Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Universet & dets hemmeligheterHva er tro og hva er viten?

Jordkloden er et ubetydelig fnugg i et gigantisk og ufattelig stort univers.
Tør du diskutere hva som ligger bak?

Moderatorer: Asbjørn, mod univers

TheEdge
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 155
Startet: 12 Des 2002 20:28
21
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Øvre Årdal

Innlegg av TheEdge »

BA skrev:Jeg tror alt som kalles paranormalt har naturlige forklaringer.

Jeg tror at veldig mye av det som i dag regnes som paranormalt, vil aksepteres som noe naturlig i fremtiden. Fordi man finner nye måleinstrumenter/kunnskap/metoder som gjør at endel paranormale fenomener bevises, og da er det ikke paranormalt lenger.. Da er det naturlig..


The Edge
Sist redigert av TheEdge på 09 Jul 2005 19:53, redigert 1 gang totalt. Antall ord: 60

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Caramba

Innlegg av Caramba »

BA skrev:Caramba:

For det første må jeg si enda en gang at jeg tviler ikke på opplevelsen din.

Det jeg tviler på er at du har forstått hva som skjedde. Folk har hatt våkendrøm, og kunnet sverge på at de var lys våkne hele tiden. Det er ikke mulig for meg å påstå at dette var det som skjedde med deg, men for meg kan det se ut som en mulighet.

25 år er ganske lenge, og minnet er ikke helt på topp etter den tiden. Man synes man husker nøyaktig hva som skjedde, men hukommelsen blander litt med andre ting osv.

Dette er litt som eksemplet jeg viste til, der jeg mente det satt en krokodille på skuldra mi. Det er ikke viten, fordi det er en opplevelse jeg har tolket, men som kanskje ikke stemmer.

Det samme med deg. Du har hatt en opplevelse, og tror du vet hva som var årsaken til opplevelsen.

Så jeg mener du vet hva du opplevde, selv om du kanskje ikke husker alt helt riktig, men opplevelsen vet du var der.
Du tror hva årsaken til opplevelsen var. Dette er hva jeg mener ikke stemmer med viten.
Du er ikke lite frekk. Du tviler ikke på at jeg har hatt slike opplevelser, men du tviler på om jeg har forstått dem riktig?

Det tar jeg som et direkte hån mot min intelligens.

Asjbjørn har skissert det jeg mener på en meget god måte. Men, dette ser det ikke ut til at du har forstått.

Vet du i det hele tatt hva vi diskuterer på dette forumet? Det er helt i orden at du er skeptisk til ting en del av oss andre opplever her inne. Men når noen forteller deg at de har opplevd merklige ting gjennom en periode på ca 25 år så bør du ikke sette dems oppfattelsesevne i tvil. Det er helt i orden at du ikke tror meg. Det aksepterer jeg fullt ut. Men å håne min intelligens og fatteevne det er uakseptabelt.

Jeg hadde håpet på en ren og grei diskusjon rundt begrepene tro og viten, men det syntes ikke du var greit. Derfor avslutter jeg denne diskusjonen her og nå.

Den vil uansett ikke føre noen vei.

Sorry

Til Asbjørn og The Edge........... Takk for støtten.
Antall ord: 398

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5175
Startet: 12 Jan 2005 09:49
19
Blitt takket: 6 ganger

Innlegg av BA. »

shocola PPV skrev:
Jeg tror alt som kalles paranormalt har naturlige forklaringer.
:roll:
Dette er det vel nytteløst å kommentere. Det kommer vel uansett ingen saklig forklaring på dette. Dette er en person som liker å kaste usaklige og uriktige beskyldninger, uten å kunne stå for dem.

EDIT: Siteringsopprydning
Sist redigert av BA. på 17 Jul 2005 19:40, redigert 1 gang totalt. Antall ord: 46

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5175
Startet: 12 Jan 2005 09:49
19
Blitt takket: 6 ganger

Innlegg av BA. »

The Edge skrev:Jaja, god ferie da BA..

Jeg er fortsatt veldig enig med Asbjørn.

At noen har opplevd noe og funnet en naturlig forklaring på noe som andre har opplevd som paranormalt, synes jeg ikke er noe argument for at det andre opplever ikke skulle kunne være av paranormal art.
Nei, det stemmer. Og slike argumenter har jeg heller ikke brukt.
Dersom en person flere forskjellige steder har opplevd at dører går opp og flagrer, så kan det være at denne finner en naturlig forklaring på dette i de fleste tilfeller, men andre ganger/steder kan alle overskuelige naturlige forklaringer være eliminert, men det skjer likevel.
Man kan aldri forsikre seg om at alle naturlige forklaringer er eliminert. Det finnes alltid noen som kan finne på en ny mulighet.
Der kan selvfølgelig fortsatt finnes en naturlig forklaring som ingen har oppdaget enda, men det kan også hende der finnes en paranormal forklaring som ikke er alment akseptert og bevist enda.. Dessuten finnes det naturlover som setter begrensninger for hva som kan skje, og når det som skjer i enkelte tilfeller bryter med disse naturlovene, da må man begynne å lure om der finnes noe annet...
Det er klart man kan begynne å lure mange ganger, men å si at denne luringen er visshet, eller viten, blir å gå for langt.
Forelskelser kan oppleves forskjellig fra gang til gang og fra person til person. Sånn kan det jo være med paranormale fenomener også.
Javisst, og forelskelse foregår i hodet på den forelskede, og dette tror jeg er tilfelle med veldig mye av det som fortelles om her på forumet også. Og i så fall behøver det ikke være paranormalt.
Dersom en relativt gor utøver trener på spydkast så kan det jo være at denne tar nøyaktige oppmålinger av spydkastene og vindforhold og alt som det blir gjort i store stevner, og at han ved en annledning kanskje tangerer verdensrekorden. Da VET han det, men det har han kanskje ingen beviser for eller vitner på. Kanskje dette kastet heller ikke lar seg reprodusere fordi han egentlig ikke er god nok, han bare var utrolig heldig ved denne ene annledning.. Kanskje dette ikke er et eksempel fra virkeligheten, men jeg mener at dette kan da også skje med helt naturlige ting.. Alle som sjekker VET hva verdensrekorden i spydkast er og vet dermed at det er mulig, men han som påstår å ha tangert verdensrekorden kan kanskje ikke bevise det selv om han VET at han gjorde det.. Andre enn han selv vil jo kanskje aldri finne ut om han lyver eller snakker sant..
Dersom denne utøveren lar spydet stå der det landet, og får hjelp til å måle det igjen senere, kan h*n utelukke målefeil. Fortsatt finnes det andre mulige feilkilder som f.eks. vindforhold mm.
Disse vitnene som ikke så kastet, men hjalp til med kontrollmålingen vet hvor spydet sto, men ikke om vedkommende hadde kastet det dit fra riktig posisjon.
Jeg tror at veldig mye av det som i dag regnes som paranormalt, vil aksepteres som noe naturlig i fremtiden. Fordi man finner nye måleinstrumenter/kunnskap/metoder som gjør at endel paranormale fenomener bevises, og da er det ikke paranormalt lenger.. Da er det naturlig..
Dette er det jeg mener. Det aller meste av det har allerede fått naturlig forklaring, men det er ikke alle som liker disse forklaringene, men heller tror det må være ånder inne i bildet.
Antall ord: 593

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5175
Startet: 12 Jan 2005 09:49
19
Blitt takket: 6 ganger

Innlegg av BA. »

Caramba PPVt skrev:Du er ikke lite frekk. Du tviler ikke på at jeg har hatt slike opplevelser, men du tviler på om jeg har forstått dem riktig?

Det tar jeg som et direkte hån mot min intelligens.
Det skal du ikke gjøre. Misforståelser kan hende enhver uavhengig av intelligens.
Asjbjørn har skissert det jeg mener på en meget god måte. Men, dette ser det ikke ut til at du har forstått.
Da får du vise meg hvor jeg har misforstått.
Vet du i det hele tatt hva vi diskuterer på dette forumet? Det er helt i orden at du er skeptisk til ting en del av oss andre opplever her inne. Men når noen forteller deg at de har opplevd merklige ting gjennom en periode på ca 25 år så bør du ikke sette dems oppfattelsesevne i tvil. Det er helt i orden at du ikke tror meg. Det aksepterer jeg fullt ut. Men å håne min intelligens og fatteevne det er uakseptabelt.
Som sagt, det gjør jeg ikke. Heller ikke beskylder jeg folk for å lyve, med mindre jeg har godt belegg for å gjøre det.
Jeg hadde håpet på en ren og grei diskusjon rundt begrepene tro og viten, men det syntes ikke du var greit. Derfor avslutter jeg denne diskusjonen her og nå.
Noen av oss andre har hatt en grei og ryddig samtale, der man angriper sak istedet for person.
Den vil uansett ikke føre noen vei.

Sorry
Neivel, dette er helt opp til deg.
Antall ord: 262

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Caramba

Innlegg av Caramba »

Til BA!

Igjen så håner du min oppfattelse av mine opplevelser gjennom mer enn 25 år. Og hvis du tror at dette er greit, så tar du feil.

Dette skulle være en diskusjom om forskjellen mellom tro og viten og hvordan dette bør oppfattes eller hvordan det faktisk oppfattes av forskjellige mennesker.

Du spør om jeg er villig til å forklare mine opplevelser litt grundigere, noe jeg faktisk gjør. "og jeg angrer". I stedet for å ta opp grunntanken om forskjellen mellom din og min oppfattelse av tro og viten i mine opplevelser. Så angriper min oppfattelse av de tingene jeg har opplevd. Dette er uakseptabelt.

Hvordan oppfatter du mine opplevelser, slik jeg har forklart dem.? Men det er du kanskje ikke interresert i å diskutere?
Du synes det er riktigere å kritisere min oppfattelse av mine opplevelser, enn å fortelle hvordan du oppfatter mine opplevelser .
Du påstår sågar at jeg har misforstått mine egne opplevelser. Men, du har selvfølgelig fortått mine opplevelser på en riktig måte?

Det blir for dumt for meg.

Da er diskusjonen over for min del.

Du ber meg også om å vise deg hvor du har misforstått våre innlegg. Jeg beklager men teskje metoden, gidder jeg rett og slett ikke bruke på voksne mennesker. Da blir det lett flisespikkeri og det er jeg ikke tilhenger av.

Du får komme deg tilbake til tema, så skal jeg diskutere videre med deg.
Antall ord: 244

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Caramba

Innlegg av Caramba »

Noen av oss andre har hatt en grei og ryddig samtale, der man angriper sak istedet for person.
Hvor har jeg angrepet deg som person? Det er vel snarere omvendt!
Det jeg tviler på er at du har forstått hva som skjedde. Folk har hatt våkendrøm, og kunnet sverge på at de var lys våkne hele tiden. Det er ikke mulig for meg å påstå at dette var det som skjedde med deg, men for meg kan det se ut som en mulighet.

25 år er ganske lenge, og minnet er ikke helt på topp etter den tiden. Man synes man husker nøyaktig hva som skjedde, men hukommelsen blander litt med andre ting osv.

Dette er litt som eksemplet jeg viste til, der jeg mente det satt en krokodille på skuldra mi. Det er ikke viten, fordi det er en opplevelse jeg har tolket, men som kanskje ikke stemmer.

Det samme med deg. Du har hatt en opplevelse, og tror du vet hva som var årsaken til opplevelsen.

Så jeg mener du vet hva du opplevde, selv om du kanskje ikke husker alt helt riktig, men opplevelsen vet du var der.
Du tror hva årsaken til opplevelsen var. Dette er hva jeg mener ikke stemmer med viten.
Men, det er vel ikke du enig i?
Antall ord: 220

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5175
Startet: 12 Jan 2005 09:49
19
Blitt takket: 6 ganger

Innlegg av BA. »

Å si at misforståelser kan forekomme er vel ikke hån mot noen som helst.

Jeg beklager at du oppfatter det slik, det var overhodet ikke slik ment.

Du trekker fram dine egne personlige erfaringer som et vitne på at du "vet". Dette spurte jeg om du ville fortelle litt mer om, fordi dette ikke kan brukes som vitne for noe som helst, om ikke noen får innsyn i hva de skal vitne om.

Det var ikke min mening å angripe dine opplevelser i det hele tatt, og jeg kan ikke forstå at du oppfatter det slik heller.
Jeg skrev:Folk har hatt våkendrøm, og kunnet sverge på at de var lys våkne hele tiden. Det er ikke mulig for meg å påstå at dette var det som skjedde med deg, men for meg kan det se ut som en mulighet.
Hvordan dette kan oppfattes som et angrep er for meg en gåte.
At det kan tolkes slik du skrev:har selvfølgelig fortått mine opplevelser på en riktig måte?
skjønner jeg heller ikke.

Hvis du ikke kan vise hvor jeg har misforstått Asbjørn, tyder det på at jeg faktisk ikke har misforstått ham, men at du bare ikke liker mine kommentarer her.

Hvis du vil diskutere forskjellen på tro og viten uten å blande inn dine egne erfaringer er det helt greit for meg. Det var ikke meg som begynte å blande personlige erfaringer inn her.
Caramba PPVt skrev:Hvor har jeg angrepet deg som person? Det er vel snarere omvendt!
Du skrev:Du er ikke lite frekk.
Du skrev:Vet du i det hele tatt hva vi diskuterer på dette forumet?
Du skrev:Jeg hadde håpet på en ren og grei diskusjon rundt begrepene tro og viten, men det syntes ikke du var greit
Det du siterte, og som du mente var personangrep var saklige vurderinger av mulige årsaker til dine opplevelser.

Dermed har du helt rett i at jeg ikke er enig i at det er meg som angriper person framfor ball i denne diskusjonen ja.
Antall ord: 347

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Caramba

Innlegg av Caramba »

Caramba PPVt skrev:
Du er ikke lite frekk. Du tviler ikke på at jeg har hatt slike opplevelser, men du tviler på om jeg har forstått dem riktig?

Det tar jeg som et direkte hån mot min intelligens.
Det skal du ikke gjøre. Misforståelser kan hende enhver uavhengig av intelligens.
Hvem er det som har misforstått og hva har vedkommende misforstått?


Beklager at jeg ikke lenger finner det intresant å diskutere med deg BA.

Vi er 2 grunnleggende forskjellige personligheter, og har 2 grunnleggende forskjellige holdninger til dette emnet.

Det at vi skal diskutere med hverande ender kun opp i krangling og det finner jeg svært unødvendig.
I og med at du ikke klarer å forstå at andre kan finne dine innlegg støtende, selv når de påpeker dette. Da er du ikke verd å diskutere med.


Sorry

Case Closed
Antall ord: 147

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5175
Startet: 12 Jan 2005 09:49
19
Blitt takket: 6 ganger

Innlegg av BA. »

Caramba PPVt skrev:Beklager at jeg ikke lenger finner det intresant å diskutere med deg BA.

Vi er 2 grunnleggende forskjellige personligheter, og har 2 grunnleggende forskjellige holdninger til dette emnet.

Det at vi skal diskutere med hverande ender kun opp i krangling og det finner jeg svært unødvendig.
I og med at du ikke klarer å forstå at andre kan finne dine innlegg støtende, selv når de påpeker dette. Da er du ikke verd å diskutere med.


Sorry

Case Closed
Dette ser for meg ut som en flukt.
Istedet for å prøve å rette opp misforståelser, dyrkes de. Det er selvfølgelig opp til deg om du vil fortsette diskusjonen eller ikke, men ikke skyld på andre ting enn din egen flukt.

Takk for praten.
Antall ord: 127

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Caramba

Innlegg av Caramba »

BA skrev:
Caramba PPVt skrev:Beklager at jeg ikke lenger finner det intresant å diskutere med deg BA.

Vi er 2 grunnleggende forskjellige personligheter, og har 2 grunnleggende forskjellige holdninger til dette emnet.

Det at vi skal diskutere med hverande ender kun opp i krangling og det finner jeg svært unødvendig.
I og med at du ikke klarer å forstå at andre kan finne dine innlegg støtende, selv når de påpeker dette. Da er du ikke verd å diskutere med.


Sorry

Case Closed
Dette ser for meg ut som en flukt.
Istedet for å prøve å rette opp misforståelser, dyrkes de. Det er selvfølgelig opp til deg om du vil fortsette diskusjonen eller ikke, men ikke skyld på andre ting enn din egen flukt.

Takk for praten.
Hva er det jeg har misforstått?

Jeg flykter ikke, men jeg gidder ikke å bli anklaget for å ha misoppfattet mine egne opplevelser. Og hvertfall ikke fra en person som som fornekter alt paranormalt.

Men du kan jo forklare meg hva jeg skal ha misforstått av det du har skrevet i denne tråden?
Antall ord: 183

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5175
Startet: 12 Jan 2005 09:49
19
Blitt takket: 6 ganger

Innlegg av BA. »

Caramba PPVt skrev:Hva er det jeg har misforstått?
Du har blandt annet misforstått at jeg ikke anklager deg for misoppfatninger.
Du påstår at jeg håner din intelligens, hvilket jeg ikke gjør.
Du har misforstått at jeg tror jeg vet bedre enn deg hva som er forklaring på dine opplevelser.
Jeg flykter ikke, men jeg gidder ikke å bli anklaget for å ha misoppfattet mine egne opplevelser. Og hvertfall ikke fra en person som som fornekter alt paranormalt.
Denne diskusjonen handler ikke om deg, men om hva som er tro og hva som er viten. Når du bruker deg selv som eksempel, må du tåle at dette eksemplet blir diskutert. Jeg liker å svare på det som blir presentert, og du må ikke tro at jeg bare svelger alt rått bare fordi det er selvopplevd.
Men du kan jo forklare meg hva jeg skal ha misforstått av det du har skrevet i denne tråden?
Se ovenfor.
Antall ord: 165

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Caramba

Innlegg av Caramba »

BA skrev:
Caramba PPVt skrev:Hva er det jeg har misforstått?
Du har blandt annet misforstått at jeg ikke anklager deg for misoppfatninger.
Du påstår at jeg håner din intelligens, hvilket jeg ikke gjør.
Du har misforstått at jeg tror jeg vet bedre enn deg hva som er forklaring på dine opplevelser.
Da bør du uttrykke deg bedre, slik at slike misforståelser kan ungås.
Og det var du som gjerne ville høre mer om mine opplevelser.
Antall ord: 87

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5175
Startet: 12 Jan 2005 09:49
19
Blitt takket: 6 ganger

Innlegg av BA. »

Caramba PPVt skrev:Da bør du uttrykke deg bedre, slik at slike misforståelser kan ungås.
Og det var du som gjerne ville høre mer om mine opplevelser.
:roll:

Hvordan skal jeg formulere det bedre enn dette da?
jeg skrev: Det er ikke mulig for meg å påstå at dette var det som skjedde med deg, men for meg kan det se ut som en mulighet.
Dette kommenterte du senere med
du skrev:Du påstår sågar at jeg har misforstått mine egne opplevelser. Men, du har selvfølgelig fortått mine opplevelser på en riktig måte?
Du får prøve å formulere den setningen slik at den ikke kan misforstås du da.
Antall ord: 120

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Caramba

Innlegg av Caramba »

BA skrev:
Caramba PPVt skrev:Da bør du uttrykke deg bedre, slik at slike misforståelser kan ungås.
Og det var du som gjerne ville høre mer om mine opplevelser.
:roll:

Hvordan skal jeg formulere det bedre enn dette da?
jeg skrev: Det er ikke mulig for meg å påstå at dette var det som skjedde med deg, men for meg kan det se ut som en mulighet.
Dette kommenterte du senere med
du skrev:Du påstår sågar at jeg har misforstått mine egne opplevelser. Men, du har selvfølgelig fortått mine opplevelser på en riktig måte?
Du får prøve å formulere den setningen slik at den ikke kan misforstås du da.
Ja! Tatt ut av sammenhengen og satt i gal rekkefølge så kan alt snus til ens egen fordel. :evil:
Antall ord: 141

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links