Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Fakta, teori & skepsisUtarmet mat - realitet eller salgsmyte ?

Det er generelt altfor lite fakta og skepsis blant mennesker som studerer det åndelige. Her herjer diskusjonene rundt den viktige vitenskapelige biten.

Moderatorer: Asbjørn, Mod Fakta og, mod_spøkeguiden

Isan
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1743
Startet: 26 Apr 2007 20:39
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: i den egentliges hode
Har takket: 742 ganger
Blitt takket: 472 ganger

- Utarmet mat - realitet eller salgsmyte ?

Innlegg av Isan »

g.r.y skrev:Folk blir ihvertfall ikke noe slankere ved å spise vanlig mat utarmet på kalorier, for så å ta igjen det tapte ved å dytte i seg snop mellom måltidene..
Jeg vil i hvert fall underskrive på dette.

Jeg kunne ha sagt mer om det du skrev foran også og kommet inn på det med dyrkingsmåten, men ikke nå sent på natta.
Antall ord: 64
Åpen for det aller, aller meste - kritisk til alt.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
keke
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 733
Startet: 06 Sep 2006 01:12
17
Kjønn (valgfri): vedirtikalandar
Har takket: 113 ganger
Blitt takket: 130 ganger

- Utarmet mat - realitet eller salgsmyte ?

Innlegg av keke »

beklager jeppski jeg to feil. Du hadde rett
Antall ord: 8
“If the problem has a solution, worrying is pointless, in the end the problem will be solved. If the problem has no solution, there is no reason to worry, because it can’t be solved.” – Zen saying

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
keke
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 733
Startet: 06 Sep 2006 01:12
17
Kjønn (valgfri): vedirtikalandar
Har takket: 113 ganger
Blitt takket: 130 ganger

- Utarmet mat - realitet eller salgsmyte ?

Innlegg av keke »

Er vi på veg inn i en økologisk krise? Tre ganger i år har myndighetene økt grenseverdiene for sprøytemidler i maten våres. Jeg antar at dette skyldes økt bruk av sprøytemidler i jordbruket. Og jeg stiller meg spørsmålet; hvorfor? Svaret er mest sannsynlig at bøndene må gjøre disse tiltakene for å opprettholde produksjonen. Og igjen; hvorfor? Jeg tillater meg å synse igjen, og antar at det hele skyldes en forringelse av jorden i kombinasjon med nyutviklede planter som gir bedre avkastning, men er mindre resistente mot sykdom (monsanto utvikler btw planter som tåler ekstra store doser sprøytemidler). Jorden og humusen representerer en vesentlig del av vårt biologiske kretsløp. Moderne jordbruk tar dessverre ikke hensyn til slike elementære detaljer i jakten på produktivitet. Det ligger i sakens natur at jorden må få erstattet alt som plantene trekker ut av den. Slik fungerer naturen normalt, med balanse i alle prosesser. Når man i tillegg ødelegger den naturlige biologiske aktiviteten i jorden, ved klorgasser som utskilles fra kunstgjødningen og gjennom bruk av sprøytemidler, så blir det hele temmelig ille. Jorden restitueres ikke, og omvandles til tørt pulver. Når så du senest et jorde med saftig humus? For å komme til sakens kjerne, jeg tror årsaken til økt bruk av sprøytemidler ligger her, i utarming av jorden (pga kortsiktige profitthensyn). Dette må fortone seg som galskap for de fleste av oss. Og det er opplagt at, om utviklingen fortsetter, så vil vi møte veggen på en eller annen måte: f.eks ved at noe eller noe, i næringskjeden, ikke tåler de økte dosene med sprøytemidler, eller ved at nye sykdommer, som det ikke finnes midler mot, rammer de skrantne avlingene hardt. På tide å tenke i nye baner?
http://www.nrk.no/fordypning/tillater-m ... -1.8284612
Antall ord: 312
“If the problem has a solution, worrying is pointless, in the end the problem will be solved. If the problem has no solution, there is no reason to worry, because it can’t be solved.” – Zen saying

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 7952
Startet: 25 Aug 2004 16:02
19
Har takket: 967 ganger
Blitt takket: 892 ganger

- Utarmet mat - realitet eller salgsmyte ?

Innlegg av ludoburgero »

Alle skal dø en gang. Slapp av. Krig og økologi?
Relax!
Antall ord: 11
“Nothing in the world is more common than unsuccessful people with talent,
leave the house before you find something worth staying in for.”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links