Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Fakta, teori & skepsisAndre dimensjoner, her er noen tanker :

Det er generelt altfor lite fakta og skepsis blant mennesker som studerer det åndelige. Her herjer diskusjonene rundt den viktige vitenskapelige biten.

Moderatorer: Asbjørn, Mod Fakta og, mod_spøkeguiden

Bruker avatar
tomvidm
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 12
Startet: 28 Mar 2011 02:47
13
Kjønn (valgfri): Gut og kar
Lokalisering: Universitetsbiblioteket, Dragvoll
Blitt takket: 2 ganger

Re: Andre dimensjoner, her er noen tanker :

Innlegg av tomvidm »

Asbjørn skrev: Så lenge du kan måle hver enkelt av "linjene" X, Y og Z, - så har du også en tidslinje som kan måles.
XjsgoXvnStY
Du sier her at fordi vi kan måle X, Z og Y, er det også en tidsakse. Du påstår dette med tilsynelatende sikkerhet - jeg er uenig med at man kan måle selv X, Y og Z. Man kan kun måle relativt til et punkt - det er ingen fast ramme som man kan feste ideen til. Det er og forblir en idé, som allikevel kan overføres til måling av verden - men kun relativt.

I fysikken brukes tid som en målbar enhet, som en slags fjerde dimensjon - men dette er kun av praktiske årsaker. Man kan ikke påstå hverken det ene eller det andre, og man vil uansett ramle ned i metafysikk.

n-dimensjonalitet er og forblir en idé - dette er viktig å holde ved (syntes jeg.).
Antall ord: 162

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 7952
Startet: 25 Aug 2004 16:02
19
Har takket: 967 ganger
Blitt takket: 892 ganger

Re: Andre dimensjoner, her er noen tanker :

Innlegg av ludoburgero »

Det er viktig å holde ved, nettopp fordi alt er relativt.
Men relativt er ikke ensbetydende med begrensende.

Det er eksperimentell forskning som bryter barrierer og åpner for nye utsikter og kunnskaper.
Et innovativt sinn vil tillate å trosse sine egne oppfatninger av hva fastsatte rammer tilsier.
Idéene er basert på tanker, og tanken er første ledd i den fysiske manifestasjon, hvis eventuelt finner sted.
Antall ord: 65
“Nothing in the world is more common than unsuccessful people with talent,
leave the house before you find something worth staying in for.”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Asbjørn
Verifisert
ADMIN
ADMIN
Innlegg: 7957
Startet: 05 Apr 2005 01:39
19
Kjønn (valgfri): *U*
Lokalisering: Florø
Har takket: 1382 ganger
Blitt takket: 1692 ganger
Kjønn:

Re: Andre dimensjoner, her er noen tanker :

Innlegg av Asbjørn »

Denne tråden er litt gammel, ( relativt sett), men jeg tar den opp igjen !

Jeg foreslår at du som leser dette, starter på første innlegg i tråden, og leser deg frem til denne meldingen igjen, og når du nå når denne meldingen igjen, fortsetter du.

Med andre ord , første gang du leser nå, går du hit:
https://www.paran.no/forum/phpbb3/viewt ... 63&t=20138

Når du så har lest foregående, fortsetter du herfra.....
Antall ord: 84

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Asbjørn
Verifisert
ADMIN
ADMIN
Innlegg: 7957
Startet: 05 Apr 2005 01:39
19
Kjønn (valgfri): *U*
Lokalisering: Florø
Har takket: 1382 ganger
Blitt takket: 1692 ganger
Kjønn:

Re: Andre dimensjoner, her er noen tanker :

Innlegg av Asbjørn »

Og nå som du har fått med deg diskusjonene om dimensjoner, på forskjellig måte,
kan vi kjøre mer tankespinn om de samme tema,

Kan menneskets "ånd" som vi påstår oppfører seg som spøkelser, når kroppen er død, være i en annen dimensjon ?

Eller kan man bli "fastlåst" mellom dimensjonene før man kommer inn i en ny dimensjon - det å "komme inn i lyset" ? Er det slik man blir en gjenganger / spøkelse?


Svaret er ikke enkelt, så lenge vi er "på denne siden".

Vi er på en måte "flatlanders" - som i denne filmen :
Ja, har du lest tråden, så har du kansje allerede sett den - men den er vesentlig for å forstå
Likevel, husk at det bare er en teori....
XjsgoXvnStY

Og det er mange teorier. Men mye av det denne videoen forteller er kansje ikke så langt fra det som kansje er virkeligheten, selv om vi egentlig ikke ser den....

Kvanteteorien, og stringteorien ( fremdeles teorier), da vitenskapen enda ikke har bevist de i såkalt "gjentagbare forsøk i laboratiroer" - er likevel langt på vei akseptert som en potensiell virkelighet.

Hvorfor er det da så vanskelig for vitenskapen å akseptere at det også kan være andre nivåer, eller dimensjoner hvor menneskets essens ( bevissthet, ånd, sjel, og mange andre betegnelser) faktisk kan eksistere, parallellt med vår verden ?
At vi egentlig er "besatt" av en sjel eller ånd, så lenge vi er her ?

Personlig er jeg overbevist om at det er noe mer, av mange grunner, dels fordi jeg opplever ting som vi ikke kan forklare vitenskapelig.
Samtidig er jeg og sterkt interresert i vitenskapen, fordi det er slik vi har funnet mange svar!

Eksempel , hva om vi hadde reist 100 år tilbake, og påstått at vi kunne prate med en person på andre siden av havet, fordi vi ønsket det, der og da, - nesten uansett hvor den andre personen på andre siden av havet befinner seg ?
For 2-300 år siden hadde vi vært besatt av demoner, om vi fikk til slikt...
idag, er det vanlig og hverdags.

Sistnevnte kommentar er for å vise at det vi "vet idag" kan ha forandret seg betydelig litt frem i tid...

Eller ? Skjer alt i samme sekund, i ett NÅ ?

A
Antall ord: 384

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 7952
Startet: 25 Aug 2004 16:02
19
Har takket: 967 ganger
Blitt takket: 892 ganger

Re: Andre dimensjoner, her er noen tanker :

Innlegg av ludoburgero »

Vitenskapen er seig. Det må den kanskje være for å være grundig også. Bare en tanke.

Jeg tenker at det er jo vi mennesker som styrer vitenskapen. Den styrer ikke seg selv.
Det er vi åpne mennesker, vi nysgjerrige dyr som til syvende og sist - med vår åpne tankegang - driver forskningen fremad. Forskningen gir resultater som igjen blir vitenskap. Kunnskaper. Grundig testet, forsøk på forsøk, konklusjoner som kan virke ufeilbarlige, men som helt sikkert har noen unntak fra regelen som vi kanskje ikke vil oppdage før mange tusener av år. Kanskje aldri heller.

Tanken på at andre dimensjoner finnes er da rimelig? Hvorfor ikke, tenker jeg iallefall.
Vi har jo den nærmeste slektningen (eller faktisk eksempelet) på slikt: drømmene våre.

At vi har TID som et fenomen er også noe som er spennende. At tid ikke bare dreier seg om aldring, men at det er noe vi alle på subjektivt vis opplever, men likevel er noe unisont - eller er det? Er det også relativt? Er opplevelsen av tid helt subjektivt? Er den objektiv, er den statisk, ikke foranderlig? Jeg tenker at tiden, som et fenomen, er noe vi bør studere nærmere. Er det noe vi sikkert har tatt for gitt gjennom alle år og generasjoner, så er det vel nettopp den? Kanskje nettopp pga. aldring, at vi ser at ting forfaller og eldres, at vi ser døden skje, og at vi derfor har blitt forledet inn i en begrenset tro om at tiden kun er slik den fremstår.
Antall ord: 260
“Nothing in the world is more common than unsuccessful people with talent,
leave the house before you find something worth staying in for.”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links