Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Universet & dets hemmeligheterE=mc2

Jordkloden er et ubetydelig fnugg i et gigantisk og ufattelig stort univers.
Tør du diskutere hva som ligger bak?

Moderatorer: Asbjørn, mod univers

Bruker avatar
g.r.y
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1407
Startet: 15 Okt 2013 06:22
10
Kjønn (valgfri): dame
Lokalisering: 3rd Rock From The Sun
Har takket: 529 ganger
Blitt takket: 557 ganger

E=mc2

Innlegg av g.r.y »

Fant endelig igjen dokumentaren som har æren for en god slump av mine aha -opplevelser ihht å forstå dette berømmelige forholdet mellom lysets hastighet og tidens gang..

2TiQidGPHA4
Antall ord: 28
The majority's concept of the truth isn't necessarily the actual truth.
Use your own mind. - Always!

~ Gry ~

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Asbjørn
Verifisert
ADMIN
ADMIN
Innlegg: 7957
Startet: 05 Apr 2005 01:39
19
Kjønn (valgfri): *U*
Lokalisering: Florø
Har takket: 1382 ganger
Blitt takket: 1692 ganger
Kjønn:

Re: E=mc2

Innlegg av Asbjørn »

DA fikk jeg tid til å se igjennom denne.

Og jeg må tilstå at etpar tanker har dukket opp underveis...

- ER vi sikre på at TIDEN faktisk BARE GÅR EN VEI ?
- Hva om - den går hovedsakelig fremover, men av og til går litt tilbake,
omtrent som når vi spoler litt tilbake på en video, fordi vi ikke fikk med oss alt ?
Det kan være flere grunner til at tiden kansje hopper slik, - f,ex at noe skjedde ( tilfeldig),
som ikke skulle skje, at "høyere makter" dermed skrudde tiden tilbake for å endre en av faktorene ?
( f.ex at en spesiell person ikke skulle gå ut i gata, men vente til bilen hadde passert, - fordi denne personen er en nøkkelperson i en senere planlagt hendelse ? )

Dersom dette er mulig, vil vi også "spoles tilbake"; slik at hendelser vi allerede har opplevet, forsvinner inn i fremtiden, mens det spoles tilbake....
Dette kan forklare visse situasjoner vi opplever, - spesielt da Deja Vu, ( Tidligere Opplevet),
men og det å få en forutanelse som gjør at vi tar valg som forhindrer skade...
( slik jeg mange ganger har opplevet når jeg har kjørt tungtransport...
- altså plutselig kjører betydelig saktere ett sted, og der kommer et stort vogntog i full fart, midt i veien... noe som ville medført en stjernesmell, om jeg ikke hadde plutselig og "tilfeldigvis" kjørt påtagelig saktere akkurat da... i 20 km/t istedet for 50 - 60 f.ex... husk vi snakker om vestlandsveier... :) )

Tenk om - slike forutanelser faktisk er ting vi HAR opplevet, men så spoles vi tilbake for å unngå akkurat denne farlige situasjonen ?

Det er og de som mener at hele universet, med hvert våre liv, faktisk er en datasimulering...
Da kan man gå inn og endre parametre underveis i simuleringen...
Og om det skjer, - kan det hende de glemmer å resette deler av minnet, slik at en Deja Vu oppstår?
Eller det å vite på "fohhånd" ting som kommer til å skje, - fordi det blir tilbakespolt litt ?
Kan da de vi kaller synske, kansje ha en hukommelse for saker og ting hvor ikke alt ble slettet ved en slik tilbakespoling ?

tenke . . tenke . . . :vismann

A
Antall ord: 363

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
g.r.y
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1407
Startet: 15 Okt 2013 06:22
10
Kjønn (valgfri): dame
Lokalisering: 3rd Rock From The Sun
Har takket: 529 ganger
Blitt takket: 557 ganger

Re: E=mc2

Innlegg av g.r.y »

Asbjørn skrev:DA fikk jeg tid til å se igjennom denne.

Og jeg må tilstå at etpar tanker har dukket opp underveis...

- ER vi sikre på at TIDEN faktisk BARE GÅR EN VEI ?
- Hva om - den går hovedsakelig fremover, men av og til går litt tilbake,
omtrent som når vi spoler litt tilbake på en video, fordi vi ikke fikk med oss alt ?
Det kan være flere grunner til at tiden kansje hopper slik, - f,ex at noe skjedde ( tilfeldig),
som ikke skulle skje, at "høyere makter" dermed skrudde tiden tilbake for å endre en av faktorene ?
( f.ex at en spesiell person ikke skulle gå ut i gata, men vente til bilen hadde passert, - fordi denne personen er en nøkkelperson i en senere planlagt hendelse ? )

Dersom dette er mulig, vil vi også "spoles tilbake"; slik at hendelser vi allerede har opplevet, forsvinner inn i fremtiden, mens det spoles tilbake....
Dette kan forklare visse situasjoner vi opplever, - spesielt da Deja Vu, ( Tidligere Opplevet),
men og det å få en forutanelse som gjør at vi tar valg som forhindrer skade...
( slik jeg mange ganger har opplevet når jeg har kjørt tungtransport...
- altså plutselig kjører betydelig saktere ett sted, og der kommer et stort vogntog i full fart, midt i veien... noe som ville medført en stjernesmell, om jeg ikke hadde plutselig og "tilfeldigvis" kjørt påtagelig saktere akkurat da... i 20 km/t istedet for 50 - 60 f.ex... husk vi snakker om vestlandsveier... :) )

Tenk om - slike forutanelser faktisk er ting vi HAR opplevet, men så spoles vi tilbake for å unngå akkurat denne farlige situasjonen ?

Det er og de som mener at hele universet, med hvert våre liv, faktisk er en datasimulering...
Da kan man gå inn og endre parametre underveis i simuleringen...
Og om det skjer, - kan det hende de glemmer å resette deler av minnet, slik at en Deja Vu oppstår?
Eller det å vite på "fohhånd" ting som kommer til å skje, - fordi det blir tilbakespolt litt ?
Kan da de vi kaller synske, kansje ha en hukommelse for saker og ting hvor ikke alt ble slettet ved en slik tilbakespoling ?

tenke . . tenke . . . :vismann
- Nope! Vi kan så langt fra si at tiden kun går en vei. Personlig tror jeg den oxo har en 'reverserende' side, ikke minst pga det antatte innhold i de påfølgende dimensjoner.
Men når det er sagt, hører dette her hjemme i string-teorien, -og derav er en rimelig abstrakt virkelighet for spesielt interesserte. Dette innebærer jo oxo at en er avhengig av en så god forståelse av hvordan det virker innenfor det 3-4 dimensjonale som mulig for å ha mulighet til å danne seg et begrep om den utenforliggende delen av virkeligheten.
- Og slik det forholder seg i de dimensjoner som ligger innenfor vår begrepssfære, følger det et paradoxet kjølvannet av dette med å gå bakover i tid/reversere tidslinjen, da det hittil ikke er funnet noe som helst innenfor denne teorien som muliggjør det å kunne forandre fortiden for en anneledes nåtid. Dette betyr imidlertid ikke at det ikke finnes en vei rundt dette paradoxet, men foreløpig har vi no clue hva dette eventuelt går ut på..

At det er en ubegripelig stor del av den totale virkelighet som vi ikke en gang kunne forestilt oss i den villeste fantasi er det ingen tvil om. -Men for meg går grensen ved den greia med at vi er deler av et slags data-spill (ha, ha).
Antall ord: 595
The majority's concept of the truth isn't necessarily the actual truth.
Use your own mind. - Always!

~ Gry ~

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Asbjørn
Verifisert
ADMIN
ADMIN
Innlegg: 7957
Startet: 05 Apr 2005 01:39
19
Kjønn (valgfri): *U*
Lokalisering: Florø
Har takket: 1382 ganger
Blitt takket: 1692 ganger
Kjønn:

Re: E=mc2

Innlegg av Asbjørn »

At det ikke finnes vitenskapelige bevis for at tid kan gå bakover, og så eventuelt ta en annen vei fremover igjen, er ikke ensbetydende med at det ikke kan skje... ( iallfall teoretisk).

Som jeg sa i forrige melding - tenke . . tenke . .
så er dette egentlig et tankespinn, fordi vi som sagt ikke har noe som indikerer noe annet.

Men for å følge tankespinnet ;
Se for deg følgende :
mann går ut til bil, - setter seg inn, starter, kjører til byen, går inn på butikken
Så langt vel og bra - men dersom det tankespinnet jeg har ymtet frempå om, er mulig, så
kan man se det slik :
Hvis vi nå tar forløpet over, og spoler bakover - altså går bakover i tid, til for eksemple "setter seg inn" , og så endrer forløpet av tidens gang, får vi kansje :
mann går ut til bil, - setter seg inn, forsøker å starter, men motoren starter ikke, går tilbake til huset

Dersom dette skjer, vil det i det nye tidsløpet aldri ha skjedd at han har reist til byen, og iallfall ikke gått inn på butikken.
Dermed vil det i tidsløpet vi nå er i , ikke være mulig å frmdrive noe som helst bevis på at det er endret tidsgang... at tiden har fått en avgreining...

Samtidig er det dette med kvantefysikken, og de fenomen som finnes der, -
jeg ser ikke vekk fra at vår bevissthet, eller deler av den faktisk opererer innenfor de reglene...
og dermed kan man kansje reise i tid, - eller skal vi heller si, - reise fremover i tid, slik tiden sannsynligvis vil utvikle seg - med tankene...

Uansett, - det forløpet som skjedde i det ene tidsforløpet ,
kjører til byen, går inn på butikken
som ikke eksisterer i det nye forløpet, vil også slutte å eksistere, om man "spoler tilbake" som nevnt over.

Med andre ord, - vi vil ikke være i stand til å oppfatte en slik tilbakespoling, hverken fysisk, eller tankemessig, og vi har ingen muligheter til å bevise at det tidsporet faktisk skjedde, og så ble tilbakespolt...
På en måte alternative tidslinjer, - vi kan kun være obs på den tidslinja vi er i.
Derfor kan en slik tilbakespoling, for så å ta en "annen gren" videre, skje uten at vi hverken oppdager det, eller forstår det....

A
Antall ord: 393

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
g.r.y
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1407
Startet: 15 Okt 2013 06:22
10
Kjønn (valgfri): dame
Lokalisering: 3rd Rock From The Sun
Har takket: 529 ganger
Blitt takket: 557 ganger

Re: E=mc2

Innlegg av g.r.y »

Asbjørn skrev:At det ikke finnes vitenskapelige bevis for at tid kan gå bakover, og så eventuelt ta en annen vei fremover igjen, er ikke ensbetydende med at det ikke kan skje... ( iallfall teoretisk).

Som jeg sa i forrige melding - tenke . . tenke . .
så er dette egentlig et tankespinn, fordi vi som sagt ikke har noe som indikerer noe annet.

Men for å følge tankespinnet ;
Se for deg følgende :
mann går ut til bil, - setter seg inn, starter, kjører til byen, går inn på butikken
Så langt vel og bra - men dersom det tankespinnet jeg har ymtet frempå om, er mulig, så
kan man se det slik :
Hvis vi nå tar forløpet over, og spoler bakover - altså går bakover i tid, til for eksemple "setter seg inn" , og så endrer forløpet av tidens gang, får vi kansje :
mann går ut til bil, - setter seg inn, forsøker å starter, men motoren starter ikke, går tilbake til huset

Dersom dette skjer, vil det i det nye tidsløpet aldri ha skjedd at han har reist til byen, og iallfall ikke gått inn på butikken.
Dermed vil det i tidsløpet vi nå er i , ikke være mulig å frmdrive noe som helst bevis på at det er endret tidsgang... at tiden har fått en avgreining...

Samtidig er det dette med kvantefysikken, og de fenomen som finnes der, -
jeg ser ikke vekk fra at vår bevissthet, eller deler av den faktisk opererer innenfor de reglene...
og dermed kan man kansje reise i tid, - eller skal vi heller si, - reise fremover i tid, slik tiden sannsynligvis vil utvikle seg - med tankene...

Uansett, - det forløpet som skjedde i det ene tidsforløpet ,
kjører til byen, går inn på butikken
som ikke eksisterer i det nye forløpet, vil også slutte å eksistere, om man "spoler tilbake" som nevnt over.

Med andre ord, - vi vil ikke være i stand til å oppfatte en slik tilbakespoling, hverken fysisk, eller tankemessig, og vi har ingen muligheter til å bevise at det tidsporet faktisk skjedde, og så ble tilbakespolt...
På en måte alternative tidslinjer, - vi kan kun være obs på den tidslinja vi er i.
Derfor kan en slik tilbakespoling, for så å ta en "annen gren" videre, skje uten at vi hverken oppdager det, eller forstår det....
A


Ja, den der er jeg med på oxo. Mer komplisert blir det imidlertid om en skulle foreta seg noe mer drastiske forandringer. Forskerne bruker som oftest det å gå tilbake for å eliminere sin egen eksistens som eks for å forklare hvorfor dette (per d.d) er et paradox. Om en kan endre det ene, kan en jo oxo endre det andre, -derav og eksempelvis forhindre relasjonen til et ledd i slektstreet. Bare det å stoppe et fremtidig relasjon mellom et sett besteforeldre, kan jo brått skape et kaos uten like i den virkeligheten en forlot, da en i tillegg til en selv tar med seg både foreldre, tanter/onkler, søsken & ev. nieser/nevøer ut av historien. Tenk da hvilke omveltninger en skaper bare ved å gå et par ledd lenger tilbake!..
Selv om en på et vis kanskje fremdeles kan bruke argumentet ved at de 'nye' folkene som er kommet inn i de eliminertes sted, eller på annen måte påvirket av endringen kun vil ha denne nye virkeligheten inkludert i sin verden, er det iallefall langt mindre holdbart. -Ikke minst pga at disse 'nye folkene' kan jo oxo gå tilbake..
Antall ord: 588
The majority's concept of the truth isn't necessarily the actual truth.
Use your own mind. - Always!

~ Gry ~

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Asbjørn
Verifisert
ADMIN
ADMIN
Innlegg: 7957
Startet: 05 Apr 2005 01:39
19
Kjønn (valgfri): *U*
Lokalisering: Florø
Har takket: 1382 ganger
Blitt takket: 1692 ganger
Kjønn:

Re: E=mc2

Innlegg av Asbjørn »

Ser hva du mener, men jeg snakker ikke om å "reise i tid", som at en eller flere personer reiser tilbake til f.ex 1840 . .
Jeg siter mer til at tiden selv spoler seg tilbake, - som en film som går feil vei,
at de som går fremover plutselig går bakover.

At tiden selv går feil vei, - slik at en eksplosjon forsvinner ned i dynamittgubben,
og vinduene som ble knust blir hele igjen.

Om det skjer, - f.ex en ser filmen "die hard" - og så plutselig spoler tilbake tiden med 3 timer...
Da vil du enda ikke ha sett filmen, og aner ikke hva som skjer i den.

Altså ikke reise i tid, - men at tiden selv går bakover . . . og tar med seg alle hendelser , og ikke bare etpar personer...
Slik at når tiden da går freover igjen, - har man ingen bevis på at en annen mulig virkelighet har skjedd....

Om du skjønner det bildet ;)

A
Antall ord: 162

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
g.r.y
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1407
Startet: 15 Okt 2013 06:22
10
Kjønn (valgfri): dame
Lokalisering: 3rd Rock From The Sun
Har takket: 529 ganger
Blitt takket: 557 ganger

Re: E=mc2

Innlegg av g.r.y »

Asbjørn skrev:Ser hva du mener, men jeg snakker ikke om å "reise i tid", som at en eller flere personer reiser tilbake til f.ex 1840 . .
Jeg siter mer til at tiden selv spoler seg tilbake, - som en film som går feil vei,
at de som går fremover plutselig går bakover.

At tiden selv går feil vei, - slik at en eksplosjon forsvinner ned i dynamittgubben,
og vinduene som ble knust blir hele igjen.

Om det skjer, - f.ex en ser filmen "die hard" - og så plutselig spoler tilbake tiden med 3 timer...
Da vil du enda ikke ha sett filmen, og aner ikke hva som skjer i den.

Altså ikke reise i tid, - men at tiden selv går bakover . . . og tar med seg alle hendelser , og ikke bare etpar personer...
Slik at når tiden da går freover igjen, - har man ingen bevis på at en annen mulig virkelighet har skjedd....

Om du skjønner det bildet ;)

A
Jepp. Personlig tror jeg det skal være mulig å gå tilbake like fullt som en kan gå frem i tid (hvilket allerede er bevist mulig i form av en partikkel i lab), bare at en enda ikke har funnet ut av faktoren som løser paradoxene, og ikke minst hvordan det gjøres/hvilke reaksjoner som kreves. Tiden er som kjent ytterst relativ, og det skal jo ikke mer enn et jagerfly rundt jorden for å påvise reduksjon av hastigheten på et atom-ur. Det samme skal oxo være tilfelle ved passasje av et av jordens mest massive elementer (som jeg ikke kan komme på hva var).
Et av fysikkens store mysterier er jo dette her med at det faktisk ikke oppdaget noe som helst som tilsier at tidens løp er bundet til å gå den veien vi kjenner. Slik jeg fikk det forklart, ble det illustrert med tidsfenomenet som dominobrikker stående i en rekke klare til dytt, -og dette dyttet kan jo like gjerne skje fra den ene enden som fra den andre, -med de samme betingelser underveis; En kan stoppe fallet ved å fjærne en brikke, en kan ilegge hindringer i fallet så det går saktere, etc, etc.

I tillegg, mener jeg det oxo er grunn til å anta at de høyere dimensjonene har sitt å si for hvordan tidsfenomenets fulle natur arter seg. Bare det å kunne fått et slags bilde av virkeligheten, -og ikke bare en teoretisk virkelighet med 5 dimensjoner, ville nok åpenbart uhørvelig mye rart..
Antall ord: 419
The majority's concept of the truth isn't necessarily the actual truth.
Use your own mind. - Always!

~ Gry ~

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links