Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Universet & dets hemmeligheterMygg

Jordkloden er et ubetydelig fnugg i et gigantisk og ufattelig stort univers.
Tør du diskutere hva som ligger bak?

Moderatorer: Asbjørn, mod univers

Gjesten

Mygg

Innlegg av Gjesten »

Si at du er en mygg som bor i Olslo.
Ok som en mygg har du ikke så lang rekkevidde, ikke like lur som oss menesker. Om du som mygg tar en tur til Moss er jo det kjempe langt, ja i våres øyner umulig, men det kan jo skje en mygg ?? Du har jo sett mygg på busen, toget, flyet osv. Men om du som mygg kommer hjem til Oslo etter en slik tur må du jo fortelle dette til dine mygge venner.... Om de tror på deg er vel ikke så sikkert, for de har jo ikke opplevdt dette selv.....
Skjønner du hvor jeg vil , vi som mennesker tror vi kan måle og forstå allting her på jorden og i universet, men tror vi har langt igjen. Hva tror du??


Om jeg tar en kammerat for meg, gir han et ark og en penn og sier at han skal tegne noe som ingen har sett før så greier han det ikke . For vi må utvikle oss over tid ja mangen år tar det. Så de som leiter etter svar vet vell ikke helt hva de ser etter ??
Men personlig er jeg 100 prosent sikker på at livet og universet henger i sammen.

Så mitt råd er å være åpen for det ukjente i natur og mennesker og du vil bli tatt med videre...

Jaktmann
Antall ord: 231

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5175
Startet: 12 Jan 2005 09:49
19
Blitt takket: 6 ganger

Re: Mygg

Innlegg av BA. »

jaktmann skrev:Si at du er en mygg som bor i Olslo.
Ok som en mygg har du ikke så lang rekkevidde, ikke like lur som oss menesker. Om du som mygg tar en tur til Moss er jo det kjempe langt, ja i våres øyner umulig, men det kan jo skje en mygg ?? Du har jo sett mygg på busen, toget, flyet osv. Men om du som mygg kommer hjem til Oslo etter en slik tur må du jo fortelle dette til dine mygge venner.... Om de tror på deg er vel ikke så sikkert, for de har jo ikke opplevdt dette selv.....
Skjønner du hvor jeg vil , vi som mennesker tror vi kan måle og forstå allting her på jorden og i universet, men tror vi har langt igjen. Hva tror du??
Hvem tror de kan forstå alt her i universet?
Alt som kan påvirke oss kan måles, enten direkte eller indirekte. Kan det ikke måles, kan det heller ikke påvirke oss, og da finnes det ingen grunn til å tro at det eksisterer.
Om jeg tar en kammerat for meg, gir han et ark og en penn og sier at han skal tegne noe som ingen har sett før så greier han det ikke . For vi må utvikle oss over tid ja mangen år tar det. Så de som leiter etter svar vet vell ikke helt hva de ser etter ??
Men personlig er jeg 100 prosent sikker på at livet og universet henger i sammen.

Så mitt råd er å være åpen for det ukjente i natur og mennesker og du vil bli tatt med videre...
Kanskje en ide å være åpen for det kjente også?

;)
Antall ord: 287

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Bearchild
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3529
Startet: 27 Jan 2005 22:17
19
Kjønn (valgfri): Gammal røy
Lokalisering: Rundtomkring i Buskerud
Har takket: 455 ganger
Blitt takket: 1355 ganger

Innlegg av Bearchild »

Alt som kan påvirke oss kan måles, enten direkte eller indirekte. Kan det ikke måles, kan det heller ikke påvirke oss, og da finnes det ingen grunn til å tro at det eksisterer.
Kan humør måles? (spør av uvitenhet og nysgjerrighet..)
Antall ord: 47
Du er min fiende inntil det motsatte er bevist. Bevisbyrden ligger på deg.



http://halvvill.blogspot.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5175
Startet: 12 Jan 2005 09:49
19
Blitt takket: 6 ganger

Innlegg av BA. »

Bearchild skrev:Kan humør måles? (spør av uvitenhet og nysgjerrighet..)
Jada, endorfiner produseres i kroppen når vi er i godt humør. Jo bedre humør, jo mer endorfiner. :)

Nå finnes det også andre måter å produsere endorfiner, så metoden er ikke entydig alene, men den gir en god pekepinn.
Antall ord: 54

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Bearchild
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3529
Startet: 27 Jan 2005 22:17
19
Kjønn (valgfri): Gammal røy
Lokalisering: Rundtomkring i Buskerud
Har takket: 455 ganger
Blitt takket: 1355 ganger

Innlegg av Bearchild »

BA skrev:
Bearchild skrev:Kan humør måles? (spør av uvitenhet og nysgjerrighet..)
Jada, endorfiner produseres i kroppen når vi er i godt humør. Jo bedre humør, jo mer endorfiner. :)

Nå finnes det også andre måter å produsere endorfiner, så metoden er ikke entydig alene, men den gir en god pekepinn.
Javel.. men hva med dårlig humør,- surmule-humør, produserer det noe målbart? For det påvirker ihvertfall omgivelsene.
Antall ord: 78
Du er min fiende inntil det motsatte er bevist. Bevisbyrden ligger på deg.



http://halvvill.blogspot.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5175
Startet: 12 Jan 2005 09:49
19
Blitt takket: 6 ganger

Innlegg av BA. »

Bearchild skrev:Javel.. men hva med dårlig humør,- surmule-humør, produserer det noe målbart? For det påvirker ihvertfall omgivelsene.
Da er det mindre endorfiner. :)
Antall ord: 29

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Bearchild
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3529
Startet: 27 Jan 2005 22:17
19
Kjønn (valgfri): Gammal røy
Lokalisering: Rundtomkring i Buskerud
Har takket: 455 ganger
Blitt takket: 1355 ganger

Innlegg av Bearchild »

BA skrev:
Bearchild skrev:Javel.. men hva med dårlig humør,- surmule-humør, produserer det noe målbart? For det påvirker ihvertfall omgivelsene.
Da er det mindre endorfiner. :)
Joo.. men kan det måles??

Eller skal jeg tro at dårlig humør egentlig ikke eksisterer.. :mozilla_wink:
Antall ord: 51
Du er min fiende inntil det motsatte er bevist. Bevisbyrden ligger på deg.



http://halvvill.blogspot.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5175
Startet: 12 Jan 2005 09:49
19
Blitt takket: 6 ganger

Innlegg av BA. »

Bearchild skrev:
BA skrev:
Bearchild skrev:Javel.. men hva med dårlig humør,- surmule-humør, produserer det noe målbart? For det påvirker ihvertfall omgivelsene.
Da er det mindre endorfiner. :)
Joo.. men kan det måles??

Eller skal jeg tro at dårlig humør egentlig ikke eksisterer.. :mozilla_wink:
Det kan måles indirekte, akkurat som man måler kulde. Man måler egentlig varmen, det som mangler av varme for å møte f.eks. 0°C er kulde.
Antall ord: 83

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Spirou
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 578
Startet: 20 Jan 2005 12:54
19
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: one bedroom apartment

Innlegg av Spirou »

men.... okei dette er kanskje et teit spørsmål...
men kan man ta "noe" som har endrofiner i seg, og så bli i bedre humor...

ikke sånn narkotikum eller slikt fjas...

jeg tenker på meg selv... jeg vil ha bedre humor... :D
Antall ord: 43
Stuttering, get it out, try to say something
Sending me out of my mind

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Myntenes Dronning
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 233
Startet: 29 Jan 2005 22:57
19
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Ottestad

Innlegg av Myntenes Dronning »

Sprint skrev:men.... okei dette er kanskje et teit spørsmål...
men kan man ta "noe" som har endrofiner i seg, og så bli i bedre humor...

ikke sånn narkotikum eller slikt fjas...

jeg tenker på meg selv... jeg vil ha bedre humor... :D
Hehe jeg tror ikke det visker sånn :mozilla_laughing:

http://www.helsenytt.no/artikler/endorfiner.htm
her står det litt om endorfiner..
Antall ord: 69
Drep ikke fluen på din venns panne med en øks.

Kinesisk ordtak

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Spirou
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 578
Startet: 20 Jan 2005 12:54
19
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: one bedroom apartment

Innlegg av Spirou »

jeg skrev humor...mente humør..... :mozilla_cool:
Antall ord: 8
Stuttering, get it out, try to say something
Sending me out of my mind

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
TheEdge
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 155
Startet: 12 Des 2002 20:28
21
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Øvre Årdal

Re: Mygg

Innlegg av TheEdge »

BA skrev: Alt som kan påvirke oss kan måles, enten direkte eller indirekte. Kan det ikke måles, kan det heller ikke påvirke oss, og da finnes det ingen grunn til å tro at det eksisterer.
Da skulle man egentlig kunne måle ånder også indirekte..: Kan du egentlig måle påvirkningen fra en komiserie på tv f.eks..? Greit nok at du kanskje kan måle den indirekte på endorfinnivået på den som ser på, men jeg synes det blir litt for enkelt.. I hvor stor grad den som ser på blir påvirket, kommer jo ann på personen som ser, hvilken type humor denne har, og i hvilke sinnstemning denne er i, hva denne har av tidligere opplevelser osv.. Altså det spiller inn mange faktorer.. Så du måler resultatet, men du kan egentlig ikke måle hvor stor påvirkning denne serien egentlig sender ut, for det er det ikke noe mål på.. På samme måte som et menneskes humør blir påvirket av en tv serie, så kan dennes humør likegodt bli påvirket av en ånd eller hva det skulle være. Blir humøret påvirket av en ånd, kan resultatet måles, men kilden for påvirkningen kan ikke måles med nåværende instrumenter.
Det blir jo det samme som med den tv serien..


The Edge
Antall ord: 233

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gjesten

Innlegg av Gjesten »

Om du ser en ånd, blir du enten glad, redd eller engstelig.bør det ikke kunne måles også ?? ... så da er vi inne på det som jeg mener å dra igang her,,,

Ha en mål fri dag--))
Antall ord: 39

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
TheEdge
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 155
Startet: 12 Des 2002 20:28
21
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Øvre Årdal

Innlegg av TheEdge »

jaktmann skrev:Om du ser en ånd, blir du enten glad, redd eller engstelig.bør det ikke kunne måles også ?? ... så da er vi inne på det som jeg mener å dra igang her,,,

Ha en mål fri dag--))
Jo, det jeg prøvde å si med mitt svar til BA... :)

The Edge
Antall ord: 54

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5175
Startet: 12 Jan 2005 09:49
19
Blitt takket: 6 ganger

Re: Mygg

Innlegg av BA. »

TheEdge skrev:Da skulle man egentlig kunne måle ånder også indirekte..:
Ja, ikke sant?
Kan du egentlig måle påvirkningen fra en komiserie på tv f.eks..? Greit nok at du kanskje kan måle den indirekte på endorfinnivået på den som ser på, men jeg synes det blir litt for enkelt.. I hvor stor grad den som ser på blir påvirket, kommer jo ann på personen som ser, hvilken type humor denne har, og i hvilke sinnstemning denne er i, hva denne har av tidligere opplevelser osv.. Altså det spiller inn mange faktorer.. Så du måler resultatet, men du kan egentlig ikke måle hvor stor påvirkning denne serien egentlig sender ut, for det er det ikke noe mål på.. På samme måte som et menneskes humør blir påvirket av en tv serie, så kan dennes humør likegodt bli påvirket av en ånd eller hva det skulle være. Blir humøret påvirket av en ånd, kan resultatet måles, men kilden for påvirkningen kan ikke måles med nåværende instrumenter.
Det blir jo det samme som med den tv serien..
KISS

Lyset fra TV-bildet påvirker øynene dine, dermed kan lysmengden fra TV-skjermen måles. Lyden påvirker ørene dine, dermed kan lyden måles.

Kombinasjoner av lys og lyd danner gjenkjennelse i hjernen i større eller mindre grad, og påvirker humøret ut fra denne gjenkjennelsen.
Antall ord: 249

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links