Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Universet & dets hemmeligheter'Planet 9' kan være et sort hull!

Jordkloden er et ubetydelig fnugg i et gigantisk og ufattelig stort univers.
Tør du diskutere hva som ligger bak?

Moderatorer: Asbjørn, mod univers

Bruker avatar
g.r.y
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1406
Startet: 15 Okt 2013 06:22
10
Kjønn (valgfri): dame
Lokalisering: 3rd Rock From The Sun
Har takket: 529 ganger
Blitt takket: 556 ganger

'Planet 9' kan være et sort hull!

Innlegg av g.r.y »

Ingen har til dags dato lykkes i å se noe som helst som beviser eksistensen av den såkaldte 'Planet 9', bortsett fra det gravitasjonstrekket på Neptun som hele dette søket er grunnet i! For meg personlig, har det faktum at denne enda ikke er blitt observert tross nitidige forsøk, talt stadig sterkere imot at det finnes et slikt objekt det her er snakk om der ute. - For greit nok: Jeg har full forståelse for at en planet der ute i Kuiperbeltets yttergrense er svært så vanskelige å oppdage fra vårt perspektiv, men alikevel.. Det er tross alt lagt ganske så mye ressurser ned i å spotte dette objektet, og med tanke på hva som har blitt oppdaget ved hjelp av de nevnte ressurser, er det ikke til å komme fra at den burde ha blitt observert for lengst.
..- Dvs. forutsatt at det faktisk er en planet det dreier seg om..
- For nå har det blitt fremlagt en ny teori hva denne såkaldte Planet 9 angår som virkelig fått vind i seilene, for å si det sånn; En teori om at Planet 9 slettes ikke dreier seg om en planet i det hele tatt, men et såkaldt primordial black hole!
Et Primordial black hole, er et sort hull som har eksistert helt siden universets tilblivelse. Disse ble skapt i turmultene som fulgte 'the Big Bang', og er dermed, gudsjelov for oss, å betrakte som 'mettet'. Dette innebærer at det eventuelle sorte hullet etter alt å dømme vil fortsette å 'loffe' rundt der ute i solsystemets yttergrense istedet for å rase rundt og sluke alt som måtte komme innenfor 'horisonten'.
Muligheten for at det kan dreie seg om et sort hull, lyder jo uansett skremmende som fy, men jeg har roet det hele ned gjennom vissheten om at vi ville vært ferdig for lengst dersom det fantes den minste lille aggressivitet igjen i dette her..
Selv må jeg si at dette virker som en betydelig mer plausibel forklaring enn at det skal befinne seg en fremdeles usett planet med en masse på ca 8 ganger jordens der ute. For med utstyr som f.eks har klart å observere galakser så fjerne som over 13 milliarder lysår unna, hvilket er ensbetydende med at vi ser begynnelsen på de aller første galakseformasjonene, så burde vi da tross alt, uansett hindringer i veien og nada med reflektert lys, greie å spotte et såpass stort objekt i vår egen bakgate, mener nå jeg..
Antall ord: 415
The majority's concept of the truth isn't necessarily the actual truth.
Use your own mind. - Always!

~ Gry ~

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Morris
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1078
Startet: 15 Nov 2012 14:05
11
Kjønn (valgfri): Humanoid ♂
Har takket: 380 ganger
Blitt takket: 550 ganger

Re: 'Planet 9' kan være et sort hull!

Innlegg av Morris »

Ja, jeg så den nye teorien om planet 9 for en tid siden, men det er så lite hold i den, så det var lite å skrive hjem om. Men noen har det jo med å klekke ut nye teorier om det er hold eller huller i dem - uansett?!
Antall ord: 47

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
g.r.y
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1406
Startet: 15 Okt 2013 06:22
10
Kjønn (valgfri): dame
Lokalisering: 3rd Rock From The Sun
Har takket: 529 ganger
Blitt takket: 556 ganger

Re: 'Planet 9' kan være et sort hull!

Innlegg av g.r.y »

Morris skrev: 29 Nov 2019 22:17 Ja, jeg så den nye teorien om planet 9 for en tid siden, men det er så lite hold i den, så det var lite å skrive hjem om. Men noen har det jo med å klekke ut nye teorier om det er hold eller huller i dem - uansett?!


Jeg avfeide også denne teorien da jeg først ble gjort oppmerksom på den. Eller.. Oppmerksom og oppmerksom.. Jeg skummet igjennom introen, og gadd ikke engang å klikke inn for å se hva det gikk ut på (hehe).
Fremdeles syntes det vel ganske så surrealistisk at det skal kretse noe slikt som et sort hull, -om det så er aldri så primordial, rett der ute i vår egen bakgate, for å si det sånn. Men da jeg til slutt tok meg brydderiet med å sette meg inn i teorien, måtte jeg imidlertid erkjenne at den ikke var det våset som jeg avfeide den som i første omgang. For hver dag som går uten at det har latt seg gjøre å få øye på den såkaldte 'planet 9' med alle de ressurser og tekniske vidundre som er satt inn for nettopp dette, syntes det mer og mer usannsynlig at det kan dreie seg om en planet av det kalibret det her er snakk om; En planet på min. 8 ganger jordens masse..
At planeter er aldri så vriene å få øye på fra den vinklen vi søker ut i fra, holder liksom ikke lenger som forklaring. Jeg mener.. Det er tross alt snakk om en intens søken med alle tilgjengelige ressurser etter et objekt hvis størrelse er antatt å befinne seg i samme kategori som uranus & neptun, her! - Og med tanke på alt det 'smårusket' av dvergplaneter med måner som er blitt oppdaget der ute i solsystemets ytre gemakker, er det for meg fullstendig ubegripelig at et slikt massivt himmellegeme til dags dato har kunnet holde seg usett.
Samtidig, så syntes det jo nærmest å være avgjort at det befinner seg ett eller annet med den gitte gravitasjonen der ute! Så om det ikke er et sort hull, må det i såfall være en slik planet som er så mørk i 'fargen' at den praktisk talt ikke reflekterer noe lys overhodet..
Om så ingen av disse mulighetene skulle være tilfelle, må en rett og slett begynne å lete etter eventuelle brune dverger som er oss nærmere naboer enn proxima centauri, som på ett eller annet vis har klart å holde seg skjult. -Og det syntes jo ihvertfall å være i overkant søkt!..
:dontknow
Antall ord: 436
The majority's concept of the truth isn't necessarily the actual truth.
Use your own mind. - Always!

~ Gry ~

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Morris
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1078
Startet: 15 Nov 2012 14:05
11
Kjønn (valgfri): Humanoid ♂
Har takket: 380 ganger
Blitt takket: 550 ganger

Re: 'Planet 9' kan være et sort hull!

Innlegg av Morris »

g.r.y skrev: 03 Des 2019 22:32 til slutt tok meg brydderiet med å sette meg inn i teorien, måtte jeg imidlertid erkjenne at den ikke var det våset som jeg avfeide den som i første omgang
Ja, jeg har tittet litt på denne jeg også; https://www.abcnyheter.no/nyheter/verde ... -sort-hull
Dersom det er et sort hull med størrelse av en bowlingball... så er det vel fortsatt ingen planet vel? Litt søkt sammenligning.
Hva om det i stedet ligger en jettestor UFO der med kjempegravitasjonskrefter...? (Min nyeste hypotese... den gjør seg usynlig... he he he…)
Her er mer å fundere over! https://www.youtube.com/watch?v=-OrPdLNlIEA
Antall ord: 117

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links