Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Universet & dets hemmeligheterDe mest utrolige månene!

Jordkloden er et ubetydelig fnugg i et gigantisk og ufattelig stort univers.
Tør du diskutere hva som ligger bak?

Moderatorer: Asbjørn, mod univers

Bruker avatar
g.r.y
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1407
Startet: 15 Okt 2013 06:22
10
Kjønn (valgfri): dame
Lokalisering: 3rd Rock From The Sun
Har takket: 529 ganger
Blitt takket: 557 ganger
I dag har JEG BURSDAG ! Gratuler meg ;)

De mest utrolige månene!

Innlegg av g.r.y »

Det er ikke mange årene siden månene ble sett på som lite interessante, mer eller mindre 'døde' miniatyr-verdner som surret rundt solsystemets planeter. Men så kom den ene avsløringen etter den andre som har medført at månene på mange måter er vesentlig mer interessante enn sine respektive planeter!

Her er en veldig grei oversikt over de mest facinerende & interessante månene, inkludert en innføring i hva de senere års oppdagelser har funnet ut av hemmeligheter disse satelittene sitter på :)

CQjZf2bW9XQ
Antall ord: 88
The majority's concept of the truth isn't necessarily the actual truth.
Use your own mind. - Always!

~ Gry ~

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Asbjørn
Verifisert
ADMIN
ADMIN
Innlegg: 7957
Startet: 05 Apr 2005 01:39
19
Kjønn (valgfri): *U*
Lokalisering: Florø
Har takket: 1382 ganger
Blitt takket: 1692 ganger
Kjønn:

Re: De mest utrolige månene!

Innlegg av Asbjørn »

Personlig tror jeg det bare er et tidsspørsmål før vi får bekreftet liv utenfor jorda, liv som ikke har oppstått på jorda...

En del vitenskapsfolk er og i den tro at livet faktisk oppstod utenfor jorda, og har blitt transportert hit med meteoritter, såkalt panspermia ( http://www.panspermia-theory.com/ )

Men - sjansen for å finne det vi kaller intelligent liv ( dvs at vi kan være i stand til å kommunisere med de via teknologiske løsninger som radio osv, ) er betydelig mindre.

Jeg ser heller ikke vekk fra at vi og har det jeg vil kalle "overintelligent liv" ute i verdensrommet - altså liv som vil se på oss som vi ser på maur....

Personlig tror jeg det finnes mange "jordkloder" - dvs planeter med livsformer som kan ligne vår, men i første omgang ligger de nok så adskilt fra oss i avstand, at sjansen for kontakt er heller liten.

Vi må også treffe de sivilisasjonene mens de eksisterer, - og er teknisk i stand til å formidle signaler vi kan tolke.

For vår del var vi ikke i stand til å sende radiosignaler før på slutten av 1800 tallet ;
https://no.wikipedia.org/wiki/Radio skrev:
Oppdagelse
Det teoretiske grunnlaget for spredning av elektromagnetiske bølger ble først beskrevet i 1873 av James Clerk Maxwell i hans rapport til the Royal Society: A dynamical theory of the electromagnetic field, som beskrev hans arbeid mellom 1861 og 1865.
Det vil si at vi idag har hatt radiosignaler i litt i overkant av 100 år, altså en liten dråpe i det store havet av tid det har funnets liv her på planeten....
Og om russere, amerikanere, eller nordkorea trykker på knappen, - så blir det fort slutt på de også...
Da vil det for andre observatører kun være radioaktiv stråling igjen, og det finner vi overalt i universet, og foreløpig ser det ut til at alt har "naturlig" årsak...

A
Antall ord: 328

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
g.r.y
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1407
Startet: 15 Okt 2013 06:22
10
Kjønn (valgfri): dame
Lokalisering: 3rd Rock From The Sun
Har takket: 529 ganger
Blitt takket: 557 ganger
I dag har JEG BURSDAG ! Gratuler meg ;)

Re: De mest utrolige månene!

Innlegg av g.r.y »

Selv er jeg hellig overbevist om at det ligger en himla mye rart og venter på å bli oppdaget under isen på disse månene. Det er jo Europa som er rikest på vann i vårt solsystem, og ikke jorden. -Og det er jo de samme komponenter, proteinsammensetninger, etc, etc som asteroider & kometer har bombadert denne planeten med som har dundret ned der, så..
Antall ord: 64
The majority's concept of the truth isn't necessarily the actual truth.
Use your own mind. - Always!

~ Gry ~

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links