så kommer det vitenskapen ikke helt har forklaringen på, nemlig hvorfor det tydeligvis har vært mer materie enn antimaterie siden vi idag har masser av materie i det kjente univers...

Men - en skal ikke se vekk fra at antimaterie finnes ett eller annet sted "der ute", siden universet ekspanderer med en enorm hastighet, kansje finnes det galakser av antimaterie der ute ett sted, som pågrunn av ekspansjonen av universet ikke har kommet i kontakt med materie, og dermed blitt "nøytralisert" ?

Hvis teorien om at antimaterie får tiden til å gå baklengs, burde vi da hatt antimaterie som beveger seg bakover til big bang, eller kansje tilogmed går bakover i tid fra big bang ?
Slik at etter vår målestokk vil vi teoretisk kunne se en tilsvarende utvikling av universet, men med tidsregning fra big bang og for oss - enda lenger bakover i tid ?
SÅ siden vi "er" 13,8 milliarder år, bør da et antiunivers være -(minus) 27,6 milliarder år ?

Isåfall vil vi aldri "Møtes".... annet enn i big bang itself...

A
Antall ord: 335

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
g.r.y
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1406
Startet: 15 Okt 2013 06:22
10
Kjønn (valgfri): dame
Lokalisering: 3rd Rock From The Sun
Har takket: 529 ganger
Blitt takket: 556 ganger

Re: Tidens gang avgjøres av Matter vs anti-matter

Innlegg av g.r.y »

Det er i bunn & grunn hva jeg har gått ut fra. -Men så begynte jeg å studere forskningsrapporter & video-redegjørelser om inneholdet i dimensjonene fra 5 & opp, med det resultat at hele virkelighetsbildet ble snudd på hodet, for å si det mildt..
Dette er redegjørelsen jeg fikk mest ut av selv. -Jeg advarer imidlertid mot skyhøy nerdefaktor her (he, he)
(NB Den inneholder flere episoder)

ALq8Rrr2mfg

Anbefaler forresten og se denne tråden i sammenheng med Asbjørn's om paralelle univers/multivers.
Antall ord: 85
The majority's concept of the truth isn't necessarily the actual truth.
Use your own mind. - Always!

~ Gry ~

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links