Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Universet & dets hemmeligheterSETI - siste nyheter

Jordkloden er et ubetydelig fnugg i et gigantisk og ufattelig stort univers.
Tør du diskutere hva som ligger bak?

Moderatorer: Asbjørn, mod univers

Bruker avatar
Asbjørn
Verifisert
ADMIN
ADMIN
Innlegg: 7955
Startet: 05 Apr 2005 01:39
18
Kjønn (valgfri): *U*
Lokalisering: Florø
Har takket: 1377 ganger
Blitt takket: 1691 ganger
Kjønn:

SETI - siste nyheter

Innlegg av Asbjørn »

Her er en video som forteller litt om hvordan SETI jobber, og litt om foreløpige resultater.
( Og nei, foreløpig er ikke ET beviselig observert )

SETI er et viteskapelig prosjekt som springer ut fra Berkeley University i USA.
Og siden de jobber med veldig store datamengder, så har de et tilleggsprosjekt som kalles SETI@Home http://setiathome.ssl.berkeley.edu/ hvor alle som ønsker kan være med å bidra med datakraft.
Altså at man lar sin egen hjemmepc ( evt jobbpc - om man får lov av jobben), være med å foreta utregninger av de signaler man har mottatt via radioteleskop plassert over (nesten) hele jordkloden. ikke så mange, men nok til at de får voldsomme mengder data.

I serverparken ( som du får se et glimt av i den andre videoen her), fordeles regnejobber til deltakere over hele verden.
Og om du er med å bidra, - altså la din pc regne for SETI når du ikke bruker pc, kan du kansje være med å bekrefte at det finnes intelligent liv i universet, fordi din pc har funnet spor av de...

Denne videoen forteller om prosjektet, hva de har kommet frem til idag, osv, den varer nesten en time.
LJaQi8XYzRU


Her litt om datateknologien hos SETI ( noen minutter lang)
IOJ6-_gIyP0

Og, ja, jeg er med - og lar etpar av mine pc jobbe med SETI@Home... ;)

A
Antall ord: 228

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
g.r.y
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1406
Startet: 15 Okt 2013 06:22
10
Kjønn (valgfri): dame
Lokalisering: 3rd Rock From The Sun
Har takket: 529 ganger
Blitt takket: 556 ganger

Re: SETI - siste nyheter

Innlegg av g.r.y »

Vil definitivt hive meg på jeg oxo! :)
Antall ord: 7
The majority's concept of the truth isn't necessarily the actual truth.
Use your own mind. - Always!

~ Gry ~

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
UFO
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1792
Startet: 06 Nov 2006 01:15
17
Har takket: 605 ganger
Blitt takket: 389 ganger

Re: SETI - siste nyheter

Innlegg av UFO »

Jeg var med på dette jeg også, men det er endel år siden.

Egentlig så har jeg liten tro på at dette er veien å gå. Høy intelligens kommuniserer neppe vhja radiobølger. Det eneste er en eventuell sivilsasjon som er på vårt nivå eller litt under.

At vi finnes, og at vi høres og sees av "x-antall" sivilisasjoner der ute tviler jeg ikke på. Vi har jo støyet endel siden radiobølgene ble oppdaget :-) Vi er hørt så det holder.

Men...

Om jeg skal være litt konspiratorisk her jeg sitter, etter ikke å fått sove noe særlig, så kan i værste fall hele SETI prosjektet være en avledningsmanøver av "de som vet" - som jeg kaller dem. NASA er selvsagt også med på "leken". Trist om mye er spill for galleriet når man tenker på pengene som sløses bort. Verden vil bedras er det vel noe som heter.

En annen ting på tampen - VIL vi ha kontakt med flere utenomjordiske sivilisasjoner da ? Hva med de vi allerede har kontakt med - de som er her. hehe. ;-)
Antall ord: 187
UFO's/Aliens - verden trenger deres hjelp NÅ! :alim

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
lightwave
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 280
Startet: 18 Jan 2015 03:08
9
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Har takket: 52 ganger
Blitt takket: 137 ganger

Re: SETI - siste nyheter

Innlegg av lightwave »

ufo skrev:En annen ting på tampen - VIL vi ha kontakt med flere utenomjordiske sivilisasjoner da ? Hva med de vi allerede har kontakt med - de som er her. hehe. ;-)
Tenkte du på de fra Venus eller Pleiadene? :mozilla_laughing:
Antall ord: 39

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
UFO
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1792
Startet: 06 Nov 2006 01:15
17
Har takket: 605 ganger
Blitt takket: 389 ganger

Re: SETI - siste nyheter

Innlegg av UFO »

lightwave skrev:
ufo skrev:En annen ting på tampen - VIL vi ha kontakt med flere utenomjordiske sivilisasjoner da ? Hva med de vi allerede har kontakt med - de som er her. hehe. ;-)
Tenkte du på de fra Venus eller Pleiadene? :mozilla_laughing:
Pleiadene ;-)
Antall ord: 42
UFO's/Aliens - verden trenger deres hjelp NÅ! :alim

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
lightwave
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 280
Startet: 18 Jan 2015 03:08
9
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Har takket: 52 ganger
Blitt takket: 137 ganger

Re: SETI - siste nyheter

Innlegg av lightwave »

Jeg holder en knapp på Zeta Reticuli 8)
Antall ord: 7

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
g.r.y
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1406
Startet: 15 Okt 2013 06:22
10
Kjønn (valgfri): dame
Lokalisering: 3rd Rock From The Sun
Har takket: 529 ganger
Blitt takket: 556 ganger

Re: SETI - siste nyheter

Innlegg av g.r.y »

ufo skrev:En annen ting på tampen - VIL vi ha kontakt med flere utenomjordiske sivilisasjoner da ? Hva med de vi allerede har kontakt med - de som er her. hehe. ;-)
Greit nok at jeg deler den oppfatningen om at denne søken etter avansert liv via radiosignaler antageligvis er fåfengt. -Men om en sånn 'for the sake of the argument' legger deres tankegang/oppfatninger til grunn, og dermed tror fullt & fast på at dette er veien å gå.. Prinsippet det jobbes etter, er å 'skrike høyest mulig' ved hjelp av å utvikle stadig bedre sendere (og mottakere) av signaler til fremmede vesener. -Ukritisk..
Slik jeg ser det, later det til å bli himla mye ressurser & ekspertise lagt ned i all verdens 'søke & sende' -teknologi, og urovekkende lite på konsekvenstenkning hva angår å rette søket mot vesener så hinsides oss i utvikling at de 'cruiser' rundt fra det ene solsystemet til det andre.

Ja, jeg er overbevist om at vi har hatt besøk fra flere livsformer, og ser heller ikke bort i fra at noen oppholder seg her på mer eller mindre permanent basis. -Greia er imidlertid at vi hittil har hatt pokker til flaks, i og med de som har tatt turen åpenbart ikke har hatt som agenda á-la å erobre planeten ved å eliminere jordens egne livsformer, for ellers ville vi rett & slett ikke sittet her nå..
Fra mitt ståsted, er en livsforms evne til å reise rundt i verdensrommet i den skala vi her snakker om ensbetydende med at denne er så hinsides oss i utvikling, teknologi & intelligens at vi i deres målestokk fremstår på et nivå som f.eks mus/rotter sees på i forhold til oss. -Og disse er det faktisk mange av, -og derav følger at det oxo er de som deler vår kynisme/krigerske natur, så den dagen slike vesener skulle dukke opp, så kan vi jo bare se på hvor høyt vi verdsetter smågnagernes liv & helbred for å se hvor dette går, for å si det sånn.. -Med like liten respekt for oss som vi har f.eks for labratorie-musenes 'well being', er vi rett & slett 'screwed'.
Om vi fortsetter med å hyle 'Her er vi!' ukritisk ut i rommet den dagen vi kommer opp med en type sender som faktisk har noe for seg, -altså går vesentlig lengre/videre/raskere enn dagens, økes oxo sannsynligheten for å lokke til oss overlegne individer av langt mindre vennligsinnet karakter, for å si det sånn. -Etter min mening, er det 'by far' lureste i så måte å ikke 'gå for' intelligenser høyere enn at de er et par-tre hundre år forran oss, og derav innehar et vesentlig mer fancy appratur for raskt å kunne sende/motta signaler, men samtidig at reisekapasiteten deres begrenser seg til å 'tumle rundt' i eget solsystem. ;)
Antall ord: 471
The majority's concept of the truth isn't necessarily the actual truth.
Use your own mind. - Always!

~ Gry ~

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
UFO
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1792
Startet: 06 Nov 2006 01:15
17
Har takket: 605 ganger
Blitt takket: 389 ganger

Re: SETI - siste nyheter

Innlegg av UFO »

lightwave skrev:Jeg holder en knapp på Zeta Reticuli 8)
Zeta Reticuli is a wide binary star system in the southern constellation of Reticulum. From the southern hemisphere the pair can be seen as a naked eye double star in very dark skies. Wikipedia
Distance to Earth: 39.17 light years
Surface temperature: 5,746 K
Mass: 1.905 × 10^30 kg (0.958 M☉)
Radius: 584,600 km (0.84 R☉)
Coordinates: RA 3h 17m 46s | Dec -62° 34′ 31″
Constellation: Reticulum

Oki, ja hvorfor ikke. De krummer kanskje tid og rom og "hopper" over til oss - om de ikke har en superrask farkost da. Kan hende de forflytter seg via tankens-kraft også. Det er mye å ta av rundt oss, så det her blir ikke lett å finne ut av.

Men har litt tro på at de kanskje ikke engang tilhører vårt univers, men heller "flipper" litt mellom
dimensjonene. Om det er bobler eller membran Tja - kanskje noe helt annet også for all del.
Antall ord: 166
UFO's/Aliens - verden trenger deres hjelp NÅ! :alim

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
UFO
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1792
Startet: 06 Nov 2006 01:15
17
Har takket: 605 ganger
Blitt takket: 389 ganger

Re: SETI - siste nyheter

Innlegg av UFO »

g.r.y skrev:Greit nok at jeg deler den oppfatningen om at denne søken etter avansert liv via radiosignaler antageligvis er fåfengt. -Men om en sånn 'for the sake of the argument' legger deres tankegang/oppfatninger til grunn, og dermed tror fullt & fast på at dette er veien å gå.. Prinsippet det jobbes etter, er å 'skrike høyest mulig' ved hjelp av å utvikle stadig bedre sendere (og mottakere) av signaler til fremmede vesener. -Ukritisk..
Slik jeg ser det, later det til å bli himla mye ressurser & ekspertise lagt ned i all verdens 'søke & sende' -teknologi, og urovekkende lite på konsekvenstenkning hva angår å rette søket mot vesener så hinsides oss i utvikling at de 'cruiser' rundt fra det ene solsystemet til det andre.

Vet ikke om de sender like mye som det lyttes, (Har ikke sjekket), men vil tro at det mest foregår lytting i små sektorer av gangen. Dette "WOW" signalet de oppdaget viste seg jo ikke "å holde vann". Konsekvenser, ja jeg håper de har tenkt på det da ? Kan jo bli tatt på senga der.
Samtidig så tror jeg verden utsletter seg sjøl før det skjer.
g.r.y skrev:Ja, jeg er overbevist om at vi har hatt besøk fra flere livsformer, og ser heller ikke bort i fra at noen oppholder seg her på mer eller mindre permanent basis. -Greia er imidlertid at vi hittil har hatt pokker til flaks, i og med de som har tatt turen åpenbart ikke har hatt som agenda á-la å erobre planeten ved å eliminere jordens egne livsformer, for ellers ville vi rett & slett ikke sittet her nå..
Fra mitt ståsted, er en livsforms evne til å reise rundt i verdensrommet i den skala vi her snakker om ensbetydende med at denne er så hinsides oss i utvikling, teknologi & intelligens at vi i deres målestokk fremstår på et nivå som f.eks mus/rotter sees på i forhold til oss. -Og disse er det faktisk mange av, -og derav følger at det oxo er de som deler vår kynisme/krigerske natur, så den dagen slike vesener skulle dukke opp, så kan vi jo bare se på hvor høyt vi verdsetter smågnagernes liv & helbred for å se hvor dette går, for å si det sånn.. -Med like liten respekt for oss som vi har f.eks for labratorie-musenes 'well being', er vi rett & slett 'screwed'.
Om vi fortsetter med å hyle 'Her er vi!' ukritisk ut i rommet den dagen vi kommer opp med en type sender som faktisk har noe for seg, -altså går vesentlig lengre/videre/raskere enn dagens, økes oxo sannsynligheten for å lokke til oss overlegne individer av langt mindre vennligsinnet karakter, for å si det sånn. -Etter min mening, er det 'by far' lureste i så måte å ikke 'gå for' intelligenser høyere enn at de er et par-tre hundre år forran oss, og derav innehar et vesentlig mer fancy appratur for raskt å kunne sende/motta signaler, men samtidig at reisekapasiteten deres begrenser seg til å 'tumle rundt' i eget solsystem. ;)
Tror vi er "rotter og mus, og endatil noe mere primtivt også i forhold til de "der ute". Så får man håpe at de superintelligente er såpass intelligente at krig og erobring ikke er noe greie for de. Kan hende det er en eller annen livsform som passer på oss for eventuelle krigerske vesener ? - og at de har gjort det i lang lang tid. Kanskje de har en pakt med "noen utvalgte" her på jorden, og at det egentlig er disse høyerestående livsformene som bestemmer alt ?

Alt ender bestandig opp i masse spørsmål og ingen svar. Frustrerende det hele, men svært lite å gjøre noe med.

Digresjon:

Om ikke det er nok så måtte det komme en feil på bredbånd her idag da, så hastigheten ramla med 95% og med bare 12/1 nett så blir 95% at alt sklir i sirup :-( Og PLING !! - det er fredag ikke sant. Ingen retting før over helga. Jaja.. er på nett om ikke annet da. får være glad for det da. Rart hvor avhengig man blir - fatter ikke at man overlevde før :-)
Antall ord: 712
UFO's/Aliens - verden trenger deres hjelp NÅ! :alim

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
ZigZag
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 213
Startet: 02 Feb 2016 10:41
8
Har takket: 26 ganger
Blitt takket: 10 ganger

Re: SETI - siste nyheter

Innlegg av ZigZag »

ufo skrev:
lightwave skrev:
ufo skrev:En annen ting på tampen - VIL vi ha kontakt med flere utenomjordiske sivilisasjoner da ? Hva med de vi allerede har kontakt med - de som er her. hehe. ;-)
Tenkte du på de fra Venus eller Pleiadene? :mozilla_laughing:
Pleiadene ;-)

Aaaah de fra Pleiadene ja, de er noe for seg selv de.. :loool

Bilde

#fredagshumor
Antall ord: 57

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links