Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Universet & dets hemmeligheterMygg

Jordkloden er et ubetydelig fnugg i et gigantisk og ufattelig stort univers.
Tør du diskutere hva som ligger bak?

Moderatorer: Asbjørn, mod univers

TheEdge
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 155
Startet: 12 Des 2002 20:28
21
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Øvre Årdal

Innlegg av TheEdge »

jaktmann skrev:Hei på dere det var vell jeg som satte igang dette her , men jeg starta no tross alt med en uskyldig mygg da.. :mozilla_surprised:

Men jeg er enige med mye av det dere er innom no men litt av begge :mozilla_undecided:
He he, Bra timing da, du posta tydeligvis denne mens jeg skrev på forrige innlegg.. :)

Joda, den utarta seg litt nå, jeg får nå bare beklage min part i det..

The Edge
Antall ord: 76

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5175
Startet: 12 Jan 2005 09:49
19
Blitt takket: 6 ganger

Innlegg av BA. »

TheEdge:
Du ga meg lite spillerom, fordi du ville ha meg til å si at det kunne være noe paranormalt. Nå gikk ikke jeg med på denne leken din med kun dine premisser, så får du like det så dårlig som jeg antok du ville.

Hvis det kan påvirke oss, kan det måles direkte eller indirekte. Dermed kan man også måle ånder, hvis de finnes.
Problemet er isåfall å skille ut alle feilkilder, slik at man sitter med kun målinger av åndene igjen.
Det er ikke nødvendig å være forsker, men det kan være greit å kjenne til vitenskapelige tenkemetoder for å skille ut hva en vet og hva en tror.
Folk er forskjellige, og jeg for min del liker best å sjekke om det jeg skriver stemmer før jeg sender inn innleggene mine. Det betyr ikke at jeg aldri tar feil i det som sendes inn, men at jeg prøver å opptre ærlig og troverdig. På samme måte sjekker jeg ord som jeg er i tvil om. I de tilfellene der ikke tvilen dukker opp, kan jeg også komme i skade for å bruke ord feil. Men som sagt, prøver jeg å unngå dette.
Språket er et nyttig verktøy når det brukes riktig, men det ødelegges når det slurves med bruken av det. Det er ikke nødvendig å sjekke ordboken for hvert ord, men når en får forklart betydningen, bør en enten kontrollere om denne forklaringen stemmer, eller innrette seg etter den. Å fortsette å bruke ord feil tyder da enten på dumhet eller uhøflighet.

Når du ikke gidder/klarer å dokumentere påstandene dine, får vi andre tolke det som at du farer med løgn om dine motdebattanter

Takk for praten.
Antall ord: 297

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
paraunormal
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 443
Startet: 03 Mai 2005 22:22
18
Blitt takket: 2 ganger

Re: Mygg

Innlegg av paraunormal »

jaktmann skrev:Så mitt råd er å være åpen for det ukjente i natur og mennesker og du vil bli tatt med videre...
Kan du definere ukjent i din mening? Hva skiller det kjente fra det ukjente?

Et problem "parapsykologien" har er vel å gjøre noe ukjent til noe kjent med kjente metoder. Hvilken nytteverdi har man av å "vite" om alt en selv og andre ikke kan forklare som noe annet enn ukjent, når man ikke har et tilstrekkelig viten om hva som er kjent i natur og mennesker? Selv om antallet kjente fenomener stadig øker, så betyr ikke det at antallet "ukjente" paranormale fenomener stadig minker, eller noen gang vil gjøre det. Å hele tiden samle opp ukjente fenomener i håp om at de noen gang blir kjent er det jeg vil kalle sinnsykt. Uten håp er det ikke håp, noe som iallefall er ganske sannsynlig i forhold til paranormale fenomener.

Mitt råd er iallefall å ta vare på det man vet er allmen kjent i natur og mennesker og være åpen for det nye som blir kjent og låse det inne, for så å åpne et nytt rom for hva som er ukjent slik at kjent og ukjent ikke blander seg inn i hverandre.

Det jeg fra starten av så og fortsatt ser i dette forumet er at det hele tiden ble lagt fram "bevis" for ukjente fenomener, som igjen resulterte i at andre tok opp disse ukjente fenomenene tross det tynne grunnlaget av bevis. F.eks i form av et bilde, en tekst eller video.

Har fått mange spørsmål om hvorfor jeg henger inne her, så jeg skal fortelle hvofor; jeg søkte på bilder av gamle, forfalne bygninger og fant en link til et bilde fra Lier, som igjen lå i en tråd her inne. Jeg er fortsatt interessert i slike bygninger, så det er igrunn derfor jeg fortsatt er her. Da jeg fant forumet var helt fersk på alt innenfor det paranormale, men jeg er fortsatt ikke blitt klok på det.
Antall ord: 346

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gjesten

Re: Mygg

Innlegg av Gjesten »

paraunormal skrev:
jaktmann skrev:Så mitt råd er å være åpen for det ukjente i natur og mennesker og du vil bli tatt med videre...
Kan du definere ukjent i din mening? Hva skiller det kjente fra det ukjente?

Et problem "parapsykologien" har er vel å gjøre noe ukjent til noe kjent med kjente metoder. Hvilken nytteverdi har man av å "vite" om alt en selv og andre ikke kan forklare som noe annet enn ukjent, når man ikke har et tilstrekkelig viten om hva som er kjent i natur og mennesker? Selv om antallet kjente fenomener stadig øker, så betyr ikke det at antallet "ukjente" paranormale fenomener stadig minker, eller noen gang vil gjøre det. Å hele tiden samle opp ukjente fenomener i håp om at de noen gang blir kjent er det jeg vil kalle sinnsykt. Uten håp er det ikke håp, noe som iallefall er ganske sannsynlig i forhold til paranormale fenomener.

Mitt råd er iallefall å ta vare på det man vet er allmen kjent i natur og mennesker og være åpen for det nye som blir kjent og låse det inne, for så å åpne et nytt rom for hva som er ukjent slik at kjent og ukjent ikke blander seg inn i hverandre.

Det jeg fra starten av så og fortsatt ser i dette forumet er at det hele tiden ble lagt fram "bevis" for ukjente fenomener, som igjen resulterte i at andre tok opp disse ukjente fenomenene tross det tynne grunnlaget av bevis. F.eks i form av et bilde, en tekst eller video.

Har fått mange spørsmål om hvorfor jeg henger inne her, så jeg skal fortelle hvofor; jeg søkte på bilder av gamle, forfalne bygninger og fant en link til et bilde fra Lier, som igjen lå i en tråd her inne. Jeg er fortsatt interessert i slike bygninger, så det er igrunn derfor jeg fortsatt er her. Da jeg fant forumet var helt fersk på alt innenfor det paranormale, men jeg er fortsatt ikke blitt klok på det.

Definere det ukjendte , ja etter min mening er det det som bare en person kan fortelle om, det vere en opplevelse eller et syn som er observert av EN person. Vil ikke det da vere ukjendt for meg og deg?? Ja vi kan tro på det men ukjendt er det til det kan bevises mener no jeg :mozilla_undecided:
Antall ord: 405

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5175
Startet: 12 Jan 2005 09:49
19
Blitt takket: 6 ganger

Re: Mygg

Innlegg av BA. »

jaktmann skrev:Definere det ukjendte , ja etter min mening er det det som bare en person kan fortelle om, det vere en opplevelse eller et syn som er observert av EN person. Vil ikke det da vere ukjendt for meg og deg?? Ja vi kan tro på det men ukjendt er det til det kan bevises mener no jeg :mozilla_undecided:
Da vil det nok alltid forbli ukjent. Vi kan nemlig ikke bevise årsaken til en opplevelse, men vi kan sannsynliggjøre den.
Etter min mening vil en opplevelse med en sannsynlig årsak ikke lenger være riktig å benevne som ukjent.
Antall ord: 99

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gjesten

Re: Mygg

Innlegg av Gjesten »

vvv
Sist redigert av Gjesten på 27 Des 2005 22:32, redigert 1 gang totalt. Antall ord: 1

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gjesten

Re: Mygg

Innlegg av Gjesten »

BA skrev:
jaktmann skrev:Definere det ukjendte , ja etter min mening er det det som bare en person kan fortelle om, det vere en opplevelse eller et syn som er observert av EN person. Vil ikke det da vere ukjendt for meg og deg?? Ja vi kan tro på det men ukjendt er det til det kan bevises mener no jeg :mozilla_undecided:
Da vil det nok alltid forbli ukjent. Vi kan nemlig ikke bevise årsaken til en opplevelse, men vi kan sannsynliggjøre den.
Etter min mening vil en opplevelse med en sannsynlig årsak ikke lenger være riktig å benevne som ukjent.
Antall ord: 101

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links